اسکین تگ یا منگوله پوستی چیست؟ فرق اسکین تگ با زگیل تناسلی

6 66,030
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

اسکین تگ، منگوله پوستی یا به انگلیسی Skin tag نوعی زائده پوستی غیرمسری و غیرسرطانی محسوب می‌شود که، به صورت منگوله از پوست آویزان می‌شود. جالب است بدانید که ظاهر آن گاهی گول‌زننده است و برخی فکر می‌کنند که به انواع زگیل دچار شده‌اند. تا انتها با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان، به بررسی اسکین تگ، راه‌های درمان و تفاوت آن با زگیل تناسلی بپردازیم.

اسکین تگ چیست؟

اسکین تگ یا منگوله پوستی نوعی زائده کوچک است که روی پوست ظاهر می‌شود. مهم‌ترین ویژگی‌های اسکین تگ ها غیرمسری و غیرسرطانی بودن آنهاست. به همین دلیل پزشکان معتقدند که، این زائده‌های پوستی نیازی به درمان ندارند، مگر اینکه ظاهر آن‌ها برای افراد آزاردهنده باشد.

این زائده‌ها عموماً بی‌رنگ هستند اما گاهی نیز رنگ تیره‌ای دارند. سطح ناصاف پوست، باعث درک حضور اسکین تگ‌ها در بدن می‌شود. بیشتر مواقع اندازه منگوله‌های پوستی 2 تا 5 میلی‌متر است. اما این احتمال وجود دارد که در برخی افراد به اندازه نخود باشد(1).

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس اسکین تگ را مشاهده نمائید:

عکس اسکین تگ
عکس اسکین تگ

علت اسکین تگ چیست؟

دلیل ایجاد اسکین تگ در افراد، بیشتر اصطکاک پوست روی هم در نواحی پر چین و چروک است. با این حال دلایل دیگری هم باعث ایجاد اسکین تگ می‌شوند. برای مثال چاقی، تعرق زیاد، پوشیدن لباس زیر تنگ دیابت و ویروس HPV باعث بروز اسکین تگ‌ها در نواحی مختلف بدن مانند گردن (اسکین تگ گردن)، مقعد (اسکین تگ مقعدی یا اسکین تگ شقاق)، اندام تناسلی (اسکین تگ تناسلی)، کشاله ران و زیر پستان می‌شوند.

مشاوره خرید واکسن گارداسیل
مشاوره خرید واکسن گارداسیل

شکل اسکین تگ در ناحیه تناسلی

دانستن شکل اسکین تگ ناحیه تناسلی به افراد کمک می‌کند تا آن‌را از زگیل تناسلی متمایز کنند و نگرانی برای این مورد نداشته باشند. اسکین تگ در ناحیه تناسلی به شکل ضایعات پوستی گرد و نرم است. این ضایعات معمولا شبیه بادکنکی ریز و باد شده است. اسکین تگ تناسلی اذیت کننده و سرطانی نخواهد بود؛ اما ممکن است هنگام اصطکاک با لباس و حین رابطه جنسی زیاد شوند. البته به تشخیص خودتان اعتماد نکنید و حتما یک سر به متخصص بزنید.

بیشتر بخوانید:

راه های درمان اسکین تگ

همانطور که گفتیم اسکین تگ نیازی به درمان ندارد، اما افراد می‌توانند با روش‌های درمان خانگی و مصرف مواد گیاهی مختلف مانند روغن درخت چای، پوست موز، سیر، ویتامین ای و سرکه سیب این زائده‌های پوستی را رفع کنند.

برای درمان اسکین تگ، می‌توانید یک دستمال آغشته به روغن درخت چای را در طول چند شب روی پوست خود قرار دهید. پوست موز مانند ویتامین E می‌تواند، نیاز بدن به آنتی‌اکسیدان را رفع کند و همین که آن را روی اسکین تگ ها قرار دهید و هر شب تکرار کنید، شاهد از بین رفتن آنها خواهید بود.

قرار دادن تکه‌های سیر یا پارچه آغشته به سرکه روی پوست برای 15 تا 30 دقیقه در هر دفعه روش‌های دیگری هستند که، باعث نابودی کامل منگوله پوستی یا اسکین تگ خواهند شد.

علاوه بر روش‌های درمان خانگی اسکین تگ، شما می‌توانید با مراجعه به پزشک از شر این زائده‌ها خلاص شوید. برای مثال می‌توان به کرایوتراپی، کوتر کردن، برداشتن اسکین تگ با لیزر و بستن انتهای اسکین تگ‌ها برای جلوگیری از خون‌رسانی به آن ناحیه و افتادن آن‌ها، این زائده‌های پوستی را از بین برد.

بیشتر بخوانید:

تفاوت اسکین تگ تناسلی و زگیل تناسلی

پیش از این اشاره کردیم که، اسکین تگ ممکن است به علت حضور ویروس پاپیلومای انسانی در بدن به وجود بیاید. اما باید توجه داشت که زائده‌های پوستی اسکین تگ و زگیل تناسلی که با هم تفاوت‌هایی دارند. اسکین تگ‌ها و زگیل تناسلی می‌توانند به صورت یک برآمدگی منفرد ایجاد شوند یا به صورت خوشه‌ای رشد کنند. اما این امکان نیز وجود دارد که بعد از مدتی تگ‌ها یا زگیل‌های اضافی در همان ناحیه ظاهر شوند.

در این شرایط شما با برجستگی‌های معمولاً کوچکی مواجه خواهید شد که، متمایز کردن زگیل و تگ را از هم سخت‌تر می‌کند. در این شرایط بهتر است که به تفاوت‌های ظاهری واضحی توجه کنید که بین این دو وجود دارند.

برای اینکه تفاوت این دو زائده روی پوست را بهتر درک کنیم، در ادامه به ویژگی‌های اسکین تگ‌های تناسلی و زگیل تناسلی می‌پردازیم.

دیگر فرق اسکین تگ و زگیل تناسلی

اسکین تگ در ناحیه تناسلی در حقیقت فیبروم‌های بافت نرم یا زائده‌های کوچک و گوشتی رنگ هستند که، در اندام‌های تناسلی به چشم می‌خورند. این تگ‌های پوستی در همان مراحل اولیه رشد می‌کنند اما در مراحل بعدی رشد بسیار کم و آرامی دارند.

نکته مهمی که نباید فراموش کنید این است که اسکین تگ واژینال شیوع کمتری نسبت به سایر انواع اسکین تگ‌ها دارند. علت آن را نیز به ویژگی مرطوب بودن واژن نسبت می‌دهند. اما این در حالی است که در لب‌های فرج هم می‌توان زائده‌های اسکین تگ ها را به ندرت مشاهده کرد.

اما اگر نگاهی به زگیل تناسلی بیندازیم، می‌توانیم زائده‌های پوستی کمی برجسته روی اندام‌های تناسلی و مقعد ببینیم که گاهی به رنگ پوست و گاهی هم صورتی رنگ یا کمی تیره‌تر هستند. مهم‌ترین تفاوت اسکین تگ و زگیل تناسلی این است که زگیل تناسلی می‌تواند به راحتی به اندام‌های دیگر همان فرد منتقل شود یا به شریک جنسی سرایت کند.

بیشتر بخوانید: راه های انتقال HPV در زنان

اما تفاوت دیگری را نباید فراموش کنیم و آن هم این موضوع که اسکین تگ‌ها زائده‌های نگران‌کننده‌ای نیستند. شما می‌توانید همیشه حضور آنها را بدون هیچ‌گونه آزار و اذیتی احساس کنید. اما زگیل تناسلی ممکن است با خارش و درد همراه باشد. گاهی نیز در صورت عدم درمان زگیل تناسلی، به سرطان منجر خواهد شد. در ضمن اگر به دکتر مراجعه کنید به شما توصیه می‌کنند که، زگیل تناسلی را با روش‌هایی مانند کوتر، کرایوتراپی یا دارو درمانی رفع کنید. اما عموم پزشکان به بیماران پیشنهاد می‌کنند که کاری با اسکین تگ‌ها نداشته باشند.

در زیر می‌توانید تصویر تفاوت اسکین تگ و زگیل تناسلی را مشاهده نمائید.

تشخیص اسکین تگ و زگیل تناسلی

ویژگی‌های اسکین تگ و زگیل تناسلی، پیش از این گفته شد. اما راه حل اصلی برای تشخیص اسکین تگ چیست؟ چگونه می‌توانیم زگیل تناسلی را از اسکین تگ تشخیص دهیم؟ درحال حاضر تنها راه و قطعی ترین راه تشخیص زگیل تناسلی، تست زگیل تناسلی در آزمایشگاهی معتبر است. آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان در تهران به عنوان اولین آزمایشگاه ویروس شناسی در خاورمیانه جهت انجام تست و تشخیص قطعی ویروس HPV گزینه مناسبی است. جهت درخواست مشاوره و تست HPV در آزمایشگاه کیوان روی تصویر زیر کلیک کنید.

مشاوره و تست HPV
مشاوره و تست HPV

بیشتر بخوانید:

جمع‌بندی

  • اسکین تگ نوعی زائده کوچک است که روی پوست ظاهر می‌شود. مهم‌ترین ویژگی‌های اسکین تگ‌ها غیرمسری و غیرسرطانی بودن آنهاست.
  • اصطکاک پوست روی هم در نواحی پر چین و چروک، چاقی، دیابت و ویروس (HPV) باعث بروز اسکین تگ‌ها در نواحی مختلف بدن مانند گردن، مقعد، اندام تناسلی، کشاله ران و زیر پستان می‌شوند.
  • اسکین تگ‌ها زائده‌های مسری و نگران‌کننده‌ای نیستند و عموم پزشکان به بیماران پیشنهاد می‌کنند که کاری با اسکین تگ‌ها نداشته باشند. اما ترجیح پزشکان درباره زگیل تناسلی به از بین بردن آنهاست، زیرا ممکن است باعث بیماری‌هایی مانند سرطان شوند.

اسکین تگ چیست؟

اسکین تگ یا منگوله پوستی نوعی زائده پوستی غیرمسری و غیرسرطانی به حساب می‌آید که به صورت منگوله از پوست آویزان می‌شود

درمان اسکین تگ خانگی چگونه است؟

روغن درخت چای، پوست موز، سیر، ویتامین E و سرکه سیب اسکین تگ‌ها را رفع می‌کنند

تفاوت اسکین تگ و زگیل تناسلی در چیست؟

اسکین تگ‌ها زائده‌هایی غیرمسری هستند اما زگیل تناسلی به راحتی به اندام‌های دیگر همان فرد منقل شده یا به شریک جنسی سرایت می‌کند. در ضمن، پزشکان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به درمان زگیل تناسلی اقدام کنند. زیرا در صورت نادیده گرفتن، شاید به انواع سرطان نیز منجر شود. اما ترجیح آنها به درمان اسکین تگ نیست

منبع healthline
6 نظر
  1. حمیده گفت

    سلام من مدت یک ماهه در ناحیه مقعدم زائده پوستی سفید رنگ به وجود اومد که دوبار رفتم دکتر زنان بهم گفتن اسکین تگ هست اما من وقتی میخوام خودم رو بشورم حس بدی پیدا میکنم و دوست دارم از بین بره و هنوزم استرس دارم که زگیله یا اسکین تگ

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال زیاد متخصص زنان درست گفته اند ولی اگر تمایل داشتید بعد از تعطیلات عید تشریف بیارید آزمایشگاه کیوان تا توسط خود دکتر کیوان معاینه بشید.

  2. یک نفر گفت

    سلام ببخشید من منگوله پوستیم بعد از شیو خون شد،با الکل ضد عفونی کردم و چسب زدم ولی همچنان میترسم به بقیه جاها سرایت کنه
    خونش باعث انتقالش به بقیه جاها میشه؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام منگوله پوستی مسری نیست نگران نباشید

      1. منصوره بخشنده گفت

        سلام وقت بخیر آقای دکتر کیوانی من از حضورتون درمورد اسکین تگ سوال داشتم من همسرم در زیر بغلشون هردو یک دونه زائده گوشتی هست و توی گردنشم دوتا دونه هست از خیلی وقت پیش بوده و تعدادش و اندازش تغییر نکرده حتی من این زائده گوشتی رو روی گردن پدر همسرم هم دیدم الان این زائده روی بیضه دیدم البته ممکنه هست قبلا بوده ولی الان چون حساس شدیم بدنبالش کشتیم به چشممون اومده میخواستم بدونم ممکنه زگیل تناسلی باشه هر قسمت که خدمتتون گفتم یک عدد بوده و باتوجه به عکسهای مقالات شما دقیق شبیه اسکین تگ میمونه

      2. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام
        لطفا عکسش را بفرستید که بهتر بتونم جواب بدم.
        به واتساپ این شماره: 09021969607

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.