دیر انزالی چیست؟ + علت و 4 روش درمان دیرانزالی

6 29,289
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

دیر انزالی یا انزال دیررس که به آن ( Delayed ejaculation) نیز گفته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که برای رسیدن به اوج لذت جنسی یا ارگاسم به تحریکات زیادی نیاز داشته باشید. همچنین در برخی موارد حتی ممکن است فرد اصلاً انزال نداشته باشد و اغلب عوامل روانی یا جسمی می‌تواند منجر به دیرانزالی شوند.

هیچ محدودیتی برای تعین زمانی که فرد باید به ارگاسم برسد وجود ندارد. با این‌حال، اگر انزال شما به تاخیر افتاده است، ممکن است تا زمانی که انزال اتفاق بی‌افتد، برای شما و احتمالاً برای همسرتان استرس ایجاد شود. تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید تا درباره دیر انزالی و روش درمان آن بیشتر بخوانیم.

دیر انزالی چیست؟

دیر انزالی یا انزال دیررس زمانی اتفاق می‌افتد که برای رسیدن به اوج لذت جنسی یا ارگاسم به تحریکات زیادی نیاز داشته باشید که می‌تواند برای هر دو طرف آزار دهنده باشد.

به طور کلی عواملی که باعث دیر انزالی می‌شود به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول را مشکلات جسمانی تشکیل می‌دهند. به طور مثال انواع آسیب‌هایی که ممکن است بر سیستم عصبی افراد تاثیر بگذارند، مانند سکته، اختلالات هورمونی و یا پایین بودن میزان تستوسترون در دسته مشکلات جسمانی قرار می‌گیرند.

دسته دوم مربوط به عوامل روانی است. معمولا عوامل روانی که در نهایت منجر به دیر انزالی می‌شوند، در گذر زمان متفاوت خواهند بود. در واقع دیر انزالی ناشی از عوامل روانی می‌تواند به صورت ناگهانی ایجاد شود که وارد شدن شک عصبی، افسردگی، اضطراب و انواع دیگر بیماری‌های روانی می‌توانند در این مسئله تاثیرگذار باشد.

عوامل افزایش خطر دیر انزالی

دیر انزالی می‌تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از افراد در تمام طول زندگی ممکن است دچار تاخیر در انزال شوند و برای برخی دیگر دیر انزالی با افزایش سن وخیم‌تر می‌شود.

عواملی که می‌توانند دیر انزالی را بیشتر کنند عبارتند از:

  • بیماری ام اس (مولتیپل اسکلروزیس)
  • سکته مغزی یا آسیب نخاعی
  • ابتلا به دیابت، عمدتاً دیابت نوع اول
  • سلامت روان یا مسائل مربوط به رابطه
  • عمل جراحی روی مثانه یا سرطان پروستات
  • مصرف برخی داروها، از جمله برخی از داروهایی که افسردگی، روان پریشی، فشار خون بالا و درد را درمان می کنند.

دیر انزالی ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که شما در حال خود ارضایی هستید یا با همسرتان رابطه جنسی دارید. تاخیر در انزال می‌تواند به تازگی شروع شده باشد، یا قبلا در طول زندگی شما اتفاق افتاده باشد. اگر دیر انزالی فقط در موقعیت‌های خاصی اتفاق می‌افتد، مانند زمانی که با شخص خاصی هستید، می‌تواند دلیل روانی داشته باشد. همچنین در برخی موارد دیرانزالی باعث می‌شود از نظر جسمی خسته شوید. حتی ممکن است شروع به احساس درد کنید. هردو این موارد ممکن است برای شریک زندگی شما نیز صادق باشد. شریک زندگی شما ممکن است احساس کند که به اندازه کافی جذاب یا ماهر نیست که شما را به ارگاسم برساند.

آنچه مهم است، این است که شما چه احساسی دارید. اگر از زمان انزال خود ناامید یا ناراحت هستید، یا اگر ارضا نمی‌شوید، پس این مشکلی است که حتما باید برطرف شود.(1)

دیر انزالی چقدر شایع است؟

معمولاً اکثر مردان تنها پس از چند دقیقه تحریک جنسی قادر به انزال هستند. یکی از علائم تاخیر در انزال این است که انزال 30 دقیقه یا بیشتر طول بکشد تا به اوج خود برسد. تخمین زده می‌شود که 1 تا 4 درصد از مردان دیر انزالی دارند.

علت دیر انزالی چیست؟

عوامل دیر انزالی به دو حالت جسمی و روانی احتمال داده می‌شود.

عوامل فیزیکی دیر انزالی

  • شرایط سیستم عصبی مانند سکته مغزی، آسیب نخاعی و بیماری ام اس
  • کم کاری تیروئید
  • نوعی انسداد در آلت تناسلی شما
  • استفاده از داروهای تجویزی خاص، مانند داروهای ضد افسردگی، یا استفاده از داروهای بدون نسخه
  • مصرف بیش از حد الکل

عوامل روانی یا عاطفی دیر انزالی

  • احساس گناه در مورد رابطه جنسی، احتمالاً به دلیل تربیت شما
  • احساس عصبانیت یا ناراحتی از شریک زندگی خود
  • ترس از چیزی، مانند بیماری، بارداری یا آسیب رساندن به همسرتان
  • داشتن اضطراب در عملکرد جنسی
  • معتاد بودن به پورنوگرافی
  • معتاد بودن به مواد مخدر
  • افزایش سن
دیر انزالی - انزال دیررس
دیر انزالی – انزال دیررس

نحوه تشخیص دیر انزالی

پزشک از شما در مورد سابقه پزشکی، عادات‌های جنسی و الگوهای انزال شما سؤالاتی می‌پرسد. همچنین احتمالاً آزمایش‌های روی هورمون‌ها (تستوسترون)، ادرار (مجرای ادرار) یا مایع منی شما انجام می‌دهند. در نهایت، احساس شما در مورد چگونگی و زمان انزال بخش مهمی از تشخیص اختلال دیر انزالی است. همچنین پزشک ممکن است بخواهد از شریک زندگی شما سؤالاتی نیز بپرسد.

بیشتر بخوانید

پیشگیری از دیر انزالی

شما نمی‌توانید از دیر انزالی و عوامل ناشی از آسیب عصبی یا پیری جلوگیری کنید. با این حال، می‌توانید از مشکلات ناشی از نوشیدن بیش از حد الکل یا سوءمصرف مواد مخدر جلوگیری کنید. اگر فکر می‌کنید مشکلات رابطه با همسرتان عاملی برای تاخیر در انزال است، سعی کنید با او گفتگوی صادقانه داشته باشید. بهبود رابطه شما ممکن است به جلوگیری از ایجاد یا بدتر شدن تاخیر در انزال کمک کند.

درمان دیر انزالی

راهکارهای مختلفی برای بهبود و درمان دیر انزالی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

مصرف دارو برای درمان دیر انزالی

پزشک شما ممکن است انواع مختلفی از درمان‌ را به شما پیشنهاد دهد. با این حال، هیچ روش قطعی برای درمان این بیماری وجود ندارد، مگر اینکه ناشی از مصرف برخی داروها یا الکل باشد. از پزشک خود درباره داروهای که مصرف می‌کنید سوال کنید؛ اگر دیر انزالی یکی از عوارض جانبی داروهای تجویزی شما است، می‌توانید از پزشک خود بخواهید داروی دیگری که ممکن است همان اثر را روی شما نداشته باشد، تجویز کند.

مراجعه به مشاور خانواده

مراجعه به مشاور خانواده و روان‌­درمانی می­تواند با پرداختن به مشکلات اساسی روان، از قبیل افسردگی یا استرس و اضطراب، به درمان دیر انزالی کمک کند.

اگر می‌توانید به راحتی در تنهایی به ارگاسم برسید، اما با شریک زندگی خود مشکل دارید، ممکن است پزشک به شما بگوید که علت دیر انزالی شما فیزیکی نیست. پزشک شما ممکن است شما را به سایر متخصصان پزشکی مانند یک مشاور خانواده ارجاع دهد. اگر تاخیر در انزال در درجه اول با شریک زندگی شما اتفاق می‌افتد، پزشک ممکن است مشاوره برای شما و همسرتان را توصیه کند.

مصرف داروهای خوراکی

درمان دارویی تایید شده ای برای دیر انزالی وجود ندارد. با این‌حال، برخی از پزشکان داروها را بر اساس تجربه خود تجویز می‌کنند. برخی از این داروها عبارتند از:

  • تستوسترون
  • سیپروهپتادین (Periactin)، یک آنتی هیستامین
  • بوسپیرون (BuSpar)، درمانی برای اضطراب
  • آمانتادین (Symmetrel)، درمانی برای بیماری پارکینسون
  • کابرگولین، دارویی که سطح دوپامین را افزایش می‌دهد.
  • اکسی توسین (Pitocin)، هورمونی است که در زایمان برای تقویت ماهیچه‌های رحم برای انقباض و تولید در بدن در طول ارگاسم استفاده می‌شود.

البته به خاطر داشته باشید که این داروها به طور خاص برای درمان دیر انزالی طراحی نشده اند. دربرخی موارد مصرف آنها ممکن است به شرایط شما کمک کنند اما احتمال تاثیر گذاری آنها بسیار ناچیز است. توصیه می‌شود بدون تجویز پزشک از مصرف هرگونه دارو خودداری نمائید.

ورزش برای درمان دیرانزالی

احتمالاً در مورد تمرینات کگل شنیده اید که به آن تمرینات عضلات کف لگن نیز می‌گویند.شما می‌توانید این نوع تمرینات را در هر مکان و در هر موقعیتی انجام دهید. اینن تمرینات ممکن است به شما کمک کنند تا عضلات کف لگن قوی‌تری داشته باشید و کنترل بیشتری روی این عضلات داشته باشید.

مشاوره و تست HPV
مشاوره و تست HPV

کلام آخر

دیر انزالی که به آن ارگاسم تاخیری نیز گفته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که برای رسیدن به اوج لذت جنسی و انزال به تحریکات زیادی نیاز داشته باشید. هیچ روش قطعی برای درمان این بیماری وجود ندارد، مگر اینکه ناشی از مصرف برخی داروها یا الکل باشد. البته به خاطر داشته باشید که این داروها به طور خاص برای درمان دیرانزالی طراحی نشده اند. دربرخی موارد مصرف آنها ممکن است به شرایط شما کمک کنند اما احتمال تاثیر گذاری آنها بسیار ناچیز است.

در صورت بروز علاعم زود انزالی بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. در صورت عدم درمان، دیرانزالی ممکن است به یک وضعیت مادام العمر برای شما تبدیل شود.

دیر انزالی چیست؟

دیر انزالی و یا نام دیگر آن ارگاسم تاخیری، نوعی اختلال عملکرد جنسی است. ارگاسم تاخیری زمانی رخ می‌دهد که فرد به ارگاسم نرسیده و منی دیرتر از آنچه که خود یا شریک زندگی‌اش می‌خواهد خارج می‌شود. به طور کلی اگر مدت زمان دخول و ارضا شدن مرد تا حدی طولانی شود که برای هر دو طرف آزار دهنده باشد، دیر انزالی گفته می‌شود.

دیر انزالی چقدر شایع است؟

تخمین زده می‌شود که 1 تا 4 درصد از مردان به اخلال دیر انزالی مبتلا هستند.

دیر انزالی چگونه درمان می‌شود؟

بسته به علت، گزینه های مختلفی برای درمان ارگاسم تاخیری وجود دارد، روش‌های درمانی شامل رفتار درمانی، انجام تمرینات ورزشی کگل، مشاوره و استفاده از برخی داروها هستند.

منبع mayoclinic
6 نظر
  1. محمد علی گفت

    سلام و درود
    ببخشید بنده ۲۰ سالمه مشکل دیر انزالی دارم
    حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم زمان میبره تا به ارگاسم برسم و حسم کمتر شده ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      همانطور که در مقاله ذکر شد علل مختلفی ممکن است منجر به دیرانزالی شوند، توصیه می‌شود ابتدا به متخصص اورولوژیست جهت معاینه و تشخیص علت مراجعه نمائید.

  2. ابی شیر گفت

    باسلام بنده دو ماه است که داروی اس سیترو و سیمیوال۵۰۰ رو مصرف میکنم ودر این مدت هم مشکل دیر انزالی پیدا کردم ایا با قطع دارو دوباره به حالت قبل بازمیگردم یا اینکه به دکتر مراجعه کنم با تشکر

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است به پزشک تجویز کننده دارو مراجعه نمائید و عوارض ایجاد شده را مطرح کنید، تا با ارائه راهکار یا جایگزینی دارو نسبت به حل این مشکل اقدام نمایند.
      با آرزوی سلامتی

  3. محمد گفت

    سلام
    ببخشید من ۱۴ سالمه و شب ها بعضی وقتا تو خواب محتلم میشم بدون اینکه خواب جنسی ببینم
    ولی ازم موقع تحریک مایع منی خارج نمیشه
    خواستم بدونم مشکلش چیه؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتلام در خواب طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
      تا پایان بلوغ و سن رشد صبر کنید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.