همه چیز درباره واکسن زگیل تناسلی ایرانی | واکسن پاپیلوگارد

0 16,675
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

بیشتر سرطان‌های دهانه رحم با ویروس HPV (پاپیلومای انسانی) که یک عفونت مقاربتی‌ست مرتبط هستند. ایمن‌سازی گسترده با واکسن HPV می‌تواند تأثیر سرطان دهانه رحم و سایر سرطان‌های ناشی از HPV را در سراسر جهان کاهش دهد. گونه‌های مختلف HPV از طریق تماس جنسی منتشر می‌شوند و با اکثر موارد سرطان دهانه رحم مرتبط هستند. واکسن گارداسیل که نام آن را شنیده‌اید یک واکسن HPV تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده است و می‌تواند برای دختران و پسران استفاده شود.

اما در این مقاله قصد داریم شما را با واکسن ایرانی گارداسیل که پاپیلوگارد نام دارد آشنا کنیم. واکسن پاپیلوگار چیست و چه فرقی با گارداسیل خارجی دارد؟ چگونه تزریق می‌شود؟ مزایای این واکسن چیست؟ آیا واقعا موثر است؟ تا انتها با ما همراه باشید.

واکسن پاپیلوگارد چیست؟

به نقل از متخصصین مجله سلامت کیوان، واکسن پاپیلوگارد اولین واکسن اچ پی وی در ایران است که در یک سرنگ از پیش پرشده به فروش می‌رسد. این واکسن در هر دوز شامل نیم میلی لیتر پروتئین ویروس تیپ ۱۶ و ۱۸ اچ پی وی است که در واقع تیپ‌های خطرناک این ویروس هستند. این دو نوع از ویروس عامل بروز ۷۰% از سرطان‌های بدخیم دهانه رحم می‌باشند.

از آنجایی که این واکسن ایرانی شامل ویروس کشته شده یا ضعیف شده نیست، کاملا بی خطر است. پاپیلوگارد باعث تولید آنتی بادی (مواد دفاعی) ضد HPV در بدن می‌شود. پس در صورتی که در آینده به این ویروس آلوده شوید، این آنتی‌بادی‌ها به ویروس‌ها می‌چسبند و نمی‌گذارند سلولهای بدن را آلوده کنند.

اگر واکسن قبل از قرار گرفتن دختران یا زنان در معرض ویروس تزریق شود می‌تواند از اکثر موارد سرطان دهانه رحم پیشگیری کند. این واکسن می تواند از سرطان واژن و سرطان فرج نیز پیشگیری کند. علاوه بر این، واکسن اچ پی وی می‌تواند از زگیل تناسلی، سرطان مقعد، سرطان دهان، سرطان گلو و سرطان سر و گردن در زنان و مردان جلوگیری کند.

واکسن گارداسیل ایرانی
واکسن گارداسیل ایرانی

مشاوره خرید واکسن گارداسیل خارجی

با توجه به نایاب بودن واکسن گارداسیل آمریکایی، ما به کمک شما آمده‌ایم. درصورتی که قصد مشاوره خرید دارید، همین حالا شماره تماس و درخواست خود را به صورت رایگان در فرم زیر وارد نمائید تا همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم در خصوص خرید واکسن گارداسیل خارجی را انجام دهند. حالا اقدام کنید و سپس به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.




    انواع واکسن HPV

    در حال حاضر سازمان غذا و داروی ایالت متحده امریکا (FDA) سه نوع واکسن HPV را به تایید رسانده است. آن‌ها عبارتند از:

    • گارداسیل 4 (Gardasil4)
    • گارداسیل 9 (Gardasil9)
    • سرواریکس (Cervarix)

    واکسن ایرانی پاپیلوگارد چطور تزریق می‌شود؟

    تزریق واکسن پاپیلوگارد مثل سایر واکسن‌ها انجام می‌گیرد. پاپیلوگارد هم شبیه واکسن‌های خارجی در دو تا سه دوز به عضله بازو تزریق می‌شود. تعداد دوز تزریق بستگی به سن تزریق واکسن پاپیلوگارد و ابتلا یا عدم ابتلا دارد:

    تعداد دوز پاپیلوگارد برای افراد زیر 15 سال

    برای سنین زیر ۱۵ سال باید دو دوز واکسن تزریق شود. اولین دوز در نوبت اول و دوز بعدی هم ۶ ماه بعد از ترزیق اولین دوز است.

    تعداد دوز پاپیلوگارد برای افراد بالای 15 سال

    برای سنین بالای ۱۵ تا ۴۵ سال باید ۳ دوز واکسن تزریق شود. اولین دوز در نوبت اول، دومین دوز یک ماه بعد از تزریق دوز اول و سومین دوز هم ۶ ماه بعد از تزریق اولین دوز تزریق می‌شود.

    تعداد دوز پاپیلوگارد برای افراد بالای 45 سال

    افرادی که 45 سال را رد کرده‌اند و به جهت پیشگیری میخواهند واکسن ایرانی گارداسیل را دریافت کنند، چون میزان تاثیرگذاری تزریق در سن پایین را ندارد، یک دوز هم تزریق نمایند کافی است. اما درصورت تمایل 3 دوز را هم می‌توانند دریافت کنند.

    واکسن ایرانی پاپیلوگارد ۷ ماه بعد از اولین تزریق، بالاترین ایمنی را ایجاد می‌کند. دوز کامل واکسن حتما باید تزریق شود تا بتواند به مدت ۸ سال ایمنی پایدار ایجاد کند. از آن به بعد، هر ۸ سال یک بار باید یک دوز واکسن تا ۴۵ سالگی دریافت کنید.

    تفاوت واکسن پاپیلوگارد و گارداسیل

    در این قسمت به مهم‌ترین تفاوت‌های واکسن پایلوگارد ایرانی و واکسن گارداسیل آمریکایی اشاره می‌کنیم:

    1. افراد در صورت تزریق واکسن گارداسیل، بدنشان تا 10 سال در برابر این ویروس ایمن می‌ماند، در حالی که با تزریق واکسن پاپیلوگارد افراد در برابر این بیماری تا 8 سال ایمن می‌مانند.
    2. قیمت واکسن گارداسیل ایرانی و خارجی تفاوت دارد. به طور معمول واکسن‌های خارجی هزینه بالاتری نسبت به ایرانی دارند و البته این روزها به دلیل تحریم‌‌های دارویی، پیدا کردن نوع خارجی کمی دشوار است.
    3. واکسن گارداسیل 9 ظرفیتی از افراد در برابر سویه‌های 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52، 58 ویروس اچ پی وی محافظت می‌کند، در حالی که واکسن ایرانی پاپیلوگارد تنها از سرطان‌هایی که عامل آنها سویه های 16 و 18 اچ پی وی هستند، پیشگیری می‌کند.
    4. گفته شده که تزریق واکسن گاردسیل و پاپیلوگارد به یک اندازه از ابتلا به سویه های 16 و 18 جلوگیری می‌کنند و طبق مطالعات انجام شده، ممکن است واکسن پاپیلوگارد سیستم ایمنی را بیشتر تحریک کرده و آنتی بادی بیشتری نیز تولید می‌کند.
    5. واکسن گارداسیل تاییدیه‌های جهانی از سازمان جهانی بهداشت را دارد اما واکسن پاپیلوگارد خیر.
    مشاوره و تست HPV
    مشاوره و تست HPV

    نکات مهمی که باید درباره واکسن HPV بدانید

    برای تزریق واکسن زگیل تناسلی ایرانی حتما باید نکات زیر را بدانید و در نظر بگیرید:

    1. تزریق واکسن پاپیلوگارد قبل از برقراری اولین رابطه جنسی بیشترین اثربخشی را دارد.
    2. بهترین سن تزریق این واکسن در سنین ۹ تا ۱۳ سالگی است. اما در سنین بالاتر هم می‌توانید واکسیناسیون را انجام دهید. تزریق واکسن تا سن 45 سالگی امکان پذیر است.
    3. تزریق واکسن HPV از بروز بیماریهای مقاربتی دیگر مثل سوزاک، ایدز و غیره پیشگیری نمی‌کند.
    4. واکسن ایرانی hpv نمی‌تواند ضایعات سرطانی و یا عفونت‌های ناشی از HPV را در دهانه رحم، رحم و یا مقعد درمان کند. به طور کلی واکسن اچ پی وی تنها برای پیشگیری است، نه درمان.
    5. تزریق این واکسن نمی‌تواند از ابتلا به عفونت اچ پی وی مربوط به تیپ‌های دیگر زگیل تناسلی جلوگیری کند.
    6. زدن واکسن پاپیلو گارد ایرانی یا خارجی به هیچ عنوان جایگزین انجام دوره‌ای منظم تست پاپ اسمیر نیست. باید معاینات دوره‌ای را حتما انجام دهید.
    7. این واکسن فقط برای پیشگیری از انواع سرطان دهانه رحم نیست بلکه به طور کلی از سرطان‌هایی پیشگیری می‌کند که عامل آنها تیپ ۱۶ یا ۱۸ اچ پی وی هستند.
    8. اگر در دوز اول حساسیت شدید به واکسن نشان دادید، تزریق دوزهای بعدی به شما پیشنهاد نمی‌شود.
    9. تزریق این واکسن هر چند بی خطر و ایمن است اما تزریق در دوران بارداری ممنوع می‌باشد.
    10. اگر به بیماری‌های نقص ایمنی مثل ایدز مبتلا هستید، واکسن ایرانی پاپیلوگارد برایتان مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتما توصیه می‌شود این واکسن را بزنید.

    بیشتر بخوانید:

    جمع بندی

    با توجه به شیوع گسترده انواع زگیل تناسلی در اغلب کشورهای جهان تزریق واکسن HPV یکی از اولویت‌ها برای پیشگیری و کنترل بیماری‌هایی است که از ویروس اچ پی وی ناشی می‌شوند. کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. در نظر بگیرید که هرچه زودتر برای تزریق این واکسن اقدام کنید بهتر است. برای انتخاب بین واکسن ایرانی پاپیلوگارد یا واکسن گارداسیل خارجی بهترین کار این است که با پزشک خود مشورت کنید.

    قیمت واکسن گارداسیل ایرانی چقدر است؟

    هزینه واکسن پاپیلوگارد ایرانی به دلیل تولید آن در داخل کشور، بسیار کمتر از واکسن گارداسیل خارجی است که با ارز وارد ایران می‌شود. قیمت آن در سال 1402 حدود 2 میلیون تومان در بازار آزاد و حدود 1 میلیون تومان در هلال احمر است. متاسفانه این واکسن هنوز جزو واکسیناسیون روتین در کشور نیست و تحت پوشش بیمه‌ها قرار نمی‌گیرد.

    آیا تزریق واکسن زگیل تناسلی ایرانی برای همه مجاز است؟

    خیر. تزریق این واکسن برای افرادی که تب بالا دارند یا در دوران بارداری و شیردهی هستند، توصیه نمی‌شود.

    اگر بیماری خودایمنی داشته باشیم می‌توانیم واکسن پاپیلوگارد را بزنیم؟

    بله می‌توانید واکسن پاپیلوگارد را بزنید. فقط در روز واکسیناسیون نباید داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی را مصرف کنید.

    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.