رینوپلاستی چیست؟ + انواع، مزایا، عوارض و هزینه

0 226
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

بینی به عنوان عضو مرکزی چهره بیشترین تاثیر را در زیبایی دارد و بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند. از این رو فرم و زیبایی بینی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. عمل بینی یا عمل رینوپلاستی هر روز بیشتر پیشرفت کرده و با روش‌های مدرن‌تری انجام شده است. سالانه میلیون‌ها نفر در دنیا متقاضی انجام جراحی بینی هستند. اما رینوپلاستی چیست؟ این عمل مناسب چه کسانی است و چه تاثیراتی دارد؟ این عمل به چه روش‌هایی انجام می‌شود و چه مزایایی دارد؟ آیا رینوپلاستی عوارض دارد؟ هزینه رینوپلاستی چقدر است؟

در این نوشته از مجله سلامت کیوان قصد داریم درباره این عمل صحبت کرده، به تمامی جوانب و جزئیات آن پرداخته، و به تمامی سوالاتی که درباره آن وجود دارد پاسخ دهیم. اگر شما هم درصدد انجام عمل رینوپلاستی بینی هستید حتما تا پایان این نوشته با ماه همراه باشید.

عمل رینوپلاستی چیست؟

رینوپلاستی در واقع یکی از روش‌های عمل بینی است که این روزها بسیار طرفدار دارد. عمل رینوپلاستی ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود، از ایجاد زیبایی برای بینی و تغییر فرم و ساختار آن گرفته تا بهبود وضعیت و رفع مشکلات تنفسی و همچنین رفع مشکلات ناشی از شکستگی و ضربه به بینی. کلمه رینوپلاستی ریشه یونانی دارد. رینو به معنی بینی است و پلاستی همان تغییر ساختار و جراحی پلاستیک است. در این عمل می‌توان شکل و فرم غضروف‌های بینی و استخوان‌های بینی را تغییر داد. همچنین می‌توان گرفتگی و پولیپ بینی را برطرف کرد یا انحراف و آسیب بینی را رفع کرد.

بر اساس شرایط جسمانی متقاضی، این عمل به دو صورت بیهوشی و بی حسی موضعی انجام می‌گیرد. البته معمولا روش بیهوشی برای انجام این عمل ارجح است. رینوپلاستی بینی می‌تواند تغییرات چشمگیر و قابل توجهی را در زیبایی و هماهنگی و هارمونی بینی و چهره شما بگذارد.(1)

بیشتر بخوانید:

عمل رینوپلاستی چه ایراداتی را برطرف می‌کند؟

همانطور که اشاره کردیم این عمل می‌تواند هم برای رفع مشکلات زیبایی و هم مشکلات تنفسی و آسیب و شکستگی انجام شود. امروزه تقاضای خیلی بالایی با هدف زیبایی برای این عمل وجود دارد. در اینجا به کاربردهایی که این عمل در رفع این مشکلات دارد و به ایراداتی که می‌تواند برطرف کند اشاره می‌کنیم.

کوچک کردن بینی

بسیاری از افراد صاحب بینی بزرگی هستند. ممکن است استخوان‌های بینی بزرگ باشند یا اینکه بینی گوشتی بزرگی داشته باشند. در هر دو صورت با انجام تکنیک‌هایی در رینوپلاستی می‌شود این بینی‌ها را کوچک‌تر کرد. البته میزان کوچک شدن بینی بر اساس تناسب با چهره شما و با نظر پزشک تعیین می‌شود.

بزرگ کردن بینی

همه افراد متقاضی داشتن بینی کوچک نیستند. بینی بعضی از افراد ممکن است زیاد از حد کوچک باشد، معمولا ساکنان آسیای شرقی دارای چنین بینی‌هایی هستند. یا ممکن است پل بینی بر اساس ضربه یا شکستگی از بین رفته و نیاز به بازسازی داشته باشد. در این موارد، با استفاده از تکنیک‌هایی در رینوپلاستی می‌شود این بینی‌ها را بازسازی و بزرگ‌تر کرد.

رفع پهن بودن بینی

بعضی از بینی‌ها به دلیل پوست ضخیم یا فرم پره‌ها حالت پهنی دارند. در این عمل می‌شود این مشکل را برطرف کرد.

رفع قوز بینی

قوز یکی از رایج‌ترین مشکلات در انواع بینی‌هاست. یکی از کارهایی که در رینوپلاستی انجام می‌شود برداشتن قوز و صاف یا قوس‌دار کردن روی بینی است.

تنگ کردن سوراخ‌های بزرگ بینی

در برخی موارد بینی دارای سوراخ‌های بزرگ و گشادی است. به خصوص در بعضی از نژادها این مشکل بیشتر به چشم می‌خورد. رینوپلاستی می‌تواند سوراخ‌های بینی را تنگ‌تر کند.

هزینه رینو پلاستی
هزینه رینو پلاستی

افتادگی نوک بینی

نوک خیلی از بینی‌ها حالت افتاده‌ای دارد و سایه‌ای روی لب ایجاد می‌کند. با به کارگیری تکنیک‌هایی در رینوپلاستی نوک بینی‌ها لیفت می‌شود. (2)

رفع عدم تقارن بینی

گاهی دو طرف بینی در قسمت‌هایی با هم قرینه نیستند. یکی از کاربردهای عمل رینوپلاستی رفع این عدم تقارن است.

رفع ایراد بینی جعبه‌ای شکل

نوک بعضی از بینی‌ها حالت جعبه‌ای یا باکسی شکل دارد. این مشکل در عمل بینی قابل رفع است.

رفع انحراف بینی

تیغه برخی از بینی‌ها حالت کج دارد و این مشکل به خصوص از روبرو قابل مشاهده است. با انجام عمل رینوپلاستی می‌شود این انحراف را تا حد ممکن برطرف کرد.

بیشتر بخوانید:

چه افرادی کاندید خوبی برای رینوپلاستی هستند؟

همانطور که گفتیم رینوپلاستی می‌تواند مشکلات متعددی را برطرف کند. در این قسمت به افرادی که برای انجام این عمل مناسب هستند اشاره می‌کنیم.

  1. کسانی که به صورت ارثی و ژنتیکی مشکلات زیبایی در بینی خود دارند. مثل قوز، پهنی، افتادگی، بزرگی، کوچکی و غیره.
  2. کسانی که ظاهر بینی‌شان خوب است اما مشکل تنفسی دارند.
  3. کسانی که بینی آنها در اثر شکستگی و ضربه فرم بدی پیدا کرده است.
  4. کسانی که در بینی خود مشکل عدم تقارن دارند.
  5. کسانی که دچار انحراف بینی هستند.
  6. کسانی که یک بار عمل بینی انجام داده‌اند و از نتیجه راضی نیستند و نیاز به عمل ثانویه یا ترمیمی دارند.

علاوه بر مواردی که ذکر کردیم، فردی که متقاضی عمل بینی است باید شرایط جسمی و روحی مناسب برای این کار داشته باشد و همچنین سن او بالای 18 سال باشد. همچنین یکی از نکات مهم این است که فرد انتظار واقع‌‎بینانه‌ای از نتیجه عمل داشته باشد.

انواع عمل رینوپلاستی

همانطور که گفتیم عمل بینی روز به روز پیشرفت کرده و روش‌های مدرن‌تر و تکنولوژی‌های جدیدتری را به کار گرفته است. عمل رینوپلاستی بر اساس میزان ایرادات بینی، خواسته فرد، شرایط جسمانی و تنفسی، به سه روش‌ مختلف انجام می‌گیرد. در این قسمت انواع رینوپلاستی را معرفی می‌کنیم.

جراحی بینی باز

جراحی بینی باز رایج‌ترین نوع جراحی است. در روش جراحی بینی باز پوست روی بینی به صورت کاملا بالا زده می‌شود و پزشک می‌تواند به تمامی قسمت‌های بینی دسترسی داشته باشد و با آزادی عمل کامل اقدام کند. این روش برای انواع بینی گوشتی و استخوانی به کار می‌رود. جراحی باز مدت زمان بیشتری از روش‌های دیگر و همچنین نقاهت سخت‌تری دارد.

جراحی بینی بسته

روش جراحی بسته مناسب کسانی است که بینی آنها به تغییرات جزئی نیاز دارد و مشکلات گسترده‌ای ندارد. در این روش پزشک تنها با ایجاد برش خیلی کوچکی در زیر بینی یا از طریق حفره‌های بینی وارد شده و تغییرات مورد نظر را اعمال می‌کند. این روش مدت زمان کمتری از جراحی باز طول می‌کشد و همچنین ورم و درد و مشکلات نقاهت خیلی کمتری دارد. در این روش حتی گاهی هیچگونه بخیه‌ای زده نمی‌شود.

آلارپلاستی

این روش بیشتر برای ایجاد تغییرات در سوراخ‌های بینی انجام می‌گیرد. پزشک می‌تواند غضروف‌های نوک بینی را تغییر دهد و آلار را بلندتر یا کوتاه‌تر کند. آلارپلاستی یکی از مدرن‌ترین روش‌های رینوپلاستی است.

رینوپلاستی و سپتوپلاستی چه تفاوتی دارند؟

رینوپلاستی روشی است که ظاهر و یا ساختار بینی شما را بهبود می‌بخشد. سپتوپلاستی روشی شبیه به جراحی زیبایی بینی است که عوارض ساختاری عمیق و داخلی بینی شما – سپتوم بینی – را ترمیم می‌کند. عوارض در تیغه بینی می‌تواند بر نحوه تنفس شما تأثیر بگذارد. هر دو روش را می‌توان همزمان برای بهبود ظاهر و عملکرد بینی انجام داد.

مزایای رینوپلاستی

همانطور که گفتیم بینی یکی از مهم‌ترین اعضای صورت است و زیبایی و سلامت آن تاثیر زیادی روی فرد دارد. در این قسمت به مهم‌ترین مزایای انجام عمل رینوپلاستی اشاره می‌کنیم.

  1. مشکلات تنفسی شما رفع می‌شود.
  2. مشکلات ظاهری بینی شما برطرف می‌شود.
  3. هماهنگی و تناسب بیشتری در اعضای صورت شما ایجاد می‌شود.
  4. اعتماد به نفس شما افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید:

عوارض رینوپلاستی

اگر این عمل به دست یک پزشک حاذق انجام گیرد و مراقبت‌ها و تجویزات دکتر به درستی رعایت شود، عوارضی نخواهد داشت. تنها ورم و کبودی و مشکلات طبیعی دوره نقاهت وجود دارد که با استراحت و مراقبت به مرور برطرف می‌شود. اما در غیر این صورت ممکن است با عوارض احتمالی مانند آسیب به عصب‌های بویایی، آسیب به بافت بینی، خونریزی شدید، اختلالات تنفسی، اسکار پوستی، کجی و عدم تقارن و عفونت همراه باشد.

بنابراین انتخاب پزشک متخصص از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بهترین گزینه برای انجام عمل رینوپلاستی پزشکی است که هم متخصص زیبایی و هم متخصص گوش و حلق و بینی باشد.

توصیه‌هایی برای بهبودی سریع‌تر بعد از عمل

برای کمک به بهبودی سریع‌تر بینی در چند هفته اول پس از جراحی بینی، باید:

  1. کمپرس خنک (نه یخ) را روی گونه‌ها یا زیر چشم‌ها (نه مستقیم روی بینی) قرار دهید.
  2. مراقب باشید هیچگونه ضربه‌ای به بینی یا صورت شما نخورد.
  3. مراقب باشید هنگام استفاده از عینک یا عینک آفتابی، فشار زیادی به پل بینی خود وارد نکنید.
  4. سر خود را بالا نگه دارید، به خصوص هنگام خواب.
  5. تا مدتی از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کنید.
  6. اشیای سنگین را بلند نکنید و از فعالیت‌های سنگین بپرهیزید.
  7. در صورت احساس درد، از داروهای مسکن استفاده کنید.

هزینه رینوپلاستی 1402

عوامل گوناگونی بر میزان هزینه عمل رینوپلاستی تاثیر دارند. اینکه شما در کدام شهر زندگی می‌کنید، از کدام روش جراحی برای عمل بینی شما استفاده می‌شود، عمل شما هدف درمانی دارد یا زیبایی، اعتبار و شهرت پزشک شما، میزان مشکلات بینی و سختی عمل، عمل اولیه یا ثانویه، و موارد دیگر می‌توانند در تعیین هزینه نهایی شما نقش داشته باشند. میانگین قیمت رینوپلاستی در سال‌های اخیر از 20 تا 50 میلیون تومان بوده است.

جمع بندی

در این نوشته سعی کردیم درباره عمل رینوپلاستی بینی و تمامی جزئیات آن صحبت کنیم. فراموش نکنید که برای انجام این عمل حتما خوب تحقیق کرده و به یک پزشک حاذق مراجعه کنید. زیبایی و سلامت خود را فدای مراکز نامعتبر، افراد غیرمتخصص و قیمت‌های ارزان نکنید.

رینوپلاستی چیست؟

رینوپلاستی عمل جراحی است که در آن فرم و ساختار ظاهری بینی تغییر داده می‌شود و همچنین مشکلات تنفسی و مشکلات ناشی از شکستگی و آسیب به بینی برطرف می‌گردد.

رینوپلاستی به چه روش‌های انجام می‌شود؟

بر اساس میزان مشکلات بینی و میزان تغییرات مورد نیاز و همچنین شرایط جسمانی، رینوپلاستی به سه روش مختلف انجام می‌شود: جراحی باز، جراحی بسته، آلارپلاستی.

هزینه رینوپلاستی چقدر است؟

عواملی مثل شهر محل زندگی، پزشک انتخابی، میزان مشکلات بینی و سختی عمل، روش جراحی، عمل اولیه یا ترمیمی، در تعیین هزینه عمل رینوپلاستی تاثیر دارند. به طور میانگین قیمت رینوپلاستی در سال 1402 از حدود 20/000/000 تا 50/000/000 تومان متغیر است.

منبع clevelandclinic webmd
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.