رابطه ویروس کرونا و اضافه وزن

0 706
زمان مطالعه این مطلب: 2 دقیقه

همه گیری ویروس کرونا زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از افراد در دوران قرنطینه دچار اضافه وزن شده‌اند. افزایش وزن به مفهوم افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو است که با بسیاری از انواع سرطان، نابینایی، نقص عضو، حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

چاقی و کرونا

چاقی بیماری مزمن شایع و بسیار جدی است. چاقی افراد را در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی، نارسایی کبد، نارسایی کلیه، دیابت و فشار خون قرار می‌دهد و خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

هرچه اضافه وزن بیشتری داشته باشید، چربی بیشتری در بدن شما ایجاد می‌شود که این چربی‌ها در ناحیه شکم دیافراگم را به سمت بالا هل می‌دهد؛ حجم ریه‌ها کم می‌شود و ظرفیت شش‌ها کم می‌شود. در نتیجه بدن شما باید تلاش بیشتری بکند تا اکسیژن را به بافت و سلول‌ها برساند. زمانی که فرد به ویروس کرونا مبتلا می‌شود، این نیاز بیشتر نیز می شود؛ در نتیجه کرونا در این افراد شدت و وخامت بیشتری دارد.

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

بیشتر بخوانید:

عوراض کرونا در افراد دارای اضافه وزن

بزرگسالان دارای اضافه وزن در طول همه‌گیری ویروس کرونا در معرض خطر بیشتری هستند که شامل:

  • اختلال در عملکرد سیستم ایمنی
  • ظرفیت و ذخیره ریه را کاهش می‌یابد و فرآیند تنفس سخت می‌شود.
  • افزایش خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ به خصوص در افراد زیر 65 سال

کودکان و نوجوانانی که مبتلا به چاقی هستند، ممکن است به عوارض شدیدتری مبتلا شوند. باتوجه به نتیجه تحقیقات انجام شده در بیماران 18 ساله و کمتر، چاقی 3.07 خطر بستری شدن در بیمارستان و 1.42 خطر پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه یا مرگ برای این دسته افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

سیستم ایمنی افراد دارای اضافه وزن چرا ضعیف است؟

افراد چاق دچار نوعی التهاب در بدن خود می‌شوند. سیستم ایمنی برای رفع این التهاب ضعیف می‌شود.بدن از قدرت کافی برای مقابله با ویروس کرونا برخوردار نیست‌.

پیشگیری از ابتلا به عوارض کرونا در افراد دارای اضافه وزن

محققان انگلیسی افزایش فعالیت بدنی و پرهیز از پرخوری در دوران همه‌گیری کرونا را مهم‌تر از همیشه قلمداد کرده‌اند و ورزش در محیط خانه و پیاده‌روی در امکان خلوت را موثرترین راهکار مقابله با این ویروس در افراد دارای اضافه وزن بیان کردند. همچنین رعایت موارد زیر در این راه موثر است:

  • مصرف میوه و سبزیجات
  • پرهیز از مصرف غداهای پرچرب
  • رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسن زدن

مطالب مرتبط:

آیا اضافه وزن علاوه بر تشدید بیماری کرونا باعث ایجاد بیماری‌های دیگر می‌شود؟

بله، چاقی افراد را در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی، نارسایی کبد، نارسایی کلیه، دیابت و فشار خون قرار می‌دهد.

سیستم ایمنی افراد دارای اضافه وزن چرا ضعیف است؟

افراد دارای اضافه وزن دچار نوعی التهاب در بدن خود می‌شوند. سیستم ایمنی برای رفع این التهاب ضعیف می‌شود.بدن از قدرت کافی برای مقابله با ویروس کرونا برخوردار نیست‌.

را‌های پیشگیری از ابتلا به عوارض کرونا در افراد دارای اضافه وزن چیست؟

افزایش فعالیت بدنی و پرهیز از پرخوری، مصرف میوه و سبزیجات، پرهیز از مصرف غذاهای چرب و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسن زدن، از راه‌های پیشگیری از ابتلا به عوارض سخت کرونا در این افراد است.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

سیزده − 12 =