درمان فوری ویروس جدید اسهال و استفراغ در کودکان و بزرگسالان 1402

353 640,475
زمان مطالعه این مطلب: 10 دقیقه

اسهال و استفراغ ویروسی یا گاستروانتریت ویروسی (Viral Gastroenteritis) پدیده‌ای است که در تابستان‌ها بیشتر شایع می‌شود. بنابراین یک بیماری عفونی ناشناس به حساب نمی‌آید. اما پزشکان به تازگی نوعی جدید از اسهال استفراغ ویروسی را گزارش داده‌اند که علاوه بر کودکان، دانشجویان، به ویژه ساکنان خوابگاه‌های دانشجویی به آن مبتلا شده‌اند. در ادامه مقاله مجله سلامت کیوان درباره اسهال و استفراغ ویروسی، نوع جدید آن و شیوع آن در کشور ایران توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

اسهال و استفراغ ویروسی چیست؟

اسهال و استفراغ ویروسی، یک عفونت روده‌ ای محسوب می‌شود که عموماً با علائمی مانند اسهال آبکی، گرفتگی معده، حالت تهوع یا استفراغ و گاهی اوقات تب همراه است. این عامل عفونی عمدتاً از طریق تماس با فرد آلوده، استفراغ و مدفوع آلوده به ویروس یا مصرف غذا و آب آلوده انتقال می‌یابد. افراد با علائمی که به آنها اشاره کردیم به پزشک مراجعه می‌کنند و با انجام آزمایش‌ خون و مصرف داروهای تجویز شده درمان می‌شوند. اسهال و استفراغ ویروسی برای نوزادان، افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می‌تواند کشنده باشد.

ویروس جدید اسهال و استفراغ 1402
ویروس جدید اسهال و استفراغ 1402

شیوع اسهال و استفراغ ویروسی در ایران 1402

در اول خرداد ماه 1401 در چندین دانشگاه کشور مسموم شدن تعدادی از دانشجویان به جهت درگیری با این بیماری تایید شد. در همان زمان، محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار در گفتگوی خود ذکر کرد: موارد اسهال ویروسی به صورت طغیانی در بعضی مناطق کشور مشاهده می‌شود. شیوع این بیماری نسبت به سال گذشته افزایش 2/7 برابری داشته است؛ به طوریکه در 2 ماه گذشته حدود 30 هزار اسهال در کشور به ثبت رسیده که این عدد احتمالا 65 درصد از کل اسهال در کشور را در بر می‌گیرد.

وی افزود: عمده موارد بیماری ناشی از مصرف آب‌های غیربهداشتی و لوله کشی نشده و میوه‌هایی که ضدعفونی نشده‌اند می‌باشد. توصیه های بهداشتی به جهت جلوگیری از مبتلا شدن به این ویروس، رعایت بهداشت فردی در هنگام مسافرت و صرف غذا در بیرون از منزل، مخصوصاً شستن دست‌ها و رعایت ضدعفونی کامل میوه‌ها و سبزیجات است.

وی یادآور شد: با توجه به آنچه که تاکنون شاهد آن هستیم، احتمالا تابستان سختی را در رابطه با بیماری‌های اسهالی در پیش داشته باشیم. از ابتدای سال 1401 تا خرداد، 1692 مورد بیماری در کشور در رابطه با مسمویت غذایی به ثبت رسیده که همه آنها ناشی از مصرف مواد غذایی خوب نگهداری نشده بوده است.

حالا که در اردیبهشت 1402 هستیم، پزشکان و مسئولان کشوری از شیوع دوباره این ویروس جدید در کشور خبر می‌دهند. البته این ویروس که روتاویروس نامیده می‌شود، چندسالی است که شیوع داشته و ویروس جدیدی نیست. حسن فرشیدی، معاون وزیر بهداشت در واکنش به طغیان روتاویروس جدید 1402 در کشور اظهار کرد: این ویروس همه ساله در زمستان و بهار و بیشتر در کودکان زیر 5 سال رخ می‌دهد و چیز جدیدی نیست. همچنین ذکر کرد اقدامات جهت واکسیناسیون سراسری برای کودکان زیر 5 سال در دست پیگیری است و به محض تکمیل و آماده سازی آن، به مادران جهت تعیین زمان تزریق واکسن اعلام خواهد شد.

مطالب مرتبط:

علائم اسهال استفراغ ویروسی

با این که اسهال و استفراغ ویروسی (Gastroenteritis) را معمولاً آنفولانزای معده نیز می‌نامند، اما کاملاً با آنفولانزا فرق دارد. آنفولانزا فقط بر سیستم تنفسی از جمله بینی، گلو و ریه‌ها تأثیر می‌گذارد. اما گاستروانتریت به روده حمله می‌کند و علائم زیر را دارد:

تأکید بر غیرخونی بودن اسهال به این دلیل است که اسهال خونی معمولاً از عفونت متفاوت و شدیدتری خبر می‌دهد. سایر علائم نیز بین مبتلایان به اسهال و استفراغ ویروسی مشترک است. اگرچه با توجه به علت، علائم در عرض 12 تا 48 ساعت پس از ابتلا ظاهر می‌شوند، شدت آنها نیز در طیف شدید تا خفیف قرار می‌گیرند. علاوه بر این، علائم معمولاً فقط 1 یا 2 روز در فرد دیده می‌شوند، اما گاهی اوقات ممکن است تا 14 روز هم طول بکشد.

همین حالا که درحال مطالعه این مقاله هستید و امکان مراجعه به پزشک ندارید، می‌توانید با وارد کردن اطلاعات و مشکل خود به صورت رایگان در فرم زیر از خدمت مشاوره با متخصصان مجله سلامت کیوان بهره‌مند شوید. همین حالا اقدام کنید و سپس به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.




    راه های انتقال اسهال استفراغ ویروسی

    به گفته پزشکان، متاسفانه این ویروس سرایت پذیری بالایی دارد و می‌توانند افراد زیادی را درگیر کنند. راه انتقال آن از طریق تماس فرد به فرد، مدفوع و استفراغ فرد آلوده، اشیاء آلوده به ویروس و استفاده از غذای آلوده، می‌باشد. افراد بیمار باید از تماس با افراد دیگر به خصوص گروه‌های آسیب پذیر مانند سالمندان، کودکان یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند خودداری نمایند. لازم به ذکر است انتقال این بیماری همانند ویروس کرونا، صرفاً از طریق تنفس صورت نخواهد گرفت و همه‌گیری بیماری اسهال استفراغ مانند آن نخواهد بود.

    راه های انتقال ویروس اسهال استفراغ
    راه های انتقال ویروس اسهال استفراغ

    ویروس جدید اسهال و استفراغ در کودکان

    اسهال استفراغ ویروسی نوعی بیماری عفونی است که در نوزادان و کودکان بیشتر دیده می‌شود. زیرا توجه کودکان به رعایت بهداشت فردی و مصرف نکردن آب و غذای آلوده کمتر از بزرگسالان است. بنابراین بهتر است با علائم این بیماری در کودکان و حتی نوزادان آشنایی داشته باشید.

    • اگر نوزاد یا کودکی تب 38.9 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر دارد.
    • خسته یا بسیار تحریک پذیر به نظر می‌رسد.
    • از ناراحتی یا درد زیاد، گلایه می‌کند.
    • با مشکل استفراغ یا اسهال مواجه شده باشد.

    بیشتر بخوانید: کرونا در کودکان؛ علائم، تشخیص و درمان

    علائم اسهال و استفراغ ویروسی در کودکان

    این علائم وجود ویروس جدید اسهال در کودکان را اعلام می‌کنند. سایر مشکلاتی را که کودکان مبتلا به گاستروانتریت با آن روبرو می‌شوند، در ادامه توضیح خواهیم داد.

     به نظر می‌رسد که بدن کودک به علت اسهال شدید با مشکل کم آبی مواجه می‌شود. البته این مشکل را با مقایسه میزان نوشیدن و میزان ادرار کودکان نسبت به مقداری که برای آنها عادی است، می‌توان تخمین زد. والدین و اطرافیان کودکان باید مراقب علائمی مانند خشکی دهان، تشنگی و گریه بدون اشک، مراقب علائم کم آبی در نوزادان و کودکان بیمار باشند.

    علائم ویروس جدید اسهال و استفراغ در کودکان
    علائم ویروس جدید اسهال و استفراغ در کودکان

    در صورت مشاهده هر یک از علائم و یا نشانه‌های زیر در کودکان فوراً به پزشک مراجعه کنید:

    • اسهال کودک شما بیش از یک روز طول بکشد
    • تحریک‌پذیری و یا بی‌حالی
    • تب بالا همراه با تعریق بدن.
    • داشتن حالت تهوع و استفراغ مکرر
    • درد شدید در نواحی شکم
    • علائم کم‌آبی بدن
    • مدفوع حاوی خون یا سیاه رنگ

    همچنین برای رفع کم آبی بدن ناشی از ابتلا به ویروس اسهال و استفراغ می‌توانید از محلول خوراکی وان لایت شرکت گیتا دارو استفاده نمائید. جهت کسب اطلاعات بیشتر روی تصویر زیر کلیک کنید.

    افرادی که نوزاد دارند لازم است بدانند که شاید تف کردن یک اتفاق روزمره برای کودک آنها باشد، اما استفراغ این‌طور نیست. البته نوزادان به دلایل مختلفی استفراغ می‌کنند که بسیاری از آنها را نباید نادیده گرفت. برعکس باید آنها را با پزشک متخصص در میان گذاشت تا روش درمانی درست استفاده شود. اکیداً توصیه می‌شود پس از مواجهه با علائم این ویروس در کودکان بدون تجویز پزشک خودسرانه به سراغ مصرف آنتی بیوتیک‌ها نروید.

    اگر نوزادی با علائم زیر مواجه شود، والدین و یا اطرافیان باید آنها را به پزشک عمومی یا متخصص اطفال گزارش دهند تا درمان سریع‌‌تر صورت گیرد.

    • استفراغ مکرر دارد
    • بعد از 6 ساعت باز هم نیازی به تعویض پوشک او نیست
    • از اسهال شدید و استفراغ رنج می‌برد
    • دهان خشکی دارد یا بدون اشک گریه می‌کند
    • خواب آلودگی غیرعادی دارد

    از آنجایی که علائم بیماری‌های عفونی مانند انواع هپاتیت مشابه هستند، به راحتی می‌توان اسهال ویروسی را با اسهال ناشی از باکتری‌هایی مانند کلستریدیوم دیفیسیل، سالمونلا و اشریشیا کلی یا انگل‌هایی مانند ژیاردیا اشتباه گرفت. بنابراین باید این علائم را با پزشک در میان گذاشت تا با تجویز آزمایش، بررسی نتایج آن و ارائه برنامه درمانی، از سلامتی نوزاد مراقبت کنند.

    همچنین برای کودکانی که از شیرخشک تغذیه می‌کنند مصرف شیر خشک AL110 برای بهبود اسهال و روند بیماری مؤثر است که با تجویز پزشک باید مصرف گردد.

    ویروس جدید اسهال 1402
    ویروس جدید اسهال 1402

    ویروس جدید اسهال

    به طور کلی اسهال ویروسی به دو نوع نوروویس و روتاویروس تقسیم می‌شود. در حالی که موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای مختلف رو به افزایش است، ویروسی دیگر از نوع نوروویروس شیوع پیدا کرده که باعث اسهال استفراغ ویروسی می‌شود. معمولا گفتنی است که با برداشته شدن محدودیت‌های کرونا و برگزاری مراسم‌ها و مهمانی‌های مختلف، بیماری‌های عفونی بیشتر شده است. در رابطه با اینکه موج جدید کرونا در ایران ارتباطی با ویروس اسهال و استفراغ دارد یا خیر اطلاعاتی در دست نیست.

    هرچند تحقیقات نشان نمی‌دهد که شیوع نوروویروس مستقیماً با شیوع ویروس کرونا مرتبط است. اما رعایت نکردن نکات بهداشتی نسبت به سال‌های اول شیوع ویروس کرونا، باعث افزایش تعداد مبتلایان به ویروس جدید اسهال می‌شود. توجه داشته باشید که این ویروس قدرت سرایت بالایی دارد؛ در صورت ابتلا سعی کنید خود را قرنطینه نمائید و از حضور در جمع خودداری نمائید(1).

    بیشتر بخوانید:

    علائم ابتلا به ویروس جدید اسهال

    نوروویروس بسیار مسری است و از طریق سطوح آلوده و غذا یا آب آلوده بین انسان‌ها منتقل می‌شود. در صورت ابتلا به این بیماری 12 تا 48 ساعت پس از ابتلا علائم بروز خواهند کرد. بیماری ناشی از نوروویروس که معمولاً به عنوان اسهال استفراغ ویروسی شناخته می‌شود و با علائمی مانند تب، درد عضلانی، اسهال، حالت تهوع، درد معده و استفراغ همراه است. در ضمن، شیوع آن در مناطقی مانند شهربازی‌ها که تجمع افراد زیاد است یا مهدکودک‌ها و مدارس، بیشتر گزارش می‌شود.

    روش های پیشگیری از ویروس جدید اسهال

    نوروویروس توانایی چسبیدن به سطوح را دارد و ممکن است افراد زیادی را مبتلا کند و از طریق مواد غذایی آلوده منتقل می‌شود. بنابراین باید بهداشت دست‌ها را بعد از دستشویی رفتن یا هنگام تهیه غذا رعایت کرد. باید میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف به خوبی شسته و کامل ضد عفونی کنید. ترجیحا غذای بیرون نخورند. برای جلوگیری از انتشار نوروویروس، افراد باید هنگام بیماری و تا 2 روز پس از پایان علائم در خانه بمانند.

    ویروس جدید استفراغ 1402
    ویروس جدید استفراغ 1402

    زمان مراجعه به پزشک برای اسهال استفراغ

    حال این سوال به میان است که در صورت ابتلا به بیماری اسهال و استفراغ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟ همانطور که گفته شد به طور معمول بهبود علائم این بیماری بعد از 2 تا 3 روز خواهد بود. در صورتی که اسهال ناشی از این ویروس پس از 3 روز متوالی ادامه دار بود و برطرف نشد حتما به پزشک متخصص مراجعه نمائید. همچنین در صورت داشتن استفراغ شدید، اسهال یا مدفوع خونی، استفراغ زرد یا سبز رنگ، دل پیچه شدید و درد ناگهانی سریعا به پزشک مراجعه نمائید.

    درمان استفراغ ویروسی در کودکان

    در اکثر موارد درمان اسهال و استفراغ کودکان در منزل ممکن است و حتی به تدریج در عرض چند روز بهبود پیدا می‌کند ولی برای کمک به بهبود کودک می توان این موارد را انجام داد:

    • برای پیشگیری از کاهش آب بدن کودک، به او مایعات زیاد بدهید
    • از الکترولیت‌های خوراکی علاوه بر شیر استفاده کنید. سرم خوراکی از آب و مایعات و آب میوه‌ها موثرتر است.
    • اگر کودک شما نتوانست میزان مایعات مورد نیاز را در یک وعده بخورد، آن را در وعده‌های متعدد به او بدهید.
    • وقتی استفراغ کودک کم کم متوقف شد، با احتیاط و به تدریج غذای ساده به او بدهید. مثل برنج ساده، سیب زمینی، نان و گوشت کم چرب.
    • بدون تجویز پزشک از دارو استفاده نکنید چون از دفع ویروس و باکتری از بدن جلوگیری می‌شود.
    • اگر کودک علائم از دست دادن آب شدید داشته باشد و قادر به نوشیدن زیاد مایعات نباشد، پزشک ممکن است برای تامین آب بدن، کودک را بستری و از طریق سرم مایع لازم را به کودک برساند.

    درمان ویروس اسهال جدید

    درمان این ویروس بیشتر توسط خود بدن صورت می‌گیرد و در واقع درمان به خصوصی برای آن وجود ندارد. مبتلایان باید استراحت کنند و مایعات زیاد بدون قند مصرف کنند. لازم به ذکر است مایعات قندی موجب شدت گرفتن این بیماری می شود. همچنین از مصرف چای، قهوه و نوشیدنی‌های کافئین دار نیز پرهیز نمایند. از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها مگر به دستور پزشک خودداری نمایند. کته، زیره، ماست و نعنا، موز و سیب زمینی به عنوان معجزه درمان اسهال شناخته شده و موجب کاهش شدت این بیماری می‌شود. مصرف پروبیوتیک‌ها نیز با تجویز پزشک می‌تواند در بهبود و درمان این بیماری کمک کننده باشد. نکته دیگری که باید ذکر کرد این است که پس از هر نوبت استفراغ و اسهال، 20 دقیقه صبر کنید و بلافاصله به فرد مبتلا غذا و مایعات ندهید.

    ساشه سابولار محصول شرکت فرابیوتیک، یکی از مکمل‌های پروبیوتیک‌ قوی و مؤثر برای رفع اسهال می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره سابولار روی تصویر زیر کلیک کنید.

    معمولا این ویروس بین 1 تا 2 روز و در شرایط بدتر ممکن است تا دو هفته نیز باقی بماند و پس از آن از بدن خارج می‌شود. چنانچه حال بیمار بد شد با تجویز پزشک می‌توان سرم تزریق کرد.

    برای پیشگیری از اسهال و استفراغ ویروسی چه کنیم؟

    با رعایت نکات مراقبتی زیر می‌توانید از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید:

    • شستن کامل دست‌ها بعد از دستشویی، بعد از تعویض پوشک نوزاد، و قبل و بعد از پختن یا خوردن غذا
    • تمیز کردن سطوح آلوده به ویروس با مواد ضدعفونی کننده
    • شستن لباس‌ها و ملحفه‌های فرد مبتلا به ویروس با مواد شوینده
    • پوشیدن دستکش پلاستیکی قبل از دست زدن به لباس‌ها، سطوح یا بدن فرد مبتلا به ویروس
    • استفاده از ماسک
    • پرهیز از رفتن به جاهای شلوغ و پرجمعیت

    جمع بندی

    • اسهال استفراغ ویروسی، نوعی بیماری عفونی شایع در فصل گرم است.
    • اسهال، استفراغ، دل درد، تب و درد عضلانی از علائم شایع آن محسوب می‌شود.
    • ویروس جدید اسهال هم علائمی مانند اسهال استفراغ ویروسی دارد.
    • رعایت بهداشت فردی، شستن میوه و سبزیجات و پختن کامل مواد خوراکی در کاهش ابتلا به این بیماری مؤثر هستند.

    ویروس جدید اسهال و استفراغ چیست؟

    ویروس جدید اسهال و استفراغ که در سال 1402 شیوع زیادی پیدا کرده است و عامل آن نوروویروس است به نام آنفولانزای معده نیز شناخته می‌شود. این ویروس پس از شیوع کرونا و برداشته شدن محدودیت‌ها شیوع زیادی پیدا کرد و از طریق آب، غذا و تماس نزدیک با فرد آلوده قابل انتقال است.

    آیا اسهال و استفراغ ویروسی فقط در بزرگسالان دیده می‌شود؟

    خیر. نوزادان و کودکان هم به این بیماری عفونی مبتلا می‌شوند.

    آیا اسهال و استفراغ ویروسی به آسانی قابل تشخیص است؟

    خیر. با توجه به شباهت علائم بیماری‌های عفونی با منشأ ویروسی و باکتریایی، تنها پزشکان از عهده تشخیص دقیق آن برمی‌آیند.

    اسهال استفراغ ویروسی بعد از چندروز خوب میشه؟

    به طور معمول و طبق گزارش‌های دریافت شده، طی شدن و بهبود این بیماری بین 1 تا 2 روز و در موارد شدید تا دو هفته نیز ممکن است زمان‌بر باشد.
    در موارد شدید احتمالاً اسهال در عرض ۵ تا ۷ روز و استفراغ معمولاً در ۱ یا ۲ روز متوقف می گردد.

    برای اسهال و استفراغ چی خوبه؟

    مصرف موز، برنج، سیب، نان تست، غلات پخته شده، نوشیدنی‌های بدون کافئین و آب سیب برای بهبود اسهال مفید هستند و همچنین مصرف آب انار و شربت زرشک به کاهش تهوع و استفراغ کمک کننده است.

    راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس جدید اسهال چیست؟

    1-نظافت و شست و شوی دست‌ها
    2- در صورت امکان از مصرف غذا در خارج از خانه بپرهیزید
    3- غذاهای مانده مصرف نکنید
    4-مواد غذایی پختنی را به صورت خام و نیم پز استفاده ننمائید.
    5- مواد غذایی خام را کاملا بشوئید و ضدعفونی نمائید.

    اسهال ویروسی تا چه مدتی واگیر دار است؟

    از زمان شروع بیماری اسهال ویروسی تا حدود 2 روز پس از بهبود امکان انتقال این ویروس به سایرین وجود دارد.

    برای بهبود این بیماری چه کاری انجام دهیم؟

    با توجه به کم شدن آب بدن پس از بیماری اسهال و استفراغ، از مایعات بدون قند مصنوعی به مقدار کافی استفاده نمائید. همچنین مصرف مایعات زیاد باعث افزایش بیرون روی و خارج شدن سریعتر ویروس از بدن خواهد شد. برای جبران کم شدن آب بدن می‌توان به صلاحدید پزشک سرم تزریق نمود.

    353 نظر
    1. فرزانه گفت

      سلام منم دوروزه مبتلا شدم حالم بده گاهی تب و گاهی لرز دارم دیروز دوبار سرم زدم و ۱۰تا آمپول اما دکتر گفت دیگه نیا برا سرم چون زیادیش هم ضرر داره دوره بیماری باید طی بشه کلافم کرده بدن درد و لرز چیکار کنم؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقتتون بخیر
        بله همونطور که دکتر گفتن باید دوره بیماری طی بشه تا حالتون بهتر بشه…
        مایعات مصرف کنید و از روش هایی که برای بهبود بیماری ذکر شده استفاده کنید.
        البته علائمی که میفرمایین ممکنه ویروس کرونا هم باشه.. برخی اوقات علائم رایج کرونا به همراه علائم گوارشی بروز پیدا می‌کنند که جهت اطمینان می‌تونین تست کرونا در منزل انجام بدین.
        امیدواریم هرچه زودتر بهبودی کامل شما حاصل بشه.

    2. نرگس گفت

      سلام من از دیشب سرم خیلی درد میکرد و حالت تهوع داشتم صبح که بیدار شدم اسهال شدید کردم و ضهر بعد از ناهار هر چی خوردم همشو آوردم بالا ساعت6 عصر هم غذا خوردم همشو آوردم بالا العان هم یکم سرم درد می‌کنه و یکم حالت تهوع دارم میشه لطفاً بگید مشکلم چیه؟؟؟؟من ویروس جدید رو گرفتم؟؟؟

      1. دنیا طاهرزاده گفت

        سلام، این علائم بسیار عمومی و کلی هست لذا باید به پزشک مراجعه کنید و با توجه به شرایط بالینی که دارید تشخیص و درمان انجام این علائم علل مختلفی میتواند داشته باشد. میتواند سرماخوردگی ویروسی یا عوامل دیگر باشد با توجه به اینکه بیرون روی و از دست دادن الکترولیت ها رو دارید حتما به پزشک مراجعه کنید که درمان لازم انجام شود.

        1. مهدی سلیمانی فر گفت

          ممنون از آقای شاملو بابت اطلاعات مفیدتون

        2. علی شاملو گفت

          سلامت باشید انشاءالله
          باعث افتخاره که مطالب ذکر شده براتون مفید هست.

    3. مرجان گفت

      سلام وقت بخیر
      من و همسرم هردو درگیر این ویروس شدیم و الان ۳ روز میگذره . یه پسر یک ساله دارم تا الان که خوب بود خداو شکر اما خیلی نگرانشم .اگه خدایی نکرده گرفته باشه بعد از چند روز بروز میده ؟ امکانش هست که اصلا نگیره ؟

    4. احمد گفت

      سلام مادرم الان 5روزه اسهال شده حال نداره هر پنج دقیقه باید بره wc پیش دکتر هم بردم سرم و دو تا آمپول تزریق کردن ولی اصلا بهتر نشده چاره چیه خطرناک که نیست انشاالاه؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        طبق گزارش هی منتشر شده از این بیماری:
        اسهال معمولاً در عرض 5 تا 7 روز متوقف می شود. بهبودی کامل پس از گذراندن دوره بیماری خواهد بود. درصورتی که علائم ادامه دار بود به پزشک متخصص بیماری های عفونی مراجعه نمائید. همچنین مایعات بدون قند زیاد مصرف کنند. انشاءالله هرچه زودتر بهبود پیدا میکنند.

      2. آرین گفت

        کته ماست بهش بده ، آب بدنش هم نذار کم بشه سوپ مرغ با قارچ اینا درست کن بهش بده

    5. nashenas گفت

      سلام
      من حدودا یک هفته است که اسهال دارم
      بعضا مدفوع درست میشه ولی بعضا ابکی هست
      الان چند روزه خوب شدم یا سرویس نمیرم یا اگه میرم تقریبا عادی میرم اما بعد اینکه غذای چرب میخورم دوباره اسهال میشم یه بار و بعدش دوباره بهتر میشم.
      چرا اینطوری میتونه باشه?

      1. آرین گفت

        یه آزمایش بدین احتمال داره از کبد باشه

    6. مجتبی گفت

      سلام خسته نباشد دختر من سه سالشه و الان ۴ روزه این ویروس گرفته روز سوم بالا می اوردشدید ولی قطع شدالان اسهال شدید داره دکترم که میبرمش میگه ویروسه
      الان دیگه بسختی حتی ابم میخوره یه راحلی چیزی هست ؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        دوره بیماری معمولا حدود 3 روز است ولی در موارد شدید ممکن است بیشتر هم زمان بر باشد. درنهایت باید دوره بیماری تمام شده تا بهبودی کامل حاصل شود. از مصرف مایعات بدون قند سعی کنید زیاد استفاده کنند و مواد غذایی که ذکر شده استفاده شود. انشاءالله به زودی بهبودی کامل حاصل میشه.
        اگر باز هم با گذشت مان بهتر نشدن به پزشک متخصص مراجعه کنید و سرم تزریق نمایئد.

    7. معصومه گفت

      سلام من دو روز پیش پسرم ۱سالشه بردم خونه داییم که دخنرش۴سالشه و مریض بود استفراغ میکرد الان امروز پسرم داره استفراغ میکنه همش..چیکار کنم الان من

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        موارد درمانی که داخل مقاله ذکر شده رو مطالعه کنید. مایعات به اندازه کافی مصرف بشه براشون تا کمبود آب بدن جبران بشه و ویروس سریعتر از بدن خارج بشه. درصورتی که علائم بهبود نیافت به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

    8. سارا گفت

      سلام وقت بخیر من از صبح یهو با درد شدید زیر معدم از خواب پریدم و اول فکر کردم یبوست شدم ولی اسهال آبکی بودم که فقط یک بار همون صبح اتفاق افتاد دیگه دلم و رودم درد می‌کنه فقط چیکار کنم ؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        جهت معاینه و تشخیص دقیق‌تر لطفا به پرشک متخصص مراجعه نمائید.

        1. ناشناس گفت

          سلام من ۱۸ سالمه
          یک هفته ست که اسهال و استفراغم خوب شده دو تا سرم زدم اما هنوز حالت تهوع خفیف دارم و معده م سنگینه
          علتش چی میتونه باشه؟

        2. علی شاملو گفت

          سلام وقت بخیر
          از عوارض این بیماری می‌تونه باشه که مدتی زمان بر هست و تا خارج شدن کامل ویروس از بدن ادامه دارد. مایعات زیاد مصرف کنید، با گذشت زمان بهبودی کامل حاصل میشه انشالله.

        3. محمد گفت

          سلام من پسر ۱۳ سالم ۱ هفته پیش تب و لرز و اسهال شدید رفتیم دکتر ۳ روز بستری شد آمپول و سرم زدن بعد ۳ روز حالش خوب شد دکتر واسش کو آموکسی کلاو ۶۲۵تجویز کرد ۴ روز من بهش میدادم بعد ۴ روز دیدم حالش خوبه و هر دفعه بهش میدم خسته میشه و فقط می‌خوابه قطع کردم بعد ۲ روز دوباره الان تب کرده فقط تب نه اسهال نه لرز آیا این ویروس جدید است؟

        4. علی شاملو گفت

          سلام وقت بخیر
          خستگی و بیحالی از عوارض این دارو هست. درصورت قطع نشدن علائم، به پزشک مراجعه نمائید و شرح حالشون رو بیان کنید.

    9. علیخانی گفت

      سلام،منظورتون از ترشحات آلوده چیه؟؟؟
      من دخترم ۴٫۵سالشه و یک هفته از ابتلاش میگذره و ۴شب بیمارستان بوده و چون نوزاد دو ماهه هم دارم میترسم که اون هم مبتلا بشه،نوع انتقالش چجوریه؟؟؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضن آرزوی سلامتی؛
        ترشحت مانند مدفوع، استفراغ فرد آلوده، یا ترشحات خارج شده از دهان هنگام عطسه و سرفه…
        از ظروف مشترک استفاده نکنید و در صورت امکان فرزند آلوده به ویروس جدا از دیگر اعضای خانواده باشند.

    10. اناهیتا گفت

      سلام وقتتون بخیر من سه روزه به این بیماری دچار شدم پیش متخصص رفتم سرم و مسکن نوشتن خیلی از درد به خودم میپیچم و بی قرارم اصلا نمیتونم سرپام وایسم الان دوروزه مسکن تزریق میکنم بابت دردام نمیدونم باید چیکار کنم 😭😭😭

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی
        متاسفانه باید دوره بیماری طی بشه تا درد کاهش پیدا کنه
        مایعات زیاد و بدون قند مصرف کنید و استراحت کافی داشته باشید انشالله زودتر بهبودی کامل حاصل میشه

    11. مهدیار گفت

      سلام ، من دوقلو دارم ۷ماهه
      هفت روزه ک اسهال شدید و تب مقطعی دارن ، پاشون ب شدت سوخته بود ک دکتر متخصص بردم پماد کلوتریمازول داد و شربت دیفن هیدرامین و یه قطره تقویتی
      پماد هرچی زدم خوب نشد، خودم پماد سودوکرم گرفتم دارم میزنم ، بهتر شدن ولی چون اسهال خوب نمیش، سوختگی پاشون هم تشدید میشه
      خودمم دو سه روز بعدش اسهال شدمه و تب کردم
      استامینوفن خوردم تبم خوب شده ولی اسهال نه
      خیلی نگران دوقلوها هستم دکتر میگفت دیفن هیدرامین تا ۵ روز بدید اسهال خوب میشه بنظرتون بدم بشون؟
      او آر اس هم بشون دارم میدم.
      راستی همون روز اول دخترم دونه های قرمز زد و صورتش سرخ شده بود ک تا عصرش رفتن
      الانم بعد از ۷ روز پسرم دونه های قرمز زده تو صورتش و پاش
      خیلی نگرانم چرا خوب نمیشن ؟؟؟
      این دونه های قرمز براچیه

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        با آرزوی سلامتی برای شما و فرزندان عزیزتان
        با توجه به گستردگی علائم و همچنین حساسیت بالا به دلیل سن کودکان لطفا به پزشک متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه نمائید.
        دونه‌های قرمز شاید ابتلا به بیماری آبله مرغان باشند که تب هم جزو علائم این بیماری هست…
        ضمناٌ ویروس جدید اسهال در موارد شدید ممکن است دو تا هفته نیز زمان بر باشد.
        توصیه ما در نهایت مراجعه به پزشک متخصص و عدم مصرف خودسرانه دارو می‌باشد.
        انشالله هرچه زودتر بهبودی کامل حاصل میشه.

    12. نگین قهرمانزاده گفت

      سلام وقتتون بخیر
      پسر ۶سالم سه روزه اسهال خیلی شدید داره رنگ مدفوع کلا شفافه عین ادرار، تب هم صبحا یکم داره ولی زود برطرف میشع حالت تهوع نداره بردم پیش متخصص کلی داروی اسهال تجویز کرده شربت مترانیدازول،یدوکینول،یوموگی، سرم ٱآراس،پلانتاژل، از امروزم دکتر دیگه گفتن نصف قرص لوپرامید بدین بنظرتون چکار کنم اسهال قط شه

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی برای فرزندتان
        قطعا معاینه و تجویز پزشک دقیق تر هست از تجویز داروی ما، مواردی که گفتن رعایت کنید انشاالله زودتر بهبودی حاصل میشه..
        ضمناً در صورت عدم بهبود علائم به متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه نمائید.

    13. زهرا گفت

      سلام وقتتون بخير
      ما با كودك مبتلا به اين ويروس در ارتباط بوديم البته خود كودك هم اطلاعي نداشته فرداش علائم بروز كرده آيا امكان واگيري هست در ضمن من نوزاد دارم آيا نوزادم در گير ميشه؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        صرف ارتباط منتقل کننده این ویروس نیست، چراکه مانند کرونا از طریق تنفس منتقل نخواهد شد.
        از راه‌هایی که نوشته شده مانند استفاده از ظروف مشترک یا تماس مستقیم با ترشحات و مدفوع فرد آلوده امکان سرایت هست.
        بله نوزادان هم درگیر این بیماری میشن…
        با آرزوی سلامتی…

    14. Moid گفت

      سلام من الان ۵ روزه درگیر این ویروس شدمو هنوز خوب نشدم برای بهبود باید چکار کنم
      دیگه خسته شدم☹️

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        در صورتی که علائم شما شدید هست به پزشک متخصص مراجعه نمایید ولی در برخی افراد بیماری تا دوهفته نیز زمان‌بر هست…
        مایعات زیاد بدون قند مصرف کنید و استراحت کافی داشته باشین انشاللله هرچه سریعتر بهبودی کامل حاصل میشه..

    15. Nazanin گفت

      سلام شبتون بخیر🤍
      من تقریبا سه روز بود که نمی تونستم دستشویی کنم و دیروز تونستم و یکمم حالت عذر می خوام اسهالی داشت چند روزه که از صبح که بلند میشم تا بخوابم سرم درد میکنه و گاهی اوقات قرص جواب میده و کاهی اوقاتم نمیده و یکمم حالت تهوع دارم که قرص گاهی جواب میده و گاهیم نمیده.
      به نظرتون ممکنه منم مبتلا شده باشم؟
      اگر شدم درمانش چیه؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        لطفا جهت معاینه دقیق تر به پزشک متخصص مراجعه نمائید.
        احتمال ابتلا به این بیماری و یا بیماری کرونا نیز وجود دارد.
        انشالله هرچه زودتر بهبودی کامل حاصل بشه

    16. آ اسدی گفت

      ممنون ازاطلاعات این صفحه منم ازدیروز متاسفانه درگیر شدم حالم خیلی بده کلیه کلاسهامو تعطیل کردم ولی مطمعنم منم از شاگرادم گرفتم چون غایب ک شدن سراغشونو گرفتم گفتن اسهال استفراغن کاش باز نظام پزشکی یا….اطلاعزسانی عمومی وهشدار بدن چون در ظاهرفرد ناقل اصلا بیماری مشخص نیس ویابعلت عدم اطلاعات کافی همچنان در جمعها شرکت میکند من تزریق سرم و مصرف دارو دارم و اماهنوزحال عمومیم خوب نبس

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        بله کاملا درسته…
        باید اطلاع رسانی گسترده تری انجام بشه
        انشاءالله هرچه سریعتر بهبودی کامل برای شما حاصل بشه.

      2. میلاد گفت

        سلام کسی که این بیماریو گرفته تاچندروزناقله

        1. علی شاملو گفت

          سلام وقت بخیر
          با توجه به تفاوت مدت زمان طول بیماری در افراد مختلف، گفته می‌شود تا حدود 2 روز پس از بهبود کامل علائم، ویروس قابل سرایت هست..

    17. مرتضی گفت

      سلام
      من از صبح اسهال و استفراغ شدید دارم… واحساس درد در بدنم هم دارم.. ممکنه این کرونا باشه؟ چطوری کاری کنم که خانواده ام درگیر نشوند؟؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        به احتمال زیاد به ویروس اسهال و استفراغ مبتلا شده‌اید که طی دوره زمانی بیماری برطرف خواهد شد.
        ابه پزشک متخصص مراجعه نمائید و در صورت نیاز می‌توانید تست کرونا در منزل انجام دهید تا از این بابت اطمینان پیدا کنید.
        لطفا درصورت امکان قرنطینه رو رعایت بفرمایین و از ظروف مشترک استفاده نکنید تا زا مبتلا شدن سایر افراد خانواده جلوگیری بشه…

    18. Ali گفت

      سلام من یک هفته س که گرفتم دقیقا همه ی این علائم رو داشتم دو دفعه رفتم دکتر ۳ آمپولو ۲ تا سرم زدم اما هنوز حالم خوب نشده جدیدا سرفه هم میکنم خیلی هم سرفه های بدیه باید چیکار کنم؟؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی، لطفا جهت تشخیص و معاینه دقیق‌تر به پزشک متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه نمائید.
        البته لازم به ذکر است در موارد شدید ممکن است طول این بیماری تا دو هفته نیز زمان‌بر باشد.

        1. مرتضی گفت

          این ممکنه کرونا باشه؟

        2. علی شاملو گفت

          سلام وقت بخیر
          به پزشک متخصص مراجعه نمایئد و جهت اطمینان می‌توانید تست کرونا در منزل انجام دهید.

    19. شیوا گفت

      سلام من دیروز صبح با سر درد شدید بیدار شدم، یک بار اسهال شدم، بعد حس سنگینی معده داشتم آبلیمو عسل خوردم و بلافاصله همونو بالا اوردم، رفتم درمانگاه سرم زدم از اون موقع تهوع و اسهال ندارم ولی به شدت سردرد دارم و اصلا اشتها ندارم، آیا همین ویروسه؟ درمانی داره؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        به جهت تشخیص و معاینه دقیق‌تر به پزشک متخصص بیماری‌عفونی مراجعه نمائید.

    20. ن م گفت

      پسرم فقط کمی تهوع داره یک هفته از بیماری گذشته میتون در کلاس درس شرکت کنه از نطر انتقال ویروس خطری برای دیگران داره یا نه

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        توصیه می‌شود تا 2 روز پس از بهبود علائم از حضور در مکان های عمومی پرهیز نمایند.
        در صورتی که یک هفته بهبود تهوع و علائم ایشان گذشته مشکلی نداره میتونن در کلاس شرکت کنن.

        1. ن م گفت

          یعنی صرف کمی تهوع مشکلی نداره؟

        2. علی شاملو گفت

          حالت تهوع نیز یکی از علائم این بیماریست. این علامت نیز نشانه وجود ویروس است.
          لطفا تا بهبود کامل (حتی رفع حالت تهوع) رعایت بفرمایین تا افراد بیشتری درگیر این بیماری نشوند.

    21. ن م گفت

      سلام ویروس تهوع بعد از یک هفته باز قابل انتقال است

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        تا زمانی که علائم هست یه معنای وجود ویروس در بدن و در نتیجه امکان انتقال آن است.
        پزشکان توصیه کرده اند تا دو روز پس از بهبود علائم از حضور در مکان های عمومی جلوگیری نمائید.

    22. اقتخاری گفت

      سلام وقت بخیر امکان داره بعد از سه هفته مجدد به این ویروس مبتلا بشیم؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        تاکنون گزارشی از ساخت آنتی بادی مقاومت کننده نسبت به این ویروس منتشر نشده است و احتمالا امکان ابتلای مجدد وجود دارد.

    23. جنت گفت

      سلام،عصر بخیر
      یکی از اعضای خانواده ما از امروز صبح به این ویروس گوارشی مبتلا شده. اسهال و متعاقب اون بدن درد شدید داره. آیا امکان داره به ما هم منتقل شده باشه یا توسط ما بدون داشتن علائم به دیگران منتقل بشه؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        امکان انتقال وجود دارد، ولی در صورت تماس با مدفوع یا ترشحات آلوده به ویروس بیمار.
        معمولا در صورت ابتلا علائم ظاهر می‌شود.

    24. محمد گفت

      سلام. وقتتون بخیر آقای دکتر.
      من هم درگیر این بیماری شدم. الان در روز دوم هستم. دیروزاستفراغ و اسهال داشتم. چیزی نمیتونستم بخورم. و کلا نخوردم. با نصف لیمو تو یک لیوان آب جوشیده شروع کردم.و الان میتونم کته بخورم با کمی ماست. حالت تهوع من از بین رفته. من کامنتها رو خوندم. اگه میشه لطف کنید یه توضیح هم بدید در مورد اینکه جز دارو چه مواد غذایی رو تو این چند روز برای بهبود معده میشه خورد. مثل میوه و سایر مواد غذایی…. متشکرم.

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی، همانطور که اشاره شده، کته، زیره، ماست و نعنا و موز موجب کاهش شدت این بیماری می‌شود و در جهت بهبود بیماری موثر هستند. از مایعات فراوان بدون قند مصنوعی استفاده کنید. همچنین حتی الامکان از از مصرف چای، قهوه و نوشیدنی‌های کافئین دار نیز پرهیز نمایید.
        انشالله هرچه زودتر بهبودی کامل حاصل میشه…

        1. حبیبی گفت

          سلام بله من بعد سه هفته دوباره گرفتم

        2. علی شاملو گفت

          سلام وقت بخیر
          ممنون از شما بابت اشتراک اطلاعات مفید
          امیدواریم هرچه سریعتر بهبودی کامل حاصل بشه.

    25. پریا گفت

      سلام وقت بخیر
      من حدودا 1 ماهه که درگیر این بیماریم یه شب که تا مرز تشنج رفتم و ضربان قلبم روی 1۴۰ بود دیگه بالا نمیارم و اسهار نیستم ولی حالت تهوع میگیرم بعضی اوقات اشتها ندارم بعضی وقتا که گشنم میشه غذا زیاد بخورم یعنی ۵ قاشقم بشه ۶ قاشق حالم بد میشه حالت تهوع میگیرم نفخ هم دارم همش باید سعی کنم آروغ بزنم یه مقدار بهتر شم دارو هم دکتر دایمتیکون جویدنی و مترونیدازول سیپروفلوکساسین نوشته مصرف میکنم ولی خوب نمیشم تا کی ادامه داره دیگه تحمل ندارم واقعا

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        علائم و روند این بیماری حدودا تا هفته زمان بر هست. احتمالا به بیماری دیگری مبتلا شده‌اید که باید با انجام معاینات و آزمایشات به نجویز پزشک تشخیص داده شود. حتما به پزشک متخصص بیماری های عفونی مراجعه نمائید.

      2. میثاق گفت

        سلام ترو خدا میشه بگین الان حالتون خوب شده یا نه چون من تقریبا ۳ هفتس این علائم رو دارم ولی خوب نشدم هنوز

    26. الهام گفت

      سلام و وقت بخیر
      پدرم آلزایمر دارن برای مراقبت از ایشون یک پرستار مراقبشه که چند روزه میگه دل درد داره دو روز پیش هم استفراغ شدید داشته اما الان فقط گهگداری میگه دلم درد می‌کنه
      ممکنه از این ویروس داشته باشه؟
      اگر ویروس داشته باشه برای پدرم خیلی خطرناکه
      رفته دکتر بهش گفته مسمومیت غذایی داره

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        این ویروس هم میتونه ناشی از مسمویت غذایی باشه. مایعات زیاد و بدون قند مصرف کنند و استارحت کافی داشته باشند. در صورتی ادامه دار بودن علائم حتما به پزشک متخصص بیماری های عفونی مراجعه نمائید.

    27. محدثا گفت

      سلام وقتتون بخیر
      این گرفتگی معده و گرفتگی عضلات چقد زمان میبره خوب بشه؟
      من دخترم ۱۲ روزه اسهال و استفراغ و تب و ابریزش بینی و عطسه داشت همشون خوب شد ولی هنوز دل درد و پادرد هس؟؟
      چکار کنم؟؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی برای فرزندتان؛ توصیه می‌شود حتما به پزشک جهت معالجه بهتر مراجعه نمائید.

    28. M گفت

      سلام وقت بخیر پسر هشت ماهه دارم ک اول استفراغ شروع شرو همون روز بردمش دکتر خوب شد اما روز بعد اسهال شده الان دو روزه اسهال تب بیحالی برقراری هم نداره ایا نگرانن کنندس احتیاج ب بستری داری این اسهال تا کی ادامه داره؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی برای فرزندتان، باتوجه به گزارش های منتشر شده در خصوص کودکان و بزرگسالان:
        اسهال معمولاً در عرض ۵ تا ۷ روز متوقف می شود.
        جهت جبران کمبود آب بدن، حتما مایعات کافی مصرف شود و در صورت ادامه دار شدن یا شدت علائم به متخصص بیماری های عفونی مراجعه نمائید.

    29. علیرضا نجفی گفت

      سلام ممنون از وقتی که میزارید.
      من شنبه شب یعنی ۴ تیر علائمم شروع شد
      نفخ شکم و دل‌درد شدید و بی حالی و احساس تهوع و اسهال
      همون شب بالا اوردم و یکم دلدردم اروم تر شد
      دیگه استفراغ نکردم از اون موقع اما اسهالم ادامه داره تا امروز . میخاستم ببینم طبیعیه ؟ چون دلم هنوز ورم داره و همش دلم پیچ میده
      و یک سوال دیگه اگه تند تند برم دستشویی زودتر ویروس از بدن خارج میشه ؟ چون امونم رو بریده دیکه

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی برای شما، باتوجه به گزارش های منتشر شده:
        اسهال معمولاً در عرض ۵ تا ۷ روز متوقف می شود و
        استفراغ معمولاً در ۱ یا ۲ روز متوقف می گردد.
        لذا علائمی که میفرمایین طبیعی هست.
        بله مایعات زیاد و بدون قند مصرف کنید که باعث افزایش بیرون روی بشه و ویروس زودتر از بدنتون خارج میشه.
        انشالله هرچه زودتر بهبودی کامل حاصل میشه…

        1. علیرضا نجفی گفت

          ممنون از پاسخگویی شما
          الان اسهالم قطع شده !
          ولی شکمم نفخ خیلی خیلی شدیدی کرده
          نمدونمم چی بخورم
          و دیگه برون روی ندارم هرچه تلاش میکنم.
          انگار یوبوست هم شدم

          ممنون میشم راهنمایی کنید
          تو خانواده چند نفر همین مشکل و دارند

        2. علی شاملو گفت

          سلام مجدد
          قطعا مصرف برخی داروها به جهت بهبود بیماری باعث این مشکل (یبوست) گردیده است. لذا توصیه می‌شود از مکمل های پروبیتیکی استفاده کنید تا یبوست مرتفع گردد.

    30. ریحانه گفت

      سلام دخترم دو روز اسهال بود و دل درد داشت بهش موز و کته و ماست و او آر ای دادم الان می‌خوام بدونم از کی می‌تونه بره مدرسه

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        بهتر است تا ۲ روز پس از بهبودی کامل به مدرسه و مکان های عمومی مراجعه نشود.

    31. هانیه گفت

      سلام اگه من دو هفته پیش گرفته باشم الان هم خونم گرفته بازم میگیرم؟؟؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        حتی الامکان مراقبت های لازم و ذکر شده رو رعایت بفرمایین. احتمال ابتلای مجدد وجود دارد.

    32. حمیده گفت

      سلام وقت بخیر روز قبل از اینکه مریض بشم تن ماهی گرم کرده بودم و دوستمم هفته قبل همین مدل تن ماهی خورده بود اسهال و حالت تهوع داشت . منم دیروز از صبح ناشتا سه بار بالا اوردم سردرد چشم درد دندون دردم گرفته بودم رفتم دکتر دوتا امپول زد یکی مسکن یکی تقویتی یا برا همین تهوع داد . تهوعم بعد قرص و امپول خوب شد اسهال اصلن نشدم اخه من همیشه یبوست دارم امروز شدیدن بدن درد دارم.ایا تو خونه و اداره باید ماسک بزنم؟ میتونم باشگاه برم ؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        لطفا در صورت امکان تا بهبود علائم در خانه بمانید و از مراجعه به مکان های عمومی پرهیز نمایید.
        همچنین در صورتی که علائم شما بهبود پیدا نکرد به پزشک متخصص عفونی مراجعه نمایید.

    33. فاطمه گفت

      سلام خسته نباشید چند روز هست که مادرم بیحال و احساس رخوت و سنگینی معده ‌و حالت تهو داره و همش میخابه و دو روز پیش یه پرس کباب کوبیده خواهرم و مادرم خوردن ولی من نخوردم و گاهگاهی سرفه خشک مادرم داره (هر نیم ساعت یا هر یه ساعت) .خاهرمم حالت تهو داره و اصلا نمیتونه چیزی بخوره . من مدام مایعات میدم بهشون ولی نمیدونم ایا از طزیق سرفه مادرم میشه منتقل بشه به من؟ ماسک بزنم تو خونه؟ هر چی بخورن حالشون بد میشه میشه زودتر راهنمایی کنین خیلی مهمه،خواهش میکنم ازتون واقعا نیاز دارم
      ایا سرفش بخاطر رفلاکس معده هس؟ تزوخذا زودتر جواب بدین 🙏

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقتتون بخیر
        این بیماری از طریق ترشحات آلوده به ویروس هم منتقل میشه، ولی در شرایطی که ترشحات مستقیما با بزاق شما خلط شوند. برای اطمینان زمانی که برای تیمار نزدیکشون هستین ماسک بزنین و از ظروف مشترک استفاده نکنید.
        علت سرفه هم بدون معاینه قابل تشخیص نیست.
        در صورتی که علائم ایشان بهتر نشد، لطفا به پزشک متخصص عفونی مراجعه نمایید جهت اقدامات درمانی بهتر…

    34. مجتبی گفت

      سلام .من مادرم تقریبا پنج روز پیش اسهال داشتن خوب شدن حالا بعد پنج روز که از علائمشون گذشته بچه های من رو بوس کردن آیا الان بعد از پنج روز قابل انتقال هست مریضیشون؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        احتمال انتقال بسیار کم هست به دو جهت، اول اینکه دوره بیماری ایشون به اتمام رسیده و دوم اینکه از طریق روبوسی نیز احتمال منتقل شدن این ویروس کم هست.
        اگر بیماری منتقل شده باشد طی 1 الی 2 روز علائم بیماری در فرزندانتان مشاهده خواهد شد.

    35. ف. جعفری گفت

      سلام..
      من فکر میکنم که از دو روز پیش علائم خودشو نشون داد
      علاوه بر من خانوادم هم مبتلا شدن و علائمی مثل گرفتگی معده و اسهال شدید داشتیم حالا به جز برادرم که علاوه بر اینا استفراغ هم داشت
      امکانش هست که ویروسو گرفته باشیم؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی برای شما و خانواده محترم؛ با توجه به شرح حالی که فرمودین بله. به احتمال زیاد به این ویروس مبتلا شده اید.

    36. مریم گفت

      سلام خسته نباشید من ۲۴ سالمه و از روز ۲۵خرداد علائم سردرد و تب و بدن درد و بی‌حالی روداشتم بعد از سه روز دچار تهوع شدم ولی استفراغ و اسهال ندارم و چهار دوره سرم دریافت کردم و تهوعم با اندانسترون خوب نمیشه هیچی نمیتونم بخورم حتی استفراغ هم نمیکنم که بهتر بشم مگر اینکه خودم تلاش کنم.لازمه آزمایش خون بدم چکار کنم توروخدا راهنماییم کنید

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        با آرزوی سلامتی و بهبودی سریعتر، لطفا به پزشک متخصص بیماری های عفونی مراجعه نمایید.

    37. AZ گفت

      سلام اگه غذای بیرون گرفتیم دوباره خودمون داغ کنیم غذا رو ایا ویروس از بین میره و از بیماری در امان هستیم؟
      با تشکر از شما

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        طبق گزارشات و به طور کلی برخی از ویروس ها در دمای زیاد از بین خواهند رفت. ولی غذای آلوده ممکن هست بعد از داغ شدن هم ناقل بیماری باشند و نمیتوان اطمینان ۱۰۰ درصدی از این موضوع پیدا کرد.

    38. هارون گفت

      سلام اسهال دارم شدیددددد و رگه های خونی قابل مشاهدهس چیکار کنم به چه دکتری مراجعه کنم؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        لطفا به پزشک متخصص عفونی مراجعه نمایید.
        انشالله هرچه زودتر بهبودی کامل میشه..

    39. S گفت

      دقیقا

    40. زمانی گفت

      سلام،وقتتون بخیر،دختر من ۴ ساله هست و دو روز هست استفراغ داره،روز اول بردمش سرم و آمپول زد،ولی بعد ۱۰ساعت دوباره استفراغ داشت وو حالا همش میگه دل درد دارم،نمیتونه چیزی بخوره چون حالت تهوع داره،بنظر شما احتیاجه دوباره پیش دکتر ببرمش و آیا تا اسهال نگیره خوب نمیشه؟پودر ors بهش بدم با اینکه اسهال نداره؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        دوره بیماری باید طی بشه تا بهبودی کامل حاصل بشه، استفراغ معمولا پس از دو روز و اسهال تا ۷ روز پس از شروع بیماری ادامه دار هستند.
        در صورتی که دل درد فرزندتان بهبود پیدا نکرد و مدفوع از بدن خارج نشد حتما به متخصص عفونی مراجعه نمایید و از مصرف خودسرانه دارو پرهیز نمایید‌.

    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.