هر آنچه باید درباره تربیت جنسی کودک خود بدانید

0 114
زمان مطالعه این مطلب: 9 دقیقه

تحقیقات و مطالعات روانشناسانه نشان داد که بهتر است با کودکان از همان ابتدا درباره مسائلی مثل جنسیت، بلوغ و رابطه جنسی صحبت کرد. اما خیلی از والدین یا نحوه صحیح این کار را نمی‌دانند و یا اصلا در این باره چیزی به فرزند کنجکاو خود نمی‌گویند.

اگر شما هم در صحبت با کودکتان در موضوعات جنسی دچار مشکل شده‌اید، حتما تا پایان این نوشته از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید تا نحوه صحبت با کودک درباره رابطه جنسی را به شما آموزش دهیم.

چرا تربیت جنسی کودک مهم است؟

هیچوقت برای  صحبت درباره جنسیت و رابطه جنسی با فرزندانتان زود نیست. صحبت در مورد جنسیت، تمایلات جنسی و بدن از زمانی که کودک شما خیلی کوچک است می‌تواند به او کمک کند تا بفهمد که رابطه جنسی و جنسیت بخش‌های سالم و طبیعی زندگی هستند.

گفتگوهای باز و صادقانه با کودک می‌تواند مکالمات بعدی را آسان‌تر کند. و این مکالمات اولیه همچنین زمینه‌ای را برای کودکان ایجاد می‌کند تا در سنین بالاتر، انتخاب‌های سالم‌تری در مورد رابطه جنسی داشته باشند.

پیام‌های اولیه کلیدی این است که فرزندتان می‌تواند برای کسب اطلاعات آشکار، صادقانه و قابل اعتماد نزد شما بیاید و نباید از پرسیدن در مورد رابطه جنسی و جنسیت از شما بترسد یا خجالت بکشد.

و خبر خوب این است که تربیت جنسی کودک یک مکالمه یکباره نیست که باید دقیقاً آن را درست انجام دهید. این مکالمه‌ای است که با بزرگ شدن فرزند شما ادامه می‌یابد و تکامل می‌یابد.

رابطه جنسی فقط سکس نیست. این مسئله همچنین در مورد هویت فرزند شما و احساس کودک شما در مورد بدن در حال رشد خودش است. و نحوه درک و ابراز صمیمیت، جذابیت و محبت نسبت به دیگران، و چگونگی ایجاد و حفظ روابط محترمانه فرزند شما است.

3 مرحله صحبت در مورد رابطه جنسی با کودک

این مراحل اولیه می‌تواند به شما کمک کند در تربیت جنسی کودک با فرزندتان در مورد رابطه جنسی صحبت کنید.

  • مرحله اول: بدانید که فرزندتان ممکن است کنجکاو باشد و سعی کنید بفهمید که چه چیزهایی می‌داند. به عنوان مثال، بپرسید “به نظر تو نوزادان از کجا می‌آیند؟” یا “در مورد اینکه بچه‌ها از کجا می آیند چه چیزهایی شنیده‌ای؟”
  • مرحله دوم: هرگونه اطلاعات غلط را تصحیح کنید و حقایق را به او ارائه دهید. به عنوان مثال، “تقریبا درست می گویی. اما نوزادان در شکم مادر خود رشد نمی‌کنند. آنها در محل خاصی در داخل بدن به نام رحم رشد می کنند.”
  • مرحله سوم: از گفتگو به عنوان فرصتی برای صحبت در مورد افکار یا احساسات خود استفاده کنید. برای مثال، «بعضی از مردم واقعاً می‌خواهند وقتی آماده هستند بچه دار شوند. اما بعضی‌های دیگر زیاد در مورد بچه دار شدن مطمئن نیستند”.

چگونه در مورد مسائل جنسی صحبت کنیم: نکاتی برای همه سنین

این نکات تربیت جنسی کودک می‌تواند صحبت کردن با کودکان در هر سنی را در مورد جنسیت و تمایلات جنسی آسان‌تر کند.

مسائل را در سطح درک فرزندتان توضیح دهید

مسائل را در سطحی توضیح دهید که فرزندتان بتواند آن را درک کند. به عنوان مثال، یک کودک 6 ساله توضیح طولانی در مورد تخمک گذاری نمی‌خواهد، اگرچه ممکن است برایش جذاب باشد که بداند تخمک‌های بسیار کوچک چطور می‌توانند یک نوزاد بسازند.

بهتر است توضیحات خود را مختصر، واقعی و مثبت نگه دارید. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، فرزندتان احساس می‌کند که هر زمان که اطلاعات بیشتری بخواهد می‌تواند به شما مراجعه کند.

از اسامی صحیح برای اعضای بدن استفاده کنید

در تربیت جنسی کودک بهتر است زمانی که در مورد اعضای بدن صحبت می‌کنید از نام‌های صحیح استفاده کنید – برای مثال آلت تناسلی، کیسه بیضه، بیضه‌ها، فرج، واژن. این به ارسال پیام کمک می‌کند که صحبت کردن در مورد این قسمت‌های بدن ما سالم و خوب است. و اگر فرزند شما نام صحیح اعضای بدن را بداند، می‌تواند در صورت نیاز با شما یا افرادی مثل پزشکان به وضوح در مورد بدن خود ارتباط برقرار کند.

شما می توانید درباره افرادی با جنسیت مختلف صحبت کنید – به عنوان مثال، «بعضی افراد آلت تناسلی دارند و برخی افراد فرج دارند».

اگر لازم بود بگویید “نمی‌دانم”

در تربیت جنسی کودک نیاز نیست شما برای فرزند خود نقش یک متخصص را داشته باشید – فرزند شما فقط باید بداند که می‌تواند هر چیزی را از شما بپرسد.

اگر نمی‌دانید چه بگویید، به فرزندتان بگویید خوشحال هستید که سؤال کرده است، اما پاسخ را نمی‌دانید، و بعدا به دنبال اطلاعاتی می‌گردید و به آنها پاسخ می‌دهید. یا می توانید با هم به دنبال پاسخ بگردید. این باعث ایجاد اعتماد می‌شود و این پیام را می‌فرستد که شما با فرزندتان صادق خواهید بود.

هر دو والدین در گفتگو شرکت کنند

در خانواده‌هایی که بیش از یک والدین دارند، خوب است که هم پدر و هم مادر در بحث‌های جنسی و تربیت جنسی کودک شرکت کنند. وقتی هر دو والدین درگیر هستند، بچه‌ها یاد می‌گیرند که صحبت کردن درباره جنسیت و تمایلات جنسی برای همه خوب است. این می‌تواند به کودکان کمک کند تا هنگام بزرگتر شدن احساس راحتی کنند و در مورد بدن خود صحبت کنند، مسئولیت احساسات جنسی را بر عهده بگیرند و در روابط صمیمانه ارتباط برقرار کنند.

مکالمه را شروع کنید

برخی از کودکان سوالات زیادی نمی‌پرسند، بنابراین ممکن است لازم باشد برای تربیت جنسی کودک شما مکالمه را شروع کنید. بهتر است از قبل به این فکر کنید که چه چیزی بگویید، سپس زمان مناسبی را برای صحبت انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر کسی در تلویزیون در مورد بارداری صحبت می‌کند، می‌توانید بگویید: “تلویزیون درباره بارداری صحبت می‌کند، راستی تو می‌دانی بارداری چیست؟”

برای برخی از کودکان صحبت کردن بدون تماس چشمی آسان‌تر است، بنابراین می‌توانید برنامه ریزی کنید تا زمانی که شما و فرزندتان در ماشین سفر می‌کنید صحبت کنید.

خودتان را آماده کنید

ممکن است از صحبت در مورد تمایلات جنسی یا استفاده از کلماتی مانند “آلت تناسلی” یا “واژن” هنگام صحبت در مورد بدن احساس خجالت یا ناراحتی کنید. اشکالی ندارد.

بهتر است خود را با فکر کردن در مورد آنچه که با آن راحت هستید آماده کنید و بر اساس آن عمل کنید. به عنوان مثال، اگر با صحبت کردن در مورد باسن مشکلی ندارید، اما در مورد سینه صحبت نمی‌کنید، با همان کلمه باسن گفتگو را شروع کنید.

نحوه تربیت جنسی کودک
نحوه تربیت جنسی کودک

نحوه تربیت جنسی کودک تا دوسالگی

شما می‌توانید از لحظات روزمره برای کمک به کودک خود برای یادگیری بدن استفاده کنید. به عنوان مثال، زمان حمام کردن یا زمانی که به کودک خود کمک می‌کنید لباس بپوشد، زمان خوبی برای معرفی نام اعضای بدن است.

این زمان‌ها همچنین می‌توانند فرصت‌های خوبی برای ارسال پیام‌هایی در مورد رفتار سالم و طبیعی باشند. به عنوان مثال، اگر فرزندتان در حین تعویض پوشک، اندام تناسلی خود را لمس کند، اشکالی ندارد. وقتی آنها بزرگتر می‌شوند، می‌توانید در مورد رفتارهای عمومی و خصوصی صحبت کنید.

نحوه تربیت جنسی کودک 2 تا 3 ساله

اکثر کودکان 2 تا 3 ساله در مورد بدن خود و سایر کودکان بسیار کنجکاو هستند. آنها همچنین متوجه می‌شوند که بدن‌های مختلف دارای قسمت‌های متفاوت هستند. ممکن است فرزندتان از شما بپرسد چرا یا بگوید: “این چیست؟” می‌توانید به کودک خود بیاموزید که هر عضوی از بدن یک نام و “وظیفه” خاص خود را دارد. به عنوان مثال، “این فرج شماست” یا “آلت تناسلی شما این است”.

نگاه کردن به کتاب‌های مخصوص تربیت جنسی کودک با کودک خود می‌تواند کمک کننده باشد. می‌توانید از تصاویر برای کمک به فرزندتان استفاده کنید تا نام اعضای بدن را یاد بگیرد و بفهمد که بدن‌ها متفاوت هستند.

نحوه تربیت جنسی کودک 4 تا 5 ساله

کودکان 4 تا 5 ساله اغلب می‌پرسند  که نوزادان از کجا آمده‌اند . آنها می‌توانند درک کنند که کودک در رحم رشد می‌کند و برای بچه دار شدن به یک اسپرم (مانند یک دانه کوچک) و یک تخمک (مثل یک تخمک کوچک) نیاز است.

اگر فرزندتان بپرسد “من از کجا آمده‌ام؟”، می توانید بپرسید “نظر خودت چیست؟” این به شما کمک می کند تا بفهمید فرزندتان واقعاً چه می‌پرسد و چقدر می‌داند. شما می‌توانید یک توضیح ساده مثل “کودکان در جایی در داخل بدن به نام رحم رشد می‌کنند” ارائه دهید.

اگر باردار هستید فرزندتان ممکن است بپرسد، “کودک از کجا بیرون می‌آید؟” یک پاسخ ساده اما دقیق بدهید، مثل “بچه در رحم من در حال رشد است. هنگامی که رشد کودک به پایان می رسد، ممکن است از طریق کانال زایمان که واژن نامیده می شود، خارج شود. یا ممکن است از بریدگی باشد که پزشکان روی شکم من ایجاد کنند”.

نحوه تربیت جنسی کودک 6 تا 8 ساله

در سن 6 سالگی، بسیاری از کودکان علاقه مند هستند که بدانند چگونه نوزادان ساخته می‌شوند و ممکن است سوالاتی بپرسند.

اگر کودک شما می‌پرسد “چگونه کودک وارد رحم شما شد؟” از کودک خود بپرسید که او چه فکر می‌کند. این به شما کمک می کند تا آنچه را که فرزندتان می‌داند، بفهمید. سپس می‌توانید به سادگی توضیح دهید، و هر چقدر که راحت هستید اطلاعاتی را ارائه دهید. به عنوان مثال، “برای ایجاد یک نوزاد، یک اسپرم و یک تخمک به هم می‌پیوندند.”

در این مرحله تربیت جنسی کودک شما می‌توانید توضیح دهید که چگونه این اتفاق می‌افتد. زمانی که 2 نفر رابطه جنسی با دخول دارند و اینکه چگونه واژن و آلت تناسلی به هم می‌پیوندند. همچنین خوب است توضیح دهیم که آمیزش جنسی کاری است که بزرگترها زمانی که هر دو بخواهند انجام می‌دهند و این کار برای کودکان نیست.

همچنین شاید بد نباشد بگویید که گاهی اوقات نوزادان به روش‌های مختلفی مثل  IVF، یا فرزندخواندگی به خانواده می‌آیند.

لازم نیست منتظر بمانید تا فرزندتان از شما سوالی بپرسد. برای تربیت جنسی کودک شما می توانید با این پرسش که “آیا تا به حال فکر کرده‌ای که چگونه متولد شده‌ای و از کجا آمده‌ای، گفتگو را آغاز کنید” یا ممکن است فردی را ببینید که باردار است و به فرزندتان بگویید: “او نوزادی دارد که در درونش رشد می‌کند. آیا می‌دانی کودک چگونه به آنجا رسیده؟”

همچنین می‌توانید با هم کتابی در مورد اینکه بچه‌ها از کجا می‌آیند بخوانید. بهتر است قبل از شروع بلوغ کودکتان در مورد بلوغ و  چگونگی تغییر بدن در دوران بلوغ با فرزندتان صحبت کنید. (1)

نحوه تربیت جنسی کودک 9 تا 11 ساله

در این سن، کودک شما ممکن است علاقه مند باشد و بخواهد یا نیاز داشته باشد در مورد چیزهایی مثل نحوه به وجود آمدن نوزاد، خودارضایی یا رابطه جنسی صحبت کند. همچنین ممکن است فرزند شما سؤالاتی بپرسد که برایتان تعجب آور است، مثل «آیا خودارضایی می‌کنید؟» یا «آیا خاله رابطه جنسی دارد؟»

در اینجا پیشنهاداتی برای رسیدگی به این موضوعات ارائه شده است.

نوزادان چگونه ساخته می‌شوند؟

اگر فرزند بزرگتر شما این سوال را می‌پرسد، می توانید با پرسیدن نظرش از او شروع کنید. این به شما کمک می‌کند بفهمید او از قبل چه می‌داند.

سپس می‌توانید بگویید: «زمانی که واژن و آلت تناسلی درهم قرار می‌گیرند، می‌توان نوزادی به وجود آورد. به این میگن رابطه جنسی. اسپرم آلت تناسلی می‌تواند از واژن شنا کند و به تخمکی که از تخمدان آزاد شده است بپیوندد و تخمک بارور می‌شود. تخمک بارور شده در رحم به نوزاد تبدیل می‌شود. بعد از حدود 9 ماه کودک آماده به دنیا آمدن است.»

همچنین می‌توانید در مورد راه‌های دیگری که اسپرم و تخمک می‌توانند به یکدیگر بپیوندند، مانند  IVF، یا راه‌هایی که کودکان می‌توانند وارد خانواده شوند مانند فرزندخواندگی یا سرپرستی صحبت کنید.

برای تربیت جنسی کودک لازم نیست منتظر بمانید تا فرزندتان درباره این موضوع از شما سوال بپرسد. می‌توانید با گفتن جمله‌ای مثل «آیا درباره زمان تولدت صحبت کرده‌ایم؟» یا «به نظر می‌رسد آن زن باردار است”، گفتگو را شروع کنید. “آیا می‌دانی بارداری چگونه اتفاق می‌افتد؟»

خودارضایی چیست؟

در این سن، کودکان ممکن است خودارضایی کنند که به این عمل خودارضایی در کودکان نیز گفته می‌شود؛ برخی بیشتر از دیگران. اگر کودک شما بدون احساس گناه و شرم آن را به طور خصوصی انجام دهد، خودارضایی سالم است و بر فعالیت‌های دیگر فرزند شما تأثیری ندارد.

در تربیت جنسی کودک این مرحله، می‌توانید با کودک در این سن صحبت کنید: «آیا می‌دانستی برخی از کودکان هم سن تو خودارضایی می‌کنند؟ این بدان معناست که اندام تناسلی خود را به گونه‌ای لمس کنی که احساس خوبی پیدا کنی. خودارضایی یک فعالیت خصوصی است که برخی افراد آن را انتخاب می کنند. آیا چیزی در مورد خودارضایی شنیده‌ای؟»

این می تواند به فرزند شما کمک کند تا احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد و به او بفهماند که شما می‌توانید راحت در مورد چیزهایی مثل این صحبت کنید.

چرا آدم‌ها رابطه جنسی دارند؟

اگر کودک شما کنجکاو است که چرا افراد رابطه جنسی دارند، می‌توانید بگویید: “سکس یکی از روش‌های به وجود آوردن نوزاد است”. این سوال همچنین فرصت خوبی برای به اشتراک گذاشتن افکار خود در مورد رابطه جنسی است. به عنوان مثال، “بزرگسالان رابطه جنسی را دوست دارند، چون وقتی در یک رابطه سالم هستید، انجام این کار در خلوت می‌تواند لذت بخش باشد”.

اگر فرزندتان در مورد فعالیت جنسی شما می‌پرسد و شما نمی‌خواهید آن اطلاعات را به اشتراک بگذارید، بهتر است بگویید: «این مسئله خصوصی است. اما من دوست دارم که در مورد رابطه جنسی به طور کلی صحبت می کنم».

اگر فرزندتان از شما بپرسد که چه زمانی برای اولین بار رابطه جنسی داشته‌اید، شاید دارد سعی می‌کند سن «مناسب» را برای شروع رابطه جنسی تعیین کند. می‌توانید به طور کلی‌تر پاسخ دهید: «سکس یک فعالیت خصوصی برای افرادی است که به اندازه کافی بزرگ هستند و می‌دانند که آماده‌اند. سن مناسب برای شروع رابطه جنسی برای افراد مختلف متفاوت است. به نظر تو چه زمانی ممکن است سن مناسب باشد؟»

گاهی اوقات کودکان چیزی را که واقعا می‌خواهند بدانند نمی‌پرسند. شما می‌توانید با برگرداندن سوال به خودش و گفتن “چه سوال جالبی! چه چیزی باعث شد به آن فکر کنی؟» متوجه شوید که فرزندتان واقعا چه می‌خواهد بداند. (2)

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت کیوان درباره تربیت جنسی کودک و مراحل درست و نحوه صحبت با کودک درباره رابطه جنسی صحبت کردیم. توضیح دادیم که در هر رده سنی گفتگو را چطور می‌توان پیش برد. آیا شما تا به حال درباره این موضوع با کودکتان صحبت کرده‌اید؟ تجربه خود را زیر همین نوشته با ما و خوانندگان مجله سلامت کیوان در میان بگذارید.

تربیت جنسی کودک از چه سنی لازم است؟

شما می‌توانید از سنین خردسالی تا نوجوانی به آموزش جنسی کودک خود بپردازید. در هر رده سنی راه‌ها و مراحلی برای تربیت جنسی کودک وجود دارد و می‌تواند در آموزش قدم به قدم او مناسب باشد.

آیا خودارضایی کودکان طبیعی است؟

خودارضایی در کودکان در موارد کمی اتفاق می‌افتد و اغلب تا شش سالگی کمرنگ می‌شود. علاوه بر این، انجام این کار در کودکان با مفهوم خودارضایی بسیار متفاوت است. کودک صرفا ممکن است نسبت به اندام جنسی خود کنجکاو باشد و از لمس آن احساس خوبی بگیرد.

اگر کودک درباره مسائل جنسی سوال نپرسد نشانه چیست؟

کودکان معمولا درباره اندام جنسی و مسائل مربوط به جنسیت و بارداری کنجکاو هستند. اگر کودک چنین سوالاتی نپرسد معمولا نشانه این است که از پرسیدن آن احساس ترس و ناامنی می‌کند. مهم است که شرایط راحت و اعتماد ررا برای گفتگو با کودکان ایجاد کنید.

منبع raisingchildren raisingchildren
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.