تریکومونیازیس چیست؟ علائم و روش‌های درمان

0 5,636
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

تریکومونیازیس(1) یا trichomoniasis یک بیماری مقاربتی شایع و قابل درمان است. اکثر افراد مبتلا به تریک علائمی ندارند، این فقدان علائم و آگاه نبودن از آلوده بودن به این بیماری باعث می‌شود که، این عفونت به دیگران منتقل شود. اما تریک چیست؟ چه علائمی دارد؟ آیا این بیماری خطرناک است؟ را‌های درمان این بیماری چیست؟

با توجه به شیوع این بیماری، در این مقاله از مجله سلامت کیوان به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

تریکومونیازیس چیست؟

تریکومونیازیس به عنوان شایع‌ترین بیماری مقاربتی غیرویروسی در جهان شناخته شده است. اکثر مردم این بیماری را تریک می‌نامند. زیرا نام آن از انگل تریکوموناس واژینالیس گرفته شده که، باعث ایجاد این بیماری می‌شود.

بیشتر مبتلایان به این بیماری، از وجود آن بی‌اطلاع هستند. زیرا این عفونت به ندرت علائمی قابل مشاهده ایجاد می‌کند. همچنین این بیماری مسری است و بیماران، بدون هیچ‌گونه اطلاعی دیگران را از طریق مقاربت جنسی آلوده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

چه افراد در خطر ابتلا به تریکومونیازیس قرار دارند؟

تریک در مردان و زنان مشاهده می‌شود و فارق از جنسیت است. زنان، به ویژه زنان مسن، بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند. این در حالی است که رنگ پوست در میزان ابتلا به این بیماری اثر دارد. برای مثال زنان سیاه پوست بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. علاوه بر این خطر ابتلا به تریک در دو حالت زیر افزایش می‌یابد:

تریکومونیازیس
تریکومونیازیس

آیا تریکومونیازیس مسری است؟

شاید برای شما جالب باشد بدانید که تریکومونیازیس یک بیماری عفونی بسیار مسری است. تریک علاوه بر تأثیر بر اندام تناسلی می‌تواند مقعد، دهان و دست‌ها را نیز آلوده کند. مبتلایان در صورت بی‌توجهی به علائم قابل مشاهده با بیماری‌های بیشتری مواجه خواهند شد.

راه‌های انتقال تریکومونیازیس

همانطور که گفتیم، انگلی به نام تریکوموناس واژینالیس باعث این بروز این بیماری مقاربتی می‌شود. فردی که به این بیماری آلوده می‌شود، می‌تواند این انگل را از راه‌های زیر به شریک جنسی‌اش منتقل کند:

علائم تریکومونیازیس

یکی از دلایل شیوع این بیماری این است که، حدود 70٪ از بیماران علائمی ندارند. به همین دلیل ممکن است دیگران را به این عفونت، مبتلا کنند. این مسئله را می‌توان در مورد مردان به وضوح مشاهده کرد. اما علائمی که در مردان و زنان ظاهر می‌شوند (معمولاً در عرض 5 تا 28 روز پس از ابتلا)، عبارتند از:

  • ترشحات بد بو، نازک یا گاهی کف آلود سفید، زرد یا سبز رنگ واژن
  • ترشحات سفید از آلت تناسلی
  • خارش یا سوزش ناحیه تناسلی
  • سوزش ادرار یا ادرار دردناک
  • سوزش بعد از انزال
  • درد یا ناراحتی در هنگام مقاربت

بیشتر بخوانید:

راه‌های تشخیص تریکومونیازیس

پزشک ممکن است آزمایش‌های زیر را برای تشخیص تریک انجام دهد:

  • معاینه فیزیکی که برای زنان و مردان متفاوت است. برای مثال برای زنان معاینه لگن است.
  • تست‌های مختلف که در آزمایشگاه انجام می‌شوند. برای مثال کارشناسان فعال در آزمایشگاه نمونه‌ای از ترشحات تناسلی را زیر میکروسکوپ قرار داده تا علائم عفونت را با اطمینان بررسی کنند. اگر اثر از تریکومونادها زیر میکروسکوپ دیده نشود، روی سواب‌های نمونه‌گیری آزمایش‌های بیشتری انجام می‌شود.

در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان با استفاده از بهترین کیت‌ها، انواع تست تریکومونیازیس انجام می‌شود. جهت درخواست تست کلیک کنید.

درمان تریکومونیازیس

تریک می‌تواند بدون درمان، ماه‌ها یا حتی سال‌ها باقی بماند. اما فراموش نکنید که به طور خود به خود از بین نمی‌رود. در تمام مدتی که فرد به این انگل آلوده است، می‌تواند شریک جنسی خود را آلوده کند.

داروهای ضدعفونی‌کننده خوراکی، تریک را از بین می‌برند. در این شرایط ممکن است پزشک به بیمار مترونیدازول یا تینیدازول تجویز کند. در حالی که در طول مدت درمان، رعایت نکات زیر ضروری است:

  • یک دوز دارو تا 95 درصد از زنان مبتلا را درمان می‌کند. مردان و زنان ممکن است به مصرف دارو به مدت 5 تا 7 روز نیاز داشته باشند.
  • بیمار و شرکای جنسی او باید برای تریک تحت درمان قرار بگیرند. در غیر این صورت عفونت به افراد مختلف منتقل خواهد شد.
  • فرد تا 1 هفته پس از اتمام دارو نباید رابطه جنسی داشته باشد. به این ترتیب به دارو زمان داده می‌شود تا عفونت را از بین ببرد و علائم برطرف شوند. رابطه جنسی زودتر از زمان موعد می‌تواند منجر به عفونت مجدد شود.
  • بیمار باید در عرض 3 ماه به پزشک خود مراجعه کند تا مطمئن شود که دیگر آلوده نیست.

ابتلای دوباره به تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک بیماری قابل انتقال است و شاید هر فرد چندین بار در طول عمر خود به آن مبتلا شود. تقریباً از هر پنج نفری که تحت درمان تریک قرار می‌گیرند، یک نفر در عرض 3 ماه دوباره مبتلا می‌شود. برای جلوگیری از عفونت مجدد، بیمار و شریک جنسی او باید همزمان از داروهای ضد عفونت استفاده کنند. پس از اتمام درمان، باید 1 هفته قبل از برقراری رابطه جنسی صبر کنند تا به دارو زمان داده شود که اثر کند و علائم از بین بروند.

عوارض تریکومونیازیس

تریک درمان نشده خطر ابتلا به ویروس HIV را در صورت قرار گرفتن در معرض ویروس افزایش می‌دهد. زنان و مردانی که تریک و ایدز دارند به راحتی این عوامل بیماری‌زا را به شریک زندگی خود منتقل می‌کنند. به همین دلیل، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند که زنان (HIV) مثبت حداقل سالی یک بار آزمایش تریک انجام دهند. همچنین شما میتوانید جهت درخواست تست HIV در منزل روی دکمه زیر کلیک کنید.

بیشتر بخوانید:

تاثیر تریکومونیازیس بر بارداری

اگر زنی در دوران بارداری یا شیردهی به تریک مبتلا شد، مصرف داروهای ضدعفونی‌کننده به طور کلی بی‌خطر است. در صورت درمان نشدن، تریک خطر زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد را افزایش می‌دهد.

جمع‌بندی

  • تریکومونیازیس به عنوان شایع‌ترین بیماری مقاربتی غیرویروسی در جهان شناخته شده است.
  • بیماری تریک به گونه‌ای است که به ندرت علائم عفونت در بیماران قابل مشاهده هستند.
  • داروهای ضدعفونی‌کننده خوراکی مانند مترونیدازول یا تینیدازول تریکومونیازیس را از بین می‌برند.
  • زنان باردار در اثر ابتلا به تریک ممکن است با زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد خود مواجه شوند.

علت اصلی شیوع تریک در سطح جهان چیست؟

این بیماری عموماً علائمی نشان نمی‌دهد، در حالی که بیمار عامل بیماری‌زا را به شریک یا شرکای جنسی خود منتقل می‌کنند.

آیا تریکومونیازیس به زنان باردار و شیرده آسیب وارد می‌کند؟

بله. این گروه از زنان در خطر عوارض بیماری عفونی و ابتلا به بیماری‌های دیگر هستند. خطر زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم برای این گروه از زنان باردار وجود دارند.

ابتلا به تریک چه عوارضی دارد؟

افراد مبتلا به تریک با مشکل ضعف سیستم ایمنی و ابتلای سریع به سایر بیماری‌های عفونی مانند ایدز را دارند. در نتیجه شرکای جنسی هم در خطر بیشتری قرار می‌گیرند.

منبع CDC clevelandclinic
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.