همه چیز درباره پرده بکارت + انواع و تشخیص پارگی بکارت

420 258,182
زمان مطالعه این مطلب: 9 دقیقه

پرده بکارت یا غشای هایمن (hymen) بخشی از اندام تناسلی زنان است که در فرهنگ برخی کشور‌ها از اهمیت بالا و ویژه‌ای برخوردار است. در این گونه فرهنگ‌ها پرده بکارت را نشانه‌ای از پاک‌دامنی دختران می‌دانند. پرده بکارت و انواع پرده بکارت چیست؟ تشخیص پارگی بکارت چگونه است؟ علائم آسیب و پارگی پرده بکارت چیست؟ تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا بیشتر در مورد پرده بکارت توضیح دهیم.

پرده بکارت چیست؟

پرده بکارت یا هایمن Hymen شما یک بخش کوچک و نازک از بافت دهانه واژن شما است. پرده بکارت توسط بافت‌های باقی مانده از رشد جنین تشکیل می‌شود. اندازه، شکل و ضخامت پرده بکارت برای افراد متفاوت است و می‌تواند در طول زمان تغییر کند. هنگامی که به دنیا می آیید، پرده بکارت معمولاً یک تکه بافت حلقه‌ای شکل است که دهانه واژن شما را احاطه کرده است. گاهی اوقات پرده بکارت فقط قسمت پایین دهانه واژن شما را می پوشاند، در موارد نادر، پرده بکارت کل دهانه واژن شما را می‌پوشاند که باعث ایجاد مشکلاتی در طول دوره قاعدگی می‌شود.

پرده بکارت کجاست؟

پرده بکارت شما می‌تواند چند موقعیت مختلف در اطراف دهانه واژن شما داشته باشد و در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود داشته باشد. رایج‌ترین نوع از انواع پرده بکارت، نوع حلقوی (که کل دهانه واژن را احاطه می‌کند) و هلالی (شکل هلال ماه) است. به طور کلی وجود این نوع از پرده بکارت‌ها، عادی تلقی می‌شوند. پرده بکارت حلقوی شبیه دونات است و مرکز دونات دهانه واژن است. اکثر نوزادان پرده بکارت حلقوی خواهند داشت، اما در مرور زمان و رشد آن‌ها تا زمانی که به مدرسه ابتدایی می‌رسند (به دلیل تحرکات زیاد کودکان)، شکل پرده بکارت آن‌ها به نوع هلالی تغییر می‌کند.(1)

عکس پرده بکارت سالم و آسیب دیده
عکس پرده بکارت سالم و آسیب دیده

فاصله بکارت از دهانه واژن

فاصله پرده بکارت از واژن، در افراد مختلف و انواع پرده بکارت متفاوت است اما به طور میانگین، یک تا دو سانتی متر پس از ورودی یا مدخل واژن قرار دارد.

علت وجود پرده بکارت

به طور کلی پرده بکارت هیچ هدفی در بدن یا سیستم تولید مثل ندارد. بر خلاف سایر اندام‌ها یا بافت‌هایی که هدف مشخصی دارند، هیچ کس به طور قطع نمی‌داند که علت وجود پرده بکارت چه چیزی است. برخی فکر می‌کنند که ممکن است ارتباطی با دور نگه داشتن باکتری‌ها و نفوذ عوامل بیماری‌زا را به قسمت‌های داخلی‌ دستگاه تناسلی، یعنی واژن و رحم باشد.

بیشتر بخوانید:

انواع پرده بکارت

پرده بکارت بخشی از اندام تناسلی زنان است که به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. انواع پرده بکارت زنان عبارتند از:

پرده بکارت مسدود

بکارت سوراخ نشده، بدون سوراخ یا مسدود نوع بسیار نادری از غشای هایمن است. این نوع، دهانه واژن را کاملا پوشانده است. معمولا افراد در زمان تولد یا قبل از نوجوانی تجربه پرده مسدود را خواهند داشت. این موضوع باعث می‌شود بعد از بلوغ، خون پریود به داخل واژن برگردد و منجر به ایجاد مشکلاتی نظیر درد شکم، کمر درد و یا مشکل در دفع ادرار شود. ممکن است برای برداشتن این بافت به جراحی جزئی نیاز باشد. توصیه می‌شود برای راهنمایی بیشتر در این خصوص به پزشک متخصص زنان جهت معاینه بکارت مراجعه نمائید.

پرده بکارت حلقوی

پرده حلقوی به صورت حلقه‌ای اطراف واژن را در بر می‌گیرد. به این دلیل که این نوع از پرده بکارت در اطراف واژن است، ممکن است تا هنگام دخول آسیبی به آن وارد نشود و بنابراین فرد خونریزی نداشته باشد.

پرده بکارت تیغه ای

پرده تیغه‌ای به صورت حفره‌هایی قرار دارند که توسط غشایی نازک به هم وصل شده‌اند و طی اولین دخول این غشا پاره شده و خونریزی رخ می دهد.

پرده بکارت غربالی

این نوع از پرده کاملا در طول واژن کشیده شده است و دارای حفره‌های زیادی است، این نوع از پرده در اولین دخول دچار پارگی و خونریزی خواهد شد.

پرده بکارت مشبک یا چند سوراخه

پرده بکارت مشبک یا چند سوراخه، به طور کامل دهانه واژن را پوشانده و سوراخ‌های زیادی دارد. در صورت پارگی با خونریزی همراه است.

پرده بکارت ارتجاعی (هلالی)

نوع هلالی پرده بکارت، مانند پرده حلقوی می باشد اما بصورت حلقه‌ای نبوده و بخشی از ورودی واژن را پوشش داده است. این نوع از پرده دارای قابلیت ارتجاعی زیادی بوده که باعث می‌شود با انجام رابطه فرد خونریزی نداشته باشد و پرده بکارت بدون هیچ‌گونه آسیبی، سالم باقی بماند.

پرده بکارت چگونه پاره می‌ شود؟

همانطور که گفته شد و می‌دانید، اصلی‌ترین علت پاره شدن پرده بکارت، رابطه جنسی همراه با دخول است. پارگی انواع پرده بکارت با دخول، با وجود انواع مختلفی که دارد قابل تشخیص است. اما چند سوال پرتکرار در اینجا وجود دارد. آیا خودارضایی باعث پارگی پرده بکارت می شود؟ آیا زمین خوردن باعث پاره شدن پرده بکارت می شود؟ آیا اسب سواری پرده بکارت را پاره می‌کند؟ آیا فشار آب پرده بکارت را آسیب می‌زند؟ در ادامه به همه دلایل پارگی پرده بکارت می‌پردازیم.

  • رابطه جنسی (همراه دخول)
  • خودارضایی (با وارد کردن عمیق دست یا اجسام خارجی)
  • گذاشتن تامپون قاعدگی
  • ضربه شدید به واژن

این‌ها مواردی است که احتمال آسیب دیدن پرده بکارت در آنها بسیار بالاست. اما بیایید به سایر سوالات شما پاسخ دهیم.

خودارضایی و پارگی پرده بکارت

به طور کلی، بسیاری از دخترهایی که خودارضایی انجام می‌دهند، بدون دخول و با مالش قسمت‌های بیرونی واژن این‌کار را انجام می‌دهند؛ در این صورت پارگی انواع پرده بکارت امکان پذیر نیست. اما در صورت وارد کردن انگشتان یا اجسام خارجی به داخل واژن احتمال پارگی پرده بکارت وجود دارد. به طور کلی خودارضایی منجر به آسیب‌های زیادی خواهد شد و توصیه می‌کنیم اگر به انجام آن دچار هستید، برای ترک اقدام کنید. همچنین در مقاله‌ای جداگانه به طور مفصل درباره این ارتباط شرح داده‌ایم و می‌توانید مطالعه کنید: حقایق ناگفته درباره خودارضایی و پارگی پرده بکارت؟

خودارضایی و پارگی پرده بکارت
خودارضایی و پارگی پرده بکارت

فشار آب و پاره شدن پرده بکارت

در پاسخ به این سوال که آیا فشار اب باعث پارگی میشه یا نه باید گفت خیر. فشار با آب منجر به پاره شدن پرده بکارت نمی‌شود. متاسفانه برخی افراد با فشار آب و یا دوش حمام خودارضایی می‌کنند. همانطور که گفته شد، پارگی با وارد کردن شیء خارجی یا دست و آمیزش جنسی صورت می‌گیرد.

سقوط و زمین خوردن و پارگی بکارت

بسیاری از دختران، زمانی که از ارتفاعی سقوط می‌کنند یا زمین می‌خورند شاهد خونریزی از دستگاه تناسلی خود هستند و نگران از آسیب دیدن پرده بکارت خود هستند. اما جای نگرانی وجود ندارد؛ احتمال پارگی پرده بکارت در این حالت وجود ندارد. خونریزی دیده شده ناشی از فشار به رحم است.

زمین خوردن و پارگی بکارت
زمین خوردن و پارگی بکارت

اسب سواری و پاره شدن پرده بکارت

برخلاف تصور عموم افراد، فعالیت‌های ورزشی اعم از دورچه سواری و اسب سواری نمی‌تواند آسیبی به انواع پرده بکارت دختران بزند. مگر اینکه در طی این ورزش، ضربه بسیار شدید به مهبل یا واژن دختر وارد شود.

علائم پاره شدن پرده بکارت

در مواردی، ممکن است علائم پاره شدن بکارت با خونریزی و احساس درد خفیف همراه باشد. با این‌حال، هیچ یک از این علائم مبنای درستی برای تشخیص پارگی پرده بکارت به حساب نمی‌آیند و تشخیص پارگی یا سلامت پرده بکارت باید توسط متخصص زنان بررسی شود. البته ممکن است تمامی افراد بعد از پارگی پرده بکارت علائم پاره شدن بکارت را تجربه نکنند. به طور کلی شدت علائم پاره شدن پرده بکارت به نکات زیر بستگی دارد:

  • خشکی واژن
  • شدت دخول در حین انجام رابطه جنسی
  • نوع پرده بکارت فرد
  • ضخامت پرده بکارت فرد
  • عدم آمادگی جسمی و ذهنی زن برای برقراری رابطه جنسی

برای اطمینان از سلامت پرده بکارت، لازم است با یک پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

مقدار خونریزی در پاره شدن بکارت چقدر است؟

این سوالی است که خیلی از بانوان می‌پرسند. در جواب باید گفت که مقدار خونریزی در افراد مختلف متفاوت است. مقدار خونریزی در واقع به نوع پرده و ضخامت آن، شدت دخول و میزان امادگی زن برای دخول بستگی دارد. در برخی از افراد، مثل کسانی که پرده حلقوی یا پرده ارتجاعی دارند، حتی ممکن است خونریزی رخ ندهد، چون در این افراد پارگی به مفهومی که می‌شناسیم اتفاق نمی‌افتد.

در افراد دیگر ممکن است فرد در همان ابتدا چندین لکه خون خفیف را مشاهده کند، یا چندین بار به طور متوالی لکه‌های خون را ببیند. در واقع آسیب دیدن اطراف واژن و مویرگ‌ها می‌تواند باعث لکه‌های خون متوالی شود.

آسیب به پرده بکارت
آسیب به پرده بکارت

وقتی پرده بکارت آسیب ببیند!

برخی افراد متوجه می‌شوند چه زمانی پردهی بکارت آنها آسیب می‌بیند، در حالی که برخی دیگر ممکن است هیچگاه متوجه علائم پاره شدن بکارت نشوند. پرده بکارت مانند سایر بافت‌های بدن شما انعطاف پذیر است و می‌تواند کشیده شود. معمولاً پرده بکارت با اولین فشار پاره نمی‌شود. بلکه در اثر فرسوده شدن آسیب می‌بیند و پاره می‌شود.

برخی از افراد هنگام آسیب دیدن پرده بکارتشان ممکن است درد یا خونریزی خفیفی را تجربه کنند، اما بیشتر افراد چیزی احساس نمی‌کنند. از آنجایی که پرده بکارت تنها یک تکه بافت انعطاف‌پذیر است، به مرور زمان از فعالیت‌های روزانه یا استفاده از تامپون کشیده و نازک می‌شود. اگر هنگام پاره شدن پرده بکارت خونریزی کنید، ممکن است فکر کنید که علت این خونریزی، پریود یا لکه بینی باشد.

مطالب مرتبط:

ترمیم پرده بکارت پاره شده

پرده بکارت شما بعد از پارگی نمی‌تواند خود به خود دوباره ترمیم شود. پرده بکارت یک غشای‌بافتی است که در طول رشد جنین تشکیل شده است و نمی‌تواند دوباره در بزرگسالان رشد کند. البته امکان ترمیم پرده بکارت با جراحی وجود دارد که در معاینه قابل تشخیص است.(2)

تشخیص باکرگی دختران چگونه است؟

تشخیص باکرگی دختران را میتوان با اولین دخول به خوبی تشخیص داد. در طول دخول چه خونی دیده شود و یا نشود، تنگ بودن دهانه واژن هنگام دخول برای اولین بار به خوبی نشان دهنده باکره بودن یک دختر است . طوری که میتوان به سادگی تفاوت را در اولین نحوه ورود آلت تناسلی مردانه به داخل واژن احساس کرد.

آزمایش پرده بکارت برای چیست؟

در برخی از فرهنگ‌ها باکرگی زن پیش از ازدواج از اهمیت برخوردار است و بنابراین اعتقاد آزمایش پرده بکارت انجام می‌شود. البته این آزمایش به مرور زمان با پیشرفت فعالیت‌های مبتنی بر حقوق زنان و به روز شدن جامعه، منسوخ شده و اهمیت پیشین خود را از دست داده است.

اما به طور کلی آزمایش بکارت می‌تواند به دلایل دیگری هم انجام شود از جمله تشخیص نوع و مدل پرده. در برخی افراد که پرده مسدود دارند این آزمایش حتما انجام می‌شود تا مشکل خروج خون قاعدگی برطرف گردد.

تشخیص سلامت پرده بکارت توسط خود فرد

معاینه سالم بودن یا پارگی پرده بکارت توسط خود فرد امکان پذیر نیست و انجام آن باید توسط پزشک متخصص صورت گیرد. برخی افراد روش‌هایی برای تشخیص داده سلامت بکارت ارائه نموده‌اند، اما نظر قطعی و صحیح را پزشک متخصص می‌تواند ارائه کند.

جلوگیری از پارگی پرده بکارت

جلوگیری از آسیب دیدن پرده ی بکارت یک امر غیرقابل پیشبینی است. گفته شد که در برخی موارد افراد ممکن است حتی متوجه پارگی پرده بکارت خود نشوند و حتی ممکن است فکر کنند که علت خونریزی واژن آن‌ها، پریود یا لکه بینی باشد. با این‌حال شما می‌توانید با رعایت اصول زیر تا حدودی از پارگی و نازک شدن پرده بکارت خود جلوگیری کنید:

  • از حمل یا بلند کردن اجسام سنگین تا حد امکان خودداری کنید.
  • از داشتن رابطه جنسی همراه با دخول خودداری کنید.
  • هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی مراقب آسیب به پرده بکارت باشید.
  • از وارد کردن اجسام خارجی به واژن خودداری کنید.
  • تامپون قاعدگی را در هنگام باکرگی به واژن وارد نکنید.
  • از خوردن ضربه سنگین به واژن خود جلوگیری کنید.
درد پارگی پرده بکارت
درد پارگی پرده بکارت

نکات مهم قبل از اولین دخول

دانستن نکات زیر برای شما قبل از اینکه اقدام به از دست دادن باکرگی خود کنید بسیار مفید خواهد بود:

  • رابطه جنسی خشن و با زور و فشار انجام ندهید.
  • هنگام برقراری اولین رابطه جنسی، باید تحریک کافی و آمادگی صورت گرفته باشد تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.
  • در دفعات اول انجام رابطه جنسی واژینال که ممکن است با درد همراه باشد، می‌توانید از روان‌کننده‌های مخصوص یا داروی بی حسی موضعی مخصوص اینکار استفاده نمائید.
  • قبل از اولین آمیزش جنسی اطلاعات کافی و صحیح درباره انجام اینکار کسب کنید و پس برقراری اولین رابطه، صحبت با یک پزشک متخصص زنان می‌تواند در داشتن رابطه بعدی بهتر کمک کننده باشد.

کلام آخر

پرده ی بکارت به صورت یک غشای مخاطی است که در ورودی واژن قرار گرفته و در نخستین رابطه جنسی از بین می‌رود و در مواردی ممکن است علائم پاره شدن پرده بکارت با خونریزی و احساس درد خفیفی همراه باشد. بر خلاف سایر اندام‌ها یا بافت‌هایی که هدف مشخصی دارند، پرده بکارت هدف شناخته شده‌ای در بدن یا سیستم تولید مثل ندارد. با این‌حال هیچ یک از این علائم مبنای درستی برای تشخیص پارگی پرده بکارت به حساب نمی‌آیند. به همین دلیل بهتر است برای اطمینان از سلامت پرده بکارت خود، با یک پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

پرده ی بکارت چیست؟

پرده ی بکارت یک بخش کوچک و نازک از بافت دهانه واژن است و توسط بافت‌های باقی مانده از رشد جنین تشکیل می‌شود. اندازه، شکل و ضخامت پرده بکارت برای افراد متفاوت است و می‌تواند در طول زمان تغییر کند.

پرده بکارت کجاست؟

پرده ی بکارت شما می‌تواند چند موقعیت مختلف در اطراف دهانه واژن شما داشته باشد و در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود داشته باشد.

آیا پرده بکارت بعد از آسیب دیدن ترمیم می شود؟

خیر، پرده بکارت شما بعد از پارگی نمی‌تواند دوباره ترمیم شود. پرده بکارت یک غشای‌بافتی است که در طول رشد جنین تشکیل شده است و نمی‌تواند دوباره در بزرگسالان رشد کند.(2)

آیا خودارضایی باعث پاره شدن پرده بکارت می شود؟

خودارضایی اگر با مالش قسمت‌های بیرونی واژن انجام شود پرده بکارت پاره نمی‌شود. اما اگر دست یا اجسام خارجی را هنگام خودارضایی به قسمت داخلی واژن وارد کنید احتمال پارگی پرده بکارت وجود دارد.

آیا فشار اب باعث پارگی میشه؟

خیر، فشار آب باعث پارگی پرده بکارت نمی‌شود. پارگی با وارد کردن اجسام، آمیزش جنسی، ضربه شدید به واژن اتفاق خواهد افتاد.

آیا پاره شدن پرده بکارت درد دارد؟

برخی افراد ممکن است درد خفیفی را هنگام پارگی پرده بکارت تجربه کنند و برخی هم اصلا این احساس درد را حس نمی‌کنند. به افرادی که معمولا از برقراری اولین دخول و رابطه جنسی که توأم با از دست دادن پرده بکارت به دلیل ترس از درد اجتناب می‌کنند، توصیه می‌شود از بی‌حس کننده‌های موضعی مخصوص اینکار استفاده نمایند.

از کجا بفهمیم پرده بکارت داریم؟

روش‌هایی مانند تغییر شکل ورودی واژن از گرد بودن به شکل 7، حالت لابیاهای جدا از هم، تحلیل رفتن پرزهای واژن و سایر موارد برای تشخیص اینکه پرده بکارت داریم یا خیر ممکن است مفید باشد اما قطعی نیست؛ تنها روش قطعی تشخیص پارگی پردهی بکارت معاینه توسط متخصص زنان است.

منبع .healthline clevelandclinic
420 نظر
  1. ........ گفت

    سلام من ۴ سال خودارضایی داشتم حتی دستمو نزدم به اون قسمت فقط ناحیه شرمگاهی رو میمالیدم به زمین ولی خیلی احساس می‌کردم باعث انقباض واژن میشدم حتی تو دوره پریودی هم چندین بار پست سر هم این کار رو انجام دادم الان میترسم که با اون انقباض ها تو دوره پریودی و فشار خود خون پریودی و فشار نوار بلایی سر بکارتم اومده باشه یعنی این امکان وجود داره که فشار خارجی به لابیا مینور از بیرون و فشار به دیواره از خود واژن باعث اسیب بکارت شه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر بسیار بعید است.
      بدون دخول آسیبی به بکارت وارد نخواهد شد

  2. .... گفت

    سلام
    من دیشب رفتم حمام موهای بکینیم رو زدم بعد پایین واژن رو حواسم نبود یکم با تیغ بریدم خون هم اومد.
    ولی بعدش درد نداشتم
    احتمالش هست های من از بین رفته باشه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر.

  3. Maei گفت

    سلام من هنوز پریود نشده بودم بعنی قبلا شده بودم این دفعه عقب انداخته بود با فشار اب خود ارضایی کردم که متوجه خون کمی شدم از حمام بیرون شدم آیا پرده بوده یا پریود هستم چون هنوز هم خون ریزی دارم یه روز گذشته خیلی نگرانم لطفا کمک کنید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بکارت آسیب ندیده، خونریزی پریودی هست.
      سعی کنید از انجام خودارضایی خودارضایی کنید.

  4. Maei گفت

    یعنی از زمان پریودیم گذشته بود و پریود نشده بودم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      پریود بوده است حتما.

  5. Maei گفت

    سلام من با فشار اب این کارو کردم از پریودیم گذشته بود بعد این کار متوجه خون شدم از حمام بیرون آمدم بعد ۱ ساعت لکه داشتم کم کم خون ریزی زیاد شد الان یه روز گذشته و خون ریزی دارم آیا پریودم یا خدای نکرده؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      1- با فشار آب پرده بکارت آسیب نخواهد دید
      2- خونریزی ناشی از پارگی پرده بکارت زیاد و طولانی نخواهد بود.
      اگر در نزدیک سیکل پریود هستید، پریودتان شروع شده است.

  6. ..... گفت

    سلام ببخشید من یک بار رابطه داشتم لاپایی یهو اتفاقی دو سانت رفت داخل و یه پوست نازکی هست بین عقب جلو اون در حین لاپایی پاره شد خون اومد امکانش هست پرده پاره شده باشه خیلی میترسم لطفاً جواب بدید؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلامت وقت بخیر
      احتمال آسیب جزئی هست.
      باید معاینه شوید تا مشخص شود.

  7. Mahsa گفت

    یعنی امکان داره پرده نداشته باشم و پاره شده باشع؟؟؟
    آخه هیچ خونی نبود

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      برخی از انواع پرده بکارت بدون درد و خونریزی پاره می‌شوند.

  8. Mahsa گفت

    دیروز اومد کرد تو باسنم و اینکه حواسش نبود در اون بین کرد تو جلو و اینکه فهمیدم و بهش گفتم و دیگه نرفت جلو ولی گفت خالی کرده و الان نمی‌دونیم کجا خالی شده ب من قرص ارژانسی داد خوردم دو تاشو و پریود یا لکه بینی هم نبود و الان واقعا میترسم باید چیکار کنم و اینکه درد خیلیی خیلیی کمی دارم از جلو و میشه جواب بدین چون واقعاااا میترسم که چیزی شده باش

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      با مصرف قرص اورژانسی احتمال بارداری تا حد زیادی کاهش خواهد یافت نگران نباشید.
      درباره بکارت نیز مشخص نیست، خودتان باید متوجه دخول شده باشید، اگر داخل وازن دخول صورت گرفته احتمال آسیب وجود دارد.
      ضمنا توصیه می‌شود از انجام رابطه مقعدی پرهیز کنید، چراکه عوارض جبران ناپذیری برای طرفین دارد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.