پاسخ به 10 سوال پرتکرار امیکرون توسط متخصص ویروس شناسی

2 2,462
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

در حال حاضر باتوجه به فراگیری سریع ویروس امیکرون و میزان ابتلا بالا به آن، 10سوال پرتکرار مردم در این رابطه را جمع آوری کردیم.
از علائم امیکرون گرفته تا منشا شیوع آن و تاثیر واکسیناسیون بر امیکرون و همچنین شدت و سرعت انتقالش. بدین جهت مصاحبه‌ای با پروفسور حسین کیوانی، متخصص ویروس شناسی و مدیریت محترم آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان، صورت دادیم که در آن از ویروس کرونا و سویه‌ی جدید امیکرون صحبت شده است و جهت اطلاع رسانی به مخاطبان ارائه می‌شود.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

1. سویه ی جدید ویروس کرونا یا همان ویروس کرونای آفریقایی (امیکرون) چیست؟

توجه کنید؛ ویروس‌ها همانطور که تکثیر می‌یابند انواع مختلفی از آن‌ها به وجود میاد. در بعضی از ویروس‌های تکثیر یافته ویژگی‌های جدیدی ایجاد می‌شود. این موضوع از نظر سازمان بهداشت جهانی و کلا از نظر بهداشت عمومی حائز اهمیت است. ما تا به امروز جهش‌های مختلفی از ویروس کرونا مانند آلفا، بتا و گاما داشتیم که در حال حاضر به امیکرون رسیده. همان طور که می‌دانید پیش از امیکرون، سویه دلتا در کل دنیا انتشار پیدا کرده بود. سویه امیکرون اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد. امیکرون در حال حاضر در اکثر کشورها دیده شده است. در کشور ما هم امیکرون اثبات شده که وجود دارد.

بیشتر بخوانید: هشدار موج جدید کرونا در ایران؛ پیک هشتم کرونا در زمستان 1401

2. از نظر شدت و سرعت انتقال، کرونای آفریقایی چه تفاوتی با سایر جهش های کرونا دارد؟

سرعت انتقال امیکرون، علت اصلی شناسایی این ویروس است. به این ترتیب محققان متوجه شدند که یک ویروس با خصوصیات جدید وجود دارد؛ که به طور ناگهانی در چند شهر در آفریقای جنوبی آمار مبتلایان افزایش یافت. محققان متوجه شدند؛ امیکرون با سرعت خیلی بیشتر از دلتا می‌تواند انتشار پیدا کند.

3. علائم امیکرون چیست و چه ارگان هایی را می تواند در بدن درگیر کند؟

کرونا ویروس‌ها اولین ارگانی را که در بدن درگیر می‌کنند، دستگاه تنفس است. طبیعتا امیکرون هم ابتدا دستگاه تنفس را درگیر می‌کند. علائم این ویروس ممکن است با دلتا متفاوت باشد. البته این ویروس هنوز خیلی جدید هست و ما نمی‌دانیم در جامعه‌ی ما علائم به چه شکل خواهد بود. ولی طبق آن چه که گفته شده؛ در سایر کشورها، این ویروس در حال حاضر 70 درصد جامعه شان را درگیر کرده است. از جمله علائم امیکرون عطسه، آبریزش بینی و گلودرد است و به طور کلی شبیه به علائم سرماخوردگی در فصل زمستان است.

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

4. ویروس کرونای آفریقایی بیشتر چه رنج سنی را میتواند درگیر کند؟ شدت ابتلای کودکان به امیکرون از بزرگسالان بیشتر است؟

این ویروس همه‌ی سن‌ها رو می‌تواند درگیر کند ولی همانطور که اشاره کردید ظاهرا در کودکان توام با علائم می‌باشد که نسبت به دلتا بیشتر است. ممکن است تا 30 درصد بچه‌ها به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته باشند.

بیشتر بخوانید: کرونا در کودکان؛ علائم، تشخیص و درمان

5. آقای دکتر منشا این ویروس کجاست؟چه زمانی و چگونه وارد ایران شد؟

ممکن بود منشا این ویروس خود کشور ایران باشد و در اثر تکثیر ویروس در داخل کشور ما نیز جهش‌هایی به وجود آید که این جهش‌ها می‌تواند همان امیکرون باشد. مادامی که این ویروس در جامعه تکثیر می‌یابد، احتمال ایجاد موتاسیون(جهش)(1) در آن وجود دارد.

دلایل ایجاد امیکرون در آفریقای جنوبی

  • میزان ابتلا به HIV در آفریقای جنوبی بالاست؛ لذا در بدن بیماران مبتلا به HIV مقاومت سیستم ایمنی پایین است.
  • میزان پوشش واکسیناسیون در آفریقای جنوبی نسبت به کشور ما کمتر است. زمانی که امیکرون در آفریقای جنوبی شناسایی شد؛ کمتر از 25% افراد واکسن زده بودند.

6. در حال حاضر چه وضعیتی در کشور وجود دارد؟ احتمال ایجاد پیک ششم است؟

این ویروس در کشور وارد شده و سرعت انتشار بالایی دارد (چند برابر دلتا)؛ بنابراین احتمال می‌دهیم افراد زیادی در زمان کوتاهی مبتلا شوند. اما به دلیل اینکه واکسیناسیون در کشورمان تازه است و هنوز خیلی از عمر واکسیناسیون در کشور ما نگذشته است؛ لذا آنتی بادی به اندازه ی کافی در بدن ما وجود دارد که می‌تواند علائم این ویروس را خفیف‌تر کند.

یکی از ویژگی‌های امیکرون این است که؛ افرادی که واکسن زدند هم ممکن است به این ویروس مبتلا شوند اما به احتمال زیاد علائمشان خفیف‌تر خواهد بود. بنابراین نمی‌توانیم هنوز بگوییم پیک ششم داریم یا نه. برای اینکه از پیک ششم جلوگیری کنیم بهتر است اصول بهداشتی را رعایت کنیم. از تجمعات غیرضروری پرهیز کنیم. به دلیل اینکه اگر یک نفر در یک مراسم باشد؛ با این سرعت انتشاری که این ویروس دارد می‌تواند افراد زیادی را مبتلا کند.

امیدواریم بدون ایجاد پیک ششم این ویروس منتشر شود. مادامی که سیستم بهداشت درمان ما بتواند پاسخگو باشد، نسبت به دلتا نگرانی ما کمتر است.

مطالب مرتبط:

7. چگونه می توانیم در برابر ویروس از خودمان محافظت کنیم؟ آیا واکسیناسیون فعلی روی ویروس تاثیر گذار است؟

بله؛ واکسیناسیون قطعا تا حدودی موثر است. آنتی بادی در بدن ما بر علیه آن ویروسی تولید می‌شود که یا ما مبتلا شدیم یا توسط آن ویروس واکسینه شدیم. تعداد جهش‌های امیکرون زیاد است؛ بنابراین ممکن است آنتی بادی به خوبی این ویروس را نشناسد. آنتی بادی که ما در بدنمان داریم بر علیه گونه‌ی دلتا یا ووهان است. چون این سویه ی جدید متفاوت شده است، ممکن است ویروس را به خوبی نشناسد و ایمنی 70 تا 80 درصد که انتظار داریم را ایجاد نکند. برخی معتقدند واکسیناسیون 40 درصد و برخی معتقدند 10 درصد موثر است. در کل واکسیناسیون از اینکه مردم بستری شوند تا حدی جلوگیری می‌کند.

توصیه‌ی اکید ما این است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مثل حفظ فاصله‌ی اجتماعی و استفاده از ماسک و قرنطینه‌ی فرد مبتلا از پیک ششم جلوگیری کنیم.

8. آیا این ویروس در آزمایشگاه قابل تشخیص است؟ در آزمایشگاه کیوان امکان تشخیص وجود دارد؟

بله؛ همه ویروس‌ها قابل تشخیص‌اند. اینکه گفته شده کیت تشخیص‌اش رو نداریم، درست نیست.

معمولا برای تشخیص ویروس از 2-3 ناحیه نمونه برداری می شود.ممکن است در ناحیه ای که در تشخیص هم اثر گذار است، جهش داشته باشد؛ ولی به راحتی می توان برای تشخیص از یک ناحیه دیگر استفاده کرد. بنابراین امکان تشخیص وجود دارد و طبیعتا در آزمایشگاه کیوان هم به راحتی قابل تشخیص است. درحال حاضر به صورت روتین اینکار انجام می شود.

9. با توجه به شرایط کنونی به نظرتان محدودیت ها دوباره باید اعمال شود؟

اگر با توجه به جدید بودن واکسیناسیون، تعداد و سرعت ابتلا کم باشد (مراکز بهداشتی با فوج جدیدی از بیماران مواجه نشوند)، شاید نیازی به محدودیت به صورت قفل کردن همه جا و منع تردد نباشد. به نظر من با رعایت پروتکل‌ها توسط افراد می‌توانیم از اعمال محدودیت‌های شدید جلوگیری کنیم. اما اگر که رعایت نشود؛ مجبوریم محدودیت شدید قبلی رو اعمال کنیم.

10. آیا به نظرتان می توانیم امیدوار باشیم کرونای آفریقایی آخرین ویروس جهش یافته باشد؟

نه نمی‌توانیم همچین چیزی بگوییم. مادامی که ویروس‌ها تکثیر می‌شوند، جهش در آنها به وجود می‌آید. البته بعضی از این جهش‌ها ممکن است مفید باشند؛ مثلا احتمال دارد امیکرون بیماری خیلی خفیف ایجاد کند و مانند یک واکسن سیستم، دفاع بدن ما رو تحریک کند؛ همانند دوز بوستر واکسن کرونا.

مادامی که این ویروس‌ها در سلول‌های بدن تکثیر می‌شوند و زاد و ولد می‌کنند؛ این جهش‌ها ادامه دارد. امیدوارم که بتوانیم این سیکل و چرخش انتقال ویروس در بین افراد را متوقف کنیم که یکی از راه‌های آن، واکسیناسیون همگانی است.

در نهایت، امیدواریم سرعت انتقال امیکرون کم باشد و آسیبی به خانواده‌ها، مشاغل و کشورمان وارد نشود. امید است با همراهی مردم عزیز و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، موج ششم کرونا ایجاد نشود و بدون مراجعه به بیمارستان مثل یک سرماخوردگی از آن عبور کنیم.

مطالب مرتبط:

2 نظر
  1. محمد گفت

    ممنون از زحمات دکتر عزیز
    اطلاعات بسیار خوبی هست

    فقط سوال مهم ایندهست که جطور میشه بین آنفلوانزا و اومیکرون تشخیص داد؟؟ شما تستی دارید؟؟؟

    1. زیبا گفت

      سلام روز بخیر. نمونه ی شما هم با کیت آنفولانزا و هم با کیت کووید بررسی میشود.
      در آزمایشگاه کیوان، تست های انفولانزا A، B، H1N1 در پنل جداگانه آنفولانزا و همچنین امیکرون با تست کووید مشخص میشود.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.