سرطان گلو چیست و چه علائمی دارد؟

38 44,606
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

سرطان گلو (Throat Cancer)، رشد غیرطبیعی سلول‌ها در ناحیه گلو از جمله کارسنیوم سلولی سنگفرشی، آدنوکارسینوما، حلق و حنجره است. این سرطان با توجه به اینکه در کدام بخش از گلو شروع شده‌، علائم خاصی دارد. شاید شما هم بخواهید بدانید که سرطان گلو چیست، چه علائمی دارد یا چه روش‌هایی را برای درمان آن به کار می‌برند. در این مقاله از مجله سلامت کیوان به این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

سرطان گلو چیست؟

طبق گفته برخی دانشمندان، رشد آمار سرطان گلو در غرب چنان رو به افزایش بوده که شماری از دانشمندان آن را به یک همه‌گیری تشبیه کرده‌اند. دلیل افزایش شدید سرطان گلو، نوع خاصی از سرطان بوده است که اصطلاحا به آن سرطان اوروفارنکس گفته می‌شود. عامل اصلی این نوع از سرطان، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بوده است که همزمان عامل اصلی سرطان دهانه رحم نیز به شمار می‌رود.  

سرطان گلو یک اصطلاح کلی است که شامل سرطان حلق و حنجره می‌شود. در این حالت اندام‌هایی از بدن فرد درگیر سرطان می‌شوند که عمل بلعیدن، صحبت کردن و تنفس را با مختل می‌کنند. بررسی‌ها(1) نشان داده‌اند که حدود 50 درصد از این سرطان‌ها در خود گلو اتفاق می‌افتند. لوله‌ای که از پشت بینی شروع شده و به انتهای گردن شما ختم می‌شود. اما رشد سلول‌های سرطانی و متاستاز آن‌ها در سایر اندام‌ها اتفاق می‌افتند. مطالعات نشان داده که سرطان گلو پیشرفت سریعی دارد. به همین دلیل باید اطلاعات لازم درباره انواع سرطان گلو و علائم آن داشته باشید. در ضمن، افراد در صورت آگاهی از علائم سرطان باید برای درمان سریع اقدام کنند.

انواع سرطان گلو

اگرچه سلول‌های ناحیه گلو شباهت زیادی دارند، اما برای متمایز کردن انواع سرطان گلو از اصطلاحات خاصی استفاده می‌شود. در ادامه نیز شما را با انواع این نوع از سرطان آشنا خواهیم کرد.

  • سرطان نازوفارنکس (Nasopharyngeal cancer): در سلول‌های ناحیه نازوفارنکس (قسمتی از گلو که درست در پشت بینی افراد قرار دارد) شروع می‌شود.
  • سرطان اوروفارنکس (Oropharyngeal cancer): رشد بی‌رویه سلول‌ها در ناحیه اوروفارنکس (بخشی از گلو که دقیقاً پشت دهان قرار دارد و شامل لوزه‌ها می‌شود) شکل می‌گیرد.
  • سرطان هیپوفارنکس (Hypopharyngeal cancer): همان سرطان حنجره است که در ناحیه هیپوفارنکس (قسمت پایین گلو، درست بالای مری و نای بیمار) رخ می‌دهد.
  • سرطان گلوت (Glottic cancer): نوعی از سرطان گلو به حساب می‌آید که رشد بی‌رویه سلول‌ها را در ناحیه تارهای صوتی آغاز می‌کند.
  • سرطان سوپراگلوت (Supraglottic cancer): نوعی دیگر از سرطان گلو به شمار می‌آید که از قسمت بالایی حنجره شروع می‌شود. این نوع از سرطان بر اپی‌گلوت (غضروفی که از ورود غذا به نای جلوگیری می‌کند.) اثر می‌گذارد،
  • سرطان ساب گلوت (Subglottic cancer): در قسمت پایین حنجره بیمار (زیر تارهای صوتی) شروع می‌شود.

علائم سرطان گلو

سوال این است که از کجا بفهمیم سرطان گلو داریم یا نه. مبتلایان سرطان گلو نیز مانند سایر بیماران با علائمی مواجه می‌شوند. البته داشتن هریک از این علائم ممکن است به معنی ابتلا به سرطان نباشد و باید توسط پزشک بررسی شود. در ادامه اولین علائم سرطان گلو و شایع‌ترین علائم این نوع از سرطان را شرح خواهیم داد.

  • تغییرات صدا، گرفتگی صدا یا ناواضح بودن صحبت‌ها
  • مشکل در بلعیدن یا تنفس
  • احساس گیر کردن چیزی در گلوی
  • گلودرد
  • سرفه (احتمالاً همراه با خون)
  • سردرد
  • گوش درد
  • گردن درد عموماً طولانی
  • احساس توده‌ای در گردن
  • کاهش شدید وزن

افرادی که با علائم بالا مواجه می‌شوند، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند تا با انجام آزمایش‌های مختلف، نوع بیماری را به طور دقیق تشخیص داده و درمان را شروع کند.

بیشتر بخوانید:

مراحل رشد سرطان گلو

اگر پزشک سلول‌های سرطانی را در گلو بیمار پیدا کند، آزمایش‌های بیشتری را برای شناسایی مرحله یا وسعت سرطان او تجویز می‌کند. مراحل مختلف ابتلا به سرطان گلو عبارتند از:

  1. تومور فقط در لایه بالایی سلول‌های قسمت آسیب دیده گلو قرار دارد.
  2. تومور محدود به قسمتی از گلو بوده که از آنجا شروع شده ‌است.
  3. تومور در ناحیه مجاور رشد کرده ‌است.
  4. تومور در سلول‌های گلو رشد کرده یا به یک غدد لنفاوی گسترش یافته است.
  5. تومور به غدد لنفاوی یا اندام‌های دیگر بدن متاستاز کرده است.

برای تعیین مرحله، پزشک اندازه تومور (T)، درگیری غدد لنفاوی (N) و میزان متاستاز (M) را در نظر می‌گیرد. این موارد با هم به عنوان سیستم (TNM) شناخته می‌شوند. تشخیص به نحوه ترکیب این عوامل بستگی دارد.

علت بروز علائم سرطان گلو

پیش از آنکه روش‌های درمان سرطان گلو را بررسی کنیم، بهتر است به عللی بپردازیم که احتمال ابتلا به سرطان گلو را افزایش می‌دهند.

علت سرطان گلو 1
علت سرطان گلو 1
  • سیگار کشیدن: باعث آسیب به بافت حلق و سیستم تنفسی می‌شود. این موضوع احتمال بروز سرطان گلو را افزایش می‌دهد.
  • مصرف زیاد الکل: نوشیدن زیاد الکل به عنوان یکی از عواملی است که افراد را در خطر بیشتر ابتلا به انواع سرطان حلق قرار می‌دهد.
  • رژیم غذایی کم میوه و سبزیجات: حذف کردن یا کاهش مواد غذایی مفید مانند میوه و سبزیجات باعث آسیب به سیستم گوارش و در نتیجه افزایش میزان رفلاکس اسید معده می‌شود. به این ترتیب به اپی‌گلوت و حلق آسیب وارد می‌کند. این موضوع خطر ابتلا به سرطان گلو را افزایش می‌دهد.
  • قرار گرفتن در معرض آزبست: برخورد با آزبست احتمال ابتلا به سرطان حنجره را افزایش می‌دهد.
  • ابتلا به ویروسHPV به ویژه زگیل گلو در ابتلای بیماران به سرطان گلو نقش دارد. پژوهش‌ها (2) نشان داده که 70 درصد از مبتلایان به ویروس HPV در ایالت متحده آمریکا به اوروفارنکس (oropharyngeal) نیز مبتلا شده‌اند.

وزن بالا، سن، جنسیت، نژاد و میزان قرارگیری در برابر مواد شیمیایی نیز احتمال ابتلای افراد به سرطان گلو را افزایش می‌دهند. برای مثال همانطور که منابع علمی اشاره کرده‌اند، افراد بالای 65 سال بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. در ضمن، احتمال ابتلای مردان به سرطان گلو نسبت به زنان 5 برابر است.

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم یکی از شایع ترین علل ابتلا به سرطان گلو در کشورهای غربی داشتن رابطه جنسی دهانی و ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی است. برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس، مؤسسه ملی سرطان آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که اثربخشی واکسن‌های گارداسیل نزدیک به ۱۰۰٪ بوده و تزریق آن به‌طور بالقوه کاهش ۹۰ درصدی بروز سرطان دهانه رحم و سرطان گلو را در پی خواهد داشت.

تشخیص سرطان گلو

برای تشخیص ابتدا پزشک در مورد علائم و سابقه پزشکی بیمار جویا می‌شود. اگر علائمی مانند گلودرد، گرفتگی صدا و سرفه‌های مداوم را مشاهده کند، برای بررسی بیشتر روش‌های دیگری را استفاده خواهد کرد. برای مثال لارنگوسکوپی مستقیم یا غیرمستقیم را انجام می‌‎دهد یا بیمار را برای انجام جراحی به یک متخصص ارجاع می‎دهد. پاناندوسکوپی نیز به پزشک اجازه می‌دهد تا حنجره، مری، دهان، حفره بینی و احتمالاً ریه‌ها را همزمان ببیند. بیوپسی هم راهکار دیگری برای تشخیص قطعی‌تر است

آزمایش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سی‌تی اسکن و ام‌آرآی برای تشخیص قطعی استفاده خواهند شد. از طرفی پزشکان برای بررسی دقیق‌تر سطح متاستاز، از بلعیدن باریم استفاده می‌کنند تا از سلامت سیستم گوارش بیمار مطمئن شوند. این در حالی است اسکن استخوان می‌تواند متاستاز سلول‌های سرطانی در استخوان‌ها را نشان دهد.

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

درمان سرطان گلو

جراحی ممکن است از طریق ایجاد برش‌هایی با چاقوی جراحی انجام شود. همچنین شاید از لوله‌ای به نام آندوسکوپ، لیزر یا تکنیک‌های رباتیک برای جراحی و خروج توده سلول‌های سرطانی استفاده شود. در صورتی که بیماری پیشرفت کرده ‌باشد، پزشک می‌تواند یک قسمت یا تمام حنجره یا حلق و همچنین غدد لنفاوی را بردارد تا تنفس، بلعیدن و صحبت کردن به حالت عادی برگردند.

شیمی‌درمانی

داروهای شیمی درمانی می‌توانند سرطان را از بین ببرند و از گسترش آن جلوگیری کنند. گاهی قبل از جراحی برای کوچک کردن تومورها یا بعد از آن برای جلوگیری از عود بیماری از شیمی‌درمانی استفاده می‌شود.

پرتو درمانی‎

گاهی پرتو درمانی روش انتخابی پزشک است. او از اشعه (X) پرقدرتی برای نابود کردن سلول‌های سرطان استفاده می‌کند. او در این حالت از دستگاهی استفاده می‌نماید که اشعه ایکس را به بدن بیمار ارسال می‌کنند. در ضمن او می‌تواند یک ماده رادیواکتیو را در بدن بیمار و نزدیک سلول‌های سرطانی وارد کند. به این ترتیب باعث تخریب سلول‌های سرطانی خواهد شد.

درمان هدفمند

در فرآیند درمان هدفمند به بیمار داروهایی داده‌ می‌شود که به واسطه آن‌ها روی ژن‌ها، پروتئین‌ها و سایر بخش‌های سلول‌های سرطانی کار انجام خواهد شد. عوارض جانبی درمان هدف بستگی به دارویی دارد که استفاده می‌شود. اما اغلب شامل مشکلات پوست، مو، ناخن یا چشم بیمار می‌شود.

 درمان سیستم ایمنی

پزشک در روش درمان سیستم ایمنی (Immunotherapy) از بخش‌هایی از سیستم ایمنی بدن برای درمان سرطان استفاده می‌کند. او سیستم ایمنی بیمار را برای حمله به سلول‌های سرطانی تحریک می‌کند. از طرفی پروتئین‌های بدن انسان را برای تقویت سیستم ایمنی بدن به بیمار می‌دهد. به این ترتیب به درمان سرطان گلو می‌پردازد.

برای پیشگیری از سرطان گلو چه باید کرد؟

آیا می‌توان ریسک ابتلا به سرطان گلو را کاهش داد؟ هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از سرطان گلو وجود ندارد. اما افرادی که از تنباکو استفاده می‌کنند، به طور منظم مقادیر قابل توجهی الکل می‌نوشند یا دارای عفونت‌های خاص HPV هستند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. شما می‌توانید خطر ابتلا به این بیماری را با موارد زیر کاهش دهید:

  • عدم مصرف سیگار و دخانیات. اگر سیگار می‌کشید یا از محصولات تنباکو استفاده می‌کنید، از پزشک خود برای نحوه ترک سیگار کمک بگیرید.
  • نوشیدن الکل در حد اعتدال.
  • دریافت واکسن HPV و جلوگیری از عفونت HPV.  افرادی که مبتلا به تایپ‌های خاصی ازHPV  هستند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان اوروفارنکس قرار دارند.
  • داشتن عادات غذایی سالم. محققان سرطان حنجره را با تغذیه نامناسب، چاقی و کمبود ویتامین مرتبط می‌دانند. رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و پروتئین بدون چربی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان گلو و حنجره کمک کند.

جمع‌بندی

  • سرطان گلو یک اصطلاح کلی است که شامل سرطان حلق و حنجره می‌شود.
  • مشکل در بلعیدن یا تنفس، احساس گیر کردن چیزی در گلو، گلودرد، سرفه (احتمالاً همراه با خون)، یا گوش درد مداوم، سردرد، گوش درد و گردن درد عموماً طولانی از علائم سرطان گلو هستند.
  • بیوپسی، لارنگوسکوپی و پاناندوسکوپی ابزارهای لازم برای تشخیص قطعی سرطان گلو به حساب می‌آیند.
  • جراحی، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، درمان سیستم ایمنی (ایمونوتراپی) و درمان هدفمند از روش‌های درمان سرطان گلو هستند.

بیشتر بخوانید:

سرطان گلو در چه ناحیه ای رخ می‌دهد؟

سرطان گلو در ناحیه حلق و حنجره رخ می‌دهند.

ابزار تشخیص سرطان گلو کدام موارد هستند؟

بیوپسی، لارنگوسکوپی و پاناندوسکوپی برای تشخیص سرطان گلو کاربرد دارند.

راه‌های درمان سرطان گلو کدام هستند؟

جراحی، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، درمان سیستم ایمنی (ایمونوتراپی) و درمان هدفمند از روش‌های درمان سرطان گلو محسوب می‌شوند.

سرطان گلو چقدر شایع است؟

نتایج پژوهشی که توسط محققان دانشگاه بیرمنگام انگلیس انجام شده نشان می‌دهد دستکم ۸۰ درصد از بزرگسالانی که در بریتانیا جراحی لوزه انجام داده‌اند، در مقطعی از زندگی‌شان رابطه جنسی دهانی داشته‌اند.

38 نظر
  1. علی رضا گفت

    سلام من یک ۱ سالی میشه در زیر گوشم در زیر استخوان فک یک غده سفت به وجود اومده و این که دقیق همون طرفی که غده هست از داخل دهان ،ضایعات گوشت مانندی در اومده و خیلی هم درد می‌کنه میشه بگین مشکل چی هست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است معاینه شوید.

  2. H گفت

    سلام خسته نباشید
    بنده دو سالی هست به طور مداوم سرفه میکنم
    گوش درد کم پیش میاد داشته باشم خیلی کم و تورم و توده ای حس نمیکنم فقط سرفه طولانی مدتم نگرانم کرد
    ممکنه مشکوک باشه؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام بهتره عکس از سینه بگیرید و به متخصص ریه مراجعه کنید.

  3. فرشید گفت

    سلام من دقیقا ۱ ساله خلط پشت حلق دارم دائما باید دفع شه و بوی بدی هم میده . زبانم هم سفید میشه . چندبار دکتر رفتم کسی درست تشخیص نداده انتی بیوتیک هم جواب نداد یکی میگه سینوزیت داری یکی میگه رفلاکس معده داری . اما این خلط همیشه روی بوی دهانم و داخل بینیم تاثیر میذاره از معده نیست . حتی ترسیدم ک سرطان باشه

  4. مهدی گفت

    سلام وادب بنده رفلاکس معده دارم حدود ۷ ماه پیش هم آندوسکوپی شدم چیزی نبود ولی الان چهل روزه که سمت چپ گلوم درد دارم گاهی هم سینه ام درد میکنه نمیدونم چکار کنم خیلی نگرانم به پزشک متخصص گوش وحلق رفتم گفتن چیزی نیس ممنون میشم جوابم بدید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      پاسخ پروفسور حسین کیوانی:
      سلام وقت بخیر
      گلو درد و درد سینه شما ممکنه بدلیل ریفلاکس معده باشه . بنظر میاد استرس زیادی دارید که خود این استرس ریفلاکستون را تشدید میکنه . رژیم غذاییتون را رعایت کنید، اگر اضافه وزن دارید وزنتون را کم کنید و مهمتر از همه استرس نداشته باشید.

  5. Negar گفت

    سلام وقت بخیر من دوروزه غده ای تو گلوم حس میکنم دست میزنم پایین زبان کوچیکم سمت راست ی چیزی شبیه توپ مانند زده بیرون گوش سمت راستم ب شدت درد میکنه آیا ممکنه سرطان باشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در بیشتر موارد این عارضه بعد از عفونتهای تنفسی و سرماخوردگی رخ می دهد که بعد از مدتی برطرف می شود. توصیه می شود چنانچه ادامه دا ر بود جهت معاینه و ذکر شرح حال بیشتر توسط پزشک متخصص گوش، حلق و بینی معاینه شوید.

  6. مریم گفت

    سلام وقت بخیر تورو خدا جوابمو بدید من پایین لوزه راستم یه تیکه پر از سفیدیه ولی به لوزه چسبیده انگار لوزه ام دو تیکه شده و تیکه پایینش کوچکتره و پر از سفیدیه و اوزه سمت چپم بزرگتره انگار و روش دوتا دونه سفت رنگ لوزه زده درد خیلی خفیفی دارم و گرفتگی صدا دارم ،وقت دکنپتر گرفتم ولی خیلی دیر وقت داده تورو خدا بگید چی میتونه باشه خیلی نگرانم

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      این علائم اغلب در سرماخوردگی ایجاد می شود. نگران نباشید طی چند روز آینده برطرف خواهد شد.

  7. محمد گفت

    سلام خسته نباشید
    من گوش درد خفیف و درد خفیف پشت لوزهها دارم
    اویل فقط گوش درد داشتم ولی الان درد پشت لوزها هم حس میشع
    درد دائمی ندارم میاد میره سوزش یک طرف زبان هم دارم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه میکنیم به جهت معاینه فیزیکی و بررسی التهاب به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمائید.

  8. اکبر عربلویی گفت

    سلام و خسته نباشید من ۲۴ سالمه و از ۱۶ سالگی سیگار کشیدام ۳ سال مصرف مشروبات الکلی ام زیاد بوده والان ۱ سال میشه که فقط سیگار میکشم الان ۱ ماهی میشه که حس میکنم چیزی تو گلوم گیر کرده و همش خلط بیرون میاد احساس خستگی دارم همیشه زبونم هم انگار میسوزه
    خلط سیاه رنگ زیاد میاد موقع بلعیدن حس میکنم تو گلوم چیزی اصابت میکنه ممنون میشم راهنمایی کنید پول دکتر اینا ندارم راهنمایم کنید خیلی ممنون میشم از این خلاص شم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در اغلب موارد ترشحات و خلط گلو ناشی از عفونت و یا در معرض آلاینده های ناسالم و دود سیگار ایجاد می شود. خلط سیاه در افرادی که سیگار مصرف می‌کنند بسیار شایع هست. چنانچه با ترک سیگار این مشکل برطرف نشد و طولانی مدت ادامه داشت حتما جهت معاینه به پزشک مراجعه کنید.

  9. عباس گفت

    عالی

  10. چابهاری گفت

    خب وقتی قرار ما دنبال دکتر متخصص بگردیم شما ها اینجا چکاری یکی میگه دکتر عمومی یکی میگه دکتر گوش حلق و بینی پس لطفا اول صفحه تون بنویسید قبل مراجعه به دکتر متخصص بگیردید حالا توی استان ما چنین بیمارستانی نیست شماها نمیتونید حتی یه بیمارستان یا یه شهر یا استان معرفی کنید عجب آدمهایی هستید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      دوست عزیز ما اطلاع رسانی و کمک به مردم عزیز رو وظیفه خودمون می‌دونیم؛ اما خودتون هم در جریان هستید که با شرح حال در این بستر امکان تشخیص قطعی و تجویز نخواهد بود. لذا بهترین راهکار برای کمک به فرد مراجعه به پزشک است.
      ضمنا مراکز و متخصصین استان‌ها در حیطه انجام کار ما نیست؛ با مقداری سرچ، صفحات مدنظر را پیدا خواهید کرد.

  11. گفت

    سلام وقت بخیر
    من از چند روز پیش متوجه رشد غده در بالای حنجره (کنار زبان کوچک) شدم
    گرفتگی بینی و گوش درد و تغییر صدا از اعلائمم هست

  12. Sajedeh گفت

    سلام وقت بخیر،
    مادر بنده چند وقتی هست(دو ماه حدودا) که علائمی شامل احساس زخم در گلو ،گیر کردن چیزی در گلو را دارند،همچنین کمی کاهش وزن هم داشتند،یه بار به پزشک داخلی،یه بار هم پزشک عمومی مراجعه کردند،ولی تشخیص پزشکان رفلاکس معده بوده،ولی همچنان این درد اذیتشون میکنه و احساس میکنن گلوشون متورم شده
    باید چکار کنیم؟به چه متخصصی مراجعه کنیم؟
    علت چی میتونه باشه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه میشود به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه نمائید.

      1. Sajedeh گفت

        سپاس

  13. Ali گفت

    سلام ،سمت چپ گلوم باقورت دادن اب دهان وموقع بلع درد میکنه و تب و لرز و ابریزش بینی هم ندارم لطفا راهنماییم کنید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در صورتی که با استراحت چندروزه و دریافت مایعات کافی برطرف نشد به پزشک متخصص جهت معاینه مراجعه نمائید.

  14. یوسف گفت

    سلام وقت بخیر یکی از اشنای سرطان گلو داره حدودا 6 الی 7ماه میشه سن حدود 75ساله شیمی درمانی شده و حدود دوماهی هست که هیچی نخورده و سینه اش کبود شده دو و سه روزی میشه که هوس غذای ابکی میکنه یه خورده میخوره و همچنین دکترش گفته غذا بخوره بهتر میشه امیدی به بهبودیش هست ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به توصیه‌های پزشک معالج ایشان عمل کنید؛ انشاءالله بهبودی کامل ایشان حاصل می‌شود.

  15. ناصر گفت

    سلام وقت بخیر هایا سرطان گلو موجب مرگ میشود ؟

    1. دکتر سعاد غابشی (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      میزان مرگ و میر در این نوع سرطان به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. اگر در مراحل ابتدایی تشخیص باشد در حدود نود درصد بیماران بهبود می یابند.

  16. حمید گفت

    با سلام و وقت بخیر بنده سی سالمه چند‌وقته هنگام غذا خوردن احساس گیر کردن غذا میکنم .اندوسکپی هم کرذم موردی نبوده .بعضی وقتا صبح ها خون آبه مشاهد میشود .یک روز هم بنده خلطی از گلوم کندم بعدش پشتش خون اومد

    1. دکتر سعاد غابشی (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در بیشتر موارد این عارضه بعد از عفونتهای تنفسی و سرماخوردگی رخ می دهد که بعد از مدتی برطرف می شود. توصیه می شود چنانچه ادامه دا ر بود جهت معاینه و ذکر شرح حال بیشتر توسط پزشک متخصص گوش، حلق و بینی معاینه شوید.

  17. اصف گفت

    در صورت موجود بودن چنین علائم به کدام بیمارستان مراجعه کنیم تا تشخیص درست بدست بیاید
    asif.if3434@gmail.com

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می شود توسط پزشک متخصص گوش، حلق و بینی معاینه شوید.

  18. حیدری گفت

    سلام ، چند وقته احساس می کنم چیز کوچکی تو انتهای گلو گیر کرده و مدام آب دهن قورت می دهم تا پایین بره ولی دوباره این احساس را دارم مشکلی تو بلع و صدا و … ندارم . لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می‌شود جهت معاینه به پزشک عمومی مراجعه نمائید.

  19. لطفی گفت

    سلام وقت بخیر.حدودیکماه پیش دچار گلودرد و سرفه شدم و یک غده کوچک در کنار لوزه شکل گرفت دوهفته گلودرد و سرفه و داشتم باصدای گرفته.چندروزی خوب شدم ولی دوباره شروع شد.اون غده هم کمی بزرگترشده.مشکل چی میتونه باشه

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می‌شود جهت بررسی و معاینه به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  20. Ned گفت

    همه علائم رو دارم بجز گردن درد شدید و اما اصلا نمیتونم سرفه کنم از برج ۱ تا الان مداوم گلودرد و گوش درد داشتم و چند روزیه خیلی شدید شدن چیکار کنم ؟ چیز خاصی نیست یا هست

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      بر اساس چه شواهد آزمایشگاهی و پاتولوژی تشخیص سرطان گلو دادید؟ توصیه می شود برای پیگیری علت این شکایت به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.