سرطان آلت تناسلی، علائم و روش‌های درمان

0 9,696
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

سرطان آلت تناسلی یکی از نادرترین انوع سرطان‌ در بیشتر کشورهای جهان است. این سرطان هنگامی شکل می‌گیرد که رشد غیرطبیعی سلول‌های اندام تناسلی مشاهده می‌شود. همچون سایر سرطان‌ها، این نوع از سرطان نیز امکان متاستاز کردن در سایر اندام‌ها را دارد. بنابراین اگر در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود، می‌توان جلوی رشد نامعمول آن را گرفت.

با اینکه بیماری شایعی نیست، بسیاری می‌خواهند بدانند که سرطان ناحیه آلت تناسلی چیست. چه علائمی دارد و چگونه قابل درمان است. به همین دلیل قصد داریم که در این مقاله از مجله سلامت کیوان، به پاسخ سؤالات شما بپردازیم.

سرطان آلت تناسلی چیست؟

سرطان ناحیه تناسلی یک نوع از سرطان‌های نادر در مردان است. رشد غیرطبیعی سلول‌ها از لایه‌های سطحی شروع می‌شود و اگر بیمار درمان را به موقع شروع نکند، ممکن است شاهد متاستاز سرطان در اندام‌های دیگر مانند غدد لنفاوی باشد.

انواع سرطان آلت تناسلی

با توجه به محل رشد غیرطبیعی سلول‌ها در آلت تناسلی، چند نوع سرطان در این اندام مشاهده می‌شود.

  • سارکوم: رشد نامعمول و غیرقابل کنترل سلول‌ها در عضله، بافت چربی و حتی رگه‌ای خونی آلت تناسلی رخ می‌دهد.
  • ملانوم: ملانوم نوع دیگری از سرطان در ناحیه آلت تناسلی است. این نوع از سرطان در سلول‌هایی آغاز می‌شود که ملانوسیت نامیده می‌شوند. رشد بی‌رویه سلول‌ها منجر به قهوه‌ای شدن رنگ پوست آلت تناسلی خواهد شد.
  • کارسینومای سلول سنگفرشی: رشد غیرطبیعی سلول‌های سنگفرشی از سطح پوست ختنه‌گاه شروع می‌شود. در بعضی از بیماران، رشد سلول‌ها از سطح داخلی پوست ختنه‌گاه صورت می‌‎گیرد و می‌تواند به دیگر بخش‌های آلت تناسلی نیز منتشر شود.
  • کارسینوم سلول بازال: کارسینوم سلول بازال از قسمت درونی لایه داخلی پوست شروع می‌شود. رشد این سلول‌ها آرام است اما ممکن است در سایر بخش‌های آلت تناسلی نیز مشاهده شود.

مراحل پیشرفت سرطان آلت تناسلی

تومور (T): تومور مرحله اولیه ابتلا به سرطان در ناحیه آلت تناسلی است. در این حالت بررسی می‌شود که آیا سلول‌های سرطانی تومور ایجاد شده‌اند یا خیر. اگر ابتلای فرد به این سرطان تأیید شود، مشخص می‌کنند که چقدر در آلت تناسلی  رشد کرده است.

غدد لنفاوی (N): در این مرحله بررسی می‌شود که آیا سرطان به غدد لنفاوی بیمار سرایت کرده است یا خیر. اگر رشد سلول‌های سرطانی در غدد لنفاوی مشاهده شود، پزشک به تعیین غدد آلوده به سلول‌های سرطانی می‌پردازد.

متاستاز (M): در این مرحله به پاسخ این سؤال می‌پردازند که آیا سرطان به سایر اندام‌های بدن بیمار سرایت کرده یا خیر. اگر چنین باشد، پزشک باید اندام‌های آلوده به ویروس را تعیین کند.

علل ابتلا به سرطان آلت تناسلی چیست؟

مهم‌ترین عامل ابتلای مردان به سرطان آلت تناسلی، آلوده شدن به ویروس HPV است. بنابراین در صورتی که فرد با شریک جنسی مبتلا به این ویروس رابطه دهانی، رابطه مقعدی و یا واژینال داشته باشد، در خطر ابتلا به زگیل تناسلی و سپس سرطان ناحیه آلت تناسلی قرار خواهد گرفت. حتی اگر زگیل تناسلی در فرد آلوده، لمس شود یا ابزارهای مراقبت جنسی به صورت مشترک استفاده شوند، احتمال ابتلا به زگیل تناسلی و سپس سرطان آلت تناسلی وجود دارد.

با اینکه ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان آلت تناسلی می‌شود، افرادی زیر بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

  • مردان بالای 60 سال در خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی قرار خواهند گرفت.
  • سیگار کشیدن باعث افزایش ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی مانند زگیل تناسلی می‌شود. این موضوع خود در افزایش احتمال ابتلا به سرطان ناحیه تناسلی مؤثر است.
  • افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی مانند ایدز و زگیل تناسلی، سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • ختنه نشدن باعث می‌شود که ماده‌ای به نام اسمگما زیر پوست ختنه‌گاه جمع شود. این اتفاق ممکن است منجر به رشد سلول‌های سرطانی در آلت تناسلی شود.
  • فیموز نوعی بیماری است که با سفت و خشک شدن ختنه‌گاه و بروز التهاب و تورم در این ناحیه همراه است. این موضوع خود باعث رشد بی‌رویه سلول‌ها در آلت تناسلی خواهد شد.
  • بیماری پوستی لیکن اسکلوروزیس باعث خشک و سفت شدن پوست ختنه‌گاه می‌شود. بنابراین مردان مبتلا به این بیماری پوستی با احساس درد، تحریک، خارش و سوزش مواجه می‌شوند. این موضوع باعث افزایش ابتلا به (HPV) و سپس سرطان آلت تناسلی خواهد شد.
  • رعایت نکردن بهداشت یکی از عوامل مؤثر در ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی است. در حالی که تجمع مایع اسمگما در زیر پوست ختنه‌گاه به عنوان عامل سرطان‌زا محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

علائم سرطان آلت تناسلی

افرادی که به سرطان در ناحیه تناسلی مبتلا هستند، با علائم زیر مواجه می‌شوند:

علائم سرطان آلت تناسلی2
علائم سرطان آلت تناسلی2
  • تغییر در ضخامت یا رنگ پوست به وجود می‌آید.
  • ظاهر شدن بثورات پوستی یا برآمدگی‌های پوسته‌ای کوچک روی آلت تناسلی
  • رشد بی‌رویه‌ سلول‌ها به رنگ آبی مایل به قهوه‌ای
  • دیده شدن یک توده روی آلت تناسلی
  • ترشحات بدبو از زیر پوست ختنه‌گاه
  • زخم روی آلت تناسلی به همراه خونریزی
  • تورم در انتهای آلت تناسلی
  • توده‌های زیر پوست کشاله ران بیمار

نکته مهم: این علائم همیشه به معنای سرطان آلت تناسلی نیستند. ممکن است عفونت یا واکنش آلرژیک باشند. اما مهم است که فوراً به پزشک در مورد علائم غیرعادی روی آلت تناسلی یا نزدیکی آن گفته شود.

تشخیص سرطان آلت تناسلی

هنگامی که فرد با علائمی که اشاره کردیم به پزشک مراجعه می‌کند، از چند روش برای تشخیص دقیق استفاده می‌شود.

معاینه فیزیکی و شرح حال

پزشک ابتدا آلت تناسلی را معاینه می‌کند تا تغییرات غیرعادی پوست، مانند توده یا تغییر رنگ در این اندام را بررسی کند. او همچنین در مورد علائم، عادات و سابقه پزشکی بیمار سؤال می‌پرسد. این اطلاعات می‌توانند به پزشک کمک کنند تا در پاسخ به این سؤال که آیا این تغییرات احتمالاً ناشی از سرطان است یا یک علت شایع‌تر مانند عفونت یا واکنش آلرژیک، پاسخ دقیقی ارائه دهند.

بیوپسی

بیوپسی تنها راه قطعی برای تشخیص سرطان است. پزشک در طول این روش، سلول‌ها یا بافت‌های مشکوک را برمی‌دارد. متخصص پاتولوژیست که در آزمایشگاه کار می‌کند سلول‌ها را با میکروسکوپ می‌بیند. او با بررسی دقیق تشخیص می‌دهد که آیا نشانه‌ای از سرطان در سلول‌ها وجود دارد یا خیر.

تصویربرداری

 ممکن است برای مشاهده میزان گسترش سرطان به تصویربرداری نیاز باشد. پزشک معالج می‌تواند با توجه به مرحله‌ای از سرطان که بیمار در آن قرار دارد، سی تی اسکن، (MRI)، سونوگرافی و اسکن (PET) را تجویز کند.

درمان سرطان آلت تناسلی

پزشک با توجه به مرحله سرطان در ناحیه آلت تناسلی و میزان گسترش آن در سایر اندام‌ها، روش‌هایی برای درمان در نظر می‌گیرند.

  • کرم: پزشک می‌تواند کرمی مانند فلوئورواوراسیل و ایمیکیمود را تجویز کند. در این حالت باید به طور مرتب آلت تناسلی را به این کرم آغشته کرد.
  • لیزر: در این روش از لیزرهایی استفاده می‌شود که گرمای شدید ایجاد می‌کنند. به این واسطه تومور از بین می‌رود.
  • کرایوتراپی: در کرایو یا فریز از سرمای شدید برای از بین بردن تومور استفاده می‌شود.
  • جراحی (Mohs): در طول این روش، پزشک لایه به لایه پوست سرطانی را تا رسیدن به بافت سالم زیر آن برمی‌دارد.
  • برداشتن بافت سرطانی: پزشک ممکن است سلول‌های سرطانی یا تومور را از آلت تناسلی جدا کند.
  • پرتو درمانی: پزشک شاید از پرتوهایی مانند اشعه ایکس برای نابودی سلول‌های سرطانی یا کوچک کردن تومور قبل از جراحی استفاده کند.

برای سرطان پیشرفته‌تر، پزشک می‌تواند از روش‌های زیر استفاده کند:

  • پنکتومی جزئی کوچک از آلت تناسلی است. یک پنکتومی کامل تمام آلت تناسلی بیمار را از بین می‌برد. برای پنکتومی کامل، پزشک یک سوراخ در شکم یا پوست بین مقعد و کیسه بیضه ایجاد می‌کند تا بیمار بتواند ادرار کند.
  • لنفادنکتومی: در صورتی که سرطان در غدد لنفاوی گسترش یافته باشد، ممکن است پزشک غدد لنفاوی موجود در کشاله ران را بردارد.

جمع‌بندی

  • سرطان آلت تناسلی نوعی نادر از سرطان در این اندام است که در سلول‌های سطحی پوست شروع می‌شوند. اگر درمان نشود، به غدد لنفاوی و سایر اندام‌ها گسترش می‌یابد.
  • ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی، سیستم ایمنی ضعیف، سیگار کشیدن و رعایت نکردن بهداشت از عوامل ابتلا به سرطان در ناحیه تناسلی است.
  • درمان سرطان در آلت تناسلی با کمک کرم، لیزر، کرایوتراپی، پرتودرمانی و جراحی (Mohs) انجام می‌شود.
  • پنکتومی و لنفادنکتومی در مورد بیمارانی به کار گرفته می‌شوند که در مرحله پیشرفته سرطان آلت تناسلی قرار دارند.

مطالب مرتبط:

راه‌های تشخیص سرطان ناحیه آلت تناسلی کدام هستند؟

معاینه فیزیکی، گرفتن شرح حال، تصویربرداری و بیوپسی برای تشخیص استفاده می‌شوند.

بهترین روش‌های درمان سرطان پیشرفته در ناحیه آلت تناسلی چیست؟

پنکتومی و لنفادنکتومی در مورد بیمارانی به کار گرفته می‌شوند که در مرحله پیشرفته سرطان آلت تناسلی قرار دارند.

مراحل سرطان آلت تناسلی کدام هستند؟

تومور، غدد لنفاوی و متاستاز سه مرحله سرطان آلت تناسلی به حساب می‌آیند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.