زگیل تناسلی در بارداری؛ امکان زایمان طبیعی با زگیل تناسلی

0 7,251
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

زگیل تناسلی از طریق ویروس HPV منتقل می‌شود. ویروسی که امروزه رواج زیادی یافته‌است و سرعت شیوع آن روز‌به‌روز بیشتر نیز می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت کیوان به بررسی زگیل تناسلی در بارداری می‌پردازیم.

زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی به شکل‌های مختلفی می‌تواند به جنین آسیب برساند. این ویروس احتمال زایمان زودرس، سقط جنین و ابتلای نوزاد به ویروس را نیز در پی دارد. هرچند احتمال رخ دادن این اتفاقات بسیار کم است اما مادران باردار باید تحت نظر پزشک باشند تا عوارض ویروس اچ پی وی را به حداقل برسانند. با انجام مراقبت‌های لازم در دوران بارداری و زایمان سالم خللی ایجاد نمی‌شود.

عوارض زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی زنان در فرآیند بارداری و زایمان مشکلی ایجاد نمی‌کند. از عوارض زگیل تناسلی در بارداری برجسته‌تر شدن زگیل‌هاست. بزرگ شدن زگیل‌ها باعث می‌شود مادر با درد و سوزش ادرار کند. در مواردی که زگیل‌ها پاره می‌شوند خونریزی اتفاق می‌افتد. همچنین ممکن است کشش واژن، زایمان را دچار مشکل کند و با تماس بدن نوزاد با دهانه رحم و زگیل‌های تناسلی، او نیز به این ویروس دچار شود. در این صورت زایمان به روش سزارین روشی ایمن‌تر است.

در موارد نادری که ویروس اچ پی وی از مادر به جنین منتقل شود، چند هفته پس از تولد زگیل دهانی و زگیل در گلو پدیدار می‌شوند. از موارد خطرآفرین پاره شدن کیسه آب مادر است. اگر کیسه آب مادر پاره شود خطر ابتلای جنین به ویروس دو برابر می‌شود.

زگیل تناسلی بر احتمال بارداری تأثیر می‌گذارد؟

خبر خوب آنکه زگیل تناسلی و ویروس اچ پی وی بر احتمال بارداری هیچ تأثیری ندارد. تنها اثری که می‌گذارد داشتن زگیل بر دهانه رحم است که تولید مخاط دهانه رحم و باز شدن دهانه رحم را تغییر می‌دهد.

احتمال انتقال ویروس اچ پی وی به جنین چقدر است؟

احتمال انتقال ویروس اچ پی وی از مادر به جنین بسیار کم است و اغلب نوزادانی که مادر آنان با این ویروس درگیر بودند سالم به‌دنیا می‌آیند. اما همانطور که گفته شد اگر نوزاد به دلیل پاره شدن کیسه آب، تماس با دهانه رحم یا علت‌های دیگر به این ویروس دچار شود، در گلو یا دهان او زگیل پدیدار می‌شود و تنفس نوزاد را با مشکل مواجه می‌کند. هرچند با انجام مراقبت‌های لازم و مشورت با پزشک احتمال این اتفاق بسیار کاهش پیدا می‌کند.

درخواست مشاوره و تست HPV
درخواست مشاوره و تست HPV

بیشتر بخوانید:

درمان زگیل تناسلی در بارداری

هیچ درمان قطعی برای از بین بردن کامل و بدون بازگشت ویروس اچ پی وی وجود ندارد. تمامی درمان‌ها تنها عوارض و علائم این ویروس را تا جای ممکن به حداقل می‌رسانند. داروهایی برای درمان ویروس اچ وی پی وجود دارند که استفاده همگی آن‌ها برای مادر باردار مجاز نیست. در نتیجه قبل از استفاده از هر دارویی با پزشک مربوطه مشورت کنید. اغلب پزشکان ترجیح می‌دهند زگیل تناسلی را در دوران بارداری درمان نکنند زیرا ممکن است به جنین آسیب وارد شود.

زگیل تناسلی اگر درد نداشته باشد و بزرگ نباشند احتیاجی به درمان ندارند. اگر زگیل تناسلی تا حدی فرآیند زایمان را با مشکل مواجه کند، پزشک برداشتن زگیل‌ها را پیشنهاد می‌دهد. روش‌های انجام این کار(1) عبارت اند از:

روش‌های درمانی(2) که در دوران بارداری و شیردهی مجاز نیست شامل موارد زیر می‌شود:

  • پودوفیلین
  • آلدرا
  • تزریق اینترفرون
  • فلوروراسیل
  • پوروفیلوتوکسین

درمان زگیل‌هایی تناسلی که دیده می‌شوند و بزرگ هستند، راحت انجام می‌شوند. اما زگیل‌های ریزی که درون مجراها یا بین چین و چروک‌ها هستند و به سختی دیده می‌شوند، درمان دشوارتری دارند.

بیشتر بخوانید:

تشخیص زگیل تناسلی برای زنان باردار

روش‌های سنتی و مدرنی برای تشخیص ویروس اچ پی وی وجود دارد. روش‌های سنتی مانند کشت سلول و روش‌های ایمونولوژیک قابل اطمینان نیستند، زیرا این ویروس به صورت سلولی کشت پیدا نمی‌کند. اما روش‌های مدرن تر(3) و مطمئن‌تری برای این منظور وجود دارد:

  • آزمایش کولپوسکوپی و اسید استیک: روشی برای بزرگ‌نمایی و مشاهده دقیق واژن و دهانه رحم است.
  • آزمایش (DNA) یا آزمایش‌های مولکولی: با این روش (DNA) انواع پرخطر ویروس اچ پی وی که می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود شناسایی می‌شود.
  • نمونه‌برداری از سلول دهانه رحم یا آزمایش پاپ اسمیر: سلول‌های دهانه رحم یا واژن برداشته شده و برای ویروس‌شناسی به آزمایش فرستاده می‌شود.
  • نمونه برداری: در این روش نمونه کوچکی از بافت رحم برداشته و آزمایش می‌شود.

انجام تست برای سه گروه از افراد ضروری‌تر از دیگر افراد است:

  • افرادی که شریک جنسی آن‌ها مبتلا به زگیل تناسلی است. اگر آزمایش‌های اولیه مانند پاپ اسمیر نتایج مشکوکی داشت حتماً برای انجام تست‌های بیشتر به آزمایشگاه مراجعه کنید.
  • خانم‌هایی که قبلاً به ویروس اچ پی وی مبتلا بودند، برای درمان اقدام کرده‌اند و حالا قصد باردار شدن دارند.
  • خانم‌های بارداری که از قبل به ویروس اچ پی وی مبتلا شده‌اند.
  • افرادی که قبل از بارداری تست‌های مربوطه را انجام نداده‌اند، در این دوران باید تست‌ها را انجام دهند و حتماً تحت نظر پزشک مربوطه باشند.

همین حالا که درحال مطالعه این مقاله هستید می‌توانید به صورت رایگان فرم زیر را پر کنید تا متخصصان آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان در اولین فرصت با شما تماس گرفته و به سوالات شما پاسخ دهند. الان اقدام کنید و سپس به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.


پیشگیری از بیماری زگیل تناسلی برای زنان باردار

بهترین گزینه برای سلامت جنسی همه افراد استفاده از واکسن گارداسیل قبل از بیست سالگی و شروع فعالیت جنسی است. واکسن گارداسیل در سه نوبت تزریق می‌شود و از ابتلا به ویروس اچ پی وی جلوگیری می‌کند در نتیجه سرطان رحم و مشکلات مربوط به زایمان و درگیری نوزاد به این ویروس به وجود نخواهد آمد. تزریق این واکسن هم برای خانم‌ها و هم آقایان مفید است. آقایانی که این واکسن را تزریق کرده‌اند در واقع از ابتلا به سرطان بیضه نیز جلوگیری کرده‌اند. اگر از دسته افرادی هستید که شریک جنسی متعدد دارید حتماً این واکسن را استفاده کنید.

آیا تزریق واکسن اچ پی وی در بارداری مجاز است؟

هنوز هیچ پژوهشی خطرساز بودن واکسن گارداسیل در دوران بارداری را اثبات نکرده است. اما بهتر است زمانی که قصد باردار شدن را دارید این واکسن را تزریق کنید یا آن را به بعد از زایمان به عقب بیندازید. اگر یک یا دو دوز از واکسن را تزریق کردید و سپس باردار شدید تکمیل واکسن‌های گارداسیل سه گانه را به بعد از دوران بارداری موکول کنید. این واکسن تا 90 درصد(4) احتمال ابتلا به ویروس را کاهش می‌دهد.

سخن آخر

  • زگیل تناسلی در بارداری بر روند بارداری، احتمال بارداری و زایمان مشکلی ایجاد نمی‌کند.
  • احتمال انتقال ویروس اچ پی وی از مادر به جنین بسیار کم است.
  • زگیل تناسلی مشکلاتی در زایمان ایجاد می‌کند، در نتیجه سزارین برای این دسته از مادران ایمن‌تر است.
  • درمان‌های مختلفی برای رفع زگیل تناسلی در بارداری وجود دارد.
  • بهترین روش پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی، تزریق واکسن گارداسیل است.
  • زنان باردار تزریق واکسن اچ پی وی را به بعد از دوران بارداری منتقل کنند.

مطالب مرتبط:

روش زایمان طبیعی برای زن باردار بهتر است یا سزارین؟

به دلیل احتمال خونریزی زگیل‌های تناسلی اغلب زایمان سزارین پیشنهاد می‌شود.

آیا تزریق واکسن گارداسیل برای زنان باردار مجاز است؟

هر چند احتمال خطرساز بودن واکسن اچ پی وی ثابت نشده است، اما بهتر است تزریق آن را به بعد از زایمان موکول کنید.

آیا احتمال انتقال ویروس از مادر به جنین در حین بارداری وجود دارد؟

این احتمال در دوران بارداری بسیار نادر است.

بهترین سن تزریق واکسن گارداسیل چیست؟

9 تا 30 سالگی مناسب‌ترین زمان تزریق واکسن است. هر چند واکسیناسیون در سنین بعد از 30 نیز تأثیر خوبی دارد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.