علت درد زیر شکم مردان چیست؟ + درمان درد زیر شکم آقایان

7 59,122
زمان مطالعه این مطلب: 8 دقیقه

اگر مدتی است که در ناحیه زیر شکم و در زیر ناف خود احساس درد می‌کنید، ممکن است پزشک شما آن را درد زیر شکم بنامد. بروز درد زیر شکم عوامل مختلفی دارد و ممکن است اندام‌های مختلفی را درگیر کند. اما علت درد زیر شکم مردان چیست؟ درد زیر شکم سمت چپ در مردان نشانه چیست؟ درد زیر شکم سمت راست در مردان نشانه چیست؟ حتما تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به عوامل و درمان درد زیر شکم مردان پردازیم.

درد زیر شکم چیست؟

بروز درد زیر شکم مردان دلایل متعددی دارد و ممکن است اندام‌های مختلفی را درگیر کند. برای کمک به کاهش شدت درد و علائم  این عارضه، پزشک شما اغلب برخی عوامل احتمالی آن را بررسی خواهد کرد.

احساس درد زیر شکم در مردان اغلب در ناحیه پایین شکم، و در زیر ناف احساس می‌شود. درد زیر شکم ممکن است هر یک از اندام‌هایی را که بین ناف و استخوان شرمگاهی قرار دارند را درگیر کنند. این اندام‌ها شامل اندام‌های شکمی و اندام‌های لگنی هستند.

یکی از شایع‌ترین دلایل درد زیر شکم در مردان، مشکلات مثانه و گوارشی است. به این معنی که ممکن است به عفونت دستگاه ادراری (UTI) مبتلا شده باشید یا سیستم گوارشی شما به درستی عمل نکند. با این‌حال، عفونت ادراری ممکن است با هیچ درد شکمی ظاهر نشود. اگر دچار درد زیر شکم شده‌اید بهتر است در مورد علائم خود با پزشک صحبت کنید.(1)

علت درد زیر شکم مردان چیست؟

در اغلب موارد درد زیر شکم آقایان نشان‌ دهنده مشکلی جدی نیست، اما در برخی موارد می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشند. هنگامی که علائم درد زیر شکم شما به طور مداوم‌ و با حالت تهوع همراه باشد، ممکن است علت آن با بیماری‌های گوارشی یا التهاب روده مرتبط باشد.

با اینحال برخی عوامل احتمالی وجود دارند که می‌توانند باعث بروز درد شکم مردان شوند. اغلب این عوامل به دلیل عملکرد نادرست از یکی از اندام‌های پایین شکم ایجاد می‌شوند. برخی از این عوامل عبارتند از:

علت درد زیر شکم مردان
علت درد زیر شکم مردان

به طور معمول، درد زیر شکم ممکن است از جای دیگری در بدن شما نشأت گرفته باشد. درد شکم مردان می‌تواند حاد یا مزمن باشد و علت آن نیز می‌تواند در افراد متفاوت باشد. درد زیر شکم حاد به این معنا است که علائم به طور ناگهانی رخ‌ می‌دهند و معمولا موقتی هستند. علائم نوع حاد درد زیر شکم، بیشتر شامل صدمات و عفونت‌ها می‌شوند.

نوع مزمن درد زیر شکم به دلیل ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن است که می‌توانند باعث ایجاد دردهای مزمنی شوند که برای مدت طولانی باقی مانده یا شدت آنها مدام در حال تغییر است.

هر دو نوع از درد زیر شکم می‌توانند به تدریج و در طول زمان بدتر شود. این فرایند می‌تواند نشانه‌ای از بدتر شدن شرایط بیماری در فرد مبتلا باشد.

علت درد زیر شکم و بیضه

پیچ ‌خوردگی بیضه‌ها  TORSION که با نام تورشن بیضه نیز شناخته می‌شود، یکی از دلایل احساس درد در بیضه‌ها به حساب می‌آید. وقتی که عروق بیضه‌ها به ‌صورت ناگهانی پیچ بخورد، درد خیلی زیادی در یک طرف ناحیه شکم و کشاله ران حس می‌شود.

دلیل این پیچ ‌خوردگی را می‌توان کاهش جریان خون در عروق بیضه دانست که ممکن است به‌ خاطر عوامل تحریک‌ کننده، سرما، گرما، ضربه و موارد مشابه دیگر اتفاق بیفتد.

شایع ترین عوامل ایجاد درد زیر شکم در مردان

بروز هر کدام از علائم درد زیر شکم می‌تواند نشانه‌ مهمی در بدن افراد باشد و هرکدام نشان‌دهنده عملکرد نادرست یکی از اندام‌های بدن باشد، در نتیجه باید علت عملکرد نادرست آنها را شناخت و با دلایل بروز آنها آشنا شد. عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند موجب ایجاد درد زیر شکم در مردان شوند. برخی از این عوامل عبارتند از:

عملکرد نادرست سیستم گوارشی

روده‌های کوچک و بزرگ شما در حفره پایین شکم شما قرار دارند و بیشتر فضای داخل آن را اشغال می‌کنند. به همین دلیل، هر شرایطی که روده شما را تحت تاثیر قرار دهد می‌تواند موجب، درد زیر شکم در مردان شود. این موارد بیشتر شامل مشکلات گوارشی مانند نفخ و سوء هاضمه، اسهال و یبوست می‌باشند.

اگر به بیماری عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستید، یا اگر سیستم گوارشی شما به درستی کار نمی‌کند، ممکن است دچار سوء هاضمه، نفخ و یا اسهال و یبوست شوید. بسیاری از این موارد می‌توانند در روند گوارش شما اخلال ایجاد کنند. همچنین ممکن است در صورت ملتهب شدن روده‌ها، در ناحیه زیر شکم احساس درد کنید، این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی شما بخواهد نسبت به التهاب بدن واکنش نشان دهد. التهاب در روده کوچک (آنتریت) یا در روده بزرگ (کولیت) ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • ایجاد عفونت‌ها
  • ایجاد زخم‌ها
  • بیماری التهاب روده (IBD)
  • بیماری سلیاک
  • انسداد روده کوچک یا انسداد روده بزرگ
  • سرطان روده کوچک
  • سرطان روده بزرگ

رفلاکس معده

یکی از موراد احتمالی بروز درد زیر شکم مردان، رفلاکس معده (GERD) است که نسبتاً بیماری شایعی است. رفلاکس معده یک بیماری مزمنی است که بر سیستم گوارشی تأثیر می‌گذارد. چاقی و اضافه وزن، سیگار کشیدن و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلاینده‌ها و آلودگی هوا خطر ابتلا به این عارضه را تشدید می‌کنند.

برای تشخیص رفلاکس مزمن معده، پزشک تاریخچه پزشکی شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و از شما در مورد علائمی که دارید سوال می‌کند. همچنین برای بررسی‌های دقیق‌تر ممکن است انجام برخی آزمایش‌ها لازم باشند که برخی از آن‌ها عبارتند از

سنگ کلیه

یکی از شایع ترین عوامل احتمالی بروز درد زیر شکم آقایان، سنگ کلیه یا رنال کلکولوس است. سنگ کلیه به توده‌های سختی از جنس کریستال گفته می‌شود که به دلیل انباشته شدن املاح معدنی، و رسوبات در داخل مجاری کلیوی و ادراری تشکیل می‌شوند. به طور کلی سنگ کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه ادراری است که موجب بروز درد زیر شکم در مردان می‌شود. برخی از علائم و نشانه‌های سنگ کلیه عبارتند از:

  • درد بسیار شدید در اطراف پهلو و زیر دنده‌ها
  • درد در ناحیه اطراف شکم و کشاله ران
  • دردهای ناگهانی با ضربان شدید در دستگاه ادراری
  • درد یا احساس سوزش ادرار
  • تغیر رنگ ادرار (ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ای)

عفونت کلیه

عفونت کلیه یا پیلونفریت نوعی عفونت جدی مجاری ادراری است که عموماً از مجرای ادرار یا مثانه شروع می‌شود و به یک یا هر دو کلیه می‌رسد. عفونت کلیه به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد که اگر به درستی درمان نشود، می‌تواند به کلیه‌ها صدمات جبران ناپذیری وارد کند.

درد ناشی از عفونت کلیه معمولا شدت بسیار زیادی دارد. اگرعلت درد شما عفونت کلیه باشد، ممکن است در اطراف شکم و اطراف کشاله ران و زیر دنده‌ها نیز احساس درد داشته باشید.

علائم و نشانه های عفونت کلیه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

سرطان پروستات

یکی از عوامل احتمالی بروز درد زیر شکم در مردان سرطان پروستات است. سرطان پروستات نوعی سرطان غیر پوستی است که در میان آقایان شایع است. متأسفانه، هیچ علامت هشدار دهنده اولیه‌ای برای این عارضه وجود ندارد، بنابراین ممکن است این بیماری برای سال‌های طولانی خاموش باشد. به همین دلیل است که غربالگری سرطان پروستات موضوع مهمی برای همه مردان است. افزایش سن و یا کهولت سن از بزرگترین و مهم‌ترین عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. با این‌حال برخی عوامل ابتلا به سرطان پروستات عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی
  • عوامل ژنتیکی
  • سبک زندگی
  • عادات غذایی

تشخیص علت درد زیر شکم مردان

علت درد زیر شکم مردان را می‌توان با مراجعه به پزشک متخصص و انجام برخی معاینات، آزمایش‌ها و سابقه پزشکی افراد تشخیص داد. انجام برخی معاینات فیزیکی قبل از شروع آزمایش‌ها می‌تواند به تشخیص علت زمینه‌ای درد زیر شکم در مردان کمک کند. این معاینات می‌تواند از طریق وارد کردن فشار ملایمی روی نواحی مختلف زیر شکم انجام شود تا حساسیت و تورم احتمالی درد زیر شکم شما تشخیص داده شود. برای تشخیص علت درد زیر شکم، پزشکتان ممکن است از شما درباره علائم و نشانه‌های که دارید و یا برخی از بیماری‌ها و سابقه پزشکی‌تان سوالاتی پرسد. این سوالات در خصوص شدت درد زیر شکم شما است.

همچنین انجام برخی تست‌ها و آزمایش‌های آزمایشگاهی می‌توانند جهت تشخیص علت درد زیر شکم آقایان و تشخیص برخی از عوام احتمالی آن‌ها مانند عدم تحمل لاکتوز و انواع سرطان موثر باشد، انجام این تست‌ها می‌تواند به بررسی اندام‌ها، بافت‌ها و سایر ساختارهای شکم و دیگر موارد احتمالی به پزشکتان کمک کند.

برخی از این تست‌ها و آزمایش‌ها عبارتند از:

چه زمانی باید نگران درد زیر شکم باشیم؟

بسیاری از آقایان گاهی اوقات درد زیر شکم را تجربه می‌کنند. با این‌حال، اگر بیش از دو بار در هفته دچار درد زیر شکم می‌شوید یا اگر علائم درد زیر شکم شما بهبود نمی‌یابد، باید به پزشک مراجعه کنید. عدم بهبود علائم درد زیر شکم مردان می‌تواند نشانه‌ای از یک وضعیت جدی باشد. همچنین برخی علائم وجود دارد که می‌تواند نشانه‌هایی از یک خطر جدی برای سلامتی شما باشند. اگر هرکدام از علائم زیر را تجربه می‌کنید، بهتر است هرچه سریع‌تر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • داشتن مدفوع خونی
  • درد زیر شکم شما ناگهانی و شدید است
  • داشتن تب مداوم یا حالت تهوع و استفراغ
  • درد زیر شکم شما از بین نمی‌رود و مدام بدتر می‌شود
  • شکم شما منبسط، سفت و یا نسبت به لمس حساس است

درمان درد زیر شکم مردان

شما می‌توانید علائم و دردهای خفیف را در خانه با مسکن‌های بدون نسخه (OTC) مانند NSAID و استامینوفن، کنترل کنید. یا ممکن است بسته به شرایط علائم و شدت درد به مسکن‌های تجویزی مانند استروئیدها نیاز داشته باشید. همچنین اگر شرایط خوردن دارو را نداشته باشید، ممکن است از لازم باشد تا از طریق IV به شما دارو داده شود(2).

در اغلب موارد درد زیر شکم مردان عارضه جدی نیست. اگر غلت درد زیر شکم شما ناشی از گرفتگی‌های روده و مشکلات گوارشی باشد، می‌توانید آن را در خانه با استراحت، گرما و نوشیدن مایعات کافی درمان کنید. سعی کنید به سیستم گوارش خود استراحت دهید. اگر علائم درد زیر شکم برایتان آزاردهنده است، دمنوش‌های گیاهی مانند چای نعناع، شیرین بیان و زنجبیل می‌توانند به تسکین دستگاه گوارش شما کمک کنند.

پیشگیری از درد زیر شکم مردان

داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش کردن می‌توانند تاثیر زیادی در پیشگیری از درد و سایر مشکلات بدن داشته باشند. با رعایت ایمن موارد می‌توانید از درد زیر شکم جلوگیری کنید:

  • مصرف آب زیاد و هیدراته نگه داشتن بدن
  • نوشیدن ترکیب لیمو و زنجبیل
  • استفاده از کمپرس گرم روی ناحیه زیر شکم
  • پرهیز از غذاهای جامد در زمان تهوع
  • پرهیز از پرخوری
  • جایگزین کردن وعده‌های غذایی بیشتر با حجم کم به جای وعده‌های کمتر با حجم زیاد
  • ورزش منظم

بیشتر بخوانید: سیستم ایمنی چیست؟ روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن

کلام آخر

بروز دردهای زیر شکمی ممکن مردان است به خودی خود خطرناک نباشند اما بسیار مهم هستند و به عنوان یک علامت هشدار‌دهنده تلقی می‌شوند زیرا ممکن است اندام‌های مختلفی را درگیر کند. درد زیر شکم مردان عموما در پایین ناف و کشاله ران حس می‌شود.

برای کمک به کاهش شدت درد و علائم  این عارضه، پزشک شما اغلب برخی عوامل احتمالی آن را بررسی خواهد کرد. در اغلب موارد درد زیر شکم آقایان نشان‌ دهنده مشکل جدی نیست، اما در برخی موارد می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشند. هنگامی که علائم درد زیر شکم شما به طور مداوم‌ و با حالت تهوع همراه باشد، ممکن است علت آن با بیماری‌های گوارشی یا التهاب روده مرتبط باشد.

یکی از شایع ترین عوامل احتمالی درد زیر شکم در مردان، ابتلا به بیماری سنگ کلیه است. سنگ کلیه زمانی تشکیل می‌شود که نمک یا مواد معدنی مانند کلسیم در مجرای ادراری شما جمع شده و بدن نتواند آن‌ها را دفع کند. اگر مدتی است که در ناحیه زیر شکم و در زیر ناف خود درد شدیدی را احساس می‌کنید، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

در برخی موارد برای درمان این عارضه ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید هرچند احتمال نیاز به این روش بسیار نادر است و درد زیر شکم افراد در اغلب موارد به خودی خود درمان می‌شود.

درد زیر شکم مردان چیست؟

احساس درد زیر شکم در آقایان اغلب در ناحیه پایین شکم، و در زیر ناف احساس می‌شود. درد زیر شکم ممکن است هر یک از اندام‌هایی را که بین ناف و استخوان شرمگاهی قرار دارند را درگیر کنند. این اندام‌ها شامل اندام‌های شکمی و اندام‌های لگنی هستند. یکی از شایع‌ترین دلایل درد زیر شکم در مردان، مشکلات مثانه و گوارش است.

شایع‌ترین علت درد زیر شکم در مردان چیست؟

عوامل متعددی وجود دارد که می‌توانند موجب ایجاد درد زیر شکم در مردان شود. با این‌حال از شایع‌ترین عوامل، شامل عملکرد نادرست سیستم گوارشی و اندام‌های تناسلی می‌باشند.

درمان درد زیر شکم مردان چیست؟

یکی از اصلی‌ترین عوامل درمان درد زیر شکم مردان، تشخیص علت آن و درمان بیماری زمینه‌ای آن است. همچنین شما می‌توانید دردهای خفیف‌ زیر شکم را در خانه با مسکن‌های بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن کنترل کنید.

منبع healthline healthline
7 نظر
  1. سعید گفت

    سلام اقای دکتر من زیر نافم چند ماهه خیلی درد میکنه احساس گرفتگی و پیچ خوردگی دارم انگار غذا گیر میکنه یبوست هم ندارم سی تی اسکن شدم نوشته ضخامت کولون منتشر شده رویت گردید قرص ریفاکسیمین ۲۰۰ داد دکتر ولی تاثیری نداشت این درد هنگام خواب بیشتر میشود شما چه تشخیص و درمانی برای درد من میدین باتشکر

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید، تجویز داروی ایشان با دانستن سوابق سلامتی و شرح حال بیشتری از شما صورت گرفته. به ایشان مراجعه کنید و مشکلات جدید را مطرح کنید.

      1. امید گفت

        سلام متاسفانه چند وقته خود ارضایی میکنم و موقعی که ارضا میشم درد کمی در ناحیه پایین تر از ناف احساس میکنم که یه کم حالت تهوع بهم دست میدع این بیماری خاصی میتونه باشه

  2. حسین قاسمی گفت

    سلام خسته نباشید بنده هنگام دویدن زیر بند ناف حالتی مانند کشیدگی ایجاد میشه دردش زیاد نیس مثل کشیدگی ران که قبلا تجربه کردم هستش هیچ درد یا علائم دیگری ندارم من فوتسال بازی میکنم و الان دو هفتس این مشکل دارم اگر زحمتی نیس بنده رو راهنمای کنین تشکر

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      اگر ورزش شکم نکرده اید شاید بدلیل التهاب خفیف روده ها است اگر ادامه پیدا کرد به پزشک گوارش مراجعه کنید

  3. جواد قله خانی گفت

    سلام ممنون‌ از راهنمایی شما من‌ مرد و۴۰سال دارم وبامریزی نارسایی کبد ژیلبرت‌ حدود‌ ۱۴سال هست که بافتن به دکتر وآزمایش بهم‌ گفتن وتشنج ارثی ومیگرن نمیدونم‌ چکار کنم‌ خیلی درد زیر شکم دارم بهمراه ازهال و۴تابچه‌مدرسه ای دارم چند ساله توان‌کار ندارم‌ خواهش میکنم راهنمایی کنید ازشهربم ۰۹۳۶۶۸۹۰۷۰۵

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      بهتره زیر نظر متخصص کبد باشید.
      تهوع ، اسهال ، درد شکم و خستگی جزء عوارض سندرم گیلبرت هستند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.