زنگ خطر 3 ویروس جدید کرونا اسفند 1402 | سویه اریس، پیرولا و JN۱

599 461,145
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

اخیرا چند سویه جدید از ویروس کرونا شناسایی شده و موارد ابتلای زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. دو زیر سویه جدید ویروس کرونا با نام EG.5 که برخی آن را اریس می‌نامند و BA.2.86 که به آن پیرولا نیز می‌گویند شناخته می‌شوند و بر اساس تحقیقات و برآورد مرکز پیشگیری از بیماری آمریکا، حدود 17 درصد از موارد ابتلا به کووید 19 در این کشور را به خود اختصاص می‌دهند. علاوه بر این، سویه جدید دیگری به نام XBB.1.16 در رتبه سوم قرار دارد و 16 درصد از موارد ابتلا را به خود اختصاص می‌دهد. حالا که در اسفند 1402 هستیم زیرسویه جدیدی به نام JN۱ نیز درحال شیوع است.

با توجه به شیوع بیماری در ایران، آیا دوباره شاهد همه گیری ویروس جدید کرونا در کشور خواهیم بود؟ ویروس جدید چه علائمی دارد و آیا خطرناک است؟ دوباره محدودیت ها و زدن ماسک برمی‌گردد؟ تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به سوالات شما درباره شیوع سویه جدید کرونا که از مرداد 1402 آغاز شده پاسخ دهیم.

آیا ویروس جدید کرونا 1402 خطرناک‌تر است؟

بسیاری تصور می‌کنند که سویه EG.5 ویژگی‌های متفاوت و جدیدی نسبت به کرونای سابق دارد، اما باید گفت این سویه در واقع انشعابی از خانواده امیکرون است و تغییری تدریجی در ویروس را نشان می‌دهد. بنابراین آنطور که به نظر می‌رسد خطر این سویه جدید از کرونای قبلی بیشتر نیست و در همان حد است. این سویه جدید ویروس کرونا که برخی آن را سویه اریس کرونا می‌نامند در فهرست سویه‌های مورد بررسی سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است.

پروفسور هو، متخصص میکروبیولوژی و ایمنی‌شناسی می‌گوید: “این دو سویه جدید در برابر آنتی بادی‌های خنثی‌کننده موجود در سرم افراد آلوده و واکسینه‌شده اندکی مقاوم‌تر هستند و از نظر بالینی، به نظر نمی‌رسد که این گونه‌ها علائم متفاوت یا شدیدتری نسبت به ویروس‌هایی که قبل از آن‌ها آمده‌اند، ایجاد کنند.”

ویروس جدید JN۱ کرونا به گفته WHO یک زیر سویه جدید است که نسبت به سویه‌های قبلی بسیار متفاوت‌تر است و می‌تواند افرادی که مصونیت از واکسیناسیون قبلی دارند را نیز به صورت جدی درگیر کند.

ویروس جدید کرونا 1402
ویروس جدید کرونا 1402

سویه Eg.5 و BA.2.86 کرونا در کدام کشورها شیوع یافته؟

سویه جدید به نام EG.5 یا کرونا اریس، اکنون در ایالات متحده آمریکا، ایرلند، ژاپن، چین و بریتانیا بیشترین سرایت را دارند و گفته می‌شود در 51 کشور دنیا نیز شیوع یافته است و هر روز با سرعت بیشتری درحال پخش است. موارد ابتلا و موارد اورژانسی در بیمارستان‌های ایالات متحده و آسیا در حال افزایش است و بیشترین مبتلایان به اریس در چین ثبت شده است. متخصصان می‌گویند زمستان و سردی هوا در پیدایش و شیوع سویه‌های جدید این ویروس نقش داشته است.

علاوه بر آن، زیرسویه BA.2.86 با نام کرونا پیرولا، در 4 کشور دنیا شناسایی شده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا خطر جدی دنیا را با این ویروس جدید تهدید می‌کند یا خیر. این زیر سویه جدید، با بیش از 30 تغییر ژنتیکی در تاج پروتئینی خود باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده است که برخی احتمال افزایش خطر مرگ و میر در کشورهای آسیب پذیر با این ویروس جدید را داده‌اند.

سویه جدید کرونا 1402 در ایران

بسیاری از افراد درحال حاضر در ایران با علائم گوناگونی شبیه به بیماری سرماخوردگی، به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. وزیر بهداشت بالاخره پس از مدت طولانی ورود این سویه جدید به ایران را تایید کرد.

رئیس انستیتو پاستور ایران در اول اسفند 1402 اعلام کرد: سویه غالب کرونا در جهان سویه‌ای جهش یافته به نام جی‌ان‌وان است که حدود ۶۰ درصد در آمریکا شیوع دارد و در ایران نیز اولین مورد ابتلا به این سویه کرونا شناسایی شده است. مردم نباید نگرانی خاصی از بابت این سویه کرونا داشته باشند زیرا علائم مربوط به آن خفیف و مشابه سرماخوردگی است‌.

پس مهم‌ترین کار برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس جدید کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. در یک هفته اخیر یعنی از 7 تا 14 بهمن 1402، 297 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده و متاسفانه 14 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

این تعداد ابتلا به نسبت یک ماه اخیر کاهش چشم‌گیری داشته و امید است رفته رفته با کاهش مبتلایان مواجه باشیم.

طبق گفته یکی از مسئولان اورژانس کشور، سویه جدید کرونا قادر خواهد بود سیستم ایمنی بدن را دور بزند و علائم مشخصی دارد، مثلا فرد مبتلا نسبت به درمان مقاومت شدید دارد. روند بستری بیماران از ابتدای مرداد 1402 درحال افزایش بوده و این سویه در حال گسترش است. وی افزود، سویه جدید ویروس کرونا عفونت‌زایی بالاتری دارد و دوره نهفتگی آن کمتر است. افراد بالای 60 سال و کسانی که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز اعلام کرده است ویروسی که این روزها مردم را درگیر کرده ترکیب سه ویروس کرونا، آنفولانزا و سین‌سیشیال تنفسی (آر اِس‌ وی) است. ایشان ادامه که علائم کرونای جدید ریه را درگیر نمی‌کند و کشندگی بالایی ندارد و باعث سایر علائم و ناتوانی خواهد شد.

علائم سویه جدید ویروس کرونا

علائم ویروس جدید کرونا تفاوت چندانی با سویه‌های پیشین ندارد اما شدت برخی بیشتر یا کمتر است. علائم سویه جدید ویروس کرونا 1402 به شرح زیر است:

همچنین به گفته متخصصان زیرسویه جدید BA.2.86 یا پیرولا، 4 علامت اختصاصی دارد؛ گلودرد، آبریزش بینی، سرفه (خلط دار یا بدون خلط) و سردرد. آیا شما علائم دیگری داشتید؟ در پایان همین مقاله بنویسید.

سایر علائم ویروس جدید مانند سویه های قبلی است که به طور مفصل در مقاله‌ای جداگانه توضیح داده‌ایم و می‌توانید مطالعه کنید: علائم سویه جدید کرونا 1402

اولین اقدامی که پس از تجربه علائم کرونا جدید باید انجام دهید، انجام تست کرونا و مراجعه به پزشک برای اطمینان از وجود ویروس در بدن شماست. اگر تست کرونا شما مثبت شد خود را تا زمان بهبودی کامل قرنطینه کنید تا از ابتلای سایرین جلوگیری نمائید. درصورتی که ساکن تهران یا حومه هستید می‌توانید از خدمت تست کرونا در منزل آزمایشگاه کیوان بهره‌مند شوید. برای ثبت درخواست همین حالا روی تصویر زیر کلیک کنید.

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

آیا به تزریق مجدد واکسن نیاز است؟

دکتر اریک توپول اعلام کرد که دوز یادآور واکسن کووید- ۱۹‌ که در پاییز امسال به‌روز خواهد شد، علیه سویه XBB و دیگر سویه‌های در حال شیوع از جمله سویه ای.جی. ۵ / EG.5 مقاومت خواهد داشت. وی گفت واکسن جدید به‌ طور خاص برای افراد مسن و کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند مهم است؛ چرا که این افراد دیگر آنتی‌بادی‌های موثر مونوکلونال در مواقع تشدید دوباره کووید-۱۹ را ندارند.

شیوع همزمان ویروس جدید کرونا و آنفولانزا

دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص خطر و شیوع زیر سویه جدید EG.5 هشدار داد و گفت همه افراد در گروه‌های پرخطر، دارای بیماری زمینه‌ای یا مسن نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا در ابتدای مهرماه اقدام نمایند. بهتر است قبل از اینکه وارد موج آنفولانزا شویم واکسینه شده باشیم تا در پاییز و زمستان ایمن باشیم. همچنین دکتر کریمی اعلام کرد، طبق دستورالعمل‌های قبلی، افرادی که 6 ماه از تزریق واکسن کرونایشان گذشته است، باید برای تزریق دوز یادآور اقدام نمایند. ضمناً بهتر است افراد در مکان‌های شلوغ و تجمع‌ها از ماسک استفاده نمایند.

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی نیز اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده که ویروس غالب در ماه مهر و آبان آنفولانزا است. طبق تست‌های اعلام شده به وزارت بهداشت، در شهریور 1402، زیر سویه کووید امیکرون و ویروس آنفولانزا در مهر ماه 1402 غالب بوده است. ایشان همچنان توصیه کرد هنوز هم اگر شهروندان نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا اقدام نکرده‌اند، تزریق کنند، چراکه هنوز برای گرفتن این واکسن زمان مناسب است. سه توصیه مهم همچنان استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست‌هاست.

واکسن مدرنا برای ویروس جدید کرونا 1402

شرکت دارو سازی مدرنا که احتمالا نام آن به گوشتان خورده است در تاریخ 26 مرداد 1402 اعلام کرده که واکسن‌های جدید تولید شده توسط این شرکت، در برابر سویه اریس کرونا موثر خواهد بود. این واکسن‌های جدید در صورت تایید توسط سازمان‌های ناظر مربوطه، جهت تزریق وارد بازار جهانی خواهد شد. البته که سازمان جهانی بهداشت اعلام نموده این سویه جدید کرونا، واکسن گریز است.

سازمان جهانی بهداشت، به کشورها توصیه کرده با توجه به شیوع این زیرسویه کرونا جدید، محدودیت‌هارا به طور کامل حذف نکنند تا تصمیم‌‌های لازم در این خصوص ابلاغ شود.

راههای انتقال ویروس جدید کرونا چیست؟

ویروس کرونا می‌تواند از راه‌های مختلفی منتقل شود که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم:

انتقال از فرد مبتلا: اگر فردی مبتلا به ویروس شده باشد، چه علائم داشته باشد و چه هنوز علائمی نداشته باشد، می‌تواند ویروس را به دیگران منتقل کند.

انتقال از راه تماسی: فرد مبتلا به کرونا هنگام صحبت یا سرفه ویروس را به هوا منتشر می‌کند و ممکن است دست‌ها آلوده شده و از طریق تماس با صورت ویروس را منتقل کنند.

انتقال از راه تنفسی: ویروس در هوای محیط پخش شده و می‌تواند تا 3 ساعت زنده بماند. با تنفس هوای محیط آلوده ویروس به ریه شما منتقل می‌شود.

انتقال از طریق لمس سطوح: ویروس می‌تواند حدود 2 یا 3 روز روی سطوح باقی بماند. اگر این سطوح را لمس کنید و دست آلوده را به بینی و دهان بزنید ویروس به شما منتقل می‌شود.

انتقال از سرویس بهداشتی فرد آلوده: اگر فرد مبتلا از سرویس بهداشتی استفاده کند و دست‌های خود را نشوید می‌تواند ویروس را به سطوح منتقل کند. از طریق تماس با این سطوح شما می‌توانید به ویروس مبتلا شوید.

پیشگیری از ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا

برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس و کاهش نرخ ابتلا شما باید موارد زیر را مد نظر داشته و رعایت کنید:

  1. تا جایی که می‌توانید از رفتن به محیط‌های شلوغ و پرجمعیت اجتناب کنید.
  2. در صورت حضور در فضاهای عمومی حتما از ماسک استفاده کنید.
  3. دستان خود را تمیز نگه داشته و به صورت مکرر بشویید.
  4. از مواد ضدعفونی کننده و الکل استفاده کنید.
  5. از تماس فیزیکی با دیگران خودداری کنید.
  6. واکسن کرونا را تزریق کنید.
  7. در صورت مشاهده هرگونه علائمی به پزشک مراجعه کنید و تست کرونا بدهید.

شما چه علائمی دارید؟ حتما تجربه خودتون رو در خصوص ابتلا به ویروس جدید کرونا و روش‌هایی که برای بهبود بیماری استفاده کردید در قسمت دیدگاه بنویسید که به ما و افراد مبتلا کمک کنید.

علائم سویه جدید کرونا 1402 چیست؟

سویه‌های جدید کرونا با علائمی از قبیل تب و لرز، گلودرد، گوش‌درد، اسهال و استفراغ، بدن درد و ضربان بالای قلب را همراه بوده‌اند.

با شیوع سویه جدید کرونا آیا دوباره باید ماسک بزنیم؟

اگر می‌خواهید به ویروس جدید مبتلا نشوید بهتر است در مکان‌های شلوغ ماسک بزنید و فاصله اجتماعی را حفظ نمائید. با اینکه هنوز مراجع رسمی شیوع سویه جدید کرونا در ایران را اعلام نکرده‌اند، اما زدن ماسک برای پیشگیری خالی از لطف نیست.

آیا محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها با شیوع سویه جدید کرونا مجدد اعمال می‌شود؟

به دلیل واکسینه بودن بسیاری از افراد جهان و همچنین مبتلا شدن تعداد زیادی از افراد، احتمال اینکه با همه گیری عظیمی مانند گذشته مواجه شویم بعید است، و تعطیلی‌ها و محدودیت‌های سنگین کرونایی اعمال نخواهند شد.

599 نظر
  1. الی گفت

    سلام منم مریض شدم گلو درد شدید سینوسام درگیرشدن تب وبدن درد .دکتربرابدن دردم پروفن نوشته
    بنظرتون استفاده کنم .آموکسی کلاو میخورم .آمپول بتا زدم گلوم بدجور وضعیتش

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به دستورات پزشک عمل کنید و از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنید.
      باید دوره بیماری بگذرد تا بهبودی حاصل شود و ممکن است تا 14 روز این روند ادامه دار باشد.
      مایعات زیاد و مقوی استفاده کنید و استراحت کافی داشته باشید.

  2. Mina گفت

    ماه پیش پسرم یهویی شروع کرد تب کردن و بی حالی چن روزی اینجوری بود بعدش خوب شد و بدن دردای من شروع شد یا خدا ب عمرم همچین مریضی نداشتم تمام استخون هام ب حدی درد داشت انگار داشتن خردش میکردن تاصب از بدن درد نتونستم بخابم ب حدی لرز میکردم ک داشتم میمردم سرم و دارو هیجوره اثر نداشت شوهرم بدتر از من سه بار سرم زدن بهش و فقد یک یا دوساعت حالش خوب بود بعد تب لرز اسهال سرفه.
    الان یه ماه گزشته و هنوز کامل خوب نشدیم گوش درد هم بعدا اضافه شد
    الان دوباره مریص شدیم ب قدری سیستم ایمنی منو ضعیف کرده فوری مریض میشم درحالی ک قبلا شاید سالی یه بار مریض میشدم اونم خیلی جزعی
    خیلی بده توروخدا ماسک بزنین مراقب خودتون باشین
    گوش درد و سردردای من تا همین چن روز پیش ادامه داشت
    و الان دوباره مریض شدیم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممنون بابت به اشتراک‌گذاری تجربیاتتون.
      امیدواریم هرچه سریعتر بهبودی شما و خانواده محترم حاصل شود.
      مصرف مایعات زیاد و استراحت را فراموش نکنید.

  3. مریم گفت

    ویروس جدید به ایران رسیده، منم هفته پیش علایمم با گلو درد، گو‌ش درد شروع شد بعد گوش درد شدید، سرفه بعدم معده ام بهم ریخت حالت تهوع داشتم بعدش بیرون روی یعنی ی ویروس موزی
    ی روز خوب میشی فرداش دوباره حالت بده
    تنها چاره هم استراحت و مایعات گرم

    چرا پزشکان ناآگاهانه برخورد میکنن
    همه میگفتن آنفولانزا
    در حالی ک کرونا بوداما نه به شدت ویروس قبلی

    این ویروس عفونت زایی بالایی داره

    1. پیمان گفت

      من دوماهه اینجوریم میزنه به اعصابم ریه هام خوبم نمیشم نمیدونم چه خاکی بریزم تو سرم

    2. Imam گفت

      بسم اللّه الرحمن الرحيم. نزديك به پايان آخرالزمان و نزديك به ظهور منجي بشر است. ظهور حضرت قائم علية السلام بسيار نزديك است. نزديك به ظهور حضرت ولي عصر، حضرت بقية اللّه الأعظم، آقا صاحبة الزمان، محمد بن حسن عسكري (مهدي موعود)، امام زمان عج است و با توجه به روايات امامان اهل بيت عليه السلام از جمله مولا اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب، حضرت امام علي علية السلام : از نشانه هاي نزديك به ظهور، مرگ هاي سفيد و مرگ هاي سرخ است كه مرگ سفيد يعني همين ويروس ها و آلودگي هوا و مسموميت ها كه بيماري هاي ماورائي هستند و موجودات غير اورگانيك (ارواح خبيث، جن هاي شيطاني و گاهي ملائكه عذاب)، إنسان ها را بإذن اللّه مبتلاء مي كنند و فقط خداوند يكتا (خالق موجودات زنده) با روش هاي مختلف غيبي (از جمله حصار مأورائي معصومين)، از هر كسي كه بخواهد مي تواند محافظ كند كه به هيچ نوع ويروسي مبتلاء نشود (البته مي تواند از تمام بلاهاي زميني و آسماني محافظت كند) و مرگ سرخ يعني آغاز جنگ هاي آخرالزمان. بعد از زلزله بزرگ كره زمين (زلزله و ويروس و جنگ) كه حدود پنجاه درصد مخلوقات سراسر كره زمين از بين خواهند رفت، تغييرات بسيار شديدي ايجاد خواهد شد و به لطف خدا زندگي عالي خواهد شد – به گفته عُرفا و عُلمايی كه عابد (عبدالصالح) هستند و ارتباط ملكوتي با ملائكه نزديك به خداوند يكتا و يا امامان اهل بيت دارند، می گویند : اگر خداوند مصلحت بداند، إن شاء اللّه ظهور حضرت قائم را در همين سال جاري خواهيم ديد ! قبل از هر موضوعي، به فكر اعمالتان باشيد تا گناهان گذشته (نيت، اعمال و رفتار و گفتار) را تسويه حساب كنيد. حق النّاس و حق اللّه را به درگاه الهي تسويه كنيد. اول از خداوند طلب عفو و بخشش كنيد تا به شما توفيق توبه و إستغفار دهد (حداقل هفتاد إستغفار در هر شبانه روز يا اگر توفيق داد، نماز شب بخوانيد زيرا هفتاد إستغفار دارد) و بعدش توفيق آشنايي با دين و ترك گناه و بعدش توفيق انجام و اجبات شرعي و بعدش مستحبي
      .
      إن شاء اللّه خداوند به شما توفيق دهد تا از راه باطل به سمت را حق هدايت شويد
      .
      ‌‎و من اللّه التوفيق

  4. تینا گفت

    ده روز گذشته سرماخوردگی داشتم. که اول با سوزش گلو و گلودرد شروع شد. انگار گلویم متورم شده بود و حس اینکه غذا در گلویم گیر کرده و پایین نمی رود و مدام نوشیدنی گرم می خوردم. بعد روز چهارم حدودا 48 ساعت آبریزش بینی شدید داشتم و گاهی عطسه ولی سرفه نبود. حس بویایی و چشایی داشتم. تب، بدن درد، سر درد و مشکلات گوارشی نداشتم. بعد از یک هفته که از شروع بیماری گذشت چند تا از مفصل های مچ دست و پاهام قرمز شد و شروع به درد و خارش کرد یک چیزی مثل التهاب مفصل و کهیر. نمی دونم این نوعی ویروس سرماخوردگی بود یا کرونا. در کتابخانه عمومی گرفته بودم.

    1. Mina گفت

      مچ پای راست منم دقیقا با مریضیم شروع ب درد کرد جوری ک نمیتونستم پام رو زمین بزارم بعد دوروز خوب شد
      الان ک یه ماه گزشته مفصل فکم درد داره😭

  5. مهین _ گفت

    سلام من دو هفته است این بیماری رو گرفتم، با گلودرد شدید شروع شد، برخلاف همیشه اصلن آبریزش و عطسه نداشتم، فقط گلودرد چرکی. سردرد، تب و لرز.
    دو سه روز بعد از شروع بیماری چشمم عفونت کرد و از چشمم عفونت زیاد خارج میشد و درد داشت. دو روز چشمم اذیتم کرد در کنار سایر علایم، بعد که چشمم بهتر شد گوش درد شدید گرفتم، بعدش درد و عفونت زد به لثه ها و استخوان فک بالا.
    تمام این مدت سردرد و بی حالی و سرگیجه داشتم و دارم.
    پیشونیم و پشت سرم درد میکرد. مهره های گردنم درد داشت.
    سرم رو میارم پایین انگار مغزم میخواد منفجر بشه.
    یکی دو روز این وسط ها حالم بهتر شد و گلوم خوب شد، باز مثل روز اول شدم انگار از اول گرفتم. ورم گلوم روز پنجم خوب شده بود باز به شکل دردناکی شروع شد.
    بی اشتهایی و معده درد هم داشتم اما تهوع و اسهال نه.

    بستگان مون هم گرفتن با علایم کم و بیش مشابه، اونا تهوع و اسهال هم دارن، از نوزاد چندماهه گرفته تا جوان ۳۰ ساله

    1. پیمان گفت

      سلام من دوماهه سرما خوردم خوب نمیشم ضعف و درد شدید عصبی و عضلانی دارم سوزش قفسه سینه خلط و عرب کردن و بیخاببی دارم هرچی ازمایش بوده رفتم میگن هیچیت نیست . کرونای جدیده

      1. زهرا گفت

        من الان روز پنجم هست که گلودرد شدید و بی‌حال و ضعف دارم
        از سرفه خفه میشم، انگار یه توپی تو گلوم گیر کرده و داره خفن می‌کنه . هر روز هم از روز قبل بهتر که نمیشم انگار بدتر میشم.چشمم هم عفونت کرده شب تا صبح باز نمیشه از عفونت و روزها چشم درد و قرمز هست. رفتم دکتر گفت این ویروسه و هیچ دارویی نداد گفت فقط مایعات و تقویت
        خدا رحم کنه

    2. Mina گفت

      دقیقا منم یه ماه گزشته گوش درد و فک درد و سردرد داشتم دوباره رفتم دکتر گفت گوشت التهاب داره دارو داد دوروز خوب بود دوباره شروع شد درد شدید فک و دندونا گوشها و شقیقه گفت مفصل فکت هست و دارو داد دوباره
      هز مریضی هست هنوز صداش درنیومده مسئولا رو دیدم تو اخباز ماسک زده بودن

      1. زهرا گفت

        پا درد وتمام بدنم درد میکنه تب خفیف داخلی ومعده درد ناگهانی که گاهی خوب میشه گاهی درد دارم

  6. جاودان گفت

    سلام 4 روزه تب و لرز شدید دارم با سر درد شدید و بدن درد تبم تا 40 درجه رفته تب بر استفاده میکنم با ویتامین سی چند ساعت کاملا خوب میشم ولی بعد از آن انگار تازه مبتلا شدم با همان تب و لرز البته گلودرد و آبریزش بینی اصلا نداشتم فقط گوش درد و سردرد و تب و لرز شدید به نظر شما چه میتونه باشه؟ در ضمن از دیروز هم همسرم همین وضعیت رو داره که سرم تراپی شد

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      با استراحت چندروزه، دریافت مایعات کافی و تقویت سیستم ایمنی بدن به مرور زمان علائم برظرف خواهد شد.

  7. محمد گفت

    با سلام
    اولین ویروسی هست که به سوزش گلو دچار نشدم و درعوض سردرد در ناحیه پیشانی و پشت چشم ها و ابریزش شدید بینی و احتقان سینوس ها و سرفه نسبتا ظعیف از پنج روز پیش تابحال ادامه دارد

  8. حیدری گفت

    باعرض سلام
    من الان دوهفته هست که درگیرم
    ابتدا تب و ارز
    به از آن توش قلب بسیار بالا و سر درد های عجیب
    و جوری سینه ام سنگین شده بود که نمی‌تونستم درست نفس بکشم
    دو بار هم به پزشک مراجعه کردم که بعد از تزریق سرم و دارو باز فایده ای نداشت
    الآنم که گردن درد شدید و پشت سرم هم درد زیادی می‌کنه
    سرم هم سنگینه
    یه رو خوبم و دو روز بعد
    امیدوارم کسی درگیرش نشه و یا زود خوب بشه

    1. منم گفت

      سلام همه این علائمی که دارید رو منم دارم هنوزم بعد یکماه خوب نشدم یروز خوبم یروز بد شما دکتر رفتین بهتون گفتن از چیه که اینطوری شدین؟

    2. آتوسا گفت

      با سلام
      چند روزیه منو همسرم هم این ویروس رو گرفتیم اولش با بدن درد شروع شد بعد گلو درد و سرفه و لرز ،تمام تنمون مخصوصا پاها به شدت درد میکرد تا حالا با هیچ ویروسی اینجوری بدن درد نگرفته بودیم بعد دو سه روز از شروع بیماری،قسمت قفسه سینه احساس سنگینی داشتیم و تنگی نفس داشتیم چشمامون هم یکم سوزش داشت عطسه زیاد و آبریزش بینی هم از علائمش بوده ،امیدوارم بچم که ۸ ماهشه نگیره

  9. حدیث گفت

    سلام من ۱۰روزه سرگیجه شدیدبعدش تهو و استفراغ دارم حتی اگ اب بخورم استفراغ میکنم چ برسه ب غذاخسته شدم دکترانمیفهمن چیه توروخدا بگین ویروسه یانه من چیکاکنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله احتمال ابتلا به ویروس وجود دارد.
      استراحت کنید و سعی کنید وعده‌های غذایی کوچک و مفید مانند کته نعنا و تخم مرغ استفاده نمائید و مایعات مقوی را به آرامی میل کنید.
      به طور معمول پس از دو هفته علائم برطرف خواهند شد و روند بهبودی شما حاصل خواهد شد.
      درصورت نیاز به پزشک جهت دریافت سرم های تقویتی مراجعه نمائید.

  10. نوید گفت

    سلام. برای من روز اول با بی حالی شروع شد. روز دوم تب و لرز داشتم . روز سوم گلودرد شدید وآبریزش بینی شروع شد. روز پنجم که امروز باشه رفتم دکتر و سرم و آمپول تقویتی داد که بعد از تزریق حال عمومیم و گلودردم بهتر شده فقط سرفه های خلط دارم شروع شده.
    نمیدونم کرونا است یا سرماخوردگیه و تا کی ادامه داره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممکن است تا حدود دو هفته زمان‌بر باشد.
      نوع بیماری نیز با انجام تست مشخص خواهد شد که در روند درمان تاثیری نخواهد داشت.
      استراحت کنید و مایعات کافی مصرف کنید و سرم بینی استفاده نمائید.

  11. اشکان من۲۲۸ گفت

    با عرض سلام و تشکر بابت مطالب ارائه شده
    آنچه بیش از هر چیز باعث شده تا در این زمینه اطلاع کسب کنم احتقان بینی و آبریزش شدید آن است
    از آنجا که سیستم بدنی مستعد آلرژی در فصولی خاص بود از نظرم مشکلی نداشت ولی اینکه این امر طولانی و تشدید شود با بی حالی و….باعث شد تا بخواهم از دارو کمک بگیرم اکنون بیش از دو هفته شده و کم حوصله گی و گاها شاید هر ۵ الی ۷ روز سر درد هم بوده و در ابتدا سرفه خشک و بعد خلط دار بود که با آب نمک در هفته اول برطرف شد ولی امان از آبریزش بیتی و خجالت آور…

    1. پری گفت

      من بیماری ام اس دارم و الان نزدیک به چهاروزه گلو‌درد شدید اب ریزش بینی گرفتی شدید بینی تنکی نفس گوش و‌چشمم درد میکنه الان سرفه هام باخلطه..هر دکتری میرم فقط یه سرماخوردگی و‌چرک خشک کن دادن..خودم دومرتبه دگزا زدم بعد ۲۴ساعت باز اونجورشدم….خیلی سیستم ایمنی پایینه الان حتی چار دست و پا هم نمیتونم برم

      1. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام
        بنظر من با متخصص اعصابی که تحت نظرش هستید مشورت کنید.

  12. بنفشه گفت

    من دو هفته س اسهال و تهوع شدید دارم. یک بار هم استفراغ داشتم. سردرد و درد پشت چشم و بی حالی و خستگی زیاد هم علایم دیگه هست که باهاش درگیرم. امیدوارم این یکی زود تمام شه، اوایل کرونا که درگیر شدم، ۸ ماه تو تخت بودم.

  13. فاطمه گفت

    سلام ۱۱ روزه سردرد و سرگیجه و چشم درد و گوش درد و معده درد و ضعف شدید دارم نمیتونم از جام بلند بشم چشمام سیاهی میره هر دکتری ام میرم میگه هیچیت نیست ولی حالم خیلی بده زندگیم مختل شده تپش قلب بالام دارم آزمایشم دادم همه چیزام نرماله و هیچ مشکلی ندارم دیگه نمیدونم چیکار کنم لطفاً یکی کمک کنه آیا امکان داره این ویروس جدید باشه یا مشکل دیگه ای دارم؟

  14. Tala گفت

    سلام ۱۱ روزه سرگیجه و احساس سنگینی سر دارم معده ام ضعف میکنه وبیحالی شدید دارم تپش قلب بالا دارم چند باره دارم میرم دکتر ولی میگن هیچی نیست امروزم برام شربت معده و قرص امپرازول نوشته ولی خوب نشدم دیگه خسته شدم نمیدونم چیکار کنم لطفاً یه راهکاری بدین دارم دیونه میشم

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      این علائم احتمالا مربوط به یک اضطراب و استرس است و اگر به متخصص قلب مراجعه کردید و مشکلی نبوده، توصیه می‌کنم به روانپزشک یا مشاور مراجعه کنید و مواردی که باعث اضطراب شما می‌شن رو مطرح کنید تا در صورت نیاز داروهای آرامبخش برای شما تجویز کنند.

  15. msh گفت

    سلام پسرم بعد از زدن دوز دوم واکسن آنفولانزا برای شروع پیش دبستانی علایم تب و صرفه و آبریزش و مخاط پشت حلق پیدا کرد که بردیم دکتر تا یک هفته طول کشید بهتر شد ولی صرفه و مخاط پشت حلق را داشت.من هم همزمان با پسرم گرفتم تقریبا مشابه ولی با بدن درد من پیش دکتر اورژانس رفتم و برام سرم نوشتند و ازیترو و… متاسفانه من بعد از سرم و ازیترو حالم بدتر شد دکتر که رفتم گفتم مربوط به قرص ازیترو هست تا الان خودم گلو درد صبح و صرفه های شدید و مخاط پشت حلق و هر هفته تجدید میشه الان هم دوباره پسرم تب و صرفه و مخاط پشت حلق انگار نمی‌خواد از بدن بره دکترها هم که مثل کارخونه سری سازی نسخه میکنند سرم ازیترو و لیپو و نورو و ویتامین سی

  16. zahra گفت

    سلام وقتتون بخير من دو هفتست كه علائمم با بدن دردو گلو درد وحشتناكي شروع شد سرفه هام هنوز هستن و الان به مدت سه روزه هر چي ميخورم استفراغ ميكنم و كلا اشتها ندارم و حالت تهوع دارم الان سرفه هاي شديد دارم با استفراغ ميخواستم بدونم كه اينكه هر چي ميخورم بالا ميارم واسه همين ويروس انفولانزا يا كروناست چون خيلي نگرانم كرده؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تشخیص قطعی با انجام تست PCR انجام خواهد شد. توصیه می‌شود با توجه به شدت علائم به پزشک جهت معاینه مراجعه نمائید.

  17. داریوش گفت

    من بیست روز پیش تب و لرز شدید گرفتم بعد یکی دو روز بعدش گلو درد شدید و ابریزش بینی گرفتم…. رو به بهبودی بودم ولی مجددا از یه هفته پیش ابریزش بینی و گلو درد گرفتم دوباره…. متاسفانه مردم اصلا رعایت نمیکنن ماسک نمیزنن و فاصله اجتماعی رو رعایت نمیکنن…. مدارس هم باید ماسک رو دوباره اجباری کنن

  18. .... گفت

    سلام
    من از چند هفته پیش گلودرد آبریزش و تنگی نفس و سرفه داشتم و حدس میزنم سویه پیرولا را مبتلا شدم
    لطفا مسئولین هر چه سریعتر اقدام کنند !

  19. مریم گفت

    درود .همسرم بیمار شد باعلائم خستگی شدید وبدن درد و درد قفسه سینه و بی اشتهایی و سرفه و گلو دردو تب.با مصرف داروهای گیاهی مثل جوشانده چهار تخمه و جوشانده سرما خوردگی و مصرف سوپ خیلی بهتر شد و آخر کار هم درمانگاه چنتا آمپول و سرم و آمپول نوروبین. حالشون خوب شد.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممنون از اینکه تجربیات خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. با آرزوی سلامتی برای شما و همسر گرامی.

  20. صنم گفت

    من دو ماه و خورده ایه درگیر شدم بعد از یه ماه علائم سرماخوردگی و خستگی و گزگز دست و پاهام و علائم گوارشی و بدن درد و علائم استرس و…:( بالاخره از بستر پا شدم دوهفته بعدترشم بازم خستگی عجیبش همراهم بود بعد بهتر شدم اما از یه هفته بعدش یه روز خوبم دوروز بد هرچند نسبت به یه ماه پیش خیلی بهترم اما بازم یه سری علائم مثل سرفه همراه تب خفیف یه مدت اومد و بعد رفت حالا هم حالت تهوع و نفخ با تب خفیف اومده و گاهی کمردرد و گردن درد میاد همراهش یه کم بهتر می شه دوباره شروع میشه واقعن خسته شدم آزمایشم دادم نرمال بود گاهی میگم نکنه بااضطراب آزمایش دادم خطا داشته ازبس که علائم عجیب چسبیده بهم ول کن نیست هیچوقت تو عمرم اینجوری مریض نشده بودم ممکنه دوباره کرونا گرفته باشم یا دوتا ویروس گرفته باشم از یه نوع دیگه لازمه دوباره برم دکتر؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، متاسفانه در برخی افراد این ویروس مدت زمان بیشتری باقی خواهد ماند و طی این مدت با علائم مختلف روبر خواهید شد. درصورت شدت علائم توصیه می‌شود به پزشک متخصص عفونی مراجعه نمائید.

  21. سروش گفت

    لطفا انتشار بدین…سویه پیرولا با نشانه های عمومی سر درد، گلودرد ،گرفتگی بینی و آبریزش،سرفه خشک در اول و خلط دار در آخر در حال انتشار گسترده هست..چون ایمنی جمعی داره اکثرا غلبه می کنن اما باید مراقب کسایی که نقص ایمنی یا سن بالا هستن باشیم…یکی از نشانه های اصلی دوره نهفتگی که ظاهرا طولانی و تا 1 هفته شده که باعث میشه انتقال به اطرافیان زیاد بشه بدون اینکه متوجه بشین…دوره درمان دیگه 3 یا 5 روزه نیست ..سیر بیماری من از سر درد و گلودرد شروع شد و گرفتگی بینی و سرفه خشک ادامه دارشد بعد 7 روز سرفه ها خلطی شدن ولی هیچ علایم دیگه ای نیست و ویروس هنوز رفع نشده احتمالا دوره 10 تا 14 روزه برای درمان لازم داره…خیلی مراقب اطرافیان باشین.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممنون از راهنمایی و مطالب شما.
      با آرزوی سلامتی

    2. محمد گفت

      الان من دوماه درگیرم و جالبه که همه علایم رو داشتم و مخصوصا گوش درد که دیگه اصلا صدایی نمیشنیدم. درمان خاصی نداره هرچیزی که بگین خوردم ازداروهای شیمیایی تا گیاهی هنوز خوب نشدم. اما دمنوش پنیرک و عناب و پونه و بنفشه و تخم گیشنیز و آویشن رو درست کردم که خیلی بهتر شدم.

      1. پیمان گفت

        سلام منم دوماهه اینطورم خوب نمیشن

  22. سیاوش گفت

    درد شدید پاها زانوها کمردرد ودست درد ویخ زدنه کف پا که با جوراب هم از بین نمی رود اولین باره همچین دردی سراغم اومده حتی نمیتونم توالت برم انواع قرص و ویتامین هم خوردم تاثیری نداشت امیدوارم آنفلونزا باشه

  23. سعید گفت

    سلام بیماری ما هم با گلودرد شدید و گوش درد و سردرد همراه بود و بعد آبریزش و تب و بدن درد شدید . در گلویم انگار یک توپ گیر کرده و درد شدیدی موقع قورت دادن آب دهان و بلع غذا دارم.
    از آموکسی سلیلین و قرص سرماخوردگی و خوردن مایعات و شلغم و .. فقط استفاده می کنم.

    1. شهریار گفت

      منم در یک سمت سرم احساس گوش درد و سر درد و‌چشم درد دارم و احساس بی حوصلگی و خستگی
      راه درمان ویروس جدید چیست!؟
      با مسکن بهترم ولی اثرش مسره باز شروع میشه

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        درمان اختصاصی وجود ندارد، معمولا با استراحت چندروزه و دریافت مایعات کافی علائم برطرف خواهند شد. درصورت عدم بهبودی یا شدت علائم به پزشک مراجعه نمائید.

  24. محمد گفت

    سلام من درگیر انفولانزا شدم تمام علائم امیکرون داشت بعد مراجعه به بیمارستان دیدم حداقل ده نفر با علائم من اونجا بستری هستند لطفا مسئولین اعلام کنند و اقدامات پیشگیرانه مثل ماسک الزامی کنند

    1. بهرنگ گفت

      همه جا کرونا باز برگشته و امار مریض و مرگ و میر بالا رفته ولی اصلا نه دیگه واکسن وجودددارد نه اطلاع رسانی

  25. سهند گفت

    من هم خيلي اذيت شدم و دارم ميشم هنوز..
    هفته قبل با گلو درد شروع شد، روي صورتم جوشهاي دردناك مثل تبخال زد، گوش درد شديد، بعد دو سه روز تب شديد و لرز، سوزش چشم، سرفه خلط دار، گرفتگي و ابريزش بيني، و اين داستان همچنان ادامه دارد بدون تب و لرز..
    نميدونم دكتر رفتن كمكي ميكنه يا بايد تحمل كنم تا دورش بگذره، ممنون ميشم نظرتون رو بفرماييد

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر، اگر علائم غیرقابل تحمل و اذیت کننده است به پزشک مراجعه نمائید. در غیر این صورت چندروز آینده با استراحت علائم برطرف خواهند شد.

  26. الهام گفت

    سلام
    پسرای منم درگیر این ویروس جدید هستن
    اول با تب و لرز شروع شد بعد سرفه های شدید و خلط دار و آبریزش بینی و سردرد
    یک هفته هست همین علائم رو دارن و هنوز تب میکنن و داروها تاثیر خاصی نداره
    با اینکه اول مهر واکسن آنفولانزا زدن ولی تا الان سه بار دچار بیماری شدن😔

  27. بهرنگ گفت

    با سلام، با اینکه در مکانهای شلوغ ماسک میزنم ولی متاسفانه دیشب ۲ آذرماه کرونا گرفتم تمام علایم جدید دارم مثل تب لرز و گلودرد و استخوان درد و طپش قلب و اسهال، خواهشا ماسک بزنید خیلی مریضی سختیه.

  28. فرهاد گفت

    سلام خدمت شما این بیماری سردرد شدید و تب بالا داره و گرفتگی واحتقان بینی و آبریزش شدید بینی سوزش گلو و لرز جزیی و بدن درد جزیی از علایم دیگه اش هست و بنظرم این ویروس مجددا اومده و علایم کرونا پیرولا جدید هست

    1. مرضیه گفت

      دختر سه و نیم ساله من دقیقا همه این علایم رو داره- رفتیم دکتر تب بر و پلارژین کیدز بهش می دیم.

  29. الهام گفت

    خیلی ویروس بدی هست یک هفته از شروع بیماریم میگذره همچنان بدحالم!
    با تب و لرز شدید و بدن درد شروع شد بعدش ضعف و تهوع و معده درد هم اضافه شد به علائمم.
    دوره اش چندروزه هست؟چرا خوب نمیشم آخه!

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، به طور معمول یک هفته و در موارد شدید ممکن است تا یک ماه نیز علائم بیماری با فرد همراه باشد. در این مدت توصیه می‌شود استراحت کافی داشته باشید و مایعات زیاد و مقوی مصرف نمائید و صبر کنید تا بهبودی شما حاصل شود. درصورتی که هعلائم شدید شد یا رو به بهبودی نرفت به پزشک مراجعه نمائید.

    2. فری گفت

      اینا مافیای داروووو دست های پشت پرده این‌ویروس هارو پخش میکنن برای فروش دارو خدا لعنتشششون کنه جان انسان براشون. مهم نیس من رو از پا دراورده یکی میگه آنفولانزاس یکی میگه کرونا سویه پیرولا یکی اریس اخخخه لعنت به به همتون تاکی سیر نمیشید.

      1. علی گفت

        زر نزن بابا، آسیب های مالی و اجتماعی همه گیری در مقابل پول فروش واکسن بسیار بزرگتر است

      2. بهرنگ گفت

        همه جا کرونا باز برگشته و امار مریض و مرگ و میر بالا رفته ولی اصلا نه دیگه واکسن وجودددارد نه اطلاع رسانی

  30. مهدی گفت

    من وخانواده درگیر شدیم حدود۱۰روز طول درمان داره استراحت و تغذیه خوب کمک میکنه من مهرماه هم گرفتم اما ۳روزه خوب شدم این جدیده خیلی اذیت میکنه

  31. amir ali kuchaki گفت

    سلام .من چند روزی هست که درگیر یک ویروس شدم که تا حالا باهاش روبرو نشده بودم .چند روز اول احساس سنگینی سینه و سرفهای خشک داشتم .بعد تبدیل به تب لرز و بی حالی سردرد چشم درد .تو سرم به طور عجیبی احساس سنگینی و گنگی دارم .

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما؛ بله شدت علائم ویروس جدید در برخی افراد بیشتر است متاسفانه. با استراحت و دریافت مایعات کافی طی چندروز بهبود خواهید یافت.

  32. نسیم گفت

    دقیقا گوش و گلو و لثه هاو سرفه های وحشتناک

  33. sara گفت

    تب و لرز،گلو درد،سرفه های خشک، حالت تهوع، ضعف و بی‌حالی شدید، گوش درد،و اینکه چند روز بعد از ابتلا خود و خونواده ام همگی سرگیجه های دورانی شدید داشتیم، جوری که تحرکمون رو مختل میکرد

  34. آزاده ساداتی گفت

    سلام من و پسرم همین علائم کرونا دارم گلو درد شدید… پسرم یک هفته سرفه خلط دار از روز سوم داره.. گوش درد… تب خفیف…آبریزش بینی… ولی من فقط گلو درد شدید دارم اپیگلوتم ورم شدید کرده بود که با قرص آلرژی و مایعات داغ ورمش کم شد ولی هنوز گلو درد دارم… احساس خراشیدگی در گلو و آبریزش بینی هم دارم… تا این لحظه هنوز سرفه نکردم شاید چون اسپری آسم مصرف میکنم… ولی احساس بی اشتهایی و بی حالی شدید دارم… همش میخوام بخوابم…

  35. محسن گفت

    باسلام وقت بخیر
    من حدود ۱۰ روز هست که سرفه همراه با خلط دارم
    و از دو روز پیش طب ولرز و بدن درد و سرگیجه داشتم
    بعد از مراجعه به درمان گاه و تزریق دگزامتازون و سرم اپوتل مقداری از طبم کاسته شد ولی بعد از ۱۲ ساعت معده درد شدید و تمام قسمت گردن و پوست سر و کتفم پر از دانه یا جوش درد دار شده
    لطفا راهنمایی کنید ممکنه علائم ویروس باشه یا مضرات دگزامتازون هست تشکر از شما

  36. فرج الهی گفت

    سلام وقتتون بخیر،مدتی که بچه هام مریض هستن اولش تب داشتن وآبریزش بینی بعدمصرف داروقطع شدامابعدچندروزشدیدترازقبل شدن هردوبچه ام چشماشون عفونت شدیدگرفت باسرفه های شدیدقطره چشمی سرم زدن اماخوب نشدن هیچ ماهم مریض شدیم باهمون علائم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی، باید دوره بیماری بگذرد تا علائم بهبود یابند. درصورت شدت علائم و عدم برطرف شدن آن با استراحت و دریافت مایعات مقوی مجدد به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  37. مونا گفت

    گلو و درد و گوش درد شدید مقاوم به دارو که به عمرم همچین گلو دردی نداشتم و همچنان بعد ده روز ادامه داره
    سرفه های خلط دار، سر درد ، کمر درد

  38. Akbari گفت

    سلام پسرم 24سالش هست واکسن آنفولانزا هم اول آبان زد . ولی الان چند روز هست لرز و بدن درد و سرفه داره که دکتر گفت ویروس هست و دارو داد هنوز بهتر نشده شب لرز رو داره و تب سرفش هم بیشتر شده . نیاز به اسکن ریه هست می‌تونه کرونا باشه

  39. زهرا گفت

    سلام وقتتون بخیر من درست یک ماه درگیرشم سرفه های خلط دارشدید گرفتگی بینی سردردهای شدید بی حالی شدید طوری که حوصله زندگی کردن ازمن وبچه هام گرفته دردهاهمه زدن به فک ودندونام بدترین ویروس بودکه گرفتم هنوزم ضعف بی حوصلگی بدن درد خلط سردرد دارم انگارداروها گچ هستن وهیچ تاثیری ندارن آزبترومایسین سفکسیم کلیندامایسین ناتکس دیفن هیدرامین شربت زوفا اکسپکتورانت مونته کاست آموکسی سیلین آموکسی کلاو دیگه بازم بگم هیچ کدوم اثرنداشتن وندارن

    1. م گفت

      من ۵ روزه استفراغ میکنم و اسهال آبکی دارم، دارم میمیرم، رفتم درمانگاه دوتا قرص برای تهوع و اسهال دادن و یک سرم فقط. اسهال استفراغ شدید مواظب باشید من ۵ روزه حالم خیلی بده.

      1. سمیه گفت

        سلام خداقوت ، از فرمایشات دلگرم کننده شما ممنونم..هفته قبل سه شنبه سرماخوردگی خفیفی داشتم ، یک هفته بعد با سوزش سینه و تب دوباره به سراغم اومد. امروز روز سوم و هر روز آزیترومایسین ۵۰۰خوردم ، امروز یک الترا ویتامین سی هم خوردم همچنان تب می کنم .

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه دارو پرهیز نمائید و درصورتی که تب شما پایین نمی‌آید به پزشک مراجعه نمائید.

    2. زهرا گفت

      سلام دوست عزیز، این داروهایی که نام بردید برای عفونت های باکتریایی استفاده میشن و نه برای ویروس. جای تعجب نیست که هیچ کدوم اثر نداشتن. فقط باعث میشه بدنتون مقاوم به آنتیبیوتیک بشه و زمانی که عفونت باکتریایی داشته باشین دیگه روتون اثر نذاره. لطفا برای عفونت های ویروسی از آنتیبیوتیک استفاده نکنید.

  40. محبت گفت

    من یک خانم باردارم و نمیتونم دارو مصرف کنم. فقط دمنوش و مایعات و پرهیز غذایی داشتم. برای من با سردرد، تب، گلودرد و تعریق شبانه شروع شد. اما در عرض ۲۴ ساعت خوب شد و یک چند روزی رو به بهبود بودم تا اینکه مجدد سرفه های خشک و آبریزش بینی شروع شد و الان تقریبا ۱۰ روزی هست درگیر این سرفه ها هستم. نمیدونم کروناست آنفولانزاست به خاطر آلودگی هواست

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام وقت بخیر
      نیاز به انجام کاری نیست مگر اینکه تب کنید و تنفس تون سخت باشه و صدای خس خس داشته باشه ، در این صورت به پزشک مراجعه کنید . برای سرفه اگر اذیت میشید میتونید از شربت‌ گیاهی پلارژین استفاده کنید

      1. محمد گفت

        با سلام
        این سویه جدید همه خانواده رو درگیر کرده و بخصوص کودکان.تب طولانی سرفه سردرد و آبریزش و گوش درد رو هم شامل میشه. فقط باید دمنوش گیاهی مصرف کرد و شلغم و عناب

      2. زهرا گفت

        سلام من باردارم ..متاسفانه از دیشب من و پسرم بعد مهمونی آبریزش بینی گرفتیم من گلو درد شدید دارم اصلا نتونستم بخوابم ..داروهم نمیتونم مصرف کنم ..چکنم بهترشو ؟؟گلو درد خیلی سخته

      3. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام وقت بخیر
        بهتر است با تب و آبریزش بینی کنار بیاین، با دوش آب گرم، بخور و سرم شستشو (از بینی وارد کنید از دهان خارج کنید یا غرغره کنید) که ویروس و باکتری از بدن خارح و بهبود پیدا کنید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.