علت لرزش دست چیست؟ + بهترین روش‌های درمان

0 169
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

لرزش دست به انقباضات غیر ارادی و ریتمیک ماهیچه‌ای دست گفته می‌شود. این انقباضات باعث می‌شود بخشی از ماهیچه‌های دست درحال لرزش به نظر برسند. همچنین اغلب افراد هنگام حرکت یا حفظ یک وضعیت خاص دچار لرزش‌های خفیف می‌شوند که به این نوع از لرزش، فیزیولوژیک گفته می‌شود.

در این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به عواملی که باعث لرزش دست‌ها می‌شوند، و بهترین روش‌های درمان آن بپردازیم.

لرزش دست چیست؟

لرزش دست به معنای انقباضات غیر ارادی و ریتمیک در ماهیچه‌های دست‌ها گفته می‌شود. در برخی موارد لرزش دست‌ها میتواند از نوع فیزیولوژیک باشد. لرزش‌های فیزیولوژیک اغلب آنقدر کوچک هستند که فرد آنها را نمی‌بیند یا متوجه آن نمی‌شود. لرزش دست‌ها ممکن است زمانی که فرد دست‌های خود را مستقیماً جلوی بدنش می‌گیرد یا زمانی که استرس یا مضطرب است، بیشتر قابل توجه باشد.(1)

علت لرزش دست چیست؟

لرزش دست می‌تواند طبیعی باشد یا در برخی موارد ممکن است ناشی از یک شرایط عصبی، و یا سایر مشکلات سلامتی یا استفاده از برخی داروها باشد.(2) با این‌حال برخی از علل احتمالی لرزش دست به شرح زیر می‌باشند:

لرزش اساسی

این اختلال عصبی رایج ترین دلیلی است که فنجان قهوه شما در حالی که آن را در دست دارید ثابت نمی‌ماند. زمانی که دستان شما در حال انجام کاری هستند، شروع به لرزین می‌کنند، اما زمانی که دستان شما ثابت هستند نمی‌لرزند و لرزش دست شما از بین می‌رود.

هیچ دلیل روشنی برای توضیح این اختلال وجود ندارد. اگر علائم لرزش اساسی دست شما خفیف است، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. اما اگر این اختلال مانع انجام کارهای روزمره شما می‌شود، برای درمان و یا بهبود وضعیت خود، ممکن است به دارو، کاردرمانی یا جراحی نیاز داشته باشید.

بیماری پارکینسون

اگر شما به بیماری پارکینسون مبتلا باشید، دست‌های شما مدام می‌لرزند زیرا سلول‌های مغزی که به عضلات شما می‌گویند حرکت کنند، آسیب می‌بینند. لرزش ناشی از بیماری پارکینسون معمولا از یک طرف بدن شروع می‌شود، اما با گذشت زمان ممکن است به طرف دیگر بدن نیز سرایت کند. همچنین در صورت ابتلا به این عارضه ممکن است آهسته‌تر حرکت کنید، و در تعادل خود مشکل داشته باشید، یا متوجه شوید که دست‌ها و پاهایتان سفت شده‌اند. درمان اصلی لرزش پارکینسون دارو و گاهی جراحی برای کنترل بهتر عضلات است.

مولتیپل اسکلروزیس (MS)

بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) به پوششی روی اعصاب شما به نام میلین آسیب می‌رسانند. وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است علائمی مانند لرزش دست‌ها یا لرزش در سایر قسمت‌های بدنتان را داشته باشید. مصرف دارو رایج ترین راه برای درمان بیماری (MS) است. همچنین در طول دوره درمان، یک فیزیوتراپیست یا کاردرمانگر می‌تواند به شما کمک کند تا راه های مدیریت علائم خود را بیاموزید تا بتوانید با علائم این بیماری مقابله کنید.

استرس و اضطراب

وقتی چیزی شما را تحت فشار و یا استرس و اضطراب قرار می‌دهد، مانند حضور در یک بحث و جدال ویا تماشای یک فیلم ترسناک، اعصاب شما بیش از حد به هم می‌ریزد. دستان‌تان می‌لرزد و قلب شما تند تر می‌تپد. با این‌حال بلافاصله که استرس شما از بین می‌رود، لرزش دست شما نیز از بین می‌رود.

شما میتوانید برای کاهش استرس خود از تکنیک‌های مانند تنفس عمیق یا مدیتیشن را امتحان کنید. اما اگر این تکنیک‌ها برای بهبود کنترل استرس شما کافی نبود، بهتر است به یک پزشک متخصص روان و یا یک مشاور مراجعه کنید. آنها می‌توانند با انجام جلسات گفتار درمانی و پیدا کردن مشکلات اساسی شما که باعث ایجاد استرس و یا اضطراب در شما می‌شود به بهبود شرایط شما کمک کنند.

پرکاری تیروئید

آیا اخیراً سطح هورمون تیروئید خود را بررسی کرده اید؟ لرزش دست‌ها ممکن است نشانه پرکاری تیروئید در شما باشند. این بدان معناست که غده تیروئید شما خیلی سخت کار می‌کند و ضربان قلب شما را به سرعت بالا می‌برد. همچنین ممکن است متوجه شوید که بدون تلاش وزن کم می‌کنید، به نور حساس هستید، و یا ضربان قلب سریع دارید و مشکل خواب دارید.

یک آزمایش خون ساده شما به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه اتفاقی در حال رخ دادن است. اگر بعد از انجام آزمایش خون پزشکتان ابتلا به این عارضه در شما را تشخیص دهد، میتوانید با مشورت با پزشک‌تان بهترین روش درمانی که برای وضعیت سلامتی شما موجود است را بررسی و در جهت بهبود شرایط و علائم خود اقدام کنید.

مصرف کافئین بیش از حد

ایا نمی‌توانید بدون خوردن یک لیوان قهوه صبح خود را شروع کنید؟ بهتر است بدانید کافئین یک محرک است، بنابراین همان ماده شیمیایی طبیعی که به شما کمک می‌کند از خواب بیدار شوید، در صورت مصرف بیش از حد، دستان شما را نیز می‌لرزاند. البته کافئین داخل قهوه تنها مقصر لرزش دستان شما نیست. کافئین را می‌توا در برخی داروهای بدون نسخه سردرد، و در اغلب نوشیدی‌ها و یا نوشابه‌های گازدار پیدا کرد.

اگر لرزش دستان شما ناشی از مصرف بیش از اندازه کافئین باشد، می‌توانید با قطع مصرف کافئین به بهبود شرایط و علائم خود کمک کنید.

مصرف الکل

اگر به مصرف الکل اعتیاد دارید، ممکن است علائمی مانند لرزش دست‌ها را در هنگام عدم نوشیدن آن داشته باشید. به محض 10 ساعت پس از آخرین نوشیدنی الکلی که مصرف کرده اید، لرزش دستان شما شروع می‌شود و می‌تواند چند هفته طول بکشد.

مصرف الکل علاوه بر لرزش دست عوارض دیگری نیز به همراه دارد که می‌تواند برای افراد بسیار مخرب بوده و خطر جدی برای سلامتی باشد. اگر میخواهید مصرف الکل را ترک کنید، برخی از برنامه‌های سم زدایی و برخی داروها برای کمک به مدیریت علائم ترک مصرف الکل وجود دارند که می‌توانید در مورد آن‌ها از پزشک خود سوال کرده و در صورتی که پزشک شما مصرف آن‌ها را برای شما تایید کرد می‌توانید از آن‌ها استفاده کنند.

قند خون پایین

اعصاب و ماهیچه‌های شما توسط قند خون کار می‌کنند. وقتی قند خون بدن به مقدار کافی تامین نمی‌شود، ممکن است دچار لرزش دست شید. قند خون پایین می‌تواند ناشی از دیابت، مصرف برخی داروها، مصرف زیاد الکل یا عدم خوردن غذا باشد. یک پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا آنچه را که در حال وقوع است و چرایی آن رامشخص کنید و بعد از تایید و تشخیص پزشک از ابتلای شما به این عارضه میتوانید با بررسی بیماری و یا مشکل زمینه‌ای که باعث پایین آمدن قند خون شما شده اقدام به درمان آن کنید.

سیگار کشیدن

اگرچه برخی از افراد فکر می‌کنند کشیدن سیگار استرس را کاهش می‌دهد، اما سیگار کشیدن می‌تواند علاوه بر عوارضی که دراد، اضطراب در شما را افزایش دهد. نیکوتین، ماده‌ای اعتیادآور در تنباکو است. زمانی که نیکوتین وارد جریان خون شما می‌شود باعث تندتر شدن ضربان قلب شما می‌شود. این امر می‌تواند باعث ایجاد احساس اضطراب و لرزش دستان شما شود.

اختلالات کبدی

در برخی موارد، لرزش دست می‌تواند علامت ناشی از چند اختلال کبدی مانند بیماری ویلسون و یا بیماری زردی باشد. در صورت ابتلا به بیماری ویلسون، تجمع مس در بدن شما به کبد و مغز آسیب می‌رساند همچنین ممکن است احساس خستگی داشته باشید. همچنین این عارضه میتواند باعث زردی چشم و پوست شما شود. درمان بیماری ویلسون با استفاده از برخی داروها و تغییر رژیم غذایی درمان می‌شود.

درمان‌ برای لرزش دست‌ چیست؟
درمان‌ برای لرزش دست‌ چیست؟

درمان‌ برای لرزش دست‌

در اغلب موارد افراد مبتلا به لرزش نیازی به درمان خاص پزشکی برای بهبود شرایط خود ندارند. اما اگر پزشک شما به این نتیجه برسد که شما برای درمان علائم و بهبود شرایط خود نیاز به مصرف دارو دارید، ممکن است داروهای زیر را برای شما تجویز کند.

داروهایی که اغلب برای لرزش دست تجویز می‌شوند عبارتند از:

  • پروپرانولول (ایندرال)
  • پریمیدون (میزولین)

داروهای پروپرانولول در واقع یک بتا بلوکر هستند که برای درمان لرزش دست ناشی از عوامل زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • آریتمی قلب
  • ضربان قلب سریع و بالا
  • فشار خون

اگر مصرف این داروها برای شما کارساز نبود، پزشک شما ممکن است انجام برخی روش های درمانی دیگری را در کنار مصرف دارو توصیه کند که به شرح زیر می‌باشد.

  • استفاده از اجسام سنگین تر: ممکن است لازم باشد اشیاء سبک یا ظریف مانند لیوان، ظروف یا بشقاب را با انواع سنگین‌تر آن جایگزین کنید. وزن اضافی اشیاء ممکن است کار با آن را برای شما آسان تر کند.
  • استفاده از ظروف و ابزار مخصوص طراحی شده: اگر دستان شما می‌لرزد، گرفتن و کنترل وسایلی مانند خودکار، مداد، ابزار و ظروف آشپزخانه ممکن است برای شما دشوار باشد. با این‌حال برخی لوازم خانگی و ابزار آلاتی وجود دراند که به طور خاص برای افرادی که به عارضه لرزش دست دچار شده اند وجود دارد که شما می‌توانید به راحتی از آنها استفاده کنید.

کلام اخرک

لرزش دست‌ها ممکن است زمانی که فرد دست‌های خود را مستقیماً جلوی بدنش می‌گیرد یا زمانی که استرس یا مضطرب است، بیشتر قابل توجه باشد. لرزش دست به معنای انقباضات غیر ارادی و ریتمیک در ماهیچه‌های دست‌ها گفته می‌شود. در برخی موارد لرزش دست‌ها میتواند از نوع فیزیولوژیک باشد. لرزش‌های فیزیولوژیک اغلب آنقدر کوچک هستند که فرد آنها را نمی‌بیند یا متوجه آن نمی‌شود.

در اغلب موارد افراد مبتلا به لرزش نیازی به درمان خاص پزشکی برای بهبود شرایط خود ندارند. اما اگر پزشک شما به این نتیجه برسد که شما برای درمان علائم و بهبود شرایط خود نیاز به مصرف دارو داشته باشند.

لرزش دست چیست؟

لرزش دست به انقباضات غیر ارادی و ریتمیک ماهیچه‌ای دست گفته می‌شود که باعث می‌شود بخشی از ماهیچه‌های آن دچار لرزش شوند. همچنین اغلب افراد هنگام حفظ یک حالت خاص دچار لرزش‌های خفیف می‌شوند که به این نوع از لرزش، فیزیولوژیک گفته می‌شود.

علت لرزش دست چیست؟

لرزش دست می‌تواند واکنش طبیعی بدن نسبت به عوامل مححیطی، عصبی و یا فیزکی که در آن قرار گرفته باشد یا در برخی موارد ممکن است ناشی از یک مشکلات سلامتی یا استفاده از برخی داروها باشد.

درمان‌ لرزش دست چیست؟

در اغلب موارد افراد مبتلا به لرزش نیازی به درمان خاص پزشکی برای بهبود شرایط خود ندارند. اما اگر به گذشت زمان لرزش دستان شما متوقف نشد، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا بعد از تشخیص الت زمین‌های لرزش دست‌های خود اقدام به درمان آن‌ها کنید. درمان لرزش دست میتواند شامل گفتار درمانی، مصرف برخی داروها باشد.

منبع healthline medicalnewstoday
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.