ورم رحم چیست؟ + پیشگیری و بهترین درمان ورم دهانه رحم

0 28,927
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

ورم رحم و یا سرویسیت (cervicitis) که به آن ورم دهانه رحم نیز می‌گویند، بیماری شایعی است که قریبا نیمی از تمام زنان در زندگی خود آن را تجربه کرده‌اند. ورم رحم می‌تواند در اثر آلرژی، عفونت واژن، یا تحریک فیزیکی یا آسیب به دهانه رحم ایجاد شود. اما علت ورم رحم چیست؟ علائم ورم رحم چگونه است؟ درمان ورم رحم چیست؟ تا انتهای این این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به عوامل ابتلا به این عارضه و بهترین روش‌های تشخیص و درمان ورم رحم بپردازیم.

دهانه رحم چیست؟

ابتدا به تعریف دهانه رحم بپردازیم. دهانه رحم به دریچه‌های بین واژن و رحم گفته می‌شود. این قسمت از اندام تناسلی شما در پایین رحم قرار گرفته و شبیه به یک دونات کوچک است. هنگامی که باردار نیستید، دهانه رحم شما مخاطی تولید می‌کند که به عنوان ترشحات واژن شناخته می‌شود. همچنین در بیشتر ماه‌ها، دهانه رحم مخاط غلیظی تولید می‌کند که ممکن است ورود اسپرم به رحم را دشوار کند.

ورم دهانه رحم
ورم دهانه رحم

ورم رحم چیست؟

رحم اندام کوچک و دایره‌ای شکل است که در بالای کانال واژن قرار دارد. ورم رحم بیماری شایعی است که به عنوان التهاب رحم نیز توصیف می‌شود. در صورت ابتلا به این عارضه، رحم و سایر قسمت‌های گردنه رحم شما ملتهب می‌شود و دچار قرمزی شده و ترشحات چرکی واژن خواهید داشت. همچنین امکان دارد زمانی که اندام تناسلی خود را لمس می‌کنید دچار خونریزی شوید.

علت ورم رحم

ورم رحم می‌تواند در اثر آلرژی، بیماری مقاربتی (STD)، عفونت مقاربتی (STI)، تحریک‌های آلرژیک و یا آسیب‌های فیزیکی به دهانه رحم ایجاد شود. برای متخصص زنان و زایمان شما بسیار مهم است که علت ورم رحم شما را تعیین کند، به خصوص اگر علت آن عفونت واژن باشد. عفونت می‌تواند به سرعت به سایر اندام‌های تناسلی مانند رحم یا لوله‌های فالوپ سرایت کرده و برای باروری آینده شما مشکلاتی ایجاد کند و یا شما را دچار ناباروری کند. اگر در حال حاضر باردار هستید، ورم رحم ناشی از عفونت می‌تواند خطر جدی برای شما و کودکتان باشد.(1)

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، عفونت‌های مقاربتی یکی از عوامل شایع ابتلا به ورم رحم هستند، برخی از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی که باعث ورم رحم می‌شوند عبارتند است:

یکی از اصلی‌ترین عوامل ابتلا به عارضه ورم رحم، بیماری کلامیدیا است. کلامیدیا یکی از شایع ترین بیماری‌ها است که اغلب زنان به آن مبتلا می‌شوند. تخمین زده شده است که 40٪ از موارد ابتلا به ورم رحم در زنان ناشی از ابتلا به کلامیدیا است.

در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان، تست انواع بیماری‌های مقاربتی از جمله تست HPV که بسیار شایع است و عامل اصلی ابتلا به زگیل تناسلی است با بالاترین دقت و کیفیت انجام می‌شود. جهت ثبت درخواست و مشاوره رایگان روی تصویر زیر کلیک کنید.

مشاوره و تست HPV
مشاوره و تست HPV

گفته شد که عوامل زیادی برای ایجاد ورم رحم وجود دارد. در حالی که ورم دهانه رحم حاد معمولاً به دلیل عفونت ایجاد می‌شود، ورم دهانه رحم مزمن به احتمال زیاد ناشی از یک علت غیر عفونی است. برخی از شایع‌ترین موارد غیر عفونی که می‌توانند باعث التهاب رحم شوند عبارتند از:

  • آسیب ناشی از اشیاء وارد شده به کانال واژن، مانند تامپون‌ها
  • آلرژی‌ به برخی مواد شیمیایی، مانند آلرژی به اسپرم کش‌ها و یا دوش‌های واژینال، و لاتکس موجود در کاندوم‌ها
  • سطوح پایین استروژن یا پروژسترون بالای، ناشی از یائسگی
  • واژینوز باکتریایی
  • ابتلا به برخی انواع سرطان مانند سرطان دهانه رحم

پیش‌بینی شده است که بیش از نیمی از زنان بالغ به بیماری ورم رحم مبتلا خواهند شد. همچنین زنانی که رفتارهای جنسی پرخطر دارند و شرکای متعددی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به ورم رحم هستند.

علائم ورم رحم چیست؟

ورم رحم اغلب همراه با قرمزی و تورم رحم مشخص می‌شود. در صورت ابتلا به این عارضه، رحم شما ممکن است به راحتی خونریزی کند یا چرک و مخاط از آن ترشح شود. در بسیاری از موارد، زنان مبتلا به ورم رحم هیچ علائم ظاهری را تجربه نمی‌کنند، اما برخی از علائم رایجی که در صورت ابتلا به این بیماری ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

علائم ورم رحم
علائم ورم رحم

تشخیص ورم دهانه رحم

تنها راه مطمئن برای تشخیص اینکه آیا به زخم رحم مبتلا شده‌اید یا خیر، ارزیابی علائم خود با یک پزشک متخصص زنان است. ورم دهانه رحم معمولا با انجام معاینه لگن تشخیص داده می‌شود.

اما در صورتی که هرکدام از علائم ورم رحم را مشاهده کردید بسیار مهم است که به دنبال بررسی و ارزیابی علائم خود با پزشک باشید، به خصوص اگر در گذشته به بیماری‌های مقاربتی مبتلا بوده‌اید. در برخی موارد افراد ممکن است هیچ کدام از علائم ورم دهانه رحم را تجربه نکنند و یا تا زمانی که شدت بیماری به مرحله‌ای جدی نرسد، متوجه آن نشوند. بنابراین، معاینات منظم زنان ضروری است تا متخصص زنان و زایمان بتواند هرگونه ناهنجاری را در واژن شما بررسی کرده و از ابتلا و یا پیشروی بیماری شما جلوگیری کند.(2)

درمان ورم رحم

اگر ورم رحم شما ناشی از عفونت نباشد و به دلایل آلرژیک ایجاد شده باشد، ممکن است نیازی به درمان پزشکی نداشته باشید و مشکل شما به خودی خود درمان شود. اما برای درمان ورم رحم اغلب از آنتی بیوتیک‌های خوراکی استفاده می‌شود. آنتی بیوتیک‌ها برای از بین بردن هر گونه عفونت باکتریایی که ممکن است باعث بروز این بیماری شده باشند تجویز شده و در اغلب موارد این بیماری را درمان می‌کنند.(2)

پزشک شما برای درمان ورم رحم ممکن است موارد زیر را تجویز کند:

  • مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی
  • مصرف داروهای ضد قارچ
  • مصرف داروهای ضد ویروسی

با اینکه در اغلب موارد آنتی‌بیوتیک‌ها ورم رحم را درمان می‌کنند، گاهی ممکن است مصرف آنها برای درمان این عارضه کافی نباشد. برای مثال اگر ورم رحم شما ناشی از بیماری‌های مقاربتی باشد به همین دلیل پس از انجام معاینه و بررسی تمامی علائم، متخصص زنان و زایمان شما می‌تواند بهترین روش درمانی برای شما را بر اساس سن، عادت‌های شما تعیین کند.

پیشگیری از ورم رحم

اگرچه همیشه نمی‌توانید از ابتلا به ورم دهانه رحم پیشگیری کرد، اما می‌توان رعایت بهداشت شخصی و داشتن رابطه جنسی ایمن خطر ابتلا به آن را کاهش داد. استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و ورم رحم را به شدت کاهش می‌دهد.

کلام آخر

ورم رحم بیماری شایعی است که به عنوان التهاب دهانه رحم نیز توصیف می‌شود. ورم رحم اغلب به دلیل عفونت‌های باکتریایی در زنان دیده می‌شود یکی از اصلی ترین عوامل ابتلا به ورم رحم، بیماری کلامدیا است. کلامدیا یکی از شایع ترین بیماری‌های مقاربتی است که اغلب زنان به آن مبتلا می‌شوند. ورم دهانه رحم اغلب خطر جدی برای سلامتی افراد نیست اما به این شرط که از پیشروی آن جلوگیری کرده و نسبت به درمان آن اقدام کنید. ورم رحم به راحتی قابل درمان است و پزشکان برای درمان آن آنتی بیوتیک‌های خوراکی را تجویز می‌کنند.

ورم رحم چیست؟

ورم رحم بیماری شایعی است که به عنوان التهاب دهانه رحم نیز توصیف می‌شود. در صورت ابتلا ورم رحم، سایر قسمت‌های گردنه رحم شما ملتهب شده و دچار قرمزی می‌شود همچنین ممکن است ترشحات چرکی واژن داشته باشید و زمانی که اندام تناسلی خود را لمس می‌کنید دچار خونریزی شوید.

عوامل ابتلا به ورم رحم چیست؟

ورم رحم می‌تواند در اثر آلرژی، بیماری‌های مقاربتی (STI)، عفونت، تحریک‌های فیزیکی و یا آسیب به دهانه رحم ایجاد شود. برای متخصص زنان و زایمان شما بسیار مهم است که علت ورم رحم شما را تعیین کند، به خصوص اگر علت آن عفونت باشد.

علائم ورم رحم چیست؟

در بسیاری از موارد، زنان مبتلا به ورم رحم هیچ علائم ظاهری را تجربه نمی‌کنند اما داشتن خونریزی‌های غیر طبیعی واژینال و یا ترشحات واژن، سوزش ادرار و تکرر ادرار و رابطه جنسی دردناک از شایع‌ترین علائم ورم دهانه رحم هستند.

درمان ورم رحم چیست؟

اگر ورم رحم شما ناشی از عفونت نباشد و به دلایل آلرژیک ایجاد شده باشد، ممکن است نیازی به درمان پزشکی نداشته باشید و مشکل شما به خودی خود درمان شود. اما برای درمان ورم رحم اغلب از آنتی بیوتیک‌های خوراکی استفاده می‌شود.

منبع draliabadi clevelandclinic
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.