علت کمر درد بعد از انزال و رابطه جنسی چیست؟

0 520
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

برای اغلب افراد داشتن رابطه جنسی احساس خوبی دارد، اما متأسفانه، کمر درد قبل، حین یا بعد از رابطه جنسی غیر معمول نیست. علائم دیسپارونی، اصطلاح پزشکی برای توصیف رابطه جنسی دردناک است، و بسته به فرد و علت آن می‌تواند متفاوت باشد. عفونت‌ها، جراحات، آلرژی‌ها همگی می‌توانند احتمال بروز دردهای مرتبط با رابطه جنسی را افزایش دهند. در ادامه این نوشته از مجله سلامت کیوان قصد داریم تا درباره علت کمر درد بعد از انزال و روش‌های درمان آن صحبت کنیم.

علائم درد بعد از انزال و رابطه جنسی

دلایل مختلفی وجود دارند که ممکن است باعث بروز کمردرد پس از مقاربت جنسی شوند. علائم درد بعد از انزال و رابطه جنسی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد شدید در منطقه اندام تناسلی: این درد ممکن است شدید و مزاحم باشد و به صورت تیز و یا خفیف باشد.
  • سوزش یا تحریک در منطقه تناسلی: احساس سوزش، تحریک یا خارش در منطقه تناسلی پس از انزال یا رابطه جنسی معمول است.
  • احساس تنگی یا فشار در منطقه تناسلی: ممکن است احساس تنگی یا فشار در منطقه تناسلی پس از انزال و رابطه جنسی وجود داشته باشد.
  • خونریزی یا قرمزی: ممکن است در منطقه تناسلی خونریزی یا قرمزی وجود داشته باشد که نشان از آسیب به بافت‌های آلت تناسلی است.
  • احساس ناراحتی یا ناراحتی عمومی: در بعضی موارد، درد بعد از انزال و رابطه جنسی ممکن است با احساس ناراحتی عمومی همراه باشد که شامل خستگی، اضطراب و استرس می‌شود.

اگر شما یا شریک جنسی خود علائم درد بعد از انزال و رابطه جنسی را تجربه می‌کنید، مهم است که به پزشک مراجعه کرده و علت و درمان مناسب را برای آن تعیین کنید.

علت کمر درد بعد از رابطه جنسی

اگر تجربه این درد برای شما تبدیل به یک کابوس شده است، تا پایان این نوشته با ما همراه باشید تا به سوالات شما درباره علت بروز این درد و روش‌های درمان آن پاسخ دهیم.

عفونت های قارچی و باکتریایی

عفونت‌های مخمری واژن و عفونت‌های مجاری ادراری (UTIs) می‌توانند باعث التهاب واژن شوند که به عنوان واژینیت نیز شناخته می‌شود. هنگامی که واژن متورم می‌شود، اصطکاک ناشی از رابطه جنسی می‌تواند باعث کمر درد یا احساس سوزش واژن شود. عفونت مخمری یا عفونت ادراری که بر آلت تناسلی آقایان نیز تأثیر می گذارد، می‌تواند باعث کمر درد بعد از انزال و رابطه جنسی شود.

رشد بیش از حد مخمر کاندیدا از عفونت مخمری می‌تواند باعث خارش واژن، ترشحات واژن و درد در هنگام ادرار کردن شود. اگر علت بروز واژینیت شما عفونت باشد، درمان عفونت با نسخه یا داروهای ضد قارچ بدون نسخه باید علائم کمر درد بعد از رابطه جنسی را کاهش دهد.

همچنین اگر علت کمر درد بعد از رابطه جنسی شما عفونت ادراری باشد، رابطه جنسی می‌تواند بافت مجاری ادراری شمارا تحریک کرده و باعث کمر درد، درد و سوزش آلت تناسلی شود. پزشکان معمولا عفونت‌های ادراری را با آنتی بیوتیک‌ها درمان می‌کنند.(1)

بیماری‌های مقاربتی

عفونت‌های مقاربتی (STIs) مانند کلامیدیا و سوزاک باعث التهاب واژن می‌شوند که می‌تواند باعث ایجاد احساس کمر درد یا سوزش در رابطه جنسی شود.

ابتلا به عفونت واژن، تبخال تناسلی نیز می‌تواند باعث آسیب کمر درد بعد از انزال و رابطه جنسی شود. اگر به کلامیدیا یا سوزاک مبتلا هستید، پزشک برای درمان عفونت شما دارو تجویز می‌کند. استفاده از یک روش مانع مانند کاندوم در طول رابطه جنسی نیز می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی در آینده کمک کند.

کمر درد بعد رابطه جنسی
کمر درد بعد رابطه جنسی

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن (PID) نوعی عفونت در اندام‌های تولید مثل فوقانی زنان است که اغلب به دلیل سوزاک یا کلامیدیا درمان نشده ایجاد می‌شود.

التهابی لگن می‌تواند باعث بروز علائم زیر شود:

  • کمر درد بعد از رابطه جنسی
  • درد عمیق لگن در حین رابطه جنسی نفوذی
  • زخم رحم
  • احساس درد در ناحیه لگن
  • ناباروری
  • آسیب به لوله‌های فالوپ
  • تب
  • عفونت سیستمیک
  • آبسه
  • خونریزی در حین رابطه جنسی یا بین قاعدگی
  • درد هنگام ادرار کردن
  • درد زیر شکم زنان

اگر مشکوک به بیماری التهابی لگن هستید، در اسرع وقت به پزشک متخصص زنان خود مراجعه کنید. بیماری التهابی لگن با آنتی بیوتیک درمان می‌شود، اما آسیب ناشی از عفونت می‌تواند دائمی باشد.

خشکی واژن

اگر واژن شما ترشحات کافی ندارد، سایش ناشی از رابطه جنسی می‌تواند منجر به درد واژن و یا احساس کمر درد بعد رابطه جنسی شود. همچنین اگر قبل از برانگیختگی رابطه جنسی نفوذی داشته باشید یا اگر با تغییرات هورمونی روبرو هستید، ممکن است خشکی واژن را تجربه کنید.

استفاده از استروژن واژینال، مرطوب کننده‌ها یا روان کننده‌ها را برای کمک به خشکی ناشی از تغیرات هورمون پیشنهاد می‌شود.

آسیب دیدن ناحیه تناسلی

هر گونه آسیب به اندام تناسلی می‌تواند باعث ایجاد رابطه جنسی دردناک و یا احساس کمر درد بعد از انزال و رابطه جنسی شود. در زنان در حین زایمان، پارگی یا اپیزیوتومی می‌تواند باعث درد در حین رابطه جنسی شود، به خصوص اگر هنوز در حال بهبودی هستید.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از ماساژ پرینه یا ژل لیدوکائین روی بافت‌های حساس زخم ممکن است به درمان درد طولانی‌مدت کمک کنند. قبل از استفاده از هر گونه درمان موضعی، حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

هر گونه آسیب به سر، پوست ختنه گاه یا ساقه آلت تناسلی نیز می‌تواند باعث مالش دردناک یا پارگی در حین رابطه جنسی نفوذی شود. برای جلوگیری از تحریک و درد بیشتر، ممکن است ایده خوبی باشد که از رابطه جنسی خودداری کنید تا زمانی که جراحات شما بهبود بی‌یابند.

برقراری رابطه جنسی در شرایط نامناسب

ماجراجویی و تنوع در داشتن رابطه جنسی می‌تواند روابط شما را گرم و پر احساس نگه‌دارد اما باید مراقب باشید که این تنوع‌طلبی شما باعث ایجاد مشکلات یا آسیبی برای سلامتی شما نشوند. داشتن رابطه جنسی باید راهی برای رسیدن به آرامش و برآورده کردن نیاز در بین هردوطرف رابطه باشد و نباید به هیچ‌کدام از طرفین رابطه آسیبی وارد شود.

یکی از عوامل اصلی کمر درد بعد از انزال و رابطه جنسی، به برقراری رابطه خشن و رعایت نکردن حدتحمل شریک جنسی شما است که اگر مدام تکرار شود، می‌تواند به یک عارضه جسمانی منجر شود.

مشکلات مربوط به پروستات

وظیفه غده پروستات تولید مایع منی است. در صورتی که این غده ملتهب و یا متورم شود، باعث می‌شود علائمی مانند درد در نواحی کمر، آلت تناسلی و درد زیر شکم آقایان اتفاق بیفتد. برای درمان مشکلات مربوط به پروستات، بهتر است به یک پزشک متخصص ارولوژیست مراجعه کنید. برای درمان این عارضه پزشک شما ممکن است مصرف برخی داروها را تجویز کند.

شکل و اندازه آلت تناسلی

اگر همسرتان آلت تناسلی بسیار ضخیم دارد، ممکن است باعث درد در نواحی کمر و درد در حین و بعد از رابطه جنسی شود. یک آلت تناسلی ضخیم می‌تواند در اثر اصطکاک، باعث پارگی‌های کوچک در بافت واژن شما شود که می‌تواند به کمر درد بعد از رابطه جنسی منجر شود.

همچنین داشتن آلت تناسلی بسیار خمیده نیز می‌تواند رابطه جنسی را دردناک کند و باعث کمر درد بعد از رابطه جنسی شود. آلت تناسلی خمیده اغلب به دلیل بیماری پیرونی است، کجی آلت تناسلی وضعیتی است که در آن بافت اسکار باعث خم شدن آلت می‌شود.

درمان این عارضه بسته به شدت آن می‌تواند متفاوت باشد. درمان‌های اولیه معمولاً شامل تزریق برای کمک به شکستن بافت اسکار و کاهش انحنا می‌باشد. سایر موارد ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن بافت اسکار داشته باشد.

رحم کج شده

داشتن رحم رتروگرا، باعث کج شدن رحم به سمت عقب به‌جای جلو، نیز می‌تواند در حین رابطه جنسی باعث درد و یا کمر درد بعد از رابطه جنسی شود. هنگامی که رحم به سمت عقب متمایل می‌شود، دهانه رحم به کانال واژن نزدیک تر می‌شود و باعث می‌شود دهانه رحم در حین رابطه جنسی راحت تر به سمت کانال واژن حرکت کند.

داشتن رحم کج به این معنی نیست که رابطه جنسی می‌تواند برای شما دردناک باشد، اما برقراری ارتباط با همسرتان می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی برای شما احساس بهتری دارد. به عنوان مثال، تمرکز بر روی موقعیت‌هایی که اجازه نفوذ کم آلت به عمق واژن را می‌دهد و اجتناب از نفوذ عمیق، می‌تواند به شما در جلوگیری از کمر درد کمک کند.

درمان درد بعد از انزال و رابطه جنسی

درمان درد بعد از رابطه جنسی ممکن است شامل روش‌های مختلفی باشد که به کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی شما کمک کنند. برخی از روش‌های درمانی شامل موارد زیر می‌باشند:

  • مشاوره پزشکی: مراجعه به پزشک برای تشخیص دقیق علت درد و دریافت راهنمایی‌های لازم برای درمان مناسب از جمله انجام آزمون‌های تشخیصی و تجویز داروهای مناسب.
  • تغییر الگوی زندگی: تغییر در الگوی زندگی خود، از جمله تغییرات در رژیم غذایی، ورزش منظم و کنترل استرس، می‌تواند به کاهش درد بعد از انزال و رابطه جنسی کمک کند.
  • فیزیوتراپی: تمرینات فیزیوتراپی و تکنیک‌های ماساژ می‌توانند به تسکین درد و بهبود عملکرد عضلات کمک کنند.
  • داروها: تجویز داروهای ضد التهاب و تسکین‌دهنده درد توسط پزشک ممکن است به کاهش درد و تسکین علائم کمک کند.
  • روش‌های روان‌شناسی: روش‌های روان‌شناسی مانند تکنیک‌های ذهن‌باز، مدیتیشن و تحریک الکترولرژی مغز ممکن است به بهبود حالت روحی و کاهش درد بعد از انزال و رابطه جنسی کمک کنند.

کلام آخر:

این نکته را به خاطر داشته باشید که رابطه جنسی نباید دردناک باشد و هرگز نباید رابطه جنسی دردناکی را تحمل کنید که باعث کمر درد بعد از انزال و رابطه جنسی می‌شود.

با گذشت زمان، رابطه جنسی دردناک مکرر می‌تواند بر سلامت روان و روابط شما تأثیر بگذارد. اگر این مورد برای شما صادق است، یک پزشک خانواده می‌تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا از طریق هر چالشی که مانع صمیمیت شما می‌شود، مقابله کنید.

منظور از کمر درد بعد از انزال و رابطه جنسی چیست؟

برای اغلب افراد داشتن رابطه جنسی احساس خوبی دارد، اما متأسفانه، کمر درد قبل، حین یا بعد از رابطه جنسی غیر معمول نیست. همچنین عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند باعث بعد از رابطه جنسی شوند.

علت کمر درد بعد از انزال و رابطه جنسی چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارند که ممکن است باعث بروز کمر درد بعد از انزال شوند، از شایع ترین عوامل کمر درد بعد از انزال میتوان به برقراری رابطه جنسی در شرایط نامناسب در بانوان و مشکلات پروستات در آقایان اشاره کرد.

علائم درد بعد از انزال و رابطه جنسی چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارند که باعث بروز کمردرد پس از مقاربت جنسی شوند، با اینحال درد شدید در منطقه اندام تناسلی و احساس ناراحتی یا ناراحتی عمومی از شایع‌ترین آن‌ها هستند.

درمان درد بعد از انزال و رابطه جنسی چیست؟

درمان درد بعد از انزال و رابطه جنسی شامل روش‌های مختلفی است. با اینحال مهم است که در صورت بروز علائم درد به پزشک مراجعه کرده و علت و درمان مناسبی را برای آن دریافت کنید.

منبع health
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.