واکسن هاری چیست؟ + زمان تزریق و عوارض واکسن هاری برای انسان

949 163,566
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

هاری یک بیماری خطرناک ویروسی و مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) است که باعث التهاب پیشرونده و کشنده مغز و نخاع می‌شود. بهترین راه مقابله، تزریق واکسن هاری است. انسان‌ها زمانی به این ویروس مبتلا می‌شوند که توسط حیوان آلوده گاز گرفته شوند. بعد از گاز گرفتگی ممکن است ابتدا علائم بالینی در فرد ظاهر نشود. اما پس از چند هفته، یا چند ماه از گاز گرفتگی، هاری می تواند باعث ایجاد درد، خستگی، سردرد و تب گردد. به دنبال این علائم بالینی، حمله، توهم و فلج نیز اتفاق می افتد. اگرچه پس از ظاهر شدن علائم بالینی کشنده، هاری کاملاً قابل اجتناب است.

واکسن ها از دیرباز برای جلوگیری از مرگ ناشی از هاری در دسترس بوده‌اند. با این وجود،‌ هاری هنوز هم سالانه ده‌ها هزار نفر را می کشد. مقصر 99 درصد این مرگ و میر، گاز گرفتگی توسط سگ آلوده به این ویروس است. حتما تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا درباره واکسن هاری، زمان تزریق واکسن هاری و عوارض واکسن هاری بیشتر صحبت کنیم.

واکسن هاری چیست؟

واکسن ضد هاری به افرادی که ریسک ابتلا به هاری در آنها زیاد است تزریق می‌شود تا در صورتی که در معرض خطر قرار گیرند، از آنها محافظت شود. همچنین پس از اینکه فردی توسط حیوانی گاز گرفته شود، تزریق واکسن هاری می‌تواند از این بیماری جلوگیری کند.

از قدیم، جهت درمان و پیشگیری آسیب دیدگان حیوان گزیده، واکسن‌های مختلفی کشف و مورد استفاده قرار گرفته که عبارتند از:

  • واکسن نخاع خرگوشی
  • واکسن فرمی (Fermi)
  • واکسن فلوری (Flury)
  • واکسن تهیه شده در جنین اردک (DEV)
  • واکسن‌های کشت سلولی (Vero ،HDC و PCEC)

واکسن مورد استفاده در ایران بر اساس مصوبه کمیته فنی کشوری هاری، واکسنی است به نام Vero که غیرفعال بوده و از کشت سویه ویروس هاری در سلول Vero (حاصل از کلیه نوعی میمون) به دست می‌آید. این واکسن طی سال‌های زیادی که در ایران مصرف شده، هیچ گونه عارضه و یا واکنش سوئی نداشته است.

چه کسانی باید واکسن هاری دریافت کنند؟

شاید برای شماهم این سوال پیش آمده باشد که چه زمان و چه افرادی باید واکسن ضد هاری را دریافت کنند. در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

واکسیناسیون پیشگیرانه (بدون اینکه حیوانی گاز گرفته باشد)

افرادی که از ریسک ابتلاء به هاری بالایی برخوردارند مانند دامپزشکان، دامداران، جنگلبانان، افرادی که با حیوانات سروکار دارند، کارکنان آزمایشگاه هاری، غارنوردها و کارکنان تولیدات بیولوژیک هاری باید واکسن هاری دریافت کنند.

واکسن هاری همچنین باید برای افراد زیر نیز استفاده شود:

  • افرادی که فعالیت‌های آنها باعث می‌شود با ویروس هاری یا با حیوانات هار احتمالی برخورد زیادی داشته باشند.
  • مسافران بین المللی به مناطقی از جهان که هاری شایع است.
  • همچنین افرادی که دوست دارند با حیوانات در تماس باشند.

واکسیناسیون ضد هاری قبل از در معرض خطر قرار گرفتن

برنامه زمانی واکسیناسیون ضد هاری قبل از بروز خطر 3 دوز ‌در زمان‌های زیر است:

  • دوز اول: در صورت لزوم
  • دوز دوم: هفت روز پس از دوز اول
  • دوز سوم: 21 یا 28 روز پس از دوز اول

برای کارمندان آزمایشگاهی و سایر افرادی که ممکن است مدام در معرض ویروس هاری قرار داشته باشند، آزمایش دوره‌ای برای حفظ ایمنی آنها توصیه می‌شود و در صورت نیاز باید از دوزهای یادآور استفاده شود. دوزهای یادآور یا آزمایش برای مسافرین توصیه نمی شود.

واکسن هاری پس از در معرض خطر قرار گرفتن

هر فردی که توسط حیوانی گزیده می‌شود، یا هرکسی که ممکن است در معرض خطر هاری قرار داشته باشد، باید زخم را با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده (پوویدون آیوداین (بتادین) یا الکل 40 تا 70 درصد) تمیز کرده و فوراً به یک پزشک مراجعه یا خود را به نزدیکترین مرکز پیشگیری و درمان هاری برساند. اگر فرد به آمپول هاری نیاز داشته باشد، پزشک معالج یا کادر درمانی تشخیص می دهند. واکسیناسیون کامل ضدهاری طبق دستورالعمل جدید وزارت بهداشت ایران، ۳ تزریق واکسن داخل میان پوستی (اینترادرمال) در سه نوبت یا چهار تزریق عضلانی در چهار نوبت است که فرد حیوان گزیده باید آنرا انجام دهد.

اگر فردی که در معرض خطر قرار گرفته است و هرگز بر علیه بیماری هاری واکسینه نشده است باید 4 دوز از واکسن هاری در زمان‌های زیر دریافت کند:

  • دوز اول: به محض بروز مشکل
  • دوز دوم: روز سوم پس از دوز اول
  • دوز سوم: روز هفتم پس از دوز دوم
  • دوز چهارم: روز چهاردهم پس از دوز سوم

همچنین این فرد باید همزمان با دوز اول، واکسن دیگری به نام ایمنوگلوبین (سرم) ضد هاری را دریافت کند. البته دوزهای تزریقی واکسن هاری با توجه محل زخم و خراش توسط پزشک و مراکز بهداشت تعیین خواهد شد.

واکسن ضدهاری
واکسن ضدهاری

سرم ضد هاری

سرم ضد هاری که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد از پلاسمای انسانی تهیه شده و هیچ نوع مخاطره‌ای ندارد و احتیاج به تست نیز نمی‌باشد. مقدار آن حداکثر 20 واحد به ازای هر کیلوگرم وزن می‌باشد و فقط حجم لازم بر اساس اندازه زخم فقط در اطراف آن تزریق می شود.

در موارد زیر علاوه بر واکسن، تجویز سرم نیز مورد توصیه می شود: 

  1. گزیدگی و خراشیدگی منفرد و یا متعدد عمیق پوستی
  2. لیسیدن پوست آسیب دیده، آلوده شدن غشاهای مخاطی با بزاق حیوان مشکوک
  3. هر نوع مواجهه با خفاش شامل ورود به غار دارای خفاش و یا گزش یا خراشیدگی توسط خفاش
  4. مواجهه با حیوان محتمل یا قطعی مبتلا به هاری
  5. هر نوع جراحت در سر، صورت، گردن و دست (نوک انگشتان تا مچ دست) و ناحیه تناسلی

در صورتیکه فرد مجروح دارای سابقه واکسیناسیون نباشد و یا قبلاً تنها یک دوز واکسن دریافت کرده باشد باید سرم ضد هاری برای او تجویز شود.

سرم ضد هاری بایستی در داخل یخچال تحت دما بین صفر و 8 درجه سانتی گراد نگهداری شود و نباید زیر صفر درجه باشد. در ضمن، ویال‌هایی را که محتوای آنها تغییر رنگ داده است نباید مصرف کرد. اگر حجم سرم مورد نیاز مجروح بیش از 5 میلی لیتر باشد، باید در دو محل جداگانه تزریق شود؛ زیرا تزریق مقدار زیاد سرم در یک محل موجب آزردگی عضله و احتمالاً آبسه خواهد شد. عوارض ناخواسته سرم‌های ضد هاری انسانی از قبیل شوک آنافیلاکتیک، تورم عصبی عروقی و عوارض کلیه بسیار نادر است؛ فقط گاهی موجب درد و تب مختصر خواهد شد.

از آنجاییکه ویروس هاری از جمله ویروس‌های بی‌هوازی می‌باشد، لذا بخیه زدن در محل جراحت شرایط را جهت رشد ویروس آماده‌تر می کند. لذا در موارد ضروری می‌بایست قبل از بخیه در محل جراحت سرم ضد هاری تزریق گردیده و نیز مقداری سرم در محل جراحت ریخته شود و سپس بطور محدود بخیه انجام گردد.

نحوه تزریق واکسن هاری

واكسن هاری در بزرگسالان حتماً بايد در عضله دلتوئيد (شانه) بازو تزريق شود. همچنین تزریق این واكسن در اطفال كمتر از دو سال حتماً بايد در ناحية بالا قسمت جانبی ران تزريق گردد. باید توجه داشت که واكسن ضد هاری نبايد در سرين ماهیچه افراد تزريق گردد.

اطلاعات مهم قبل از دریافت واکسن ضد هاری

در صورت وجود موارد زیر، قبل از در یافت واکسن هاری با پزشک معالج خود صحبت کنید:

  1. اگر در دو دوز قبلی واکسن هاری یا مشتقات دیگر این واکسن، واکنش آلرژی شدیدی (کشنده‌ای) داشتید،
  2. بنا به یکی از این دلایل، سیستم ایمنی‌تان ضعیف شده باشد:

البته اگر بیماری سبک‌تری دارید مثلاً سرماخوردگی، می‌توانید واکسن دریافت کنید. اما اگر به شدت بیمار هستید، احتمالاً قبل از دریافت دوز معمول واکسن هاری ( زمانی که توسط حیوانی گاز گرفته نشده‌اید) باید منتظر بهبودی باشید. ولی اگر در معرض ویروس هاری قرار گرفته اید، باید صرف‌نظر از بیماری که دارید فوراً واکسن دریافت کنید.

عوارض واکسن هاری

واکسن نیز مانند سایر داروها می تواند مشکلات جدید ایجاد کند، مثلاً واکنش آلرژیک شدید. خطر ایجاد آسیب جدی ناشی از عوارض واکسن هاری بسیار نادر است.

عوارض خفیف واکسن هاری

  • درد، قرمزی، ورم یا خارش در جای تزریق (30 الی 74 درصد)
  • سردرد، تهوع، شکم درد، درد عضلانی، سرگیجه (5 الی 40 درصد)

عوارض ملایم واکسن هاری

  • کهیر، بدن درد، تب (حدود 6 درصد از دوزهای یادآور)
  • سایر اختلالات سیستم عصبی، مانند سندرم گیلن باره (GBS) پس از تزریق واکسن هاری گزارش شده اند امّا به حدی نادر بودند که مشخص نیست واقعاً توسط واکسن ایجاد شده باشند.

مواجه با واکنش شدید به واکسن هاري

هر عاملی که موجب نگرانی شما گردد، مثلاً نشانه‌های واکنش آلرژی شدید، تب بسیار بالا یا تغییرات رفتاری باید به پزشک مراجعه کنید. نشانه آلرژی شدید می تواند شامل کهیر، ورم صورت و گلو، تنگی نفس و ضربان قلب سریع، سرگیجه و ضعف باشد. این نشانه‌ها معمولاً چند دقیقه تا چند ساعت پس از واکسیناسیون بروز می‌کنند.

اگر فکر می کنید واکنش آلرژی شدید یا موقعیت اورژانسی دیگری دارید که نمی‌توانید منتظر بمانید، با 115 تماس بگیرید یا فرد بیمار را به نزدیکترین درمانگاه ببرید، در غیر این صورت با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

جمع بندی

  • واکسن هاری برای پیشگیری، کنترل و درمان هاری به افراد تزریق می‌شود.
  • اولین اقدام پس از گزیدگی توسط حیوان، شستن محل زخم با آب و صابون به مدت حداقل 15 دقیقه و مراجعه به مراکز بهداشت جهت معاینه و تجویز تزریق واکسن یا سرم هاری است.
  • واكسن هاری در بزرگسالان حتماً بايد در عضله دلتوئيد (شانه) بازو تزريق شود. همچنین تزریق این واكسن در اطفال كمتر از دو سال حتماً بايد در ناحية بالا قسمت جانبی ران تزريق گردد.
  • واکسن هاری مانند سایر واکسن‌ها و داروها شامل عوارضی است که شامل: درد و ورم در ناحیه تزریق، سردرد، تهوع درد عضلانی و در موارد شدید کهیر و سایر اختلالات سیستم عصبی را همراه دارد.

واکسن هاری چیست؟

واکسن هاری برای پیشگیری، کنترل و درمان بیماری هاری استفاده می‌شود. معمولا افراد زمانی که در معرض خطر هستند یا مورد گزش و خراش توسط حیوانات قرار گرفته‌اند واکسن هاری تزریق می‌کنند تا از ابتلا به ویروس هاری جلوگیری کنند. معمولا واکسن هاری بی خطر است.

گاز گرفتن سگ خانگی نیاز به واکسن دارد؟

در صورتی که سگ یا حیوان خانگی واکسن هاری تزریق نکرده باشد نیاز به واکسن هاری هست. در غیر این صورت با توجه به اندازه خراش و گزش توسط مراکز بهداشت، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

عوارض واکسن هاری چیست؟

عوارض خفیف واکسن هاری شامل:
درد، قرمزی، ورم یا خارش در محل تزریق، سردرد، تهوع، شکم درد، درد عضلانی، سرگیجه
و عوارض ملایم واکسن هاری شامل:
کهیر، بدن درد، تب و سایر اختلالات سیستم عصبی، مانند سندرم گیلن باره (GBS) پس از تزریق واکسن هاری گزارش شده اند امّا به حدی نادر بودند که مشخص نیست واقعاً توسط واکسن ایجاد شده باشند.

آیا فردی که دچار گازگرفتگی شده و قبلاً واکسینه شده نیاز به دریافت واکسن دارد؟

بله، فردی که قبلا واکسینه شده است باید یک دوز به محض گازگرفتگی و دوز دوم در روز سوم دریافت کند. بعلاوه به ایمنوگلوبین هاری نیازی ندارد.

آیا خارج کردن کف صابون از لابه لای زخم ضروری است؟

بله، زیرا باقی ماندن کف صابون اثر بعضی مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده پس از شستشو را خنثی می نماید.

آیا در صورت تأخیر در نوبت های واکسیناسیون باید مجدد تزریق شود؟

خیر، ادامه واکسیناسیون باید طبق زمان بندی قبلی صورت بگیرد.

آیا واکسن و تزریق سرم ضد هاری به زن حامله پس از گزیدگی توصیه می شود؟

بله، به دلیل خطر ابتلا به هاري، حاملگی دلیل منع واکسیناسیون و تزریق سرم پس از مواجهه نمی باشد.

آیا از هاری می توانیم جان سالم به در ببریم؟

بله، هنگامی که عفونت هاری ایجاد شد، هیچ درمان موثری به غیر از واکسن وجود ندارد. اگرچه تعداد کمی از افراد از هاری جان سالم به در برده اند، این بیماری معمولاً باعث مرگ می‌شود.

آیا می توان واکسن ضد هاری را دیر تزریق کرد؟

خیر، هنگامی که در فردی علائم هاری ظاهر شود، برای واکسیناسیون علیه هاری دیر شده است.

آیا علاوه بر تزریق واکسن ضد هاری برای پیشگیری از عفونت های ثانویه می توان آنتی بیوتیک تجویز کرد؟

بله، آموکسی سیلین/کلاوولانات (کووآموکسی کلاو) اولین آنتی بیوتیک پیشگیرانه است.

آیا هاری از طریق رابطه جنسی منتقل می شود؟

به طور معمول انتقال هاری از انسان به انسان بسیار نادر است. برخی تحقیقات انتقال هاری از انسان به انسان را از طریق پیوند بافت یا ارگان آلوده گزارش کرده‌اند. همچنین با توجه به حضور هاری در اسپرم مردان و ترشحات واژن بانوان، احتمال کمی برای انتقال هاری از طریق رابطه جنسی نیز وجود دارد.

949 نظر
  1. دانیال گفت

    سلام .
    ما دو تا خرگوش داریم ، نر و ماده اند
    ماده چند روزیه پرخاشگر شده ، امروز انگشت شصت مادرم گاز گرفت ، کمی خون اومد ، بلافاصله ام با آب و صابون شست و الکل زدم بهش ، آیا نیاز هست واکسن هاری تزریق کنه ؟!

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ابتلای خرگوش‌ها به هاری نادر است اما صفر نیست.
      بهتر است اگر خراش عمیق است و همچنین تغییر رفتار در خرگوش مشاهده کرده‌اید نسبت به تزریق واکسن اقدام نمائید.

  2. حسین گفت

    سلام،ببخشید،ما تو حیاطمون یه گربه داریم که 6 روزه بی اشتها و گوشه گیر شده دستشم شکسته فکنم،6 روز پیش من به توی ظرف غذاش دست زدم و بعدش دستمو نشستم ممکنه بیماری هاری انتقال پیدا کنه؟ چون ظرف غذاشو لیس میزنه میگم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر احتمال انتقال هاری در این شرایط وجود ندارد.

  3. قاسم گفت

    سلاممم من کف پام شیشه خورده و زخم بازی داره حدودا ۱ سانت میشه . دیروز تو یه چاله یه گربه داشت آب میخورد .چند لحظه بعد حواسم نبود پام رفت تو همون چاله . گربه زبونشو میکرد تو آب و احتمال زیاد بزاقش با آب قاطی شده و کف کفشم سوراخ بود متاسفانه کل کف پام و کفشو جوراب با همون آب خیس شد . و چون امکانش نبود من تا رسیدم خونه و با الکل پامو ضد عفونی کردم حدود ۷.۸ ساعتی طول کشید . میخواستم ببینم خطری هست ؟ نیاز واکسن بزنم ؟ یا کاری بکنم ؟ ممنونم .

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر نیازی به واکسن و احتمال انتقال هاری در این شرایط نیست نگران نباشید.

  4. mahdi گفت

    سلام دکتر من ۶۴ روز پیش تقریبا ۲ ماه پیش گربه منو گاز گرفت هم هاری زدم ۴ دوز هم هم یه دوز کزاز الان ۲ ماه تقریبا گذشته ار واکسن هایی ک زدم و دوباره منو گربه خیابونی چنگ انداخت دکتر باید برم دوباره واکسن بزنم یا نیاز نداره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر خراش خیلی عمیق نیست، خیر نیازی به تزریق مجدد نیست.

  5. 6554 گفت

    سلام میخاستم ی سوالی بپرسم
    ویروس هاری خارج از بدن زنده میمونه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      مدت زمان خیلی کمی خارج از بدن زنده خواهد ماند.

  6. Sara گفت

    سلام
    ایمنی ۴ دوز واکسن هاری تا چندسال در بدن باقی میمونه؟من شنیدم که ۲ سال درسته؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ایمنی واکنس هاری بیش از 10 سال در بدن باقی خواهد ماند و معمولا درصورت عدم خراش عمیق مجدد، تا پایان عمر نیازی به تزریق دوز یادآور نیست.

  7. قاسم قاسمیی گفت

    سلام من کف پام شیشه خورده و زخم بازی داره حدودا ۱ سانت میشه . دیروز تو یه چاله یه گربه داشت آب میخورد .چند لحظه بعد حواسم نبود پام رفت تو همون چاله . گربه زبونشو میکرد تو آب و احتمال زیاد بزاقش با آب قاطی شده و کف کفشم سوراخ بود متاسفانه کل کف پام و کفشو جوراب با همون آب خیس شد . و چون امکانش نبود من تا رسیدم خونه و با الکل پامو ضد عفونی کردم حدود ۷.۸ ساعتی طول کشید . میخواستم ببینم خطری هست ؟ نیاز واکسن بزنم ؟ یا کاری بکنم ؟ ممنونم .

  8. Artam گفت

    سلام
    عذر میخوام مزاحم میشم
    چند ساعت پیش خرگوش دستمو گاز گرفت و خیلی سطحی خون اومد
    ایا احتمال گرفتن هاری وجود داره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر خیلی سطحی و جزئی است نیازی به تزریق واکسن نیست.

      1. Zahra گفت

        سلام خسته نباشید همسترم دیشب دست مامانم رو گاز گرفت و سوراخ شد انگشتش (عمیق گاز گرفته) و فقط در اون ناحیه گزش و سوزش و درد را حس میکنن . دیشب هم تب نکردند . ایا به واکسن نیازه؟ ممنون میشم پاسخ دهید

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        اگر حیوان واکسینه نشده، بهتر است به مراکز بهداشت در 72 ساعت اولیه پس از گزش مراجعه نمائید.

  9. Hi گفت

    سلام
    دوره کمون این بیماری در حیوانات‌ چقدره؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      دوهفته تا چهار ماه بسته به اینکه کدام قسمت بدن حیوان گاز گرفته شده باشد

  10. حمید گفت

    سلام
    گربه ای منو چنگ انداخت به صورت خیلی سطحی جوری که اصلا خراش خاصی ایجاد نکرد. بعد از تقریبا ۴۸ ساعت رفتم دز اول واکسن را زدم. و الان ۲۴ ساعت از تزریق واکسن میگذره.
    گلوم خلط داره، آیا جای نگرانی هستش یا بیماری دیگه ای هست؟
    اصلا داشتن خلط زرد رنگ نشان هاری هست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در خراش سطحی و جزئی نیازی به تزریق واکسن نیست.
      ممکن است به دلیل عوارض تزریق واکسن این علائم را مشاهده کنید که موفقی بوده و برطرف خواهد شد.

      1. حمید گفت

        ممنون

    2. You گفت

      عوارض واکسنه‌ نگران نباش منم زده بودم گلوم عفونتی‌ شده بود

      1. حمید گفت

        مرسی از دل گرمیت

  11. You گفت

    سلام من رو یک گربه چنگ گرفته بود
    من ۶ روز بعدش واکسن زدم(۴ دوز رو کلا زدم)
    الان دوماه گذشته و گربه زندست‌
    خطری هنوز هستش؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر نگران نباشید.

  12. Me گفت

    هاری توی گربه ها شایعست؟یا نادره

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      گربه ها نیز می‌توانند درصورت آلوده بودن حامل بیماری هاری باشند.
      درصورت مواجهه اعم از گزش یا خراش عمیق با گربه‌ای که از سلامت آن اطمینان ندارید باید نسبت به تزریق واکسن هاری اقدام نمائید.

  13. Meeee گفت

    سلام
    امکان داره ی حیوان‌ توی پنجه‌ هاش هاری رو داشته (مثلا با ی حیوون‌ دیگ دعوا کرده باشه و بعد اون حیوونه ک هاری داشته باشه چون لیس زده باشه رو‌پوستش باشه و این گربه سالمه هم دست زده ب پوستش )
    بعد گربه سالمه‌ چنگ بندازه ولی خودش نگرفته باشه فقط توی ناخناش هاری باشه و بعد انتقال بده به انسان؟
    خب اینجوری که مشخصا‌ نمیمیره اون حیوون‌ توی اون ۱۰ روز چون موقع گزش خودش مبتلا نشده بوده هنوز:/

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام
      خیلی متوجه سوالتون نشدم.
      اگر گزش یا خراش عمیق توسط حیوان مشکوک به هاری بر روی پوست انسان ایجاد شده باشد، نیاز به مراجعه به مراکز بهداشت و تزریق واکسن و سرم هاری خواهد بود.

  14. Sinderelaa گفت

    سلام
    چنگ‌ گربه که شبیه جای ناخن باشه ، نیاز به واکسن هاری داره؟بدون خونریزی و فقط کمی خارش

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام
      خراش سطحی و جزئی نیازی به تزریق واکسن ندارد.

  15. نادیا گفت

    سلام وقت بخیر ببخشید یه بچه گربه داخل حیاطمون هست ک مادرش رهاش کرده رفته و دوماهی هست بهش غذا میدم امروز باهاش بازی میکردم چنگ میزد ب دستم خراش سطحس بود اما یکی خراش ها خیلی خیلی کم خون اومد ایا نیاز هست برم واکسن بزنم؟لطفا راهنمایی کنید خیلی میترسم ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر اطمینان دارید گربه از منزل خارج نشده مبتلا به هاری نیست.
      اما هنگام خراش عمیق یا گزش بهتر است به مراکز بهداشت مراجعه نمائید.

  16. Zahraa گفت

    ببخشید مثل اینکه نباید زخمی ک حیوونی‌ گزیده رو بست
    من موقعی‌ ک ایموگولوبین تزریق کرده بودم بعد تزریق برام‌ با باند بستنش!
    منم ی روز گذاشتم بمونه..😐
    الان دو ماه گذشته مشکلی پیش نیاد ی وقت؟

  17. Zahra:) گفت

    سلام
    ببخشید ایمنی واکسن هاری تا چند مدته؟
    بهداشت گفتش سه ماه
    اگه سه ماه بگذره و ویروس هنوز توی دوره کمون‌ باشه چی؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ایمنی دوزهای کامل واکسن هاری بیش از 10 سال در بدن باقی خواهد ماند و پس از تزریق کامل خطر ابتلا تقریبا برطرف خواهد شد.

  18. Zahra----- گفت

    سلام
    آقای دکتر من باید چیکار کنم دقیقا
    الان من دو ماهه‌ از تزریق اخرین دوز هاری رو گذشته حتی گربه هه رو هم سالم یافتم
    ولی هنوز استرس دارم و علائم‌ جسمی میگیرم🤦🏻‍♀️
    ی طرف بدنم‌ یهو‌ گرم میشه
    گزگز داخل استخوان‌ یا درد بازو یا خارش
    خارش دماغ
    یعنی بخاطر تزریق واکسنه؟
    چیکار کنم دیگه خسته شدم:)
    بعد از زدن واکسن بدنم ضعیف شده از بس استرس کشیدم ی سرماخوردگی‌ رو دوماهه‌ دارم‌ و خلطاش‌ مونده‌
    همش میترسم نکنه هاری مونده باشه؟توی اینترنت نوشته دوره کمون بیماری حتی تا ۱۰ سال هم هست
    خب اگه داخل بدن اونهمه بمونه چی اگه اثر واکسن تا اونموقع بره چی
    :)))
    انگار خودبیمار انگاری گرفتم
    😭😭😭
    بعد اینکه دوز سه روز زدم یهو گلوم‌ عفونتی شد‌ اصلا انگار الرژی گرفتم😐😐😭

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از عوامل اصلی تجربه این علائم، استرس است.
      جهت اطمینان می‌توانید به پزشک عمومی مراجعه کنید و علائم را شرح دهید تا با معاینه علت مشخص شود.
      ضمنا درصورت تزریق به موقع و کامل دوزهای واکسن هاری، خطر تا مقدار زیادی رفع خواهد شد.

  19. مهدیییییی گفت

    آیا در بزاق خشک شده که دو ساعت از خشک شدنش گذشته باشد . ویروس زنده است یا خیر . بزاقی که در مجاورت هوا بوده است

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر، ویروس هاری مدت کمی در خارج از بدن زنده خواهد ماند.

  20. مسعود گفت

    سلام جناب دکتر.
    من توسط یه سگ دچار گزش در ناحیه ران پا شدم که در اون مکان فقط تونستم با الکل شست و شو بدم و حدود ۲ ساعت بعد واکسن دریافت کردم. به دلیل اینکه سرم نداشتن ۲ دوز واکسن همزمان تزریق کردن و گفتن ۷ و ۱۴ روز بعد یادآور رو بزنم و دارو هم آموکسی کلاو ۶۲۵ هر ۸ ساعت مصرف میکنم
    میخواستم بپرسم برای دریافت سرم اقدام کنم؟ نگرانم که سرم رو دریافت نکردم ممکن باشه مشکلی پیش بیاد
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام اگر سگ را میشناسید بهتر است سگ را تحت نظر داشته باشید و اگر بعد از ده روز بمیرد برای انتی سرم ضد هاری اقدام کنید .

  21. احمد گفت

    سلام
    بعداز گاز گرفتگی سگ که هار بوده و بعداز سه روز مرده به بهداشت مراجعه و واکسن دریافت کردم.
    دوز چهارم رو موفق نشدم بزنم و سه روز از موعدش گذشته، آیا مشکلی برام بوجود میاد ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است جهت تزریق دوز چهارم در اولین فرصت اقدام کنید.

      1. احمد گفت

        🙏🙏🙏

  22. Zahra گفت

    سلام
    من یک ماه و ۲ هفته از دوز چهارمم میگذره
    خطر رفع شده؟
    امکان نداره دیگه ادم بعد از واکسن بگیره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله خطر تا حد زیادی رفع شده و جای نگرانی ندارد.
      بیش از 10 سال نیز ایمنی واکسن در بدن شما خواهد ماند. اما بهتر است بعد از هر مواجهه یا خراش عمیق مجدد به مرکز بهداشت مراجعه نمائید.

  23. آسمان گفت

    سلام من ۲۴ ساعت بعد از گاز گرفتگی خیلی کوچیک سگ واکسن زدم و یه کوچولو دستمو فقط شستم . الان ۲ دوز زدم و یکم بدن درد و بیحالی و گلو درد دارم.ممکنه علائم هاری باشه یا سرماخوردگی؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      جای نگرانی نیست، ممکن است این عوارض به دلیل تزریق واکسن ایجاد شده باشد. قبل از تزریق دوز بعدی با پزشک مرکز بهداشت درباره علائم خود صحبت کنید.

  24. Zahra:) گفت

    سلام
    من موقع ۴ دوز واکسن هاری خیلی استرس داشتم
    امکان داره واکسن بخاطر استرس اثر نکنه؟🤦🏻‍♀️

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام
      خیر!
      اگر استرس غیرقابل کنترل دارید، توصیه می‌شود به یک متخصص روان مراجعه نمائید.

  25. هستی گفت

    سلام من واکسن کزاز و هاری همزمان زدم بعد دو روز سر درد دارم یه فیمت از سمت چپ سرم و اطراف چشم چپ و گردنم میسوزه و درد میکنه تو حرکت و دو لا که میشم بدتر میشه انگار مخم میکوبه به مغزم مشکل حادیه یلطفا راهنمایی کنید ا

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      سردرد بعد از تزریق واکسن طبیعی استف اما با این علائم بهتر است جهت معاینه به پزشک یا مرکز بهداشت تزریق واکن جچهت بررسی مراجعه نمائید.

    2. Hhhhh گفت

      استرس نداری شما؟اگه استرس داشتین بخاطر همین عوارض واکسن شدید شده

  26. حسینی گفت

    سلام، شیردهی به نوزاد بعد از نزریق واکسن هاری مشکلی داره؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام خیر منعی ندارد.

  27. Zahra----- گفت

    سلام گربه ای که هار باشه بعد از ۱۰ روز میمیره؟
    ی گربه ای توی محله هست اون چنگ‌ گرفته بودش الان دو ماه گذشته زندست و سالمه علائمی هم نداره..

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله بیمار مبتلا به هاری پس از 10 روز خواهد مرد.

  28. Dm گفت

    سلام وقتتون بخیر باشه ببخشید من دو روز پیش دستم رو گربه گاز گرفت همون شب رفتم واکسن زدم و شستشوی سطحی دادم آیا ممکنه که بیماری هاری بگیرم البته دوز دوم چند روز دیگه باید بزنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر، دوزهای تجویز شده را به موقع تزریق کنید و نگران نباشید.

  29. هاشم گفت

    سلام من یه گربه دستم گاز گرفت و خیلی کم داخل بدنم رفت و خون خیلی کمی اومد. من با فشار دادن زخم خون خارج کردم و نیم ساعت بعد یک دور با اب صابون دستم تمیز کردم و یک ساعت بعد چندین دور دستم شستم . چند ساعت بعد سوراخ کوچیک باز کردم و پوست باز کردم و با الکل طبی شستم دستمو . بعد شش ساعت رفتم دوز اول واکسن زدن ولی متاسفانه سرم نزدن . چون سرم نداشتن .
    من ۴۰ ساعت بعد گزیدگی رفتم مرکز بهداشت دیگه ای و توی زخم و ساعد بازو برام سرم تراپی کردند.

    می خاستم بدونم ۴۰ ساعت بعد گزیدگی سرم ایموگلوبین تاثیر داره ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله تا 72 ساعت اول پس از گزیدگی فرصت دارید نسبت به موارد بهداشتی و تزریق واکسن اقدام نمائید.

  30. احسان گفت

    سلام . یک سوال میکنم شاید سوال خیلیا باشه . یک شخص یا یک حیوان به محض گزش ناقل محسوب میشه یا زمانی که ویروس بتونه اونو درگیر مریضی کنه ؟ یعنی کسی که مورد گزش قرار بگیره و بدنش درگیر ویروس نشه ناقل نیست؟ یا مثلا تا زمانی که واکسن آنتی باده تولید نکرده ناقل هست ؟ یا اگر فرد فقط زمانی که خودش مبتلا به هاری میشه ناقل ؟ یا قبل از ابتلا هم میتونه ناقل باشه . یعنی به محض گزش . این که کی ناقل هستو اگر روشن کنید ممنون میشم . سپاس

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام در ابتلا به ویروس هاری وقتی انسان ناقل است که علائم بیماری را بروز میدهد مثل ترس از نور ، ترس از آب بطوریکه در اثر دیدن اب به او حمله عصبی دست میدهد

  31. مهسا گفت

    سلام ۴ و ۵ ساعت پیش یه گربه ای تو محلمون که خیلی هم لوس و آرومه بازی بازی و ناخواسته مچ دستمو گاز گرفت سطحیه انگار که مثلا من با ناخن خودمو خاروندم جای ناخنم صورتی مونده رو پوستم خون هم نیومد به اندازه ی یک میلی متر شایدم کمتر یه زخم کوچولو شده که من سریع دستمو با آب و مایع شستم خون نیومد فقط قرمز شد درحدی که دستمال کاغذی میذاشتم رو دستم هیچ خونی بهش نمی‌چسبد الان نیازه که واکسن هاری بزنم ؟ گربه رو خیلی وقته میشناسم هیچ علائم هاری ای هم نداره

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در این شرایط که زخم بسیار سطحی بوده نیازی به تزریق واکسن هاری نیست، نگران نباشید.

      1. مهسا گفت

        خداروشکر :/ واقعا میترسیدم به مامانم بگم گربه گازم گرفت دیگه اجازه نمی‌داد با حیوونا بازی کنم 🚶یه سوال شما دامپزشکید؟ من خیلی دوست دارم قبول بشم 🙂 سال دیگه کنکور دارم

  32. محمد گفت

    سلام من امروز یه گربه دستم را چنگ زد و از دستم یکم خون اومد الان باید چکار کنم؟ چند ساعت گذشته از روش و شب هست نمیدونم چکار کنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر خراش سطحی و جزئی است نیازی به انجام اقدامی نیتس، درغیراین صورت تا 72 ساعت ابتدایی پس از خراش به مراکز بهداشت مراجعه نمائید.

    2. ابوالفضل گفت

      خواهش میکنم جواب بدین من ده مهر چهارمین دوز واکسن هاری مو زدم با اینکه بعدا متوجه شدم گربه ای که منو چنگ زده بود زنده بود
      الان نمیدونم دقیق دو روز سه روز نهایت چهار روز گذشته گربه خونگی خودم واکسینه نیست ولی هاری توش نمیبینم دست زدم به شکمش یه گاز گرفت در حدی که دندونش باعث خراش شد خراس عمقی نبود ولی خون اومد بعدش دستمو سه چهار بار شستم یه دکتر تو فضای مجازی بهم گفت باید واکسن بزنی اما زنگ زدم مرکز بهداشت شمیرانات گفتن شما ایمن هستید بعد سه ماه از واکسن گذشته باشه نیاز به واکسن دارین الان چیکار کنم و اینکه بگید من چقدر ایمنم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        نگران نباشید. ایمنی دوزهای کامل واکسن تزریق شده در بدن شما تا چندین سال وجود خواهد داشت و الان نیازی به تزریق واکسن ندارید. اما مهم است بعد از هر خراش عمیق به مراکز بهداشت یا پزشک جهت معاینه محل زحم مراجعه نمائید.

  33. Mimaw گفت

    برای زدن واکسن هاری بعد از چنگ زدن چند مدت تا بعد از ایجاد زخم فرصت هست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      72 ساعت اولیه زمان طلایی تزریق واکسن هاری است.

    2. الناز گفت

      سلام وقت بخیر برادر من میخواست بچه گربه رو جا به جا کنه گردنش و متاسفانه گرفت و گربه دستش و گاز گرفت کنار ناخنش خون اومد ۲ ساعت بعد رفت واسش واکسن هاری زدن ولی دوز ۲ و ۳ رو نرفته مشکلی داره؟ بچه گربه هم اهلی بود واسش غذا و آب میزاشتیم و وحشی نبود

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        اگر گربه را می‌شناسید و پس از 10 روز زنده بود نیاز به تزریق دوزهای بعدی نیست.

  34. Mimaw گفت

    سلام من امروز صبح گربه ای ک چند مدته همش تو محوطه دانشگاهه انگشتمو چنگ زد خراش برداشت یکمم خون اومد ولی سریع شستمش با اب و مایع
    آیا باید واکسن بزنم؟ یا آنتی بیوتیکی چیزی مصرف کنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر خراش عمیق بوده به مراکز بهداشت جهت تزریق واکسن مراجعه نمائید.

  35. هاشم گفت

    سلام . من پارسال بعد از مواجهه . سه دوز واکسن گفتن بزن . ولی من تاریخاشو فراموس میکردم و یادم میرفت. روز اول یکی زدم یک هفته بعد یکی و بعد ۲۰ روز سومیو زدم . تو یه ماه سه دوزو زدم. آیا واکسن. در من اثری کرده یا چون شلخته تزریق شده بی اثر بوده ؟

  36. محسن گفت

    سلام
    به گربه غذا میدادم که با دستش غذا و ازدستم گرفت
    ناخنش خورد به انگشتم ولی خراشیده و خون نیومد
    احتیاج به واکس هاری دارم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر، در خراش سطحی و جزئی نیازی به تزریق واکسن نیست. محل خراش را با آب و صابون ضدعفونی کنید.

      1. محسن گفت

        تشکر🙏

  37. معصومه گفت

    سلام وقتتون بخیر
    مهرماه امسال بچه گربه توی حیاط منزلمون گازم گرفت فردای همون روز واکسن کزاز و سه مرحله از واکسن هاری رو به نوبت انجام دادم ومرحله ی چهارم رو گفتن اگر بچه گربه زنده هست دیگه نیازیبه دوز چهارم ندارید متاسفانه امشب تقریبا بعد از سه ماه همون بچه گربه گازم گرفت آیا مجددا نیازی به تزریق واکسن دارم یا خیر؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر نیازی نیست، ایمنی واکسن‌ها چندین سال در بدن شما خواهند ماند. در صورت عمیق بودن خراش بهتر است جهت بررسی زخم به مراکز بهداشت یا پزشک مراجعه نمائید.

    2. عاطفه گفت

      سلام وقتتون بخیر
      من دو دوز زدم
      دوز سوم رو نتونستم روز هفتم بزنم مشکلی پیش،میاد دو روز بعدش بزنم؟؟؟؟؟؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        در اولین زمان ممکن تزریق کنید.

  38. دوست گفت

    سلام من پارسال رفتم واکسن زدم ‌۳ دوز
    ولی خیلی بهم ریخته فراموش میکردم همش
    یکی زدم یه هفته بعد دومیو و ۲۰ روز بعد از دومی دوز سومو زدم تقریبا یه ماه طول کشید تا سه دوز زدم .
    میخواستم ببینم با توجه به این که انقد پخشو پلا زدم واکسنارو اصلا اثری به من داشته ؟ و ایمنی ایجاد کرده ؟ یا بی اثر بوده ؟

  39. رضا پوراحمد گفت

    سلام وقت بخیر
    امروز دست همسرم توسط گربه خراش عمیقی برداشته و ایشون رفته دوز اولو زده . میخواستم ببینم آیا امکان انتقال ویروس از طریق روابط عادی مثل غذا خوردن حمام و … و همچنین از طریق بوسه چون امکان این که بزاقشون وارد دهن من بشه هست . و رابطه زناشویی و معاشقه و کلا روابط عادی و تتفس چون یه جا میخوابیم تو یک اتاق و مثلا با قاشق دهنیشون غذا بخورم و یا با دستی که خراش داره به جایی دست بزنه و … امکان انتقال ویروس به بنده هست ؟
    در ضمن من خودم یک سال پیش ۴ دوز واکسن تزریق کردم . سپاس از وقتی که برای پاسخگویی میذارید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر احتمال انتقال هاری از انسان به انسان در روابط عادی و به گفته متخصصان در روابط جنسی نیز وجود ندارد. نگران نباشید، اگرچه خودتان هم ایمنی کامل نسبت به هاری را دارید.

  40. فرینا گفت

    من یک روز بعد از اینکه یه سگ خونگی دستم رو گاز گرفته بود فهمیدم که باید برم واکسن بزنم ،یه خراش کوچک بود و خون هم اومد و دوز زخم کبود شده و تورم داره ، اطلاعی از اینکه باید جای زخم رو بشورم نداشتم و نشستم ولی بعد از حدودا ۲۴ ساعت واکسن دوز اول رو زدم ، امکانش هست چون جای زخم رو نشستم هاری بگیرم ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نگران نباشید، سایر دوزهارا در موقع مقرر تزریق نمائید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.