بارداری و هپاتیت | هر آنچه باید بدانید

0 9,860
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

بیماری هپاتیت نوعی عفونت است که ممکن است به کبد فرد آسیب جدی وارد کند. اما رابطه بارداری و هپاتیت چیست و این بیماری چه عوارضی در این دوران دارد؟ اگر مادر باردار است، امکان انتقال آن به نوزاد وجود دارد. ممکن است فرد یکی از سه نوع رایج ویروس هپاتیت A . B . C را داشته باشد و از آن آگاه نباشد. اگر پزشک بداند که شما به این بیماری مبتلا هستید یا ممکن است آن را داشته باشید، می‌ تواند به مدیریت آن در دوران بارداری کمک کند تا احتمال ابتلا به هر گونه بیماری طولانی‌مدت کبدی را برای شما و کودکتان کاهش دهد. در این مقاله از مجله سلامت کیوان به بررسی چگونگی تاثیر هپاتیت بر بارداری و جنین می پردازیم.

هپاتیت در بارداری

هپاتیت در بارداری یکی از موارد قابل پیگیری است و توصیه می‌شود همه خانم‌ها قبل از اقدام بارداری نسبت به انجام تست هپاتیت اقدام نمایند. ابتلا به هپاتیت در خانم‌های باردار ممکن است تجربه مشکلاتی مانند کبد چرب حاد را برای آنان رقم بزند که در هنگام ابتلا به انواع مختلف هپاتیت، مشکلات و راهکارهای مختلفی وجود خواهد داشت که در ادامه به بررسی هرکدام می‌پردازیم.

بارداری و هپاتیت C یا HCV

هپاتیت C از طریق تماس با خون دریافت و منتقل می‌شود. امروزه اکثر افراد پس از استفاده مشترک از سوزن یا سایر ابزارها برای تزریق مواد مخدر به این نوع هپاتیت مبتلا می‌شوند. HCV در زنان باردار به دلیل افزایش شدید مصرف هروئین و داروهای تجویزی بیشتر ظاهر می‌شود.

هپاتیت C چگونه بر کودک شما تأثیر می گذارد؟

از هر 20 نوزادی که از مادران مبتلا به HCV متولد می‌شوند، یک نفر به این ویروس مبتلا می‌شود. این اتفاق می‌تواند در رحم، حین زایمان یا بعد از تولد نوزاد رخ دهد. کودک شما نمی‌تواند ویروس را از شیر مادر شما بگیرد؛ اما اگر نوک سینه‌های شما ترک خورده یا خونریزی دارد، با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا ویروس از طریق خون پخش می‌شود.
هیچ راهی برای جلوگیری از سرایت ویروس به جنین شما وجود ندارد. فقط به دلیل ابتلا به هپاتیت C نیازی به زایمان سزارین ندارید.

آزمایش هپاتیت C و مراقبت در بارداری

اکثر پزشکان آزمایش هپاتیت C نوزاد را پس از 18 ماهگی توصیه می‌کنند. آزمایش‌های تشخیص آنتی بادی هپاتیت قبل از آن مفید نیست؛ زیرا یک نوزاد هنوز آنتی بادی‌های مادر خود را به HCV حمل می‌کند. در واقع ممکن است آزمایش، نشان از آلودگی کودک بدهد، در حالی که آلوده نباشد.

اقدامات هنگام ابتلا به هپاتیت C در بارداری

پزشکان در دوران بارداری به طور مرتب آزمایش هپاتیت C را انجام نمی‌دهند. اگر دلیلی دارید که فکر می‌کنید ممکن است به آن مبتلا شوید – برای مثال به این دلیل که از مواد مخدر استفاده کرده‌اید یا با فردی که به این بیماری مبتلا است رابطه جنسی داشته‌اید – آزمایش دهید. حتی اگر فکر می‌کنید که مبتلا نشده‌اید، این کار را انجام دهید. چهار نفر از هر 5 نفر مبتلا به HCV هیچ علامتی ندارند.
پزشک شما احتمالا در دوران بارداری شما برای درمان هپاتیت C اقدام نمی‌کنند؛ زیرا این داروها باعث نقص مادرزادی می‌شوند.

آیا در زمان بارداری آزمایش هپاتیت C می دهند؟

غربالگری معمول برای هپاتیت C در طول هر بارداری توسط CDC توصیه می‌شود. بنابراین، هر فرد باردار باید آزمایش دهد. آزمایش دادن به این معنی نیست که شما در معرض خطر بالایی هستید. اگر مطمئن نیستید که پزشک شما را برای هپاتیت C آزمایش تجویز کرده است، بپرسید. دستورالعمل‌های آزمایش جهانی نسبتاً جدید هستند و ممکن است همه پزشکان از آنها آگاه نباشند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که قصد بارداری دارید اما هنوز باردار نشده‌اید.

بیشتر بخوانید:

بارداری و هپاتیت B یا HBV

هپاتیت B نیز می‌تواند باعث عفونت‌های جدی شود که به کبد آسیب می‌رساند. فرد ممکن است هر دو ویروس را قبل، حین یا بعد از زایمان طبیعی و سزارین به کودک خود منتقل کنند. وجه تفاوت هپاتیت B این است که:

⦁ فرد ممکن است آن را نه تنها از طریق خون، از طریق مایع منی، ترشحات واژن، بزاق و سایر مایعات بدن دریافت کند.
⦁ واکسن از عفونت HBV جلوگیری می‌کند و اکثر نوزادان آن را در بدو تولد دریافت می‌کنند.
⦁ پزشکان به طور منظم زنان باردار را برای آن مورد آزمایش قرار می‌دهند.
⦁ اگر شما آلوده شده‌اید، احتمال انتقال آن به نوزادتان بسیار بیشتر از هپاتیت C است. اگر در 6 ماه گذشته به هپاتیت B مبتلا شده‌اید، 90 درصد امکان دارد نوزاد شما مبتلا شود. درصد ابتلای آن توسط نوزاد اگر مدت طولانی‌تری به این عفونت مبتلا بوده‌اید که هپاتیت مزمن B نامیده می‌شود، به 10 تا 20 درصد کاهش می‌یابد.

مراقبت پس از زایمان هپاتیت B

می‌توان گفت تقریبا هیچ درمانی برای هپاتیت B وجود ندارد. اما اگر نوزاد شما اولین دوز واکسن هپاتیت B و واکسن دیگری به نام گلوبولین ایمنی هپاتیت B را در عرض 12 ساعت دریافت کند، شانس بیشتر از 90 درصد دارد که هرگز به ویروس مبتلا نشود. همه نوزادان به طور معمول اولین واکسن را دریافت می‌کنند. اما تنها در صورتی که مادر مبتلا به HBV باشد یا مشکوک به ابتلا به HBV باشد، گلوبولین ایمنی دریافت می‌کنند. نوزاد همچنین به دو دوز باقیمانده از واکسن در 6 ماه آینده نیاز دارد تا حداکثر محافظت را دریافت کند. اگر مبتلا به هپاتیت B هستید، می توانید با خیال راحت به نوزاد خود شیر بدهید.

بارداری و هپاتیت A یا HAV

این نوع هپاتیت در بارداری بسیار خفیف‌تر از دو نوع دیگر است، اما تنها موردی است که مشکلات جدی در دوران بارداری شما ایجاد می‌کند. فرد معمولا با خوردن یا نوشیدن چیزی که با مدفوع فرد آلوده تماس داشته است، به هپاتیت A مبتلا می‌شود، مانند دست‌های کثیف در حین آماده‌سازی غذا. اکثر افراد بدون درمان خود به خود بهبود می‌یابند. این بیماری به ندرت از مادر به نوزاد منتقل می‌شود.
اما HAV باعث زایمان زودرس می‌شود، به خصوص اگر بعد از سه ماهه اول به این ویروس مبتلا شوید. این می‌تواند منجر به عوارض خطرناک دیگری مانند جدا شدن جفت از رحم قبل از آماده شدن کودک شما برای تولد شود.

اقدامات هنگام ابتلا به هپاتیت A در بارداری

هپاتیت A در مکان‌هایی که آب و غذای تمیز ندارند و دارای سیستم‌های بهداشتی ضعیف هستند، شایع‌تر است. اگر باردار یا در سنین باروری هستید، در این مناطق، واکسن HAV را در نظر بگیرید. اگر در رستورانی غذا خورده‌اید که شیوع هپاتیت A را گزارش کرده است، به پزشک خود مراجعه کنید. یک واکسن می تواند به محافظت از شما و نوزاد متولد نشده شما کمک کند. اما باید ظرف 2 هفته پس از ابتلا به ویروس آن را دریافت کنید.

سخن آخر

در زمینه ارتباط بارداری و هپاتیت باید گفت که این بیماری به طرق مختلفی بر بارداری تأثیر می گذارد. هپاتیت ویروسی ممکن است باروری مردان را کاهش دهد و به شریک مستعد منتقل شود. هپاتیت A و B با واکسیناسیون قبل از بارداری قابل پیشگیری است. هپاتیت C باید قبل از بارداری درمان شود. هپاتیت ویروسی در دوران بارداری ممکن است منجر به زایمان زودرس شده یا به جنین منتقل شود. این امر منجر به مشکلات کوتاه یا طولانی مدت برای نوزاد پس از تولد می‌گردد.

مطالب مرتبط:

بارداری و هپاتیت خودایمنی در این دوران چه عوارضی دارد؟

یک زن مبتلا به هپاتیت خودایمنی می‌تواند بارداری موفقی داشته باشد، مشروط بر اینکه به طور منظم توسط متخصص زنان و زایمان تحت نظر باشد تا مثلا از عوارضی مانند خونریزی یا پس زدن نوزاد جلوگیری شود.
معمولا هپاتیت خودایمنی در بارداری نیازی به درمان ندارد، اما در صورت نیاز به مصرف هر روز داروهای هپاتیت خودایمنی، فقط باید تحت نظر متخصص کبد از آن ها استفاده کرد.

من هپاتیت C دارم و به بچه دار شدن فکر می کنم. چه چیزی باید بدانم؟

هپاتیت C مانع از بچه دار شدن مرد یا زن نمی‌شود. عفونت ویروس هپاتیت C در هر دو جنس باعث ناباروری نمی‌شود. بر عملکرد تخمدان یا تولید اسپرم مرد تأثیر نمی‌گذارد.

 آیا HBV مزمن به خودی خود تأثیری بر زایمان دارد؟

شواهدی وجود دارد که HBV مزمن باعث افزایش میزان عوارض برای شرایطی مانند ناراحتی جنینی، زایمان زودرس و پریتونیت مکونیومی در مادران و نوزادان می‌شود. همچنین مشاهداتی از افزایش بروز دیابت بارداری، خونریزی قبل از زایمان و زایمان زودرس در بین مادران مبتلا به هپاتیت B مزمن وجود دارد.

منبع webmd.com verywellhealth.com scielo.org.co
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.