آیا ترمیم پرده بکارت ممکن است؟ چگونه؟

18 16,846
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

ترمیم پرده بکارت، دوختن پرده بکارت یا هایمنوپلاستی (hymenoplasty) نوعی ترمیم و یا جراحی زیبایی است؛ انجام این جراحی ترمیمی و یا بازسازی پرده بکارت، اغلب به دلایل فیزیکی، روانی یا فرهنگی توسط زنان درخواست می‌شود. ترمیم پرده بکارت به بکارت مجدد نیز شناخته می‌شود. جراحی ترمیم پرده بکارت چگونه انجام می‌شود؟ آیا ترمیم پرده بکارت عوارضی دارد؟ در این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به پاسخ این سوالات بپردازیم.

پرده بکارت چیست؟

پرده بکارت یا غشای هایمن (hymen) بخشی از اندام تناسلی زنان است. پرده بکارت بافتی شبیه به یک واشر لاستیکی بیضی شکل است که تا حدی یا به طور کامل دهانه واژن را می پوشاند. این غشای حلقه‌ای شکل می‌تواند نازک و انعطاف پذیر یا ضخیم و سفت باشد. با توجه به تفاوت افراد، پرده بکارت در حدود 1 تا 2 سانتی ورودی واژن قرار دارد.

اندازه، شکل و ضخامت پرده بکارت در افراد متفاوت است و می‌تواند به مرور زمان تغییر کند. هنگامی که به دنیا می‌آیید، پرده بکارت معمولاً یک تکه بافت حلقه‌ای شکل است که دهانه واژن شما را احاطه کرده است. گاهی اوقات پرده بکارت فقط قسمت پایین دهانه واژن شما را می پوشاند، در موارد نادر، پرده بکارت کل دهانه واژن شما را می‌پوشاند که باعث ایجاد مشکلاتی در طول دوره قاعدگی می‌شود.

پرده بکارت چگونه آسیب می بیند؟

پرده بکارت مانند سایر بافت‌های بدن انعطاف پذیر است و می‌تواند کشیده شود. ممکن است پرده بکارت با اولین فشار پاره نشود، بلکه در اثر فرسوده شدن آسیب می‌بیند و پاره شود.

از نظر بالینی، پاره شدن یا آسیب دیدن پرده بکارت انکار ناپذیر است؛ عامل پاره شدن یا آسیب دیدن بکارت، همیشه ناشی از داشتن فعالیت جنسی نیست با این‌حال یکی از عوامل اصلی پاره شدن پرده بکارت، رابطه جنسی همراه با دخول است. بسته به سختی پرده بکارت، آسیب پرده بکارت می‌تواند در اثر فعالیت‌های عادی روزمره مانند ورزش‌های شدید، اسب‌سواری یا دوچرخه‌سواری، معاینه ساده زنان و زایمان با جاگذاری اسپکولوم یا خودارضایی ایجاد شود. حتی قرار دادن تامپون یا کاپ قاعدگی در واژن ممکن است باعث پارگی پرده بکارت شود.

اغلب در طول تاریخ، پرده بکارت به عنوان مدرکی غیرقابل انکار و مثبت برای پاکی و باکرگی زنان به یاد آورده می‌شود. حتی تا به امروز، در بسیاری از فرهنگ‌ها، پرده بکارت دست نخورده هنوز نشان دهنده باکرگی است، به خصوص اگر در اولین دخول به آلت تناسلی، خون‌ریزی وجود داشته باشد.

مطالب مرتبط:

ترمیم پرده بکارت چگونه انجام می‌شود؟

ترمیم پرده بکارت معمولا یک عمل سرپایی ساده است که می‌تواند در کلینیک‌های تخصصی تحت بی حسی موضعی انجام شود. هر گونه پوست پاره شده در اطراف لبه‌های پرده بکارت به آرامی و به طور منظم بریده شده و پس از آن، بافت باقی مانده به هم بخیه می‌شود و یک سوراخ کوچک باقی می‌ماند. این کار حلقه پرده بکارت را به اندازه و شکل طبیعی خود باز می‌گرداند.(1)

اگر پوست کافی برای بازیابی پرده بکارت وجود نداشته باشد، یا اگر به طور کلی دیگر بافتی از پرده بکارت وجود نداشته باشد، جراح ممکن است با استفاده از پوشش لب واژن برای دوختن پرده بکارت جدید استفاده کند. این قطعه از پوست و پوشش لب واژن شامل شبکه‌ای از رگ‌ها است. همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، برای انجام عمل جراحی ترمیم پرده بکارت، پزشک شما ممکن است از بیهوشی موضعی یا عمومی سبک برای راحتی و کاهش استرس شما استفاده کند.

به طور کلی پرده بکارت دارای لایه‌ای است که می‌تواند جابجا شود به همین دلیل می‌توان آن را به بخش دیگری از پرده بکارت پاره شده بخیه زد که در نتیجه آن پرده بکارت شبیه به یک حلقه کوچک و حالت اولیه خود باز می‌گردد تا مانند پرده بکارت اصلی بنظر بی‌آید.

همچنین در صورت امکان پزشک شما می‌تواند یک منبع خون کوچک مصنوعی که به آن کپسول های ژلاتینی حاوی خون مصنوعی نیز گفته می‌شود یا خون خود بیمار را به یک تکه فلپ واژن اضافه کند که به آن عمل ترمیم با فلپ‌ و یا ترمیم لابیاپلاستی نیز گفته می‌شود، بنابراین خونریزی سنتی که اغلب پس از دخول اتفاق می‌افتد نیز شبیه سازی خواهد شد.

عکس پرده بکارت دوخته شده
عکس پرده بکارت دوخته شده

آیا ترمیم پرده بکارت قابل تشخیص است؟

معمولا پزشک متخصص زنان می‌تواند تا ۲ هفته بعد از پارگی بکارت، از روی نشانه‌های ظاهری، تاریخ و علت دقیق آن را حدس بزند. همچنین حدودا تا ۱ ماه پزشک متخصص یا ماما می‌تواند تاریخ پارگی و علت آن را حدس بزند و بعد از ۱ ماه به هیچ وجه زمان پارگی پرده معلوم نمی‌شود.

از لحاظ ظاهری اگر پرده بکارت شما پس از جراحی ترمیم نیافته باشد، لبه‌های جدید پرده بکارت زخمی و قرمز رنگ بوده و آثار خون لخته شده در آن مشاهده می‌شود. حدود یک هفته پس از دوختن پرده بکارت لبه‌های بریدگی از مخاطی مشابه مخاط پرده پوشیده شده و بعد از دو هفته لبه‌های زخمی نسبتا ناپدید می‌شوند و به حالت اولیه خود باز میگردند و مانند پرده بکارت اصلی بنظر می‌رسند.

پس از آن هیچ نشانه قابل مشاهده ای از جراحی وجود نخواهد داشت و تشخیص تفاوت بین پرده بکارت طبیعی و بازسازی شده غیرممکن خواهد بود. در این زمان، فرآیند بازسازی و ترمیم پرده بکارت تکمیل خواهد شد.

زمان ریکاوری ترمیم پرده بکارت

بعد از جراحی ترمیم پرده بکارت، ناحیه جراحی شده متورم خواهد شد اما ناراحتی و درد ناشی از آن به مرور کاهش خواهد یافت. با توجه به نوع جراحی، پزشک شما ممکن است توصیه کند که به مدت یک ماه از داشتن مقاربت جنسی خودداری کنید. زیرا شما باید تا زمانی که منطقه جراحی شده به طور کامل بهبود نیافته از داشتن رابطه خودداری کنید.

انتظار می‌رود که جراحی، بسته به میزان ترمیم مورد نیاز بین یک تا دو ساعت طول بکشد. اگرچه این جراحی یک روش بالینی بدون نیاز به بستری در بیمارستان است و زنان ممکن است روز بعد به سر کار بازگردند، اما باید از انجام فعالیت‌های شدید و بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنید. در طول 48 تا 72 ساعت اول ممکن است مقداری خونریزی خفیف وجود داشته باشد، اما این خونریزی کاملا طبیعی است.

عوارض ترمیم پرده بکارت

جراحی ترمیم پرده بکارت به ندرت عوارض حانبی را به همراه دارد. با این‌حال در برخی موارد امکان از دست دادن حس در ناحیه عمل و بروز عفونت وجود دارد. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، باید با پزشک خود تماس بگیرید:

کلام آخر

ترمیم پرده بکارت و یا هایمنوپلاستی نوعی جراحی زیبایی است که در نتیجه آن پرده بکارت شبیه به یک حلقه کوچک و حالت اولیه خود باز میگردد تا مانند پرده بکارت اصلی بنظر برسد. همچنین در صورت امکان پزشک شما می‌تواند یک منبع خون کوچک مصنوعی که به آن کپسول های ژلاتینی حاوی خون یا خون خود بیمار را به یک تکه فلپ واژن اضافه کند که باعث می‌شود خونریزی سنتی که اغلب پس از دخول اتفاق می‌افتد نیز شبیه سازی شود.

ترمیم پرده بکارت چگونه انجام می‌شود؟

هر گونه پوست پاره شده در اطراف لبه‌های پرده بکارت به آرامی و به طور منظم بریده شده و پس از آن، بافت باقی مانده به هم بخیه می‌شود و یک سوراخ کوچک باقی می‌ماند. این کار حلقه پرده بکارت را به اندازه و شکل طبیعی خود باز می‌گرداند.

آیا ترمیم پرده بکارت قابل تشخیص است؟

بعد از دو هفته و با ترمیم لبه‌های زخمی و فروکش کردن قرمزی ناشی از جراحی، هیچ نشانه قابل مشاهده‌ای از جراحی وجود نخواهد داشت.

زمان ریکاوری ترمیم پرده بکارت چقدر است؟

بهبودی کامل پرده بکارت پس از جراحی ترمیمی تقریباً شش هفته طول می‌کشد.

عوارض جراحی ترمیم پرده بکارت چیست؟

جراحی ترمیم پرده بکارت به ندرت عوارض حانبی را به همراه دارد. با این‌حال در برخی موارد امکان از دست دادن حس در ناحیه عمل و بروز عفونت وجود دارد.

آیا در ایران ترمیم پرده بکارت انجام میشود؟

دوختن یا ترمیم پرده بکارت در ایران غیرقانونی است، اما برخی پزشکان به صورت غیرقانونی این عمل را انجام می‌دهند.

آیا دوختن پرده بکارت در معاینه پزشک مشخص است؟

بله؛ ترمیم یا دوختن پرده بکارت توسط پزشک متخصص زنان یا پزشکی قانونی قابل تشخیص است.

منبع academic
18 نظر
  1. ظهره گفت

    بعضی از خانم ها میگن ما جراحی کردیم و تو اولین رابطه خونریزی نداشتیم ولی یه سریا هم میگن برای ما موفقیت آمیز بوده و خونریزی داشتیم‌

    خیلیا بعد از عمل مشکل مجرای ادرار پیدا کردن یا دچار عفونت های بد شدن یا اینکه هایمنشون خوب جوش نخورده

    چرا این اتفاق میوفته؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      کاش به جای تمرکز بر خونریزی با ترمیم بکارت، صداقت را هنگام ورود به رابطه و ازدواج پیش بگیرید.
      درهرحال هرگونه مداخله پزشکی که درمانی نباشد ممکن است با عوارضی همراه باشد یا موفقیت آمیز نباشد.

      1. ظهره گفت

        شما درست میفرمایید
        ولی چرا ترمیم بکارت باب شده؟
        به خاطر آسیب روحی و روانی که به خاطر فرهنگ غلط ما زن ها بهش محکوم شدیم
        …………..
        وقتی ترمیم قابل تشخیص هست پس اون شخص چرا باید اینکار رو انجام بده؟ به خاطر خونریزی در رابطه اول

        ولی متاسفانه با مواردی روبرو شدم که …

        ازتون خواهش میکنم از نتایج نامطلوب ترمیم هایمن هم توی سایت راجع بهش صحبت کنید شاید خانم ها آگاه تر بشن و به قول شما راستش رو بگن و اینکار رو نکنن

        با سپاس فراوان از سایت شما بابت پاسخگویی🙏🙏

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام مجدد
        بله کاملا درسته که تفکر غلط و عدم آگاهی اکثر افراد جامعه منجر به این نتایج میشه.
        اما تا هرشخصی این تابو رو نشکنه و به این عدم آگاهی بیشتر دامن بزنه چجوری اصلاح بشه؟
        هرفردی خودش، اطرافیان و همسرش رو باید آگاه کنه که معیار ازدواج و باکرگی، خونریزی در اولین رابطه جنسی نیست و صداقت پایه زندگی است.
        چه بسا بسیاری از بانوان به طور طبیعی هنگام اولین رابطه خونریزی نخواهند داشت و همینطور متاسفانه برخی برای نگه داشتن صرفا پرده بکارت، به سایر روابط مثل رابطه مقعدی قبل از ازدواج روی بیارن که بعدا اثبات کنن ما باکره بودیم و رابطه‌ای نداشتیم.
        بله حتما با انجام تحقیقات این مطالب هم اضافه خواهد شد.
        سلامت و موفق باشید.

  2. سودابه گفت

    سلام
    بعضی نظرات رو خوندم که یه سریا بعد از جراحی هایمن با وجود مراقبت زیاد بخیشون باز شده و بعضی پزشکا میگن باز شدن یکی دو گره خیلی تاثیر گذار نیست روی نتیجه کار ، آیا درسته؟؟

    کلا هایمن یه ناحیه خیلی کوچیکی هست مگه چند تا بخیه میخوره یا چند تا گره میخوره یا چقدر نخ استفاده میشه اگه یکیش بیوفته تاثیر نذاره روی کل جراحی

  3. نعیمه گفت

    سلام
    آیا بعد از ترمیم هایمن احتمال اینکه حلقه ناقص جوش بخوره هست؟ علتش چی میتونه باشه؟
    جراح کارش خوب نبوده یا مراقبت های بعد از جراحی درست نبوده

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از کجا می‌دانید که جوش ناقص خورده؟
      به پزشک خود مراجعه کنید تا معاینه شوید و علن بررسی شود.

      1. نعیمه گفت

        سه ماه بعد از ترمیم برای اطمینان از کار پزشکم که متخصص هم بودن به چند جا برای معاینه بکارت مراجعه کردم ، ولی متاسفانه هایمن ناقص جوش خورده بود
        …………………
        این جراحی به ظاهر سادس ولی مراقبت های زیادی داره و چون اون ناحیه مویرگ خونی نداره دیر جوش میخوره

  4. سمیره گفت

    سلام
    تا چه مدت بعد از عمل هایمن اجسام سنگین بلند نکنیم؟
    سنگین یعنی تا چند کیلو؟
    اگر یه لحظه جا به جا کنیم یا بلند کنیم مشکل داره یا منظورتون اینه طولانی مدت کار سنگین نکنیم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      پزشکتان توصیه خواهد کرد اما معمولا این مراقبت‌ها برای چندروز ابتدایی پس از عمل است که اجسام بیش از 2 کیلوگرم را بلند نکنید.

  5. ناشناس گفت

    سلام
    آیا عطسه باعث باز شدن بخیه هایمن میشود ؟
    بعد از سه هفته سرما خوردم و موقع عطسه احساس سوزش میکنم و نگرانم نتیجه عمل رو خراب کنه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بعید است مشکلی ایجاد شده باشد.
      احتمالا پزشکتان زمانی را برای معاینه پس از عمل مشخص کرده است، برای اطمینان به پزشک خود مراجعه کنید.

  6. ناشناس گفت

    سلام
    عمل ترمیم هایمن انجام دادم
    بعد از ۱۲ روز یه نخ بخیه بلند افتاد
    نمیدونم بخیه باز شده یا نه؟ امکان معاینه ندارم و پزسک گفته بعد از ۶ هفته برای معاینه برم
    آیا افتادن یا باز شدن یه نخ میتونه نتیجه کار رو خراب کنه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      معمولا نخ‌های بخیه با توجه به نوع‌های آن، با جذب می‌شوند یا از بدن خارج می‌شوند.
      احتمالا جای نگرانی نیست و طبق زمان مقرر برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

  7. پونه گفت

    سلام
    ۵ روز بعد از عمل ترمیم بکارت، پریدد شدم. مقدار زیادی لخته خونی اوند که معمولا در پریودی هام‌ نمیاد. آیا ترمیم ناموفق بوده و پاره شده؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممکن است از عوارض عمل جراحی باشد، درهرحال بهتر است با پزشک خود در خصوص علائم غیرطبیعی مشورت کنید.

  8. ،،، گفت

    سلام دبستانی بودم و از روی بچگی و کنجکاوی به خودم دست زدم… و حس میکنم بکارتم آسیب دیده
    خواهش میکنم کمکم کنید باید چی کار کنم؟
    خیلی میترسم بارها فکر خودکشی کردم 😓

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      قطعا آسیب ناشی از وار کردن انگشت با رابطه جنسی قابل تمیز و تشخیص خواهد بود. اصلا نترسید و نگران نباشید، مسئله مهمی نیست، با شفافیت می‌توانید این مورد را با همسر آینده خود در میان بگذارید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.