علائم عفونت واژن چیست؟! + درمان عفونت واژن در خانه

0 5,860
زمان مطالعه این مطلب: 13 دقیقه

عفونت واژن یا به انگلیسی Vaginal Infection، کلمه‌ای برای اختلالات مختلفی است که باعث التهاب یا عفونت واژن می‌شود. این عارضه می‌تواند توسط ارگانیسم‌هایی مانند مخمر یا باکتری‌ها یا در اثر تحریکات شیمیایی یا هورمونی ایجاد شود. اما علت عفونت واژن چیست؟ علائم عفونت واژن چگونه است؟ از کجا بفهمیم عفونت واژن گرفتیم؟ بهترین درمان عفونت واژن چیست؟ درمان عفونت واژن در خانه امکان پذیر است؟ حتما تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به این موضوع و سوالات شما در این خصوص بپردازیم.

عفونت واژن چیست؟

عفونت واژن که به آن واژینیت نیز گفته می‌شود، یک اصطلاح پزشکی است که اختلالات مختلفی را توصیف می‌کند که باعث عفونی یا ملتهب شدن واژن می‌شود. یکی دیگر از شرایط عفونت واژن، ولوواژینیت نام دارد که به التهاب هر دو بخش داخلی و خارجی واژن، اشاره دارد. این شرایط می‌تواند ناشی از ارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها، مخمرها یا بیماری های مقاربتی (STI) باشد.(1)

همچنین تحریکات ناشی از مواد شیمیایی موجود در برخی لوسیون‌ها و کرم‌ها، اسپری‌ها یا حتی لباس‌هایی که با ناحیه تناسلی در تماس هستند نیز می‌تواند منجر به ابتلا به عفونت واژن شوند. در برخی موارد، واژینیت ناشی از ارگانیسم‌هایی است که بین شرکای جنسی منتقل می‌شود. خشکی واژن و کمبود استروژن یکی دیگر از عوامل احتمالی ابتلا به عفونت واژن و یا واژینیت در بانوان است.

علائم عفونت واژن چیست؟

در اغلب موارد عفونت واژن می‌تواند بدون هیچ گونه علائمی بروز کند و تنها توسط پزشک تشخیص داده شود. بسته به نوع عفونت، نشانه‌ها و علائم عفونت واژن ممکن است متفاوت باشند. با این‌حال برخی از رایج ترین علائم عفونت واژن به شرح زیر می‌باشد:

علائم عفونت واژن
علائم عفونت واژن

شما می‌توانید بسیاری از این علائم مانند خارش را بدون داشتن عفونت داشته باشید. همچنین داشتن مقداری ترشح از واژن طبیعی است. مقدار و قوام این ترشحات می‌تواند در طول سیکل قاعدگی، با افزایش سن، مصرف قرص‌های ضد بارداری یا باردار شدن، تغییر کند. اما یک تغییر غیرطبیعی و غیرقابل توضیح در ترشحات واژن، همراه با علائم دیگر، می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد.

اگر فکر می‌کنید ممکن است عفونت واژن داشته باشید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. همچنین اگر فکر می‌کنید ممکن است به عفونت مقاربتی (STI) مبتلا باشید، می‌توانید آزمایش بیماری های مقاربتی در یک آزمایشگاه معتبر مانند آزمایشگاه کیوان بدهید.

انواع عفونت واژن

همانطور که قبلا اشاره کردیم عفونت واژن انواع متفاوتی دارد که هرکدام، اختلالات مختلفی را توصیف می‌کنند که باعث عفونی یا ملتهب شدن واژن بانوان می‌شوند. برخی از شایع‌ترین آن‌ها عبارتند از:

عفونت قارچی واژن

اکثر مردم با شنیدن اصطلاح عفونت واژن، به عفونت‌های قارچی فکر می‌کنند. عفونت‌های مخمری واژن دومین عامل شایع واژینیت در میان بانوان هستند و توسط یکی از گونه‌های متعدد قارچی واژن به نام (کاندیدا آلبیکانس، Candida albicans) ایجاد می‌شوند. عفونت قارچی واژن که به آن واژینیت قارچی و یا کاندیدیازیس واژینال نیز گفته می‌شود؛ نوعی عفونت قارچ تناسلی و یا عفونت مخمری واژن است که باعث سوزش و خارش واژن می‌شود و ممکن است ترشحات واژن نیز به همراه داشته باشد.

برفک

برفک واژن یک عفونت قارچی است که می‌تواند باعث خارش، درد و سوزش در اطراف فرج شما شود. برخی عوامل ممکن است شما را بیشتر در معرض ابتلا به برفک واژن قرار دهند، از جمله اگر باردار باشید، دیابت داشته باشید و برخی از انواع آنتی بیوتیک‌ها را مصرف کنید.

عفونت باکتریایی واژن

اگرچه اکثر مردم عفونت‌های قارچی واژن را به عنوان نوع شایع عفونت واژن می‌شناسند، با این‌حال واژینوز باکتریایی (BV) شایع‌ترین نوع عفونت واژن در بین زنان است که به طور معمول در سنین باروری دیده می‌شود. واژینوز باکتریایی ناشی از ترکیب چندین باکتری است که معمولاً در واژن شما زندگی می‌کنند. 

از آنجایی که واژینوز باکتریال توسط باکتری ایجاد می‌شود و نه توسط مخمرها، تنها داروهای مناسب برای باکتری‌هایی که باعث واژینوز باکتریایی می‌شوند در درمان آن موثر واقع خواهند شد. همچنین واژینوز باکتریایی، عفونت مقاربتی (STI) محسوب نمی‌شود، اما بیشتر در افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، دیده می‌شود. اغلب این بیماری در طول معاینه لگنی و توسط پزشک تشخیص داده می‌شود و ممکن است شما اصلاً متوجه هیچ علامتی از عفونت خود نشوید. اما برخی علائم وجود دارند که ممکن است نشان دهنده عفونت باکتریایی واژن باشند که عبارتند از:

  • ترشحاتی که رقیق و شیری رنگ است و می‌توان آن را با بوی ماهی واژن توصیف کرد. این بو ممکن است بعد از مقاربت بیشتر مشهود شود.

عفونت واژن تریکومونیازیس

واژن شما ممکن است به دلیل عفونت‌های ناشی از انگل‌ها، باکتری‌ها یا ویروس‌های مقاربتی تحریک شود. شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی که باعث واژینیت می‌شوند عبارتند از تریکومونیازیس، کلامیدیا، سوزاک و واژینیت ویروسی.

تریکومونیازیس توسط یک ارگانیسم تک سلولی کوچک به نام تک یاخته ایجاد می‌شود. هنگامی که این ارگانیسم واژن شما را آلوده می‌کند، می‌تواند علائم ناخوشایندی مانند سوزش واژن یا ترشحات بدبو ایجاد کند. این نوع واژینیت بیشتر از طریق رابطه جنسی ناسالم و محافظت نشده منتقل می‌شود.

عفونت واژن کلامیدیا

کلامیدیا یکی از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی (STI) است. واژینیت کلامیدیایی در جوانان 15 تا 24 ساله که شرکای جنسی متعددی دارند، بسیار شایع‌ است. غربالگری معمول کلامیدیا توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) سالانه برای زنان فعال جنسی 24 ساله و کمتر و همچنین در هر سنی، اگر شرکای جنسی متعدد دارید یا در معرض خطر ابتلا به آن هستید توصیه می‌شود.

عفونت واژن - واژینیت
عفونت واژن – واژینیت

عفونت واژن ویروسی

  • ویروس‌های مقاربتی یکی از عوامل شایع واژینیت هستند که منجر به التهاب اندام تناسلی بانوان می‌شوند. شایع‌ترین نوع واژینیت ویروسی، هرپس سیمپلکس (HSV) است. ویروس هرپس سیمپلکس اغلب به عنوان تبخال نامیده می‌شود. این نوع از عفونت‌ها از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند و اغلب منجر به زخم‌های تناسلی دردناک می‌شوند. ابتلا به تبخال تناسلی اغلب با استرس یا ناراحتی عاطفی همراه است. شما همچنین می‌توانید از طریق رابطه دهانی به تبخال دهانی مبتلا شوید که بر دهان و حلق شما تأثیر می‌گذارد.
    • علامت اولیه عفونت (HSV) ایجاد تبخال و درد همراه با ضایعات یا بروز زخم در اطراف ناحیه تناسلی است. این زخم‌ها معمولاً روی فرج یا واژن قابل مشاهده هستند، اما گاهی در داخل واژن نیز دیده می‌شوند و فقط در طول معاینه زنان قابل مشاهده هستند.
  • نوع دیگری از ویروس‌ها که باعث واژینیت ویروسی می‌شوند ویروس HPV نام دارد که می‌تواند منجر به ایجاد زگیل تناسلی شود. ویروس اچ پی وی که شایع‌ترین عفونت مقاربتی در جهان است می‌تواند از طریق رابطه جنسی واژینال، رابطه مقعدی و یا دهانی منتقل شود. این ویروس می‌تواند باعث رشد زگیل‌های دردناک در واژن، راست روده، فرج یا کشاله ران شود.
    • علائم عفونت پاپیلومای انسانی یا HPV عبارتند از تشکیل زگیل در اطراف اندام تناسلی شما که معمولاً به رنگ سفید تا خاکستری متغیر است اما ممکن است به رنگ صورتی یا بنفش نیز باشد. با این‌حال، زگیل‌های قابل مشاهده همیشه وجود ندارند و ویروس ممکن است تنها زمانی شناسایی شود که تست پاپ اسمیر و تست HPV انجام شود.

در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان، تمامی تست‌های بیماری‌های ویروسی از جمله HSV و HPV و پاپ اسمیر با بالاترین دقت و کیفیت قابل انجام است. برای ثبت درخواست تست و مشاوره رایگان در این خصوص روی تصویر زیر کلیک کنید.

عفونت واژن غیرعفونی

منظور از واژینیت غیرعفونی می‌تواند یک واکنش آلرژیک باشد که بدون داشتن عفونت، تحریک واژن ایجاد شود. شایع‌ترین علت واکنش حساسیت‌زا، تحریک ناشی از اسپری‌های واژن، دوش واژینال یا محصولات و قرص‌های ضد بارداری هستند. با این‌حال، پوست اطراف واژن شما می‌تواند به محصولات بهداشتی از جمله صابون‌های معطر، دستمال مرطوب زنانه، لوسیون‌ها، انواع روان کننده جنسی، شوینده‌ها و نرم کننده‌های پارچه نیز حساس باشد. علاوه بر این، استفاده طولانی مدت از داروهای موضعی بدون نسخه (OTC) برای کمک به کاهش بو و خارش می‌تواند باعث بروز علائم واژینیت شود.

عفونت واژن آتروفیک

عفونت واژن آتروفیک که به آن سندرم تناسلی ادراری یائسگی و آتروفی ولوواژینال نیز گفته می‌شود، یک شکل غیر عفونی واژینیت است که از کاهش هورمون‌های شما ناشی می‌شود که باعث آتروفیک یا خشکی واژن می‌شود. این عفونت در درجه اول در دوران پیش از یائسگی و پس از یائسگی رخ می‌دهد که خود به خود یا پس از انجام جراحی اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید:

علت عفونت واژن

ابتلا به عفونت واژن یا واژینیت عوامل مختلفی دارد که بستگی به نوع عفونت شما دارد. با این‌حال شایع ترین عوامل ابتلا به عفونت واژن به شرح زیر می‌باشد.

علت عفونت واژن
علت عفونت واژن

تغییرات در میکروارگانیسم‌های واژن

دو مورد از رایج‌ترین انواع واژینیت، یعنی عفونت‌های مخمری و واژینوز باکتریایی زمانی رخ می‌دهند که تغییراتی در محیط داخلی طبیعی واژن یا فلور واژن شما ایجاد شود. عفونت‌های مخمری زمانی رخ می‌دهد که قارچ کاندیدا بیش از حد رشد کند. همچنین واژینوز باکتریایی زمانی رخ می‌دهد که رشد بیش از حد باکتری گاردنرلا واژینالیس و سایر باکتری‌های مرتبط با BV وجود داشته باشد. هم کاندیدا و هم گاردنرلا واژینالیس به طور طبیعی در واژن شما ایجاد می‌شوند و محیط واژن را سالم نگه می دارند، اما رشد بیش از حد آن‌ها می‌تواند منجر به عفونت واژن شود.

عفونت‌های مقاربتی

انگل‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌هایی که باعث ایجاد عفونت می‌شوند می‌توانند از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. بسته به نوع ویروس، عفونت می‌تواند از طریق مقاربت واژینال، مقعدی یا دهانی گسترش یافته و منجر به واژینیت شود.

محصولات با محرک‌های شیمیایی

برخی مواد شیمیایی موجود در محصولات بهداشتی باعث تحریک و آسیب دیدن واژن می‌شوند. برای مثال برخی لوسیون‌ها، مواد شوینده، اسپری‌های خوشبو کننده و سایر محصولات بهداشتی ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند که باعث عفونت واژن می‌شوند.

مصرف برخی آنتی بیوتیک‌ها

آنتی بیوتیک‌ها باعث درمان عفونت‌ها در بدن شما می‌شوند، آما مصرف زیاد آنها باکتری‌های مفید واژن را از بین می‌برند. این باکتری‌های مفید، مقدار طبیعی مخمر کاندیدا آلبیکانس واژن شما را کنترل می‌کنند. اگر تعادل این باکترهای مفید واژن به دلیل مصرف آنتی بیوتیک‌ها تغییر کند می‌تواند منجر به عفونت قارچی واژن شود.

داشتن سیستم ایمنی ضعیف

اگر به بیماری‌هایی مانند HIV یا ایدز مبتلا هستید، داروهای مصرفی و فرایند درمانی شما می‌توانند سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب کنند. شیمی درمانی و پرتو درمانی برای درمان انواع سرطان نیز می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب کنند که میتواند منجر به عفونت‌ واژن شود.

تشخیص عفونت واژن

پزشک یا پرستار در مورد علائم و سابقه پزشکی شما سوال خواهد کرد. گاهی این کافی است تا پزشک شما متوجه مشکل شود. آنها همچنین ممکن است بخواهند ناحیه تناسلی شما را بررسی کنند و معاینات لگنی را انجام دهند. قبل از اینکه پزشک یا پرستار شما را معاینه کند، باید رضایت را بدهید.

در طول معاینه، پزشک ابتدا به فرج شما (ناحیه اطراف واژن) نگاه می‌کند. سپس به آرامی از ابزاری به نام اسپکولوم برای باز کردن واژن استفاده می‌کند تا به آنها اجازه می‌دهد داخل واژن را ببینند و معاینه کنند. آنها ممکن است از ترشحات یا سلول‌های واژن شما نمونه برداری کنند. این نمونه‌ها برای آزمایشات بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند. پرستار یا پزشک شما همچنین ممکن است از شما بخواهد که آزمایش ادرار بدهید، برای بررسی اینکه آیا باردار هستید یا برای رد عفونت دستگاه ادراری. بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم بارداریم؟

درمان عفونت واژن در خانه

کلید درمان عفونت واژن، تشخیص صحیح عامل عفونت است. با این‌حال این کار همیشه آسان نیست زیرا علائم یکسان می‌تواند در اشکال مختلف عفونت واژن وجود داشته باشد. شما می‌توانید با توجه به علائمی که دارید، همراه با توضیح علائم، قوام، مقدار و بوی هر گونه ترشح غیرطبیعی واژن‌تان، به پزشک زنان خود اطلاع دهید تا پس از انجام معاینات لگنی توسط پزشک، از نوع عفونتی که به آن مبتلا هستید مطمئن شوید.

نکته مهمی که باید درک کنید این است که مصرف برخی داروها ممکن است تنها عفونت‌های قارچی واژن را درمان کند و سایر عفونت‌ها یا هر نوع دیگری از عفونت واژن را درمان نخواهد کرد. همچنین اگر فکر می‌کنید که دچار واژینیت غیرعفونی شده‌اید، با درمان علت احتمالی می‌توانید آن را درمان کنید.

درمان دارویی عفونت واژن

در اینجا مروری کوتاه بر برخی از رایج ترین انواع عفونت‌های واژن و روش‌های درمان دارویی آن‌ها داریم، شما می‌توانید در مجله سلامت کیوان به صورت مقاله‌های جداگانه درباره هریک از آن‌ها مطالعه فرمایید.

  • واژینوز باکتریایی (BV)

واژینوز باکتریایی یک عفونت ناشی از رشد بیش از حد باکتری‌هایی است که به طور معمول در واژن شما زندگی می‌کنند. این نوع ار عفونت واژن شایع ترین نوع در بین دیگر عفونت‌ها است. حدود نیمی از افرادی که به آن مبتلا می‌شوند هیچ علامتی ندارند، اما در برخی موارد ممکن است، ترشحات نازک خاکستری یا سفید با بوی ماهی داشته باشید. معمولاً با این عفونت هیچ گونه درد، خارش یا تحریکی نخواهید داشت.

BV زمانی ایجاد می‌شود که شرایط طبیعی واژن شما تغییر کند. BV یک عفونت مقاربتی (STI) نیست، اما فعال بودن از نظر جنسی احتمال خطر شما به این عارضه را افزایش دهد. موارد دیگری که می‌تواند خطر ابتلا شما به BV را افزایش دهد عبارتند از استفاده از محصولات بهداشتی واژن مانند دوش و دئودورانت، داشتن دستگاه ضد بارداری داخل رحمی مسی (IUD) و سیگار کشیدن.

در برخی موارد واژینوز باکتریایی گاهی اوقات می‌تواند خود به خود از بین برود، اما ممکن است متوجه شوید که دوباره عود می‌کند. پزشک شما می‌تواند مرف برخی آنتی بیوتیک‌ها را برای کمک به خلاص شدن از شر آن تجویز کند.

  • کلامیدیا

همانطور که قبلا به ان اشاره کردیم، کلامیدیا یکی از شایع ترین STI گزارش شده در بانوان است. کلامیدیا ناشی از نوعی باکتری است. اگر به این عارضه مبتلا شوید ممکن است متوجه ترشحات بیشتر از حد طبیعی و خونریزی بین دوره‌های قاعدگی یا بعد از رابطه جنسی شوید. همچنین ممکن است در حین رابطه جنسی یا هنگام دفع ادرار ( ادرار کردن ) دچار درد شوید.

اگر کلامیدیا درمان نشود، می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند ناباروری، درد مزمن لگنی ناشی از بیماری التهابی لگن و مشکلات در دوران بارداری شود. همچنین بهتر است بدانید بیماری کلامیدیا به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می‌شود. در صورت ابتلا به کلامیدیا به شما توصیه می‌شود که به کلینیک سلامت جنسی مراجعه کنید.

  • تب خال ناحیه تناسلی

تبخال تناسلی توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‌شود که معمولاً از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود. همه افراد مبتلا به تبخال تناسلی علائمی ندارند، اما در برخی موارد ابتلا به تبخال تناسلی می‌تواند باعث ایجاد تاول‌های دردناک در اطراف ناحیه تناسلی شما شود.

پزشک می‌تواند به شما در مورد کارهایی که می‌توانید برای کمک به هر درد و تشویق تاول‌ها برای بهبودی انجام دهید، توصیه کند. این توصیه‌ها شامل تمیز کردن ناحیه آسیب دیده با آب یا نمک و استفاده از ژل بی‌حس کننده ملایم است. آنها همچنین ممکن است درمان با داروهای ضد ویروسی را برای کمک به پاک کردن تاول‌ها توصیه کنند.

اگرچه تاول‌ها بهبود می‌یابند، اما نمی‌توانید از شر خود ویروس خلاص شوید. هنگامی که شما آلوده شدید، این ویروس در بدن شما باقی می‌ماند. در صورت فعال شدن مجدد ویروس، علائم شما ممکن است دوباره شعله ور شوند، اگرچه درصورتی که دوباره به آن مبتلا شوید معمولاً بد نیستند. موارد مختلفی ممکن است باعث تشدید بیماری شود، از جمله بیماری، استرس، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل.

  • سوزاک

سوزاک یک بیماری مقاربتی است که توسط باکتری ایجاد می‌شود. این بیماری ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد، اما در صورت بروز، معمولاً ظرف 10 روز پس از آلوده شدن ظاهر می‌شوند. در صورت ابتلا به این بیماری ممکن است ترشحات واژن بیشتر از حد طبیعی باشد و در ناحیه زیر شکم درد داشته باشید. همچنین ممکن است هنگام دفع ادرار درد داشته باشد و ممکن است بین دوره‌های قاعدگی خونریزی داشته باشید.

اگر سوزاک درمان نشود، می‌تواند عوارض جدی مانند ناباروری و درد مزمن لگن ناشی از بیماری التهابی لگن ایجاد کند. سوزاک با مصرف برخی آنتی بیوتیک‌ها درمان می‌شود. معمولاً برای درمان سوزاک بهتر است به یک پزشک متخصص زنان و یا یک کلینیک سلامت جنسی مراجعه کنید.

  • برفک

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، برفک واژن یک عفونت قارچی است که می‌تواند باعث خارش، درد و سوزش در اطراف فرج شما شود. همچنین در صورت ابتلا به این بیماری ممکن است ترشحات غلیظ و سفید رنگ واژینال داشته باشید (کمی شبیه پنیر کوتیج)، و همچنین ممکن است در حین داشتن رابطه جنسی یا دفع ادرار احساس درد داشته باشد.

برخی عوامل ممکن است شما را بیشتر در معرض ابتلا به برفک دهان قرار دهند، از جمله اگر باردار هستید، اگر دیابت دارید و مصرف برخی از انواع آنتی بیوتیک‌ها. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از صابون، دوش واژینال یا محصولات بهداشتی در اطراف ناحیه تناسلی شما و پوشیدن لباس‌های تنگ ممکن است باعث تحریک آن شود یا علائم آن را بدتر کند. این بیماری می‌تواند از طریق رابطه جنسی نیز ایجاد شود.

برفک را می‌توان با کرم‌های ضد قارچ یا پساری که در واژن قرار می دهید درمان کرد. شما می‌توانید این‌ داروها را بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید. اما اگر باردار هستید، باید بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید و درباره مصرف داور و یا کرم‌های ضد قارچ مشورت کنید.

  • تریکومونیازیس

همانطور که قبلا توضیح دادیم تریکومونیازیس یک بیماری مقاربتی است که توسط یک انگل به نام تریکوموناس واژینالیس ایجاد می‌شود. بیش از نیمی از افراد مبتلا به تریکومونیازیس هیچ علامتی از این بیماری را ندارند. با این‌حال اگر به این بیماری مبتلا شوید، احتمالاً ترشحات واژن زرد یا سفید، بدبو و کف آلود خواهید داشت. همچنین ممکن است در حین ادرار کردن، کمی درد و خارش در اطراف فرج داشته باشید.

با اجتناب از صابون و ژل دوش در ناحیه تناسلی و محصولات بهداشتی تناسلی، می‌توانید خطر ابتلا به برخی عفونت‌های واژن مانند برفک دهان و واژینوز باکتریایی را کاهش دهید. زیرا این محصولات می‌توانند واژن شما را تحریک کنند. همچنین مهم است که به طور مداوم از دوش واژینال استفاده نکنید زیرا این امر می‌تواند بر باکتری‌های طبیعی که در واژن شما زندگی می‌کنند تأثیر بگذارد.

درمان گیاهی عفونت واژن

  • سرکه سیب: سرکه سیب می‌تواند از رشد کاندیدا آلبیکنس، سویه ای از قارچ که به طور معمول باعث ایجاد عفونت‌های مخمری واژن می‌شود، جلوگیری کند. شما می‌توانید در یک وان حمام، نصف فنجان سرکه سیب اضافه کرده و حداقل 20 دقیقه در آن دراز بکشید.
  • روبیوتیک‌ها: پروبیوتیک‌ها، حاوی باکتری‌های زنده‌ای مانند باکتری لاکتوباسیلوس و یا اسیدوفیلوس هستند، که به تعادل سالم باکتری‌های واژن کمک می‌کنند. این مواد ممکن است علاوه بر عفونت‌های مخمری، واژینوز باکتریایی و عفونت های دستگاه ادراری را نیز درمان کنند.
  • اسید بوریک: شیاف‌های واژینال حاوی اسید بوریک، به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی بالا، به درمان عفونت‌های مخمری کمک بسیاری می‌کنند.
  • روغن نارگیل: روغنی نارگیل گرفته به طور طبیعی دارای خواص ضد قارچی ست. برخی مطالعات نشان می‌دهد که روغن نارگیل، می‌تواند به مهار باکتری‌های که عامل عفونت‌های مخمری هستند، کمک کند. برای استفاده از این روش، به سادگی روغن نارگیل را به منطقه آسیب دیده بمالید.

بیشتر بخوانید:

پیشگیری از عفونت واژن

در اینجا مواردی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از ابتلا به عفونت واژن انجام دهید که به شرح زیر است:

  • هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.
  • به طور مداوم و روزانه از اسپری و دوش‌های واژینال استفاده نکنید.
  • از صابون‌های معطر، لوسیون‌ها و حمام‌های کف آلود خودداری کنید.
  • لباس خیس یا مرطوب خود را بلافاصله پس از شنا یا ورزش عوض کنید.
  • مداوم از اسپری تاخیری و روان کننده‌های شیمیایی در رابطه جنسی استفاده نکنید.
  • هنگام شستشو همیشه از جلو به عقب پاک کنید تا باکتری‌های مدفوع از فرج و واژن دور شوند.
  • سالانه برای بیماری‌های مقاربتی آزمایش دهید. همچنین شرکای خود را تشویق کنید که همین کار را انجام دهند.

کلام آخر

عفونت واژن که به آن واژینیت نیز گفته می‌شود، کلمه‌ای برای اختلالات مختلفی است که باعث التهاب یا عفونت واژن می‌شود. این عارضه می‌تواند توسط ارگانیسم‌هایی مانند مخمر یا باکتری‌ها یا در اثر تحریکات شیمیایی یا هورمونی ایجاد شود. همچنین در برخی موارد افراد ممکن است دچار واژینیت غیرعفونی شوند که اغلب به دلیل حساسیت‌های الرژیک و یا تحریک واژن به دلیل مواد شیمیایی موجود در برخی محصولات بهداشتی رخ می‌دهد. کلید درمان عفونت واژن، تشخیص نوع صحیح عامل عفونت است. به همین دلیل بسیار مهم است که هرگونه علائمی که دارید را همراه با قوام، مقدار و بوی هر گونه ترشح غیرطبیعی واژن‌ خود، به یک پزشک متخصص زنان اطلاع دهید.

عفونت واژن چیست؟

عفونت واژن، واژینیت و یا به انگلیسی Vaginal Infection یک اصطلاح پزشکی است که اختلالات مختلفی را توصیف می‌کند که باعث عفونی یا ملتهب شدن واژن می‌شود. انواع مختلفی از عفونت واژن وجود دارد که ممکن است بانوان به آن مبتلا شوند.

چرا به عفونت واژن و یا واژینیت مبتلا می‌شویم؟

عدم رعایت اصول بهداشتی مناسب و داشتن رابطه جنسی متعدد و محافظت نشده از اصلی‌ترین عوامل ابتلا به عفونت واژن هستند.

علائم عفونت واژن چیست؟

علائم عفونت واژن بسته به عامل ایجاد کننده آن متفاوت است. با این‌حال بعضی از علائم و نشانه‌ها مانند افزایش ترشحات واژن یا سوزش و خارش مشترک هستند.

درمان عفونت واژن چگونه است؟

درمان عفونت واژن در مرحله اول به نوع آن بستگی دارد. پس از مراجعه به پزشک متخصص زنان و انجام معاینات لگنی، پزشک شما روش‌های درمانی را جهت درمان عفونت واژن شما پیشنهاد می‌کند.

چگونه از ابتلا به عفونت واژن پیشگیری کنیم؟

استفاده از کاندوم در طول رابطه جنسی، رعایت اصول بهداشتی و عدم استفاده روزانه و مداوم از از اسپری و دوش‌های واژینال، و پوشیدن لباس زیر پاکیزه از اصلی‌ترین روش‌های پیشگیری از ابتلا به عفونت واژن هستند.

منبع clevelandclinic
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.