علت خودارضایی کودکان چیست؟ والدین بخوانند!

0 5,978
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

خودارضایی یک رفتار نرمال در بسیاری از کودکان خردسال است. حدود یک سوم کودکان خودارضایی را هنگام کاوش اعضای بدن خود کشف می‌کنند و آن را صرفاً به دلیل آنکه حس خوبی به دست می‌دهد به انجام می‌دهند. اما چرا فرزندمان خودارضایی می‌کند؟ چگونه می‌توانیم خودارضایی در کودکمان را متوقف کنیم؟ تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به پاسخ این سوالات و بیشتر بپردازیم.

خودارضایی کودکان چیست؟

خودارضایی به معنای تحریک اندام تناسلی برای لذت و آرامش است. برخی کودکان ممکن است اندام تناسلی خود را با دست یا چیز دیگری مالش دهند. اما خودارضایی بیشتر در کودکان به منظور معاینه طبیعی اندام تناسلی است که معمولاً در کودکان 2 ساله هنگام حمام مشاهده می‌شود. در طول خودارضایی، کودک معمولا گیج، برافروخته و مشغول به نظر می‌رسد. یک کودک ممکن است چند بار در روز یا فقط یک بار در هفته خودارضایی کند. زمانی که کودک خواب آلود، بی‌حوصله، یا تحت استرس است، خودارضایی بیشتر اتفاق می‌افتد.

خودارضایی گاه به گاه رفتار طبیعی بسیاری از کودکان نوپا و پیش دبستانی است و همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، تا حدود یک سوم کودکان در این گروه سنی در حین بررسی بدن خود، خودارضایی را کشف می‌کنند. اغلب آنها صرفاً به این دلیل که احساس خوبی دارند به خودارضایی ادامه می‌دهند. برخی از کودکان به دلیل ناراضی بودن از چیزی، مانند برداشتن پستانک، اغلب خودارضایی می‌کنند و برخی دیگر از کودکان این کار را در واکنش به تنبیه یا فشار ناشی از توقف خودارضایی انجام می‌دهند.

یکی از دلایل خود ارضایی در کودکان بلوغ و کنجکاوی در مورد مسائل جنسی است که اغلب با کمی شرم مطرح می‌شود. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که پاسخ به این سوالات کودکان در طول کنجکاوی آن‌ها در مورد مسائل جنسی، اهمیت بسیار زیادی دارد و حتی می‌تواند در حقیقت آینده کودک و نگاه او به مسائل جنسی را شکل دهد. عدم صبوری در پاسخ به این سوالات می‌تواند باعث ایجاد اختلال هویت جنسی در کودکان شود. بنابراین بسیار مهم است تا هنگام پاسخ دادن به سوالات فرزندان‌تان صبور باشید.

علت خودارضایی کودکان

معمولا وقتی والدین از هم جدا می‌شوند یا باهم اختلافاتی دارند، خود ارضایی در کودکان بیشتر دیده می‌شود. در چنین مواقعی، اگرچه در برخی موارد این اختلافات میان والدین وجود دارد اما بهتر است بررسی کنید که چه چیزهای دیگری ممکن است برای کودک شما استرس‌زا باشد.

اغلب کودکان همیشه کنجکاو و مایل به یادگیری و کشف مسائل جدید هستند و یکی از اولین مسائل که آن‌ها می‌خواهند درباره آن بیشتری بدانند، بدن آنهاست. آنها می‌خواهند بدانند که چرا بدنشان با والدین یا خواهر و برادرشان متفاوت است. از دیدگاه والدین و بزرگسالان خودارضایی کودکان موضوع طبیعی نیست اما از نظر روانشناسان فقط یک کنجکاوی کودکانه است.(1)

علت خودارضایی کودک
علت خودارضایی کودک

خود ارضایی چه مدت در کودکان طول می‌کشد؟

هنگامی که کودک شما خودارضایی را کشف کند، به ندرت از انجام آن به طور کامل دست می‌کشد. در صورتی که درگیری قدرت یا ناراحتی مرتبط با آن برطرف شود، ممکن است فرزند شما این کار را انجام ندهد. در سن 5 یا 6 سالگی، اکثر کودکان می‌توانند مقداری احتیاط را یاد بگیرند و فقط در خلوت خودارضایی کنند. همچنین خودارضایی در بلوغ در پاسخ به افزایش طبیعی هورمون‌ها و افزایش میل جنسی بیشتر می‌شود.

خودارضایی در کودکان هیچ آسیب فیزیکی یا آسیبی جسمی به بدن آن‌ها وارد نمی‌کند. درواقع خودارضایی در کودکان امری غیرطبیعی نیست، مگر آنکه خودارضایی بعد از 5 یا 6 سالگی عمداً در مکان‌های عمومی انجام شود. تنها در صورتی که بزرگسالان نسبت به خودارضایی کودک خود بیش از حد واکنش نشان دهند و آن را کثیف یا شریرانه جلوه دهند، باعث آسیب عاطفی مانند احساس گناه و یا ایجاد اختلالات هویتی و جنسی در کودکان می‌شود.

زمانی خود ارضایی کودکان نگران‌کننده می‌شود که متوقف کردن آن با وجود حمایت‌های صورت‌گرفته از طرف والدین برای کودک غیر ممکن باشد و حتی منجر به بروز زخم بر روی آلت تناسلی او شود.

برای آگاهی بیشتر می‌توانید مقاله سن، نشانه‌ها و علائم بلوغ دختران و پسران را بخوانید.

درمان خود ارضایی کودک

حذف خودارضایی و درمان خودارضایی کودکان تقریبا امری غیرممکن است. این واقعیت را بپذیرید که فرزندتان در مورد آن یاد گرفته و از آن لذت می‌برند. تنها چیزی که می‌توانید کنترل کنید این است که او کجا این کار را انجام دهد. یک هدف معقول این است که فقط در اتاق خواب و حمام مجاز باشد. ممکن است به فرزندتان بگویید: «این کار را در اتاق خواب خود در زمانی که خسته هستید انجام دهید اشکالی ندارد». اگر خودارضایی را کاملاً نادیده بگیرید، مهم نیست در کجا انجام شده است، کودک شما فکر می‌کند که می‌تواند آزادانه آن را در هر شرایطی انجام دهد.

با این‌حال برای کنترل این رفتار در کودکان و درمان خود ارضایی در کودکان بهتر است موارد زیر را انجام دهید.

خودارضایی کودکان را در زمان خواب نادیده بگیرید.

کودک خود را در این مواقع تنها بگذارید و مدام او را چک نکنید. کودکتان را از خوابیدن روی شکم منع نکنید و نپرسید که آیا دستش بین پاها است یا خیر.

در مواقع دیگر حواس کودک خود را برای خودارضایی منحرف یا تنبیه کنید.

ابتدا سعی کنید حواس فرزندتان را با یک اسباب بازی یا فعالیت پرت کنید. اگر این کار انجام نشد، به فرزندتان توضیح دهید: «می‌دانم که احساس خوبی دارد و اشکالی ندارد اگر انجام دادی، اما این کار خوبی نیست و آن را در بقیه خانه یا زمانی که افراد دیگر در اطراف هستند انجام نده.» زمانی که کودکان به 4 یا 5 سالگی می‌رسند، نسبت به احساسات دیگران حساس می‌شوند و می‌فهمند که تنها زمانی که تنها هستند باید خودارضایی کنند. کودکان کوچکتر ممکن است مجبور شوند برای خودارضایی به اتاقشان بروند.

این رویکرد را با کارکنان مهدکودک یا پیش دبستانی فرزندتان در میان بگذارید.

از مراقب یا معلم فرزندتان بخواهید که ابتدا به خودارضایی کودک شما پاسخ دهد و سعی کند حواس او را پرت کند. اگر این کار موثر نبود، باید توجه کودک را با نظراتی مانند «بیا از کنار هم بودن لذت ببریم و بازی کنیم» جلب کنند.

تماس فیزیکی با کودک خود را افزایش دهید.

برخی از کودکان اگر در طول روز بیشتر در آغوش گرفته شوند، کمتر خودارضایی خواهند کرد. سعی کنید مطمئن باشید که فرزندتان هر روز حداقل 1 ساعت از وقت ویژه با هم و محبت فیزیکی شما را دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

اشتباهات رایج والدین درمورد خودارضایی کودکان

رایج ترین اشتباهی که والدین درمورد برخورد با خودارضایی کودکان خود مرتکب می‌شوند این است که سعی در حذف کامل خودارضایی دارند. این کار منجر به جنگ قدرت میان شما و فرزندتان می‌شود که والدین به ناچار مجبور به برخورد شدید با کودکشان می‌شود. کودکان را نباید به خاطر خودارضایی تنبیه بدنی کرد، یا در مورد آن فریاد زد یا سخنرانی کرد. به خودارضایی برچسب بد، کثیف، شیطانی یا گناه نزنید و از هیچ نوع محدودیتی برای جلوگیری از خودارضایی کودک خود استفاده نکنید. همه این رویکردها فقط به مقاومت و احتمالاً بعداً به بازداری جنسی در کودکتان منجر می‌شود.

جمع‌بندی

برخی کودکان ممکن است اندام تناسلی خود را با دست یا چیز دیگری مالش دهند که به آن خودارضایی کودکان نیز گفته می‌شود. خودارضایی گاه به گاه رفتار طبیعی بسیاری از کودکان نوپا و پیش دبستانی است و تا حدود یک سوم کودکان در این گروه سنی در حین بررسی بدن خود، خودارضایی را کشف می‌کنند.

یکی از دلایل خود ارضایی در کودکان بلوغ و کنجکاوی در مورد مسائل و رابطه جنسی است که اغلب با کمی شرم مطرح می‌شود. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که پاسخ به این سوالات کودکان در طول کنجکاوی آن‌ها در مورد مسائل جنسی، اهمیت بسیار زیادی دارد و حتی می‌تواند در حقیقت آینده کودک و نگاه او به مسائل جنسی را شکل دهد.

خودارضایی کودکان چیست؟

خودارضایی یک رفتار نرمال در بسیاری از کودکان خردسال است و اغلب کودکان خودارضایی را هنگام کاوش اعضای بدن خود کشف می‌کنند و آن را صرفاً به دلیل آنکه حس خوبی به دست می‌دهد به انجام می‌دهند.

علت خودارضایی کودکان چیست؟

اغلب کودکان همیشه کنجکاو و مایل به یادگیری و کشف مسائل جدید هستند و یکی از اولین مسائل که آن‌ها می‌خواهند درباره آن بیشتری بدانند، بدن آنهاست. آنها می‌خواهند بدانند که چرا بدنشان با والدین یا خواهر و برادرشنا متفاوت است.

درمان خودارضایی کودکان چیست؟

حذف خودارضایی و درمان خودارضایی کودکان امری غیرممکن است. این واقعیت را بپذیرید که فرزندتان در مورد آن یاد گرفته و از آن لذت می‌برند. تنها چیزی که می‌توانید کنترل کنید این است که او کجا این کار را انجام دهد.

برخرود والدین چه تاثیری بر خودارضایی کودکان دارد؟

رایج ترین اشتباهی که والدین درمورد برخورد با خودارضایی کودکان خود مرتکب می‌شوند این است که سعی در حذف کامل خودارضایی دارند. این کار منجر به جنگ قدرت میان شما و فرزندتان می‌شود که والدین به ناچار مجبور به برخورد شدید با کودکشان می‌شود.

منبع hhma
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.