بهترین زمان برای تزریق واکسن کرونا

0 577
زمان مطالعه این مطلب: 3 دقیقه

بیست و چهار ساعت شبانه روز بسیاری از جنبه‌های فیزیولوژی، از جمله پاسخ به بیماری‌های عفونی و واکسیناسیون را تنظیم می‌کند. علائم و اثرات برخی از داروها و واکسن‌های  متعدد در زمان روز متفاوت است. با وجود همه‌گیری ویروس کرونا و تزریق واکسن کرونا برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس، این سوال مطرح می‌شود که، بهترین زمان برای تزریق واکسن کرونا چه زمانی است؟

در ادامه به بررسی پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

نحوه ی عملکرد آنتی بادی‌ها

آنتی‌بادی که ایمونوگلوبولین نیز نامیده می‌شود، یک پروتئین محافظ و مدافع است که توسط سیستم ایمنی در پاسخ به حضور یک ماده خارجی به نام آنتی‌ژن تولید می‌شود.

هنگامی که یک ماده بیگانه(خارجی) وارد بدن می‌شود، سیستم ایمنی می‌تواند آن را به عنوان مهاجم (آنتی‌ژن) شناسایی کند. برای از بین بردن مهاجم (آنتی‌ژن)، سیستم ایمنی از مکانیسم‌های مختلفی استفاده می‌کند. یکی از این مکانیسم‌ها تولید آنتی‌بادی است. آنتی‌بادی‌ها با اتصال به آنتی‌ژن‌ها به آنها حمله می‌کنند.

بهترین زمان برای تزریق واکسن کرونا

بیماران دیابتی پس از صرف صبحانه یا غذا واکسن کرونا را تزریق کنند. بیماران با پیوند مغز استخوان نیز حداقل ۶ ماه پس از پیوند، باید واکسینه شوند. همچنین افرادی که قصد اعمال جراحی دارند حداقل دو هفته قبل از جراحی، باید واکسن را تزریق کنند. افرادی که شیمی درمانی می شوند، در روز شیمی درمانی نباید واکسن کرونا را تزریق کنند.

در تحقیقی، سطوح آنتی بادی را پس از واکسیناسیون  ویروس کرونا در بین 2190 کارمند مراقبت های بهداشتی در انگلستان ارزیابی کردند. محققان دریافتند که، سطح آنتی بادی زمانی که افراد واکسن کرونا را در بعدازظهر نسبت به صبح دریافت می کنند، بالاتر می رود.

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

بیشتر بخوانید:

چرا افراد بهبود یافته از کرونا باید واکسینه شوند؟

آنتی بادی‌های تولید شده در بدن افراد بهبود یافته از کرونا تا مدت‌ها ماندگار خواهد بود. اما به نظر می‌رسد که سطح آن‌ها پس از گذشت ۹۰ روز کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل حتی افراد بهبود یافته از این ویروس باید دو دوز واکسن کرونا را با فاصله دریافت کنند.

شواهد موجود نشان می‌دهد که یک دوز واکسن کرونا نیز می‌تواند پاسخ ایمنی مناسبی در بدن افراد بهبود یافته از ویروس ایجاد کند. در این صورت ایمنی به دست آمده در این گروه از افراد با ایمنی ایجاد شده در بدن افرادی که دو دوز از این واکسن دریافت کرده‌اند برابر خواهد بود.

آیا همه افراد بهبود یافته از این ویروس تنها به یک دوز واکسن کرونا نیاز دارند؟

با توجه به شیوع گسترده گونه‌های مختلف این ویروس مانند لامبدا و دلتا و حتی امیکرون بهتر است با توجه به بازه زمانی دریافت هر واکسن کرونا، دوز سوم و دوز چهارم را برای جلوگیری از گسترش بیشتر کرونا در جامعه به نوبت دریافت کنید

مطالب مرتبط:

تفاوت بین ایجاد ایمنی بعد از ابتلا به ویروس کرونا با زدن واکسن موثر، چیست؟

مصونیت طبیعی با ابتلا به کرونا و ایمنی اکتسابی با زدن واکسن ایجاد می‌شود. واکسنی که ۹۰ درصد موثر است یعنی بیشتر افرادی که واکسینه شوند تا حدی مصونیت پیدا می‌کنند

آیا واکسن‌های کرونا برای افراد مبتلا به بیماری‌های تضیف کننده سیستم ایمنی مناسب است؟

تزریق واکسن‌هایی که از ویروس ضعیف شده استفاده نمی‌کنند مانند واکسن آنفلوآنزا مشکلی ندارد. بیشتر واکسن‌های کرونا هم که در دست ساخت هستند از ویروس زنده و ضعیف استفاده نمی‌کنند.

آیا کسانی که قبلا کرونا گرفته و بهبود یافته‌اند، هم باید واکسن بزنند؟

اگر واکسنی برای استفاده وسیع تایید شود احتمال دارد به کسانی هم که مبتلا و خوب شده‌اند توصیه شود. دلیلش هم این است که مصونیت طبیعی ممکن است طولانی مدت نباشد و واکسن باعث محافظت بیشتری شود.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.