درمان فوری ویروس جدید اسهال و استفراغ در کودکان و بزرگسالان 1402

352 632,651
زمان مطالعه این مطلب: 10 دقیقه

اسهال و استفراغ ویروسی یا گاستروانتریت ویروسی (Viral Gastroenteritis) پدیده‌ای است که در تابستان‌ها بیشتر شایع می‌شود. بنابراین یک بیماری عفونی ناشناس به حساب نمی‌آید. اما پزشکان به تازگی نوعی جدید از اسهال استفراغ ویروسی را گزارش داده‌اند که علاوه بر کودکان، دانشجویان، به ویژه ساکنان خوابگاه‌های دانشجویی به آن مبتلا شده‌اند. در ادامه مقاله مجله سلامت کیوان درباره اسهال و استفراغ ویروسی، نوع جدید آن و شیوع آن در کشور ایران توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

اسهال و استفراغ ویروسی چیست؟

اسهال و استفراغ ویروسی، یک عفونت روده‌ ای محسوب می‌شود که عموماً با علائمی مانند اسهال آبکی، گرفتگی معده، حالت تهوع یا استفراغ و گاهی اوقات تب همراه است. این عامل عفونی عمدتاً از طریق تماس با فرد آلوده، استفراغ و مدفوع آلوده به ویروس یا مصرف غذا و آب آلوده انتقال می‌یابد. افراد با علائمی که به آنها اشاره کردیم به پزشک مراجعه می‌کنند و با انجام آزمایش‌ خون و مصرف داروهای تجویز شده درمان می‌شوند. اسهال و استفراغ ویروسی برای نوزادان، افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می‌تواند کشنده باشد.

ویروس جدید اسهال و استفراغ 1402
ویروس جدید اسهال و استفراغ 1402

شیوع اسهال و استفراغ ویروسی در ایران 1402

در اول خرداد ماه 1401 در چندین دانشگاه کشور مسموم شدن تعدادی از دانشجویان به جهت درگیری با این بیماری تایید شد. در همان زمان، محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار در گفتگوی خود ذکر کرد: موارد اسهال ویروسی به صورت طغیانی در بعضی مناطق کشور مشاهده می‌شود. شیوع این بیماری نسبت به سال گذشته افزایش 2/7 برابری داشته است؛ به طوریکه در 2 ماه گذشته حدود 30 هزار اسهال در کشور به ثبت رسیده که این عدد احتمالا 65 درصد از کل اسهال در کشور را در بر می‌گیرد.

وی افزود: عمده موارد بیماری ناشی از مصرف آب‌های غیربهداشتی و لوله کشی نشده و میوه‌هایی که ضدعفونی نشده‌اند می‌باشد. توصیه های بهداشتی به جهت جلوگیری از مبتلا شدن به این ویروس، رعایت بهداشت فردی در هنگام مسافرت و صرف غذا در بیرون از منزل، مخصوصاً شستن دست‌ها و رعایت ضدعفونی کامل میوه‌ها و سبزیجات است.

وی یادآور شد: با توجه به آنچه که تاکنون شاهد آن هستیم، احتمالا تابستان سختی را در رابطه با بیماری‌های اسهالی در پیش داشته باشیم. از ابتدای سال 1401 تا خرداد، 1692 مورد بیماری در کشور در رابطه با مسمویت غذایی به ثبت رسیده که همه آنها ناشی از مصرف مواد غذایی خوب نگهداری نشده بوده است.

حالا که در اردیبهشت 1402 هستیم، پزشکان و مسئولان کشوری از شیوع دوباره این ویروس جدید در کشور خبر می‌دهند. البته این ویروس که روتاویروس نامیده می‌شود، چندسالی است که شیوع داشته و ویروس جدیدی نیست. حسن فرشیدی، معاون وزیر بهداشت در واکنش به طغیان روتاویروس جدید 1402 در کشور اظهار کرد: این ویروس همه ساله در زمستان و بهار و بیشتر در کودکان زیر 5 سال رخ می‌دهد و چیز جدیدی نیست. همچنین ذکر کرد اقدامات جهت واکسیناسیون سراسری برای کودکان زیر 5 سال در دست پیگیری است و به محض تکمیل و آماده سازی آن، به مادران جهت تعیین زمان تزریق واکسن اعلام خواهد شد.

مطالب مرتبط:

علائم اسهال استفراغ ویروسی

با این که اسهال و استفراغ ویروسی (Gastroenteritis) را معمولاً آنفولانزای معده نیز می‌نامند، اما کاملاً با آنفولانزا فرق دارد. آنفولانزا فقط بر سیستم تنفسی از جمله بینی، گلو و ریه‌ها تأثیر می‌گذارد. اما گاستروانتریت به روده حمله می‌کند و علائم زیر را دارد:

تأکید بر غیرخونی بودن اسهال به این دلیل است که اسهال خونی معمولاً از عفونت متفاوت و شدیدتری خبر می‌دهد. سایر علائم نیز بین مبتلایان به اسهال و استفراغ ویروسی مشترک است. اگرچه با توجه به علت، علائم در عرض 12 تا 48 ساعت پس از ابتلا ظاهر می‌شوند، شدت آنها نیز در طیف شدید تا خفیف قرار می‌گیرند. علاوه بر این، علائم معمولاً فقط 1 یا 2 روز در فرد دیده می‌شوند، اما گاهی اوقات ممکن است تا 14 روز هم طول بکشد.

همین حالا که درحال مطالعه این مقاله هستید و امکان مراجعه به پزشک ندارید، می‌توانید با وارد کردن اطلاعات و مشکل خود به صورت رایگان در فرم زیر از خدمت مشاوره با متخصصان مجله سلامت کیوان بهره‌مند شوید. همین حالا اقدام کنید و سپس به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.




    راه های انتقال اسهال استفراغ ویروسی

    به گفته پزشکان، متاسفانه این ویروس سرایت پذیری بالایی دارد و می‌توانند افراد زیادی را درگیر کنند. راه انتقال آن از طریق تماس فرد به فرد، مدفوع و استفراغ فرد آلوده، اشیاء آلوده به ویروس و استفاده از غذای آلوده، می‌باشد. افراد بیمار باید از تماس با افراد دیگر به خصوص گروه‌های آسیب پذیر مانند سالمندان، کودکان یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند خودداری نمایند. لازم به ذکر است انتقال این بیماری همانند ویروس کرونا، صرفاً از طریق تنفس صورت نخواهد گرفت و همه‌گیری بیماری اسهال استفراغ مانند آن نخواهد بود.

    راه های انتقال ویروس اسهال استفراغ
    راه های انتقال ویروس اسهال استفراغ

    ویروس جدید اسهال و استفراغ در کودکان

    اسهال استفراغ ویروسی نوعی بیماری عفونی است که در نوزادان و کودکان بیشتر دیده می‌شود. زیرا توجه کودکان به رعایت بهداشت فردی و مصرف نکردن آب و غذای آلوده کمتر از بزرگسالان است. بنابراین بهتر است با علائم این بیماری در کودکان و حتی نوزادان آشنایی داشته باشید.

    • اگر نوزاد یا کودکی تب 38.9 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر دارد.
    • خسته یا بسیار تحریک پذیر به نظر می‌رسد.
    • از ناراحتی یا درد زیاد، گلایه می‌کند.
    • با مشکل استفراغ یا اسهال مواجه شده باشد.

    بیشتر بخوانید: کرونا در کودکان؛ علائم، تشخیص و درمان

    علائم اسهال و استفراغ ویروسی در کودکان

    این علائم وجود ویروس جدید اسهال در کودکان را اعلام می‌کنند. سایر مشکلاتی را که کودکان مبتلا به گاستروانتریت با آن روبرو می‌شوند، در ادامه توضیح خواهیم داد.

     به نظر می‌رسد که بدن کودک به علت اسهال شدید با مشکل کم آبی مواجه می‌شود. البته این مشکل را با مقایسه میزان نوشیدن و میزان ادرار کودکان نسبت به مقداری که برای آنها عادی است، می‌توان تخمین زد. والدین و اطرافیان کودکان باید مراقب علائمی مانند خشکی دهان، تشنگی و گریه بدون اشک، مراقب علائم کم آبی در نوزادان و کودکان بیمار باشند.

    علائم ویروس جدید اسهال و استفراغ در کودکان
    علائم ویروس جدید اسهال و استفراغ در کودکان

    در صورت مشاهده هر یک از علائم و یا نشانه‌های زیر در کودکان فوراً به پزشک مراجعه کنید:

    • اسهال کودک شما بیش از یک روز طول بکشد
    • تحریک‌پذیری و یا بی‌حالی
    • تب بالا همراه با تعریق بدن.
    • داشتن حالت تهوع و استفراغ مکرر
    • درد شدید در نواحی شکم
    • علائم کم‌آبی بدن
    • مدفوع حاوی خون یا سیاه رنگ

    همچنین برای رفع کم آبی بدن ناشی از ابتلا به ویروس اسهال و استفراغ می‌توانید از محلول خوراکی وان لایت شرکت گیتا دارو استفاده نمائید. جهت کسب اطلاعات بیشتر روی تصویر زیر کلیک کنید.

    افرادی که نوزاد دارند لازم است بدانند که شاید تف کردن یک اتفاق روزمره برای کودک آنها باشد، اما استفراغ این‌طور نیست. البته نوزادان به دلایل مختلفی استفراغ می‌کنند که بسیاری از آنها را نباید نادیده گرفت. برعکس باید آنها را با پزشک متخصص در میان گذاشت تا روش درمانی درست استفاده شود. اکیداً توصیه می‌شود پس از مواجهه با علائم این ویروس در کودکان بدون تجویز پزشک خودسرانه به سراغ مصرف آنتی بیوتیک‌ها نروید.

    اگر نوزادی با علائم زیر مواجه شود، والدین و یا اطرافیان باید آنها را به پزشک عمومی یا متخصص اطفال گزارش دهند تا درمان سریع‌‌تر صورت گیرد.

    • استفراغ مکرر دارد
    • بعد از 6 ساعت باز هم نیازی به تعویض پوشک او نیست
    • از اسهال شدید و استفراغ رنج می‌برد
    • دهان خشکی دارد یا بدون اشک گریه می‌کند
    • خواب آلودگی غیرعادی دارد

    از آنجایی که علائم بیماری‌های عفونی مانند انواع هپاتیت مشابه هستند، به راحتی می‌توان اسهال ویروسی را با اسهال ناشی از باکتری‌هایی مانند کلستریدیوم دیفیسیل، سالمونلا و اشریشیا کلی یا انگل‌هایی مانند ژیاردیا اشتباه گرفت. بنابراین باید این علائم را با پزشک در میان گذاشت تا با تجویز آزمایش، بررسی نتایج آن و ارائه برنامه درمانی، از سلامتی نوزاد مراقبت کنند.

    همچنین برای کودکانی که از شیرخشک تغذیه می‌کنند مصرف شیر خشک AL110 برای بهبود اسهال و روند بیماری مؤثر است که با تجویز پزشک باید مصرف گردد.

    ویروس جدید اسهال 1402
    ویروس جدید اسهال 1402

    ویروس جدید اسهال

    به طور کلی اسهال ویروسی به دو نوع نوروویس و روتاویروس تقسیم می‌شود. در حالی که موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای مختلف رو به افزایش است، ویروسی دیگر از نوع نوروویروس شیوع پیدا کرده که باعث اسهال استفراغ ویروسی می‌شود. معمولا گفتنی است که با برداشته شدن محدودیت‌های کرونا و برگزاری مراسم‌ها و مهمانی‌های مختلف، بیماری‌های عفونی بیشتر شده است. در رابطه با اینکه موج جدید کرونا در ایران ارتباطی با ویروس اسهال و استفراغ دارد یا خیر اطلاعاتی در دست نیست.

    هرچند تحقیقات نشان نمی‌دهد که شیوع نوروویروس مستقیماً با شیوع ویروس کرونا مرتبط است. اما رعایت نکردن نکات بهداشتی نسبت به سال‌های اول شیوع ویروس کرونا، باعث افزایش تعداد مبتلایان به ویروس جدید اسهال می‌شود. توجه داشته باشید که این ویروس قدرت سرایت بالایی دارد؛ در صورت ابتلا سعی کنید خود را قرنطینه نمائید و از حضور در جمع خودداری نمائید(1).

    بیشتر بخوانید:

    علائم ابتلا به ویروس جدید اسهال

    نوروویروس بسیار مسری است و از طریق سطوح آلوده و غذا یا آب آلوده بین انسان‌ها منتقل می‌شود. در صورت ابتلا به این بیماری 12 تا 48 ساعت پس از ابتلا علائم بروز خواهند کرد. بیماری ناشی از نوروویروس که معمولاً به عنوان اسهال استفراغ ویروسی شناخته می‌شود و با علائمی مانند تب، درد عضلانی، اسهال، حالت تهوع، درد معده و استفراغ همراه است. در ضمن، شیوع آن در مناطقی مانند شهربازی‌ها که تجمع افراد زیاد است یا مهدکودک‌ها و مدارس، بیشتر گزارش می‌شود.

    روش های پیشگیری از ویروس جدید اسهال

    نوروویروس توانایی چسبیدن به سطوح را دارد و ممکن است افراد زیادی را مبتلا کند و از طریق مواد غذایی آلوده منتقل می‌شود. بنابراین باید بهداشت دست‌ها را بعد از دستشویی رفتن یا هنگام تهیه غذا رعایت کرد. باید میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف به خوبی شسته و کامل ضد عفونی کنید. ترجیحا غذای بیرون نخورند. برای جلوگیری از انتشار نوروویروس، افراد باید هنگام بیماری و تا 2 روز پس از پایان علائم در خانه بمانند.

    ویروس جدید استفراغ 1402
    ویروس جدید استفراغ 1402

    زمان مراجعه به پزشک برای اسهال استفراغ

    حال این سوال به میان است که در صورت ابتلا به بیماری اسهال و استفراغ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟ همانطور که گفته شد به طور معمول بهبود علائم این بیماری بعد از 2 تا 3 روز خواهد بود. در صورتی که اسهال ناشی از این ویروس پس از 3 روز متوالی ادامه دار بود و برطرف نشد حتما به پزشک متخصص مراجعه نمائید. همچنین در صورت داشتن استفراغ شدید، اسهال یا مدفوع خونی، استفراغ زرد یا سبز رنگ، دل پیچه شدید و درد ناگهانی سریعا به پزشک مراجعه نمائید.

    درمان استفراغ ویروسی در کودکان

    در اکثر موارد درمان اسهال و استفراغ کودکان در منزل ممکن است و حتی به تدریج در عرض چند روز بهبود پیدا می‌کند ولی برای کمک به بهبود کودک می توان این موارد را انجام داد:

    • برای پیشگیری از کاهش آب بدن کودک، به او مایعات زیاد بدهید
    • از الکترولیت‌های خوراکی علاوه بر شیر استفاده کنید. سرم خوراکی از آب و مایعات و آب میوه‌ها موثرتر است.
    • اگر کودک شما نتوانست میزان مایعات مورد نیاز را در یک وعده بخورد، آن را در وعده‌های متعدد به او بدهید.
    • وقتی استفراغ کودک کم کم متوقف شد، با احتیاط و به تدریج غذای ساده به او بدهید. مثل برنج ساده، سیب زمینی، نان و گوشت کم چرب.
    • بدون تجویز پزشک از دارو استفاده نکنید چون از دفع ویروس و باکتری از بدن جلوگیری می‌شود.
    • اگر کودک علائم از دست دادن آب شدید داشته باشد و قادر به نوشیدن زیاد مایعات نباشد، پزشک ممکن است برای تامین آب بدن، کودک را بستری و از طریق سرم مایع لازم را به کودک برساند.

    درمان ویروس اسهال جدید

    درمان این ویروس بیشتر توسط خود بدن صورت می‌گیرد و در واقع درمان به خصوصی برای آن وجود ندارد. مبتلایان باید استراحت کنند و مایعات زیاد بدون قند مصرف کنند. لازم به ذکر است مایعات قندی موجب شدت گرفتن این بیماری می شود. همچنین از مصرف چای، قهوه و نوشیدنی‌های کافئین دار نیز پرهیز نمایند. از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها مگر به دستور پزشک خودداری نمایند. کته، زیره، ماست و نعنا، موز و سیب زمینی به عنوان معجزه درمان اسهال شناخته شده و موجب کاهش شدت این بیماری می‌شود. مصرف پروبیوتیک‌ها نیز با تجویز پزشک می‌تواند در بهبود و درمان این بیماری کمک کننده باشد. نکته دیگری که باید ذکر کرد این است که پس از هر نوبت استفراغ و اسهال، 20 دقیقه صبر کنید و بلافاصله به فرد مبتلا غذا و مایعات ندهید.

    ساشه سابولار محصول شرکت فرابیوتیک، یکی از مکمل‌های پروبیوتیک‌ قوی و مؤثر برای رفع اسهال می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره سابولار روی تصویر زیر کلیک کنید.

    معمولا این ویروس بین 1 تا 2 روز و در شرایط بدتر ممکن است تا دو هفته نیز باقی بماند و پس از آن از بدن خارج می‌شود. چنانچه حال بیمار بد شد با تجویز پزشک می‌توان سرم تزریق کرد.

    برای پیشگیری از اسهال و استفراغ ویروسی چه کنیم؟

    با رعایت نکات مراقبتی زیر می‌توانید از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید:

    • شستن کامل دست‌ها بعد از دستشویی، بعد از تعویض پوشک نوزاد، و قبل و بعد از پختن یا خوردن غذا
    • تمیز کردن سطوح آلوده به ویروس با مواد ضدعفونی کننده
    • شستن لباس‌ها و ملحفه‌های فرد مبتلا به ویروس با مواد شوینده
    • پوشیدن دستکش پلاستیکی قبل از دست زدن به لباس‌ها، سطوح یا بدن فرد مبتلا به ویروس
    • استفاده از ماسک
    • پرهیز از رفتن به جاهای شلوغ و پرجمعیت

    جمع بندی

    • اسهال استفراغ ویروسی، نوعی بیماری عفونی شایع در فصل گرم است.
    • اسهال، استفراغ، دل درد، تب و درد عضلانی از علائم شایع آن محسوب می‌شود.
    • ویروس جدید اسهال هم علائمی مانند اسهال استفراغ ویروسی دارد.
    • رعایت بهداشت فردی، شستن میوه و سبزیجات و پختن کامل مواد خوراکی در کاهش ابتلا به این بیماری مؤثر هستند.

    ویروس جدید اسهال و استفراغ چیست؟

    ویروس جدید اسهال و استفراغ که در سال 1402 شیوع زیادی پیدا کرده است و عامل آن نوروویروس است به نام آنفولانزای معده نیز شناخته می‌شود. این ویروس پس از شیوع کرونا و برداشته شدن محدودیت‌ها شیوع زیادی پیدا کرد و از طریق آب، غذا و تماس نزدیک با فرد آلوده قابل انتقال است.

    آیا اسهال و استفراغ ویروسی فقط در بزرگسالان دیده می‌شود؟

    خیر. نوزادان و کودکان هم به این بیماری عفونی مبتلا می‌شوند.

    آیا اسهال و استفراغ ویروسی به آسانی قابل تشخیص است؟

    خیر. با توجه به شباهت علائم بیماری‌های عفونی با منشأ ویروسی و باکتریایی، تنها پزشکان از عهده تشخیص دقیق آن برمی‌آیند.

    اسهال استفراغ ویروسی بعد از چندروز خوب میشه؟

    به طور معمول و طبق گزارش‌های دریافت شده، طی شدن و بهبود این بیماری بین 1 تا 2 روز و در موارد شدید تا دو هفته نیز ممکن است زمان‌بر باشد.
    در موارد شدید احتمالاً اسهال در عرض ۵ تا ۷ روز و استفراغ معمولاً در ۱ یا ۲ روز متوقف می گردد.

    برای اسهال و استفراغ چی خوبه؟

    مصرف موز، برنج، سیب، نان تست، غلات پخته شده، نوشیدنی‌های بدون کافئین و آب سیب برای بهبود اسهال مفید هستند و همچنین مصرف آب انار و شربت زرشک به کاهش تهوع و استفراغ کمک کننده است.

    راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس جدید اسهال چیست؟

    1-نظافت و شست و شوی دست‌ها
    2- در صورت امکان از مصرف غذا در خارج از خانه بپرهیزید
    3- غذاهای مانده مصرف نکنید
    4-مواد غذایی پختنی را به صورت خام و نیم پز استفاده ننمائید.
    5- مواد غذایی خام را کاملا بشوئید و ضدعفونی نمائید.

    اسهال ویروسی تا چه مدتی واگیر دار است؟

    از زمان شروع بیماری اسهال ویروسی تا حدود 2 روز پس از بهبود امکان انتقال این ویروس به سایرین وجود دارد.

    برای بهبود این بیماری چه کاری انجام دهیم؟

    با توجه به کم شدن آب بدن پس از بیماری اسهال و استفراغ، از مایعات بدون قند مصنوعی به مقدار کافی استفاده نمائید. همچنین مصرف مایعات زیاد باعث افزایش بیرون روی و خارج شدن سریعتر ویروس از بدن خواهد شد. برای جبران کم شدن آب بدن می‌توان به صلاحدید پزشک سرم تزریق نمود.

    352 نظر
    1. Ds گفت

      سلام من سه روز هست به اسهال دچار شدم و با هیچ قرصی بهتر نمیشه قبلا دی سیکلومین میخوردم خوب میشدم ولی الان دیگه تاثیری نداره
      دل درد شدید دارم و حالت تهوع و اسهال
      نمیدونم باید چیکار کنم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        توصیه می شود جهت ذکر شرح حال بیشتر و مشخص شدن علت اسهال مزمن توسط پزشک متخصص گوارش معاینه شوید و از مضرف خودسرانه دارو پرهیز نمائید.

    2. M.j.n گفت

      سلام پسرم ۱۱ ماهه هست
      دو روزه اسهال شدید ابکی داره
      تب خفیف و حالت تهوع و استفراغ و بی حاله
      شکم درد هم داره چون موقع خواب هم به خودش میپیچه
      بردم دکتر سرم و امپول زدن و دی سیکلومین و مترانیدازول هم دادن
      اما هیچ تاثیری نداشته
      شیر خشکش رو هم lf عوض کردیم اما اسهال و شکم دردش بهبودی نداشت

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        اسهال در نوزادان شایع است و به دلایل مختلف ممکن است ایجاد می شود. اغلب عفونتهای ویروسی، باکتریایی، انگلی و تغییر در رژیم غذایی یا دارویی کودک یا مادر در صورت شیردهی و همچنین برخی بیماری های نادر مانند فیبروز کیستیک باعث این مشکلات در نوزادان می شود. احتمالا تا چند روز آینده این عوارض برطرف می شود در صورت رفع نشدن این علائم توصیه می شود نوزاد توسط پزشک اطفال معاینه شود.

    3. محمد گفت

      سلام خسته نباشید بنده الان ۱۰ روزی میشه که به این مشکل دچار شدم اول سوزش معده داشتم که قلب هم درگیر کرد سوزش قلب داشتم یک چند روز بعد تنگی نفس داشتم ا سوزش مدام معده هرغذایی میخوردم گلاب به روتون مجبور میشدم پس بدم چون هضم نمیشد باعث نفخ شدید میشد به حدی که میزد به قلبم همش باید باد گلو میزدم وگرنه قلبم اروم نبود
      همش عرق سرد میکردم ۵ روز نمیتونستم غذا بخورم لرز میکردم شب
      الان میتونم غذا بخورم تمامی حالت ها سوزش معده و غیره رفته
      ولی احساس سنگینی و گرفتگی معده دارم موقع نشستن و خوابیدن راحت نیستم
      ویروسیه چیه من حتی دکتر هم رفتم دارو دادن بهتر شد کمی ولی درمان نه بنظرتون از چیه؟

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        احتمالا دچار گاستروانتریت ویروسی شده بودید و شرایط شما رو به بهبودی است و اصلا جای نگرانی نیست. چنانچه این عوارض ادامه داشت توصیه می شود توسط پزشک داخلی معاینه شوید و آزمایشات تکمیلی انجام شود.

      2. رضا گفت

        محمد جان از چه نوع دارو هایی استفاده کردی من گرفتگی معده و رود دارم میخوام بترکم….

    4. فاضله گفت

      سلام و وقت بخیر
      ۹ روز پیش با گلو درد شدید از خواب بیدار شدم، حدود یکی دو روز بعد گلو درد برطرف شد و آبریزش بینی پیدا کردم، آبریزش بینی هم خوب شد ولی دچار حالت تهوع خیلی شدید شدم، همراه با سکسکه، ولی استفراغ ندارم،در حدی حالت تهوع داشتم که نمیتونستم چیزی بخورم و این بدنم رو بی حال میکرد، حالت تهوع هم به قدری بود که حتی توی خواب فقط باید صاف میخوابیدم و به پهلو نمیتونستم بخوابم.
      رفتم دکتر و یه قرص فاموتیدین، دمپریدون، تجویز کردند. امروز خواستم یکم ناهار بخورم، یکمی برنج و ماست و مرغ بدون رب و روغن خوردم ولی غذا سر معدم میمونه و هضم نمیشه. و اشتها هم ندارم با اینکه واقعا بعضی وقتا ضعف میکنم ولی چیزی نمیتونم بخورم. لطفا راهنماییم کنید. قرص دیگه ای هم لازمه بخورم؟

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        طبق توصیه پزشکتان داروها را مصرف کنید، نگران نباشید با دریافت مایعات کافی و ویتامینها از میوه و سبزیجات تازه روند رو به بهبودی رخ می دهد.

    5. کسری گفت

      سلام و درود دوستان ، آرزوی سلامتی برای همه ی بیماران

      دوستان من یک هفته پیش با سنگینی گلو مواجه شدم دقیقا احساس بغض در ناحیه گلو داشتم اول فکر کردم برای کشیدن سیگار زیاده ولی رفته رفته شدید تر شد طوری که نفس کشیدن برام سخت شد، سه روزی پیش با حالت تهوع از خواب بیدار شدم بعداز استفراغ، سوزش شدیدی در ناحیه معده و ناحیه بین معده و مری احساس میکردم خلاصه رفتم دکتر سرم زدم ، ولی بعدش بدتر شد که با تب و لرز همراه بود ، دل درد و اسهال آبکی بعدش شروع شد ، الان که سه روز میگذره خیلی بهتر شدم فقط مشکل اسهال دارم و از اون بدتر که واقعا داره اذیتم می کنه همون بغض گلو که کلا نفس کشیدن برام مختل کرده طوری که همین بغض گلو بهم حالت تهوع میده ولی بالا نمیارم ، با سرچی که تو گوگل زدم میگن دلیلش رفلکس اسید معده به مری ، ولی هرچی که هست از اسهال و استفراغ برای من خیلی درد ناک تره

      این علائم ذکر کردم تا اگه کسی دچار همچین مشکلاتی شده نگران نشه و نترسه چون با این ویروسی که اومده طبیعی به نظر میرسه و جای نگرانی نداره

      ولی اگه کسی راجب این بغض گلو می تونه منو راهنمایی کنه ممنون میشم چون واقعا نگرانم کرده

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی
        احساس بغض گلو بعد از عفونتهای تنفسی در اثر تجمع ترشحات ناحیه گلو شایع است و بعد از مدتی برطرف می شود. چنانچه این مشکل ادامه داشت جهت معاینه به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

      2. مهدی گفت

        سلام بنده همینطور شدم ویروس جدید متاسفانه اکثرا درگیر شدن من تنگی نفس و سوزش در ناحیه معده وقلب داشتم تب لرز هم کردم خوب میشه نگران نباش زمان لازمه چون خودم کشیدم دارم میگم ولی خوب میشه من الان کمی بهتر شدم

    6. محمدرضا گفت

      سلام. همسرم باردار هستش دو روز پیش دل درد سر درد و حالت تهوع شدید بهش دست داد و روز اول تب شدید داشت و شب تا صبح بالا آورد دکتر رفتیم تشخیص درستی ندادن اومدیم منم الان دچارش شدم دیشب آتیش می‌گرفتم از تب به قدری که مجبور شدم چند دفعه کمپرس آب یخ برم من اسهال نیستم اصلا یبوست گرفتیم اتفاقا دل درد سر درد بی حالی گرفتگی شدید عضلات استخوان درد حالت تهوع و استفراغ شدید تب شدید به قدری که از گرما نمیتونم نفس بکشم این چه ویروسیه؟ چیز دیگه‌ایه؟

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        این علائم در اغلب عفونتهای ویروسی شایع است که در بیشتر موارد نیاز به درمان خاصی ندارد. آنچه مهم هست کنترل تب و دریافت مایعات فراوان جهت جبران آب از دست رفته بدن است.

        1. احمد گفت

          سلام من الان بیست وچهارروزه این علایم و دارم…سونوگرافی رفتم به خاطره درد شکمم…ازمایشات تکمیلی خون دادم..حتی ازمایشهای عفونی هپاتیت کلون..ووتکمیلی …اماباز همچنان درگیرم .تقریبا کل شکمم درگیر شده ..اکثرا یبوست دارم ومشکل نفخ وسفتی شدن شکمم..حساسسیت به لمس شکمم دورناف تابالا منجربه سوزش شکمی ازداخل..سه باردکتر سرم وانتی بیوتیکهای زیاد زدن ولی کماکان دردو دارم کلافه ام..توروخدا اگه دارویی میدونید خوبه یا دکتری که بتونه درمان کنه بگید ..کلافه شدم سه روز یبوست دوروز اسهال…دوروزبعد زدن سرم وامپول خوب و اصلا درد ندارم .یهو بدتر …

    7. فاطمه گفت

      سلام
      پسر من ۶ سالشه، به قدری استفراغ می کنه که نمی تونم داروهایی که پزشک داده بهش بدم، اخه من با شکم خالی چجوری فارمنتین و سفکسیم بدم؟ تبشم با شیاف میارم پاییم
      دکتر آمپول برای تهوع زد ولی هیچ فایده ای نداشت، دمیترونم دادم و تا یک ساعت چیزی ندادم، ولی بازم بمحض خوردن آب و آبمیوه اونم بمقدار کم ، چندین بار بالا آورد
      چکار باید بکنم؟

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی برای فرزند گرامیتان
        توصیه می شود جهت ذکر شرح حال کاملتر و انجام آزمایشات تکمیلی توسط پزشک متخصص اطفال معاینه شوند.

    8. فاطمه گفت

      سلام خسته نباشید من ۲۰ سالمه و چند روزی هس معده درد دارم و این معده درد قطع و وصل می‌شود. و بعد از خوردن وعده غذایی این درد بیشتر می شود
      درد عضلانی هم در روز اول داشتم و گاهی هنگام پا شدن و ایستادن سرم تیر می‌کشد تشخیص شما چیست؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        تشخیص به موارد زیادی از سن شما تا سابقه پزشکی شما نیاز دارد. توصیه می‌کنیم به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

    9. فاطمه گفت

      سلام.ممنون بابت توضیحات مفیدتون.خواستم بپرسم این بیماری ممکن هست با سرفه هم همراه باشد؟
      دختر ۸ ساله ام سه روز هست که دل درد های شدید و اسهال داره اولش تب هم داشت. سرفه هم داره.دکتر دی سیکلومین و دکسترومتورفان تجویز کرده ولی سرفه هاش بهتر نشده

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        احتمالاً کودک شما درگیر گاستروانتریت ویروسی شده است. نگران نباشید علائم سرفه نیز به مرور زمان برطرف می شود.

    10. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ارتبط نزدیک فرد به فرد باعث انتقال ویروس خواهد شد. اگرچه تحقیقاتی در این زمینه انجام نشده، اما مایع منی مانند مدفوع ممکن است به این ویروس آغشته باشد و از طریق رابطه جنسی به فرد مقابل منتقل شود.

      1. محمدرضا گفت

        سلام وقتتون بخیر و ممنون از وقتی که می‌گذارید
        خانم بنده الان چهار روزه که حالت تهوع شدید داره در حدی که بوی غذا حالشو بهم میزنه و شب اول با حالت تهوع و درد در ناحیه شکم رو به رو بود در مراجعه اول به پزشک براش یک سرم و امپول تقویتی نوشتن و پش از تزریق اونها درد ناحیه شکم و تهوع کمتر شد اما از روز دوم درد شکمی و تهوع خیلی خیلی زیاد شد در حدی که براش غیر قابل تحمل بود امروز مجددا به پزشک مراجعه کردیم و باز براشون سرم و چند تا دارو تجویز کردن اما اصلا بهبود که پیدا نکردند هیچ خیلی بدتر شدن در حدی که الان به اورژانس مراجعه کردیم سونوگرافی گرفتن اما در اونم هیچ چیز خاصی مشاهده نشد و رفتن برای آزمایش خون خانمم الان دیگه استفراغ تقریبا زرد رنگی داره و اینقدر درد شکم و معدش زیاده که نمیتونه تحمل کنه لطفا راهنماییم کنید خیلی نگرانشم

    11. سحر گفت

      سلام وقت بخیر
      من 20سالمه الان 9روزه که اسهال دلپیچه ضعف و بیحالی و دل درد و معده درد دارم اولش که شروع شد یشب از خواب با تب خفیف و لرز شدید بیدار شدم و بعد علائم اسهال و استفراغ و حالت تهوع دلپیچه و دلدرد شروع شد دکتر هم رفتم گفتن ویروس کرونا گوارشیه و دوره درمان داره که باید طی بشه فقط دارو لوپرامید، دی سیکلومین، ویتامین، قرص جوشان c، هیوسین، پین اف، اوندانسترون،فاموتیدین تجویز کردن
      چندروز پیش سرم زدم داخلش ب کمپلکس و یچیزایی برای معده درد و تهوع زد یکم بهتر شدم ولی باز از فرداش بدتر شدم😑امروز هم که روز 9عه مجبور شدم برم سرکار ولی دلدرد گرفتم قرص ایبوپروفن خوردم هم یهو حالم بد شد اسهال و استفراغ که زود اومدم خونه باز سرم زدم ب کمپلکس و هیوسین و واسه تهوع الان خوبم تقریبا ولی جون ندارم ویتامین و قرص جوشانم خوردم غذا هم بعد سرم کته و مرغ ساده خوردم خوب بود حالت تهوع نداشتم

      غذا هم اشتها ندارم ولی محلول orsگاهی میخورم آب میخورم آبمیوه طبیعی و کته ماست و برنج مرغ ساده هم کم. خیلی این دوره داره طولانی میشه چیکار کنم بهتر بشم حداقل چون بهتر که نمیشم هیچ بدتر میشم هعی 💔😖

      و اینکه سوال دیگه قرص مترونیدازول بخورم بده برای اسهال کرونایی؟؟ چون پرستاری که اومد تو خونه برام سرم زد گفت بخور هر8 ساعت ولی دکترای خودم نگفتن چیزی.

      ممنون میشم جواب بدین 🙏

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، در موارد شدید ممکن است این بیماری تا دو هفته نیز زمان‌بر باشد و پس از آن بهبود خواهید یافت.
        تجویز دارویی نمی‌تونیم بکنیم براتون متاسفانه در این بستر؛ اما بابت مصرف قرص مترونیدازول، با پزشک خود مشورت کنید، چراکه ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد و بیماری شما کرونا نباشد. این قرص به از بین بردن باکتری‌ها و عفونت‌ها کمک خواهد کرد و یک آنتی بیوتیک موثر است، اما بهتر است با پزشک مشورت کنید.

        1. نرجس گفت

          من دقیقا همینم و درد شکم و بی اشتهاااااااا

    12. Sahel farahani گفت

      سلام.من پسر سه سال و نیمه دارم که از دو روز پیش استفراغ شدید و اسهال شدید داشت .بردم دکتر سرم زدم ولی امروز به حدی اسهال شدید بود که نمی تونست خودشو نگه داره و امروز بیشترش خواب بود میخوام بدونم چند وقت طول میکشه ویروس از بدن خارج بشه.و اینکه دکتر اصلا دارویی برای قطع اسهال به من نداد

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        با استراحت و دریافت مایعات زیاد و بدون قند، یک هفته و در موارد شدید دو هفته این بیماری زمان بر خواهد بود. در صورت شدت و ادامه دار بودن شرایط مجدد به پزشک مراجعه نمائید. ضمنا مصرف مایعات زیاد برای ایشان را فراموش نکنید چراکه اسهال باعث از دست دادن مقدار زیادی آب بدن خواهد شد.

    13. علی گفت

      سلام من دو سه روزه دل درد و اسهال و استفراغ دارم هرچی میخورم همین جوری که خوردم بالا میارم و قتی آرق میزنم گند بدی داخل دهنم و گلوم میپیچه

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        از موارد غذایی که داخل مقاله ذکر شده استفاده نمائید. همچنین با مصرف مایعات زیاد و بدون قند و همچنین استراحت چندروزه به مرور زمان این بیماری برطرف خواهد شد. وعده‌های غذایی به مقدار کمتر و تعداد بیشتر میل نمائید. همچنین از مصرف غذاهای سنگین و سرخ کردنی پرهیز کنید.

    14. محمود گفت

      انشاله سلامتی همه مریضا

      1. ریحانه گفت

        سلام من چند وقتیه همش بغض گلو دارم و نمیزاره که نفس بکشم همش نفسم میگیره مداوم حالت تهوع دارم ولی بالا نمیام جدیدا هم لرز گرفتم همش دوست دارم بیارم بالااحساس می کنم بهتر میشم

    15. Riya گفت

      سلام وقتتون بخیر
      دختر یک و نیم ساله ای دارم که الان یه هفته درگیر ویروس جدید اسهال استفراغو تب شد که همش خوب شد ولی دون دون هایی رو شکم و پشتش
      اون علائم و باچی رفع کنم؟؟

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        نگران نباشید این راش ها در اثر تب ناشی از عفونت ویروسی در کودک شما ایجاد شده و بزودی برطرف می شود.

    16. آناهیتا کیمیایی گفت

      با سلام
      می خواستم بگم پدرم دو روزه اسهال دارد و دیشب لرز کرده و حالش بهتر شده برا اینکه زودتر خوب بشه باید چیکار کنیم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        تنها توصیه استراحت و دریافت مایعات کافی است.
        مواد غذایی قابل استفاده در این مقاله ذکر شده است که می‌توانید مطالعه کنید: درمان اسهال

    17. یگانه گفت

      سلام من دختر ۲۰ ساله هستم و دانشجو ام .
      به نظرم از سلف غذا دانشگاه ، بیماری رو گرفتم .
      الان سه روزه دارم از معده درد میمیرم و به سه پزشک هم مراجعه کردم و دوبار سرم گرفتم و آمپول و داروی تورگی هم گرفتم « آمپول های پنتوپرازول و دمیترون و متروکل وپرامید هم زدم » اما فقط انگار که هر بار میرم دکتر و پزشک دارویی تجویز می‌کنه ، فقط به مدت چند ساعت حالم خوبه و دوباره معده درد و حالت تهوع ام برمیگرده . نمی‌دونم چی کار کنم .
      مطمئن ام که ویروسی شدم ولی بعد از سه روز و گرفتن سرم و آمپول های متنوع با تجویز پزشکان هنوز هم حالم خوب نیس. دیگه دارم از بین میرم .
      بعد خوردن هر غذایی و حتی بعد خوردن آب هم معده درد میگیرم . خسته شدم ، تورو خدا راهنماییم کنید .

      1. دکتر سعاد غابشی (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        اغلب هیچ درمان پزشکی خاصی برای گاستروانتریت وجود ندارد. در بیشتر موارد در اثر عفونتهای ویروسی ایجاد می شود که آنتی بیوتیک ها هم در درمان مؤثر نیستند. بهترین توصیه اقدامات خودمراقبتی، مانند دریافت مایعات برای هیدراته ماندن بدن است. نگران نباشید اغلب طول دوره این بیماری یک هفته طول می کشد.

      2. مسعود گفت

        اب نخور جوشانors بگیر غذا ابکی نخور

    18. زهرا گفت

      سلام پسر من ۶سالشه واز ساعت پنج ونیم صبح تا الان چهار پنج بار استفراغ کرده ،خواستم بدونم عسل و یکم زنجبیلو تو آب حل کنم بدم بهش ضرر داره یانه؟لازمه ک ببرمش دکتر؟اسهال نبود فقط مدفوعش شل بود

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        روشهای خانگی زیادی برای برطرف کردن حالت تهوع و استفراغ وجود دارد، نکته مهم اینست که بدن در حالت هیدراته قرار گیرد و با کمبود آب مواجه نشود. توصیه می شود مایعات سبک برای تامین آب از دست رفته بدن به کودکتان بدهید و در صورت ادامه دار بودن استفراغ جهت معاینه به پزشک مراجعه کنید.

    19. سبا گفت

      سلام دکتر وقتتون بخیر باشه
      من چند روزه حالت تهوع دارم و احساس سنگینی توی معده و گلوم دارم استفراغ و اسهال هم نیستم اصلا ولی خلی کلافم احساس سرگیجه دارم کمی هم بدنم سست هست این سنگینی گلو و معده خیلی اذیتم میکنه نه بالا میارم راحت شم نه چیزی چرا اینجوری شدم؟؟؟

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        اغلب موارد حالت تهوع دلیل بر بیماری جدی محسوب نمی شود اگرچه در مواردی مثل استفاده از دارویی خاص، عفونت کلیه و سنگ کلیه، انسداد روده، نوشیدن الکل زیاد، شیمی درمانی یا رادیوتراپی و التهاب کیسه صفرا و … ممکن است ایجاد شود. توصیه می شود چنانچه این مشکل برطرف نشد جهت معاینه به پزشک مراجعه کنید.

    20. Sanaz گفت

      سلام خسته نباشید دخترم ۳ سالشه اسهال و تب و دل درد داره بردمش دکتر گفت تا ۴ روز همین تب هس و دخترم تشنج کرده قبلا و تب خیلی بده براش .خودمم اسهال و دل درد دارم

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی، توصیه می‌شود طبق تجویز پزشک معالج روند درمانی را طی کنید.

    21. Masoome گفت

      اول از همه تشکر میکنم از آقای شاملو …
      بعد اینکه پسرم از یک شب و تا الان که ساعت نزدیکای ۵ صبح چندین بار استفراغ شد ، و معده ش درد میکنه ، تبو لرز داره و رنگو رو پریده شده ، بیحال هست ، کلا هیچ چیز خاصی نخورده که بخواد باعث این وضعیت بشه ، دکترش تا یکساعت دیگه میاد مطب ، میبرش ویزیت شه ، احتمالا سرم باید بگیره …
      اما خواستم بگم تو مدرسه شون این ویروس پخش شده ، و خیلی از بچه ها گرفتن متاسفانه…
      ۱۱ بهمن‌۱۴۰۱

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت شما بخیر
        خواهش می‌کنم، سلامت باشید.
        بله متاسفانه شاهد گسترش ویروس‌ها به خصوص در این فصل هستیم.
        بهترین کار مراجعه به پزشک هست. ممنون از اینکه تجربیاتتون رو در اختیار ما گذاشتین.
        امیدواریم هرچه سریعتر بهبود کامل برای فرزند عزیزتون حاصل بشه و از امراض روحی و جسمی دور باشید.

    22. Amir گفت

      سلام و عرض ادب و خسته نباشید
      من 16 سالمه ۲شب پیش 6 بار پشت هم تهوع داشتم رفتم دکتر گفتن ویروسی شدی دقیقا داداشمم اینجوری بود من شدم دارو داد بهتر شدم با سرم و اینا اما بی حالم و غذا میخورم انگار احساس حالت تهوع میگیرم قرص حالت تهوع هم میخورم اما بعد غذا بالا نمیارم یکم میشه اوکی میشم شکم درد دارم به دکتر گفتم گفت به خاطر اینه که حالت تهوع زیاد داشتی الان اومدم سوال بپرسم چیکار کنم حالم بهتر شه و حالت تهوع و بیحالیم بره چون از درسام خیلی عقب میمونم ممنون میشم جواب بدید متشکرم

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        استرس بخصوص در فصل امتحانات شرایط بیماری را سختر خواهد کرد. چند روزی به دور از استرس، استراحت و دریافت مایعات کافی توصیه می شود.

      2. محمد گفت

        سلام اقای شاملوی عزیز تشکر از سایت عالی و مطالب به روزتون
        من سه روز پیش با علائم سرما خوردگی رفتم دکتر سرم و آمپول برام نوشت که اونارو زدم و خوب شدم ، از فرداش دل پیچه و نفخ و اسهال داشتم تا همین الان سه روز شده که این علائمو دارم
        امروز رفتم دکتر گفت کروناست که رودتو درگیر کرده
        ب نظر شما کروناس یا این ویروسی که شما ذکر کردید؟

        1. علی شاملو (کارشناس) گفت

          سلام وقت بخیر
          خورسندیم که مورد توجه شما قرار گرفته.
          به نظر می‌رسد با توجه به علائم سرماخوردگی که داشتید به کرونا مبتلا شده باشید و علائم گوارشی کرونا بر روی شما تاثیر گذاشته است. اما تشخیص قطعی و دقیق تنها با انجام تست PCR کرونا انجام خواهد شد. چندروزی استراحت کنید و در صورت امکان خود را قرنطینه نمائید، مایعات زیاد مصرف کنید تا ویروس از بدن شما خارج شود. امیدواریم که هرچه سریعتر سلامتی شما حاصل شود.

    23. هستی گفت

      سلام وقتتون بخیر من دو روزه اسهال و استفراغ دارم .
      طوری هست که حالم غروب و بعد ظهر خوبه اما شام یا بعد از مصرف هر غذایی چند ساعت بعد آن را بالا میارم و صبح هم بعد از بیدار شدن حالم خیلی بده کمبود آب بدن هم فکر میکنم پیدا کردم چون دهانم خشک می‌شود.اسهال هم که متاسفانه دارم .
      بدنمم ضعیف شده است میشه یه راهنمایی کنید…

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        توصیه می شود جهت معاینه و آزمایشات تکمیلی توسط پزشک معاینه شوید.

    24. Artin گفت

      سلام و خسته نباشید
      من ۱۵ سالمه . شنبه شب علائمی مثل بدن درد خفیف و کوفتگی داشتم . توجهی نکردم و فرداش رفتم مدرسه و توی مدرسه بدن درد و خستگیم خیلی شدید شد تا اومدم خونه حالم خوب بود ولی نصفه شب دوشنبه اسهال شدم و کلا ۲ بار استفراغ کردم . هر روز حالم بهتر میشه استفراغ نکردم دیگه ولی هنوز اسحالم ‌ . اوایلش خیلی بی جون بودم ولی الان خیلی بهترم و علائمم فقط تک سرفه به ندرت ، اسهال ، و یکم خستگی هستش . نمونه این بیاری رو تیر ماه گرفته بودم که حدودا سه روزه خوب شدم ‌. فقط این چون یکم طول داره میکشه نگرانم . میشه راهنمایی کنید

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی برای شما آرتین جان، احتمال ابتلای شما به کرونا یا آنفولانزا وجود دارد اما به جهت تشخیص قطعی باید به پزشک متخصص مراجعه نمائید. ضمنا روند درمانی و بهبود بیماری‌های ویروسی در موارد شدید ممکن هست تا دو هفته نیز زمان‌بر باشد.

    25. سهیل گفت

      سلام. پسرم ۴ سالشه . حدود ۸ روز پیش دل پیچه شدید گرفت با تب خفیف بردمش دکتر گفت ویروسه . فقط دی سیکلومین تجویز کرد و گفت مایعات مصرف کنه . دیدم خوب نشد ۵ روز بعدش دوباره بردمش چون دل پیچه اذیتش میکرد حتی موقع خواب . دکتر پروبیوتیک تجویز کرد با زینک و مسکن گیاهی برای دردش و پودر او آر اس . الان ۳ روزه میگذره و هنوز دل پیچه رو داره . یعنی ۸ روزه هنوز دل پیچه باید اینقدر آزار دهنده باشه ؟ مدفوعش آبکی نیست ولی انتهای مدفوع کف و آبه . چیکار کنم بازم ببرمش دکتر ؟ بچه خواهرم همینجور بود مترونیدازول هر ۸ ساعت تجویر کردن براش .

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی برای فرزند عزیزتان، همانطور که ذکر شده ابتلا به این ویروس و روند درمان ممکن هست در موارد شدید تا دو هفته نیز زمان بر باشد.
        اما توصیه می‌شود در صورت شدت علائم مجدد به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمائید.

        1. مانیسا گفت

          سلام من ۲روزه ویروس اسهال ودلپیچه گرفتم .نوزاد ۴ماهه دارم ماسک میزنم ولی چون شیر میدم نگرانم ممکنه بگیره چیکار کنم نگیره بچه ام.بعدم ۲روز پیش واکسن زدم بهش نمیدونم بی قراریش به خاطر واکسنه یا ویروس گرفته چیکارکنم لطفا راهنمایییم کنید

        2. دکتر سعاد غابشی گفت

          سلام وقت بخیر
          بی حالی کودک احتمالا در اثر تزریق واکسن ایجاد شده، توصیه می شود چنانچه این علائم ادامه داشت توسط پزشک اطفال معاینه شوند.

    26. محسن گفت

      سلام،
      پسرم ۷ ساله شه،چهارشنبه تب شدید داشت همراه اسهال و دل پیچه،هر شش ساعت تب شدید ۴۰ درجه داشت.دکتر بردم گفتن احتمالا مسموم شده و دارو دادن،و پنج شنبه تبش درجه ش کم تر شد و فقط ۲ بار تب کرد،و جمعه هم فقط یک بار تب کرد با ۳۸ درجه،استفراغ نکرد و اسهالشم خیلی بهتر شده فقط دو بار بیرون روی داشت دیروز.
      امروز ساعت ۲ صبح باز تب کرد ۳۸ درجه،خواستم بپرسم ایا تب کردن خطرناکه،تا کی باید تبش قطع شه.

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        درصورتی که به این ویروس مبتلا شده باشند باید دوره درمانی بگذرد تا بهبودی کامل حاصل بشه. درصورتی که تب بالا رفت، علائم شدت یافت یا ادامه دار بود مجدد به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

    27. هایده گفت

      سلام من یکی دو روز پیش ساعت3صبح یهو حالت تهوع گرفتم و تا فردا ظهر هم تحمل کردم ولی قطع نشد رفتم دکتر سه تا آمپول داد و یه قرص برای معده و یه قرص هم برای تهوع، اون آمپولا رو زدم،ولی هم سر درد گرفتم هم نزدیک صبح دوباره حالت تهوع و درد معده ام برگشت، بجز اینا اسهال هم گرفتم، چیکار کنم؟؟

    28. سیمین گفت

      سلام من دیشب از ساعت دوازده که خوابیدم اول نیم ساعت نیم ساعت بعد به فاصله یک ربع همش استفراغ میکردم به شدت هم تشنه ام بود اسهال هم داشتم دیگه ساعت ۴بود دیدم فشارم خیلی پایینه نای استفراغ کردن هم ندارم رفتیم اورژانس یک سرم با چند تا امپول تو سرم زدند اومدم خونه خوابیدم الان سر درد دارم ولی میترسم هم چیزی بخورم خیلی شرایط بدی بود

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، توصیه می‌شود به جهت کم شدن آب بدن، مایعات بدون قند طبیعی مصرف نمائید و از مواردی درمان خانگی که در مقاله ذکر شد استفاده نمائید. احتمالا ویروس تا 2 الی 3 روز با شما همراه خواهد بود و بعد از آن برطرف خواهد شد. در صورت عدم بهبود یا شدت و ادامه دار بودن علائم مجدد به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

    29. زهرا اکبری گفت

      سلام وقتتون بخیر، پسری هشت ساله دارم که چهار روزه اسهال و استفراغ شده بردمش دکتر شربت دیسیکلومین و کلرفنیرامین و قرص های استامینوفن و آزیترومایسین تجویز کرده، سرم هم زد که حالش دو روز خوب بود اما باز از دیشب هر چی میخوره بالا میاره، کمی غذا و آبمیوه میدم اما درجا بالا میاره خیلی نگرانم همش دل درد داره

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی برای فرزند عزیز شما، ویروس تا از بدن خارج نشود، علائم ادامه دار خواهد بود. در برخی افراد تا دو هفته نیز علائم این بیماری ادامه دار خواهد بود. برای جبران کم شدن آب بدن، مایعات زیاد و بدون قند طبیعی بدین بهشون و در صورت نیاز، مجدد به پزشک جهت تزریق سرم تقویتی مراجعه نمائید.

    30. امین گفت

      باسلام اقای دکتر من پسر۱۸ماهه دارم ک دوشب پیش خیلی خیلی بالا اورد تاحدی ک بیحال شد ..وازروزبعدش اسهال شده خیلی اسهال شدی انگارک توپوشک بچه اب ریخته باشی اگ یکم خم بشه بچه احتما اینکه بریزه توخونه خیلی زیاده زردرنگ هم هست..ووقتی هم بالامیاره اب زردقاطیشونه‌.دکتربردم یه نصف امپول و پودر او ار اس دادن ویه پودر کدیلاک دادن ک بعددوروز خوب نشده خواهشا اگ راهی میدونید مارودرجریان بذارید چیکارکنم ممنون

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی برای فرزند شما، بیماری باید روند خودش رو طی کنه و از بدن خارج بشه تا علائم بهبود پیدا کنه. ضمنا با توجه به حجم زیاد آبی که از بدن فرزندتون خارج میشه، حتما مایعات زیاد براشون استفاده بشه تا کم آبی بدن جبران بشه و از عوارض احتمالی بعدی جلوگیری کنه. درصورت شدت علائم به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. انشاءالله سریعتر سلامتی کامل رو بدست میارن.

    31. سلدا گفت

      سلام وقت بخیر دختر من ۵سالشه اول استفراغ داشت با تب شدید بردم دکتراستفراغش خوب شد ولی تبش چهار روز طول کشید بعد دوروزحالش خوب شد دوباره تب داره اصلا هیچی غیر اب نمیخوره الان دوهفته هست درگیرم چیکار کنم

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی، احتمال ابتلای فرزندتان به ویروس آنفولانزا نیز وجود دارد که البته تشخیص نهایی با تست آنفولانزا صورت خواهد گرفت. توصیه می‌شود در صورت شدت علائم مجدد به پزشک متخصص مراجعه نمائید و از راهکارهای درمان خانگی موجود در این مقاله استفاده نمائید: درمان آنفولانزا

    32. درسا گفت

      من الان سه روزه مبتلا شدم یهو تب شدید گرفتم سردم شد بی نهایت ،من کمپوت گیلاس، ویتامین c، ژله، انار، پرتقال، شربت آبلیمو،اتامینوفن کدیین دار، زیاد مصرف کردم اسهال زیادی دارم حالت تهوع روز اول ی بار داشتم ک خوب ،امپول دگزا زدم برای تبم خوب بود فقط ، الان جوشانده اسپند ک بسیار تلخه خوردم و میخوام ماست با زیره و اویشن بخورم با این اطلاعاتی ک شما دادین من خیلی اشتباه میکردم و نااابود شدم چیکار کنم زودتر خوب شم جز اینایی ک گفتین لاقل اسم ببرین توروخدا🥺🥺🥺😞😣😖 من راه دسترسی ب دکتر ندارم کمکم کنید

      1. درسا گفت

        توروخدا اون اقای ک گفت b complex b12 اینو تهیه کنم شربتی چیزیشو خودم بخورم خوبه نمیتونم برم دکتل واقعا کمکم کنید

        1. مرجان گفت

          سلام
          لطفا شربت dicyclomine در صورت بیرون روی
          قرص مترونیدازول هر۸ساعت
          قرص جویدنی دایمکت ۴۰ در صورت نفخ هر۸ساعت
          قرص demitron درصورت تهوع هر ۸ساعت
          سرم هم حتما کمک کننده خواهد بود
          دمنوش نعنا_آویشن
          چای زنجبیل
          ۱قاشق عسل و سیاهدانه

      2. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، به جهت شیوع آنفولانزا جدید در کشور، احتمال ابتلای شما به آنفولانزا نیز هست و از این بابت در این شرایط امکان تجویز دارو برای شما مهیا نیست. تشخیص قطعی با معاینه پزشک صورت خواهد گرفت و پس از آن می‌توان برای درمان اقدامی کرد. توصیه ما مراجعه به پزشک، استراحت کافی، مصرف مایعات بدون قند مصنوعی فراوان و سایر روش‌های درمانی ذکر شده می‌باشد. انشاءالله بهبودی کامل به زودی حاصل میشه.

    33. محمد گفت

      سلام وقت بخیر
      من حدود ۴ روز این ویروس رو گرفتم و دل درد و حالت تهو و اسهال شدید داشتم به همراه نفخ زیاد و باد گلو با مزه تخمه مرغ که اونم خیلی زیاد بود و حس بیحالی و بی حوصلگی و خستگی داشتم
      که در شب چهارم به پیش دکتر مراجعه کردم که ایشون برام سُرُم نوشت به همراه b complex b12 که اونم توی سرم تزریق کردن
      فردای اون روز هیچ علائمی از ویروس نبود
      با تشکر

    34. mohammad گفت

      سلام وقت بخیر
      من حدود ۴ روز این ویروس رو گرفتم و دل درد و حالت تهو و اسهال شدید داشتم به همراه نفخ زیاد و باد گلو با مزه تخمه مرغ که اونم خیلی زیاد بود و حس بیحالی و بی حوصلگی و خستگی داشتم
      که در شب چهارم به پیش دکتر مراجعه کردم که ایشون برام سُرُم نوشت به همراه b complex b12 که اونم توی سرم تزریق کردن
      فردای اون روز هیچ علائمی از ویروس نبود
      با تشکر

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        خیلی ممنون از اینکه تجربیاتتون رو با ما به اشتراک گذاشتین.
        امبدواریم همیشه سلامت باشید و از بیماری ها دور باشین.

      2. رضا ترک زبان گفت

        با عرض سلام و خسته نباشید
        من الان که این مطلب رو می نویسم هنوزم خوب نشدم از زمانی که علائم خودش رو نشون داده ۳ روزی میگذره .
        شب اول با حالت تهوع خودش رو نشون داد تا صبح خوابم نبرد .صبح حالم به هم خورد و دل دردم شدید شد و بوی بدن دهن اذییتم میکرد .
        خود درمانی کردم و به خاطر سردرد و آبی که داشتم مسکن خوردم .
        یه دو روزی با درد گذروندم ولی نتونستم تحمل کنم دیشب رفتم دکتر برام یه سری دارو تجویز کرد و سرم زدم تب و لرزم داشتم
        .امروز بازم شکمم باز درد میکرد .
        اینجا یه چیزی خوندم که نباید چیز شیرین بخوری که حالتو بدتر میکنه منم اتفاقا کمپوت خورده بودم که بدتر شدم 😂😂😂😂😂😂
        این دو سه روز خیلی اذیت شدم ولی یه حسن هم داشت غذا نمیتونم بخورم مثل زنای حامله شدم بوی غذا بهم میخوره حالم بد میشه 😁😁😁😁😁😁😁😁
        ممنون از شما آقای شاملوی عزیز

        1. علی شاملو گفت

          سلام وقت بخیر
          ضمن آرزوی سلامتی، دوری از امراض و بهبود کامل شما، ممنون از اینکه تجربیات خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
          سلامت باشید، اطلاع رسانی و کمک به مردم عزیز را درخصوص بیماری‌ها و روش‌های درمانی آنها وظیفه خودمون می‌دونیم. امیدواریم که مفید و قابل استفاده باشه.

        2. شاهان گفت

          من پسر ۴ ساله ای دارم ۴ روزه اسهال استفراغ و تب و شکم درد داره
          برای کودکان شربت زینک گلو کونات و شربت کوتریموکسازول تا حدودی چاره ساز هستش

    35. ايران گفت

      سلام
      اولش تشكر بكنم از جناب شاملو كه با حوصله به همه كامنت ها پاسخ ميدن

      بعد هم
      دختر يك سال و نيمه ما دو هفته پيش درگير شدو بعد از دو روز خوب شد و بعد از دوهفته دوباره درگير شد يك هفته طول كشيد تا خوب بشه اواخرش همه علايم برطرف شده بود جز اسهال…به پيشنهاد يكي از همكاران بهش نوشابه دادم البته پفك هم بخاطر شوري بهش دادم سريع ظرف يك روز علايم رفع شد و شكر خدا فعلا ديگه علايمي نشون نداده…البته واقعا نميتونم بگم ١٠٠ درصد بخاطر اونها بودهشايد دوره ش تموم شده ولي شايد هم تاثير داشته

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت شما بخیر
        سلامت باشید. کمک کردن و اطلاع رسانی در حد توان رو وظیفه خودمون میدونیم.
        از دیدگاه علم پزشکی نظری راجب ترکیباتی که می‌فرمایین نمی‌تونم بدم اما ممکن هست که موثر بوده باشه در بهبود سریعتر فرزندتون.
        امیدوارم همیشه سلامت باشید و هیچوقت درگیر بیماری‌ها و امراض نشوید.

    36. کوثر گفت

      سلام من تقریبا ۴ روزه که اسهال آبکی شدید دارم و حالت تهوع ولی استفراغ نکردم دیشب رفتم بیمارستان و گفتن ویروس تو بدنت بوده و غذای سنگین خوردی اینجوری خودشو نشون داده من فکر میکردم مسمومیت غذایی باشه چون تو سلف دانشگاه املت خوردم و آروغم بوی تخم مرغ میده از دیشب کنترلی رو اسهال خودم ندارم و تختم در زمان خواب کثیف شده

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ویروس یا مسمومیت در بدنتون باید کاملا خارج بشه و این کار از طریق اسهال یا استفراغ انجام میشه. در صورتی که شدت گرفت و اسهال شما بهتر نشد به پزشک متخصص برای معاینه و تجویز دارو مراجعه نمائید.

    37. ماری گفت

      سلام حدود ۱۰ روز پیش پسرم دچار اسهال ولستفراغ شد و خداروشکر بهتره دوروزه آمپول زدیم براش امروز من از صبح در لدرارم و مدفوعم خون روشن دیدم

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. خون در مدفوع نشان دهنده بیماری‌های مختلف و ممکن است خطرناک باشد که با معاینه پزشک تشخیص داده می‌شود.

    38. Maryam.sh گفت

      سلام خسته نباشید من دوتا بچه دارم یه ۳سالوده ما یکی ۱ سالو۸ ماه چند روزه همش استفراغ دل پیچی دخترم شکمش کارمیکنه اما پسرم ن حتی شیرم نمیخوره خیلی کمتر شده
      چکار کنم

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        اجازه ندید آب بدنشون با بیرون روی و یا عدم تغذیه کم بشه. مایعات زیاد حتی الامکان براشون استفاده کنید تا ویروس سریعتر از بدنشون خارج بشه درصورتی که علائم بهبود پیدا نکرد حتما به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

    39. م.ی گفت

      چهار روزه درگیر شدم اسهال شدید.دکتر هم رفتم سرم چهار تا امپول فایده نداشت روزی دو تا قرص دیفنو کسیلات میخورد هیچ فایده ای نداره. کپسول .موز. هرچی یبوست ، میاره بازهم فایده نداره خسته شدم.

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی برای شما، این بیماری باید دوره درمان خودش رو طی کنه تا رو به بهبودی بره. ممکن هست در موارد شدید ان بیماری تا دو هفه نیز ادامه دار باشد.
        همچنین توجه داشته باشید که با اسهال مقدار زیادی آب از بدنتون خارج میشه و خطرناک هست؛ حتما از مایعات بدون قند مصنوعی استفاده نمائید و موارد ذکر شده و توصیه‌های پزشک رو رعایت کنید تا انشالله به زودی بهبودی کامل رو بدست بیارین.

    40. . گفت

      ۳ روزه آب نخورده ام چون وضعیت رو بدتر میکنه

      مایعات چی مصرف کنیم؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        مصرف مایعات مخصوصا آب و مایعات بدون قند طبیعی در بهبود روند بیماری موثر هستند. همچنین بدن شما آب زیادی از دست داده و نیاز به مایعات حتما هست. در صورت نیاز به پزشک متخصص نیز می‌توانید مراجعه کنید.

    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.