سونوگرافی واژینال | نحوه انجام، کاربرد، مزایا و عوارض

0 11,014
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

سونوگرافی واژینال، ترانس واژینال و یا آزمایش اولتراسوند از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از اندام‌های داخلی شما استفاده می‌کند. با استفاده از سونوگرافی ترانس واژینال می‌توان هرگونه ناهنجاری را شناسایی کرده و به پزشکان در تشخیص شرایط بیمار کمک کرد. اما عملکرد سونوگرافی واژینال چگونه است؟ سونوگرافی واژینال به چه شرایطی کمک می‌کند؟ در این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به پاسخ این سوالات بپردازیم.

سونوگرافی واژینال چیست؟

سونوگرافی واژینال یک روش تصویربرداری نسبتا سریع و بدون درد است که نسبت به سونوگرافی سنتی شکم، دید دقیق‌تری از اندام های لگنی شما ارائه می‌دهد. پزشک شما ممکن است این روش تصویربرداری را برای کشف علت علائم، تشخیص بیماری، نظارت بر بارداری یا برنامه‌ریزی برای جراحی تجویز کند. سونوگرافی ترانس واژینال یکی از رایج‌ترین و مفیدترین ابزارهای تشخیصی است که پزشکان می‌تواند برای تشخیص ناهنجاری در واژن شما استفاده کنند.

در صورت داشتن علائم درد لگن، خونریزی غیرطبیعی رحم و یا برای بررسی فیبروم رحم، یا برسیی تومور تخمدان، و ناباروری، این آزمایش توسط پزشک درخواست می‌شود که با استفاده از یک مبدل دستی صاف در قسمت بیرونی بدن، در قسمت پایین شکم انجام می‌شود. سونوگرافی ترانس واژینال در مقایسه با دیگر روش‌های تصویربرداری از داخل رحم، تصاویر بسیار دقیق تری از اندام‌های لگن، به ویژه رحم از جمله لوله های فالوپ و تخمدان‌ها ارائه می‌دهد.

صبر کنید!! درصورتی که نیاز به خدمت سونوگرافی دارید و می‌خواهید مشاوره تلفنی برای انجام این کار با برترین متخصصان کشور داشته باشید، همین حالا شماره تماس و اطلاعات خود را به صورت رایگان در فرم زیر پر کنید تا همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس گرفته و راهنمائی‌های لازم را انجام دهند. همین حالا اقدام کنید و سپس به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.





    سونوگرافی واژینال چگونه انجام می‌شود؟

    سونوگرافی واژن از راه واژن و ناحیه لگن انجام می‌شود که می‌تواند اعضای تناسلی زنان مانند رحم، واژن و تخمدان‌ها را بررسی کند. این سونوگرافی بدون خطر بوده و یک آزمایش‌ غیر تهاجمی محسوب می‌شود.

    قبل از شروع آزمایش از شما خواسته می‌شود مثانه خود را تخلیه کنید. سپس از شما خواسته می‌شود که روی تخت معاینه دراز بکشید و پاهای خود را به حالتی خم کنید که در طول این فرایند پزشک حالت شما را بررسی کرده و به شما در انجام این کار کمک می‌کند.

    بعد از ایکه به حالت اصولی و درستی بر روی تخت معاینه قرار گرفتید، پزشک وسیله‌ایی به نام پروب را وارد دستگاه تناسلی شما می‌کند که باعث ساطع شدن امواج صوتی از می‌شود و هنگام برخورد پروب با موانع، تصاویر سونوگرافی بر روی مانیتور نمایش داده می‌شوند.

    مبدل سونوگرافی ممکن است کمی بزرگتر از یک تامپون باشد و به طور طراحی شده که به شکل راحتی در واژن قرار بگیرد. همچنین یک پوشش محافظ روی مبدل قرار می‌گیرد سپس با استفاده از یک ژل روان کننده برای سهولت در جاگذاری آن اعمال می‌شود.

    سونوگرافی واژینال
    سونوگرافی واژینال

    تفاوت بین سونوگرافی معمولی و سونوگرافی واژینال

    سونوگرافی واژینال که گاهی اوقات به آن “سونوگرافی اندواژینال و یا سونوگرافی ترانس واژینال” نیز گفته می‌شود دستگاهی است که تصاویر حفره لگن شما را نشان می‌دهد که در داخل واژن قرار گرفته‌اند. به همین دلیل این فرآیند با سونوگرافی سنتی شکم متفاوت است.

    همچنین سونوگرافی واژینال، تصویری دقیق‌تر از اندام‌ها و بافت نرم داخل حفره لگن شما نسبت به سونوگرافی شکمی ارائه می‌دهد اما در برخی موارد بهتر است که سونوگرافی واژینال انجام نشود، به عنوان مثال، اگر باردار هستید و جفت نزدیک دهانه رحم شما باشد، سونوگرافی واژینال ممکن است باعث خونریزی شود.

    چه زمانی به سونوگرافی واژینال نیاز است؟

    متخصص زنان شما ممکن است یک سونوگرافی واژینال را برای تشخیص بیماری‌هایی که باعث برخی علائم ناخوشایند مانند درد لگن یا خونریزی غیرطبیعی می‌شوند، درخواست کند. سونوگرافی واژینال می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد ناهنجاری‌های کشف شده در طول معاینه لگن ارائه دهد که می‌تواند منجر به تشخیص علت بروز علائم در فرد بیمار شوند. همچنین برای نظارت بر بارداری نیز ممکن است از سونوگرافی استفاده شود.

    سایر مورادی که پزشکان ممکن است برای تشخیص و یا بررسی آن از سونوگرافی ترانس واژینال استفاده کند عبارتند از:

    • بررسی فیبروم‌ها
    • بررسی پولیپ
    • علائم عفونت لگن
    • علائم سرطان رحم
    • علائم بارداری خارج رحمی یا سقط جنین
    • علل بالقوه مشکلات باروری و بررسی عوامل ناباروری
    • برسسی موقعیت صحیح دستگاه داخل رحمی (IUD)
    • مشکلات مربوط به قاعدگی
    • خونریزی‌های غیر طبیعی
    • بررسی توده‌ها و کیست‌ها
    • تشخیص بارداری خارج از رحم
    علت انجام سونوگرافی واژینال
    علت انجام سونوگرافی واژینال

    همچنین پزشکان ممکن است در طول بارداری، به خصوص در سه ماهه اول (هفته یک تا دوازدهم) سونوگرافی واژینال را برای شما تجویز کنند. برخی علائم و یا اختلالاتی وجود دارد که اگر در در سه ماهه اول بارداری آن‌ها را تجربه کنید، انجام سونوگرافی واژینال بسیار مهم است. برخی از این علائم و اختلالات عبارتند از:

    • کنترل ضربان قلب کودک خود را.
    • شناسایی علائم هشدار دهنده سقط جنین یا زایمان زودرس.
    • شناسایی شرایطی را که بر برنامه بارداری شما تأثیر می‌گذارند، مانند داشتن جفت کم ارتفاع و یا جفت سرراهی.

    عوارض احتمالی سونوگرافی واژینال

    به طور کلی، هیچ عوارض شناخته شده‌ای برای انجام سونوگرافی ترانس واژینال وجود ندارد که بتواند باعث بروز ناراحتی و عوارض جانبی پس از آن شود. البته اغلب افراد پس از انجام ازمایش ممکن است احساس ناراحت کننده‌ای داشته باشند که شاید تنها عوارض این روش تصویربرداری، احساس ناخوشایند ورود دستگاه اندواژینال به واژن باشد. همچنین اگر باردار هستید، بهتر است بدانید این آزمایش هیچ خطری برای جنین شما نخواهد داشت.

    عوارض سونوگرافی واژینال
    عوارض سونوگرافی واژینال

    مزایای سونوگرافی واژینال

    سونوگرافی واژینال مزایای بسیاری دارد. در طول آزمایش دردری احساس نمی‌کنید و یا در معرض اشعه قرار نمی‌گیرید، که به معنای که بی خطر بودن این ازمایش است. امواج صوتی فرکانس بالا تضمین می‌کند که تصاویر سونوگرافی جزئیات بسیار بالایی را نشان دهند که با استفاده از این روش تصویربرداری می‌توان به ریزترین قسمت‌های بدن را مورد بررسی قرار داد.

    کلام آخر

    سونوگرافی ترانس واژینال به پزشک شما اجازه می‌دهد تا حفره لگن و اندام‌های داخلی لگن شما را بررسی کنند. این اندام‌ها شامل دهانه رحم، رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها هستند. سونوگرافی واژینال می‌تواند ناهنجاری و یا ساختارهای غیرطبیعی را که در ناحیه شما نشان دهد که ممکن است ناشی از یک بیماری مقاربتی و یا برخی دیگر از مشکلات سلامتی باشد. پزشک شما همچنین ممکن است برای تایید یا نظارت بر بارداری شما سونوگرافی ترانس واژینال را تجویز کند.

    سونوگرافی واژینال چیست؟

    سونوگرافی واژن یک روش تصویربرداری نسبتا سریع و بدون درد است که نسبت به سونوگرافی سنتی شکم، دید دقیق تری از اندام‌های لگنی شما ارائه می‌دهد.

    تفاوت سونوگرافی معمولی و سونوگرافی واژینال چیست؟

    سونوگرافی ترانس واژینال توسط دستگاهی تنجام می‌شود که در واژن قرار می‌گیرد که کلیدی ترین تفاوت آن با سونوگرافی معمولی است.

    مزایای سونوگرافی واژینال چیست؟

    از مزایای سونوگرافی واژینال میتوان به بی خطر بودن این روش تصویربرداری و دقت بالای آن اشاره کرد.

    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.