علائم آنفولانزا جدید چیست؟ + درمان سریع آنفولانزا در منزل

257 532,690
زمان مطالعه این مطلب: 10 دقیقه

آنفولانزا ویروسی است که باعث بروز و گسترش بیماری های عفونی در دستگاه تنفس (بینی، گلو و ریه ها) می‌شود. برای بیشتر افراد، آنفلوانزا خود به خود رفع می شود. اما، آنفولانزا و عوارض آن می‌تواند خطرناک و کشنده باشد. این بیماری بیشتر در اوایل فصل پاییز شایع می‎شود و تا ابتدای فصل بهار ادامه پیدا می‌کند.

در این مقاله به بررسی این ویروس و تفاوت آن با دو بیماری سرماخوردگی و کرونا و نیز علائم آنفولانزای جدید و راه‌های درمان و واکسن این ویروس می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

شیوع آنفولانزا در ایران 1402

انفولانزا همیشه هست و همه ساله در زمانی که هوا روبه سردی و آلودگی می‌رود شیوع بیشتری پیدا می‌کند. امسال و با شروع پاییز (مهر 1402) رفته رفته آمار مبتلایان به آنفولانزا در ایران درحال افزایش است. رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، با توجه به احتمال افزایشی بودن آمار مبتلایان، تزریق واکسن آنفولانزا را به گروه‌های پرخطر مانند سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای توصیه کرد. همچنین بهتر است در محیط‌های شلوغ و سربسته از ماسک استفاده نمایید.

علائم آنفولانزا

بیشتر علائم انفولانزا مشابه با سرماخوردگی است که با آبریزش بینی، عطسه و گلودرد همراه است. علائم انفولانزا ناگهانی بروز می‌کند اما علائم سرماخوردگی به تدریج بروز می‌کند. همچنین علائم آنفولانزای جدید در ایران نیز مانند قبل است و فقط شدت آن متفاوت است.

برخی دیگر از نشانه‌ها و علائم انفولانزا عبارتند از:

علائم آنفولانزا
علائم آنفولانزا
  • سردرد – علائم انفولانزا

سردرد می‌تواند از اولین علائم انفولانزای جدید باشد. برخی از علائم آنفولانزا مانند حساسیت به صدا و نور نیز می‌تواند در این مرحله ایجاد شود.

  • دردهای عضلانی – علائم انفولانزا

بدن درد و دردهای عضلانی معمولاً در ناحیه پشت گردن، پشت، بازوها و پاها احساس می­‌شود. این درد که از علائم آنفولانزای جدید می‌باشد، می­توان شدید بوده و شما را از انجام کارهای روزمره باز دارد.

  • سرفه های خشک و مداوم – علائم انفولانزا

سرفه خشک و مداوم جزو علائم آنفولانزا است. احتمال دارد شدت سرفه­‌ها با پیشرفت بیماری بدتر، ناخوشایندتر و دردناک‌­تر شود. احتمال دارد در دوران بیماری تنگی نفس یا ناراحتی در قفسه سینه نیز داشته باشید. بسیاری از سرفه‌­های مربوط به علائم انفولانزا حدود ۲ هفته طول می­‌کشند.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا هستند؟

  • کودکان خردسال زیر 5 سال، به ویژه کودکان زیر 6 ماه و در بزرگسالان بالای 65 سال
  • بانوان باردار و به خصوص بانوانی که به تازگی زایمان کرده‌اند.
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • افرادی که دارای بیماری های مزمن مانند آسم، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، بیماری کبد و دیابت هستند.
  • افرادی که بسیار چاق هستند و دارای شاخص توده بدنی (BMI) 40 یا بالاتر هستند.

راه‌های انتقال ویروس آنفولانزا

ویروس آنفولانزا از یک فرد به فرد دیگر قابل انتقال است. وقتی فرد دچار این بیماری می‌شود با سرفه یا عطسه باعث پخش ویروس در هوا می‌شود. همچنین زمانی که فرد اشیای آلوده به ویروس مانند دستگیره‌ی درب را لمس می‌کند و دست آلوده را به دهان و بینی‌اش می‌زند، ممکن است به این ویروس مبتلا شود.

انواع ویروس آنفولانزا

سه نوع از ویروس آنفولانزا به نام‌های A و B و C وجود دارد. نوع A در انسان و حیوانات ، نوع B در انسان و پستانداران و نوع C فقط در انسان دیده می‌شود. اگرچه بیشتر بیماران طی یک تا دو هفته بهبود می‌یابند؛ اما عفونت با ویروس‌های نفولانزا می‌تواند سبب بیماری شدید و عوارض کشنده شود. در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان، تشخیص انواع آنفولانزای A.B.H1N1 با بالاترین دقت انجام می‌شود. جهت درخواست تست آنفولانزا روی دکمه زیر کلیک کنید.

تفاوت و شباهت ویروس آنفولانزا با سرماخوردگی

علائم آنفولانزای جدید و سرماخوردگی در ابتدا شبیه به هم  هستند. هر دو بیماری تنفسی هستند و می‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. اما ویروس‌های مختلف باعث ایجاد این دو بیماری می‌شوند و علائم می‌توانند به شما در تشخیص تفاوت بین آنها کمک کنند.

سرماخوردگی و آنفولانزا هر دو علائم مشترکی دارند که شامل:

  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • عطسه کردن
  • بدن درد

اما اصلی‌ترین تفاوت این دو بیماری در شدید بودن علائم است. علائم آنفولانزای جدید شدیدتر از علائم سرماخوردگی است. سرماخوردگی به ندرت باعث به وجود آمدن بیماری‌های دیگری می‌شود اما آنفولانزا باعث به وجود آمدن این بیماری‌ها می‌شود:

تفاوت ویروس آنفولانزا و کرونا

دربرخی از موارد علائم کرونا و علائم انفولانزا جدید بسیار شبیه به هم هستند با این وجود تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که شامل:

  • سرعت انتقال؛ سرعت انتقال آنفولانزا بیشتر است.
  • دوره‌ی نهفتگی؛ آنفولانزا دوره نهفتگی کوتاه‌تری نسبت به کرونا دارد.
  • تنگی تنفس از علامت‌های شایع کرونا است اما آنفولانزا معمولا باعث تنگی تنفس نمی‌شود.
  • تعداد افرادی که از طریق فرد دیگر به کرونا مبتلا می‌شوند؛ بیشتر از آنفولانزا است.
  • کودکان، بر خلاف کرونا از عوامل مهم انتقال ویروس آنفولانزا در اجتماع هستند.
  • وخامت بیماری و احتمال ابتلا به عفونت حاد در کرونا نسبت به آنفولانزا بیشتر است.

در صورتی که به کرونا یا علائم آنفولانزا جدید مشکوک شده‌اید و نمی‌دانید باید کدام تست را انجام دهید؛ آزمایشگاه کیوان این امکان را برای شما فراهم کرده است تا تست کرونا-آنفولانزا به صورت همزمان و قیمت بسیار مقرون به صرفه در منزل انجام دهید. جهت درخواست تست کیت تشخیص کرونا-آنفولانزا روی تصویر زیر کلیک کنید.

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

آنفولانزا در کودکان

کودکان خردسال زیر 5 سال، به ویژه کودکان زیر 6 ماه در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا قرار دارند.

اگر کودک شما دارای علائم زیر است، احتمالا به آنفولانزا مبتلا شده است:

  • تب ناگهانی؛ 38.3 درجه سیلسیوس یا بالاتر
  • خستگی و بی‌حالی به همراه نشانه‌هایی همچون سرفه‌های خشک و بینی گرفته

اگر نشانه هایی همچون گرفتگی بینی یا سرفه قبل از تب پدیدار شدند، به احتمال زیاد فرزند شما سرما خورده است.
از دیگر نشانه‌های آنفولانزا می‌توان به زودرنج شدن، بی میلی و کم اشتهایی، گلودرد و ورم گلو اشاره کرد. آنفولانزا همچنین باعث ایجاد درد در ناحیه شکم و اسهال می‌شود.

دوران نقاهت آنفولانزا

دوره نهفتگی آنفولانزا معمولاً 1 تا 4 روز است. این بیماری مسری در صورتی که شدید باشد می‌تواند 7 تا 14 روز افراد را درگیر کند. در دوران نقاهت، افراد باید استراحت مطلق داشته باشند و داروهای تجویز شده توسط پزشک را در ساعت مشخص مصرف کنند.

بیشتر بخوانید:

مدت زمان قرنطینه آنفولانزا

به گزارش CDC، مدت زمان قرنطینه افراد مبتلا به کرونا باید از یک روز قبل از بروز علائم تا 5 الی 7 روز بعد از آن باید ادامه داشته باشد. چراکه افراد در این زمان ویروس آنفولانزا را منتقل خواهند کرد. همچنین در افراد با شدت بالای بیماری و همچنین کودکان خردسال، این زمان طولانی‌تر است(2).

واکسن آنفولانزا
واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا

واکسن یک فرآورده‌ی زیستی است که در مقابل یک میکروب یا ویروس مشخص، ایمنی فعال اکتسابی تولید می‌کند. واکسن آنفولانزا یکی از انواع واکسن‌های تولید شده می‌باشد که بدن را در مقابل ابتلا به آنفولانزا محافظت می‌کند.

ویروس آنفولانزا همواره در حال تغییر و جهش است، به همین دلیل هر سال طی دو نوبت واکسن جدیدی برای آنفولانزا ساخته می‌شود. یکی از بهترین و موثرترین راه­‌های پیشگیری و جلوگیری از انتشار ویروس آنفولانزا دریافت واکسن آنفولانزا است. شما می‌توانید اطلاعات کامل درباره واکسن آنفولانزا و قیمت آن در سال 1402 را اینجا بخوانید: واکسن آنفولانزا

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا

با توجه به اینکه ویروس این بیماری در آغاز فصل پاییز شیوع پیدا می‌کند و معمولا تا انتهای اردیبهشت باقی می‌ماند، بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا ماه مهر یا آبان است. این واکسن می‌تواند دیرتر هم تزریق شود اما بهتر است که برای گرفتن نتیجه مطلوب و پیشگیری از بیماری هرچه زودتر آن را تزریق کنید.

روش‌های تشخیص آنفولانزا

برای تشخیص آنفولانزا ابتدا باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک با طی مراحل زیر تشخیص می‌دهد که فرد به آنفولانزا مبتلا شده یا خیر. این مراحل شامل:

1- توجه به گفته بیمار

افراد برخی علائم در بدن خود تشخیص می‌دهند. پزشکان با شنیدن اظهارات بیمار و علائم آنفولانزا جدید که آن‌ها به آن درگیر هستند نخستین  تشخیص خود را می‌دهند.

2- معاینه بالینی

معاینه حفره‌های گوش، انتهای گلو، گوش دادن به صدای ریه‌ها، سنجیدن دمای بدن بیمار و بسیاری کارهای دیگر در تشخیص بهتر علائم آنفولانزا جدید و بیماری‌ها به پزشک کمک می‌کند.

3- تست‌های آزمایشگاهی

پزشک فرد را برای انجام تست‌های آنفولانزا به آزمایشگاه‌های مربوطه ارجاع می‌دهد تا با انجام تست‌های مربوطه، حضور یا عدم حضور ویروس در بدن فرد مشخص شود.

شناسایی ژنوم با PCR

روش RT-PCR می‌تواند در تشخیص سریع عفونت از طریق نمونه‌هایی تنفسی کارساز باشد. نمونه‌گیری این آزمایش از حلق و بینی توسط سواپ‌های مخصوص آزمایشگاهی انجام می‌شود.
آزمایشگاه کیوان با استفاده از بهترین کیت‌ها و روش‌های تشخیصی به جهت رفاه حال شما امکان انجام نمونه‌گیری تست آنفولانزا در منزل را فراهم کرده است. جهت درخواست تست آنفولانزا روی تصویر زیر کلیک کنید.

تشخیص آنفولانزا
تشخیص آنفولانزا

عدم انتقال آنفولانزا به سایرین

درصورتی که به آنفولانزا مبتلا شده‌اید و نگران ابتلای سایر اعضای خانواده هستید، توصیه می‌کنیم موارد زیر را رعایت نمائید.

  • جلوی عطسه و سرفه خود را با دستمال کاغذی بگیرید و سریعاً دستمال کاغذی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را دور بیاندازید.
  • برای جلوگیری از انتشار ویروس به سایر سطوح و افراد در خانه خود مدام دستانتان را بشویید.
  • به هنگام حضور در مکان‌های عمومی صورت خود را با ماسک بپوشانید.
  • به جهت اطمینان، تست آنفولانزا بدهید.
  • اگر علائم شما بدتر شدند برای درمان سریع آنفولانزا به پزشک مراجعه کنید. احتمالاً پزشک داروهای ضدویروسی برای شما تجویز خواهد کرد.

درمان آنفولانزا

درمان آنفولانزا چیست؟ آیا امکان درمان خانگی آنفولانزا وجود دارد؟ این‌ها سوالات افرادی است که به ویروس آنفولانزا مبتلا شده‌اند و به دنبال درمان آن هستند. در ادامه به راهکارهای درمانی آنفولانزا می‌پردازیم. به طور خلاصه راهکار‌های درمان خانگی آنفولانزا را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

درمان خانگی آنفولانزا
درمان خانگی آنفولانزا

درمان آنفولانزا با دارو

داروهایی جهت بهبود و درمان آنفولانزا وجود دارند که با تجویز پزشک صورت خواهند گرفت. پزشک متخصص با معاینه و توجه به شدت بیماری، داروی مخصوص شمارا تجویز خواهد کرد. توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه دارو پرهیز نمائید.

نوشیدن مایعات

افرادی که به آنفولانزا مبتلا شده‌اند، باید به نوشیدن آب و مایعات، بیشتر اهمیت دهند. این راهکار هم برای آنفولانزای تنفسی و هم آنفولانزای گوارشی موثر خواهد بود. آب کمک می‌کند تا دهان، بینی و گلوی شما مرطوب بماند و از جمع شدن خلط و مخاط جلوگیری خواهد کرد. علائم آنفولانزا مانند تب و اسهال، باعث از دست دادن آب بدن خواهند شد و برای جبران این کم آبی، باید مایعات زیاد مصرف نمائید.

استراحت کافی

از مهم‌ترین روش‌های درمان خانگی آنفولانزا، استراحت کافی است. هنگام خواب، سیستم ایمنی بدن شما تقویت خواهد شد و این به مقابله بهتر با ویروس آنفولانزا منجر می‌شود. پس هنگام ابتلا به انفولانزا، برنامه زندگی خود را تغییر دهید و ساعت بیشتری را برای استراحت و خواب اختصاص دهید.

مصرف مواد حاوی زینک

اضافه کردن زینک به رژیم غذایی، یکی از راهکارهای موثر برای درمان خانگی آنفولانزا است. زینک، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را برای مقابله بهتر گلبول‌های سفید با میکروب‌ها و کاهش علائم بیماری‌های ویروسی، مانند آنفولانزا، کرونا و سرماخوردگی آماده خواهد کرد. می‌توانید از قرص‌های حاوی زینک استفاده نمائید و یا این ماده را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. مواد غذایی که حاوی زینک هستند، شامل: گوشت قرمز، عدس، نخود، لوبیا، آجیل، تخم مرغ و لبنیات می‌باشند.

مصرف آب گوشت و سوپ

اضافه کردن آب گوشت، آب قلم، سوپ گوشت و سوپ مرغ به رژیم غذایی به جبران کم آبی و هیدراته ماندن بدن کمک خواهد کرد. این غذاهای مفید و مغذی، برای تقویت و غنی‌سازی بدن در زمان ابتلا به آنفولانزا بسیار موثر خواهند بود. همچنین پروتئین به بازسازی سریعتر سلول‌های ایمنی کمک خواهد کرد.

غرغره کردن آب نمک

یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی آنفولانزا، غرغره کردن آب نمک است. این‌کار باعث بهبود گلودرد و خارج شدن مخاط داخل گلو و بینی خواهد شد. همچنین مصرف آب نمک برای بهبود ناراحتی و سوزش گلو ناشی از سرفه خشک بسیار مفید است و با خاصیت ضد باکتریایی خود، باکتری‌های دهان و گلو را از بین خواهد برد.

نوشیدن چای گیاهی

از درمان خانگی آنفلونزا می‌توان به مصرف چای گیاهی اشاره نمود. گیاهان مختلف، خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی بالایی دارند که می‌توانند برای درمان علائم آنفولانزا نیز موثر باشد. چای سبز، چای زنجبیل، گل میخک و سایر گیاهان دارویی را دم کرده و میل نمائید. همچنین می‌توانید آن‌هارا با عسل طبیعی شیرین نمائید.

اسانس گیاهی

برخی از اسانس‌های گیاهی و طبیعی، برای درمان خانگی آنفولانزا موثر خواهند بود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته(3) روغن درخت چای می‌تواند سرعت انتقال تکثیر ویروس را کم کرده یا آن‌را متوقف نماید. توصیه می‌شود درصورت ابتلا و به جهت جلوگیری از ابتلای سایر افراد خانواده، این اسانس را تهیه کرده و در اتاق پخش نمائید. سایر اسانس‌های گیاهی شامل: روغن دارچین، روغن نعنا، روغن اوکالیپتوس، روغن آویشن، روغن لیمو و روغن پونه کوهی هستند.

دستگاه بخور

همانطور که می‌دانید، ویروس‌هایی مانند آنفولانزا و کرونا، در هوای خشک و محیط‌های سربسته بیشتر دوام می‌آورند و باعث گسترش بیشتر آنها خواهد شد. برای جلوگیری از انتشار و بهبود بیماری، از دستگاه‌های رطوبت ساز یا دستگاه بخور در اتاق استفاده نمائید. همچنین تنفس بخار آب گرم (بخور دادن) به بهبود سینوس‌ها، گلو و ریه‌ها کمک کننده خواهد بود.

رژیم غذایی مناسب

از دیگر راهکارهای مناسب جهت درمان آنفولانزا، رژیم غذایی مناسب است. رژیم غذایی مناسب در زمان ابتلا به آنفولانزا، شامل مصرف غذاهای کم کالری، کم فیبر و پخته شده است. استفاده از غذاهای نرم و کم ادویه نیز پیشنهاد می‌شود، چراکه هضم آنها راحت‌تر بوده و به کاهش مشکلات معده کمک می‌کنند.

همچنین یکی از داروهایی که برای افزایش سیستم ایمنی بدن و کاهش علائم آنفولانزا استفاده می‌شود، پلارژین است. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این دارو، روی تصویر زیر کلیک کنید.

برای پیشگیری از آنفولانزا چه کنیم؟

مهم‌ترین راه‌های پیشگیری و کاهش احتمال ابتلا به آنفولانزا عبارتند از:

  • دست‌های خود را اغلب با آب و صابون بشویید. اگر قادر به استفاده از آب و صابون نیستید، از ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل استفاده کنید.
  • هنگام عطسه یا سرفه، بینی و دهان خود را بپوشانید. به جای دست برهنه، در آرنج یا دستمال کاغذی خود سرفه یا عطسه کنید.
  • زمانی که شما یا دیگران به آنفولانزا یا سایر بیماری‌های عفونی مبتلا هستید از قرار گرفتن در کنار افراد دیگر خودداری کنید.
  • اگر بیمار هستید و نمی‌توانید از بودن در کنار دیگران اجتناب کنید، از ماسک استفاده کنید.
  • از دست زدن به صورت، چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید.
  • غذا یا ظروف غذا خوردن (چنگال، قاشق، فنجان) را با دیگران به اشتراک نگذارید.

لازم به ذکر است که بهترین راه برای پیشگیری از آنفولانزا تزریق واکسن آنفولانزا در هر سال است. واکسن‌ها سیستم ایمنی شما را آموزش می‌دهند تا عفونت‌ها را تشخیص دهد و قبل از اینکه بیمار شوید با آنها مبارزه کند. ویروس آنفولانزا می‌تواند هر سال کمی تغییر کند (جهش یابد) به همین دلیل است که باید هر سال واکسن بزنید.

حتی اگر با نسخه‌ای متفاوت از آنفولانزا نسبت به نسخه موجود در واکسن بیمار شوید، واکسیناسیون خطر ابتلا به بیماری جدی شما را کاهش می‌دهد.

پلارژین - افزایش سیستم ایمنی بدن - محصول گیتا دارو
پلارژین – افزایش سیستم ایمنی بدن – محصول گیتا دارو

مطالب مرتبط:

جمع بندی

با وجود اینکه آنفلوانزا بیماری شایعی است اما در مواردی می‌تواند برای سلامتی افراد بسیار خطرناک است بنابراین توصیه می‌کنیم در صورتی که دارای بیماری زمینه‌ای خاصی هستید در صورت مشاهده علائم آنفولانزا جدید و ابتلا به آنفولانزا حتما به پزشک متخصص عفونی مراجعه کنید.

آیا آنفولانزای نوع A ویروس کرونا است؟

آنفولانزا و ویروس کرونا هر دو بیماری‌های تنفسی واگیردار هستند، اما توسط ویروس‌های مختلفی ایجاد می‌شوند.

آنفولانزا چقدر طول می‌کشد؟

علائم معمولاً از یک تا چهار روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شوند و پنج تا هفت روز طول می‌کشد. برای افرادی که واکسن آنفولانزا تزریق کرده اند، علائم ممکن است مدت زمان کمتری داشته باشند یا شدیدتر باشند. برای افراد دیگر، علائم ممکن است بیشتر طول بکشد. حتی وقتی علائم برطرف شد، ممکن است همچنان احساس خستگی کنید.

علائم و نشانه‌های ابتلا به آنفولانزا چیست؟

دردهای عضلانی، سردرد، سرفه‌های خشک، تب و لرز و تنگی نفس از علائم شایع ویروس آنفولانزا هستند.

آیا آنفولانزای جدید کشنده است؟

بله، اگرچه مرگ و میر ناشی از این بیماری به سویه آن در طی هر سال بستگی دارد. و به این معنا است که در سال مورد نظر احتمال مرگ از آنفولانزا با توجه به ویروس خاص متغیر است. طبق برآورد CDC اگر تعداد دریافت واکسن کاهش پیدا کند این تعداد می‌تواند افزایش پیدا کند. پاندمی آنفولانزا ۱۹۱۸ (۱۹۱۹ – ۱۹۱۸) به صورت تخمینی ۲۰ الی ۵۰ میلیون مرگ را در سراسر جهان در پی داشت.

درمان آنفولانزا چگونه است؟

راهکارهای درمان آنفولانزا به شرح زیر است:
دارو درمانی، نوشیدن مایعات، استراحت کافی، مصرف مواد حاوی زینک، مصرف آب گوشت و سوپ، غرغره کردن آب نمک، نوشیدن چای گیاهی، اسانس گیاهی، دستگاه بخور، رژیم غذایی مناسب.

منبع cdc
257 نظر
  1. افسانه گفت

    سلام دکتر خسته نباشید
    دخترم دوماهه ب آنفلوانزا مبتلا شده
    سه دوره انتی بیوتیک مصرف کرد ولی باز بینیش کیپ میشه و ترشح داره گاهی شدت سرفه هاش بیشتر میشه
    بردمش دکتر بهش قرص پردنیزولون و دوتا اسپری دهان سالبوتامول وکاتوسین پلاس تجویز کرد
    متوقف شدن رشد کودک از عوارض قرص و اسپری هست ک باعث نگرانیم شده
    اگه رشدش متوقف بشه میشه کاری کرد؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای فرزند عزیز شما، توصیه می‌گردد از پزشکی که تجویز دارو کرده‌اند راهنمائی بخواهید. چراکه ایشان با معاینه و با توجه به شرایط فرزندتان دارو تجویز کرده‌اند.

      1. افسانه گفت

        ممنون از پاسخ گویی شما

  2. حسين گفت

    سلام دكتر جان همش ميگي ازمايش درصورتي ك تفاوت بزرگ بين كرونا و انفولانززا فصلي مشام هست ك تو كرونا هيچ بويي متوجه نميشن،و اعلام دل درد نشونه ديگشه،منم مريض شدم روز يازدهمه ازمايش نننوشت و فقط اونايي ك زمانشون بيش از حد ميشه ازمايش اجباريه, و انفولانزا فصلي و براش انتي بيوتيك نميدن فقط مسكن و قرص تهوع مناسب،بايد وعده هاي غدايي كوچيك كوچيك كرد و هر دو ساعت استفاده كرد و مايعات از همه مهم تره ،ادويه خوب نيست سوپ يا تخم حرف اپ پز يا سيب زميني اب پز هم عاليه ، غذا چربي دار نبايد خورد ولي كباب مشكلي نداره ،من دوبار مراجعه كردم و بار دوم متخصص روز يازدهم ازمايش گرفت و باز متخصص هم نظرش با دكتر عمومي يكي بود ،جز سرم تراپي و استامينيفون كدين قرص تهوع داد من تهوع سنگينن بخاطر اين بود يهو هست تا دوازده ساعت چيزي نميخوردم و نبايد غذا زياد خورد فقط بايد چندين وعدش كرد الان رو ب بهبودم ،تب و لرزم هم جوري بود تو يه ساعت يه ليتر اب از بدنم ميرفت و تخت خيس خالي و سرما از درون داشتم….موفق باشد

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت شما بخیر
      ممنون از اینکه تجربیات خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتین.
      تفاوت بین کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی ذکر شده، اما در برخی افراد تنها علائمی رخ می‌دهد که در سایر بیماری‌ها نیز مشترک است. در این زمان، تنها راه تشخیص و تمیز ویروس‌ها از هم انجام تست PCR است.
      انشاءالله هرچه سریعتر بهبودی کامل رو بدست بیارین.

      1. حسين گفت

        ممنون داداش گل ك نظر منو پاك نكردي و گذاشتي،من دوبار چك كردم زده بود تاييد نشده پيامم و فك كردم كلا نزاشتين كمي ناراحت شدم,شرمندتم زود قضاوت كردم، تشكر ازت دكتر جان🙏❤️

      2. علی شاملو گفت

        خیلی مخلصیم

    2. alpha گفت

      وقت بخیر
      پسر ۵ ساله بنده هم حدود ۱۰ روزه که به این بیماری دچار شده و با تعویض ۳ دکتر و در اخر منجر به بستری شدن تو بیمارستان شد و توی این مدت از اسهال و تهوع و شدت داغ شدن شکم و سر و یخ کردن دست و پا تا سر درد و تب و لرز و … رو تجربه کرده و امروز ۲۵ برج ۹ سال۱۴۰۱ بخش های مجاور عفونی اطفال مثل فک و صورت و …. بیمارستان هم پر شده از کودکانی که از این بیماری رنج میبرن و هنوز درمان کامل نشدن و فقط انواع سرم میگیرن و تعدادشون رو به افزایش که اکثرا هم از باشگاه و مدارس و کودکستان ها شیوع پیدا کرده که نیاز به مراقبت بیشتر پدر و مادر ها رو میطلبه امیدوارم هرچه زود تر داروش پیدا و ریشه کن بشه

  3. فاطمه محبی گفت

    سلام.من الان یک ماهه آنفولانزا گرفتم الان بی حسی بدنم خوب شده اما گلوم حس خفگی میکنم.

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما، عوارض ابتلا به بیماری‌های ویروسی ممکن است تا مدتی پس از بهبودی نیز ادامه دار باشد و رفته رفته بهبود پیدا خواهد کرد. درصورت شدت علائم یا عدم بهبود بعد از مدت طولانی به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

    2. حسح گفت

      با سلام عنبر نسا با اسفند دود کنید و دراتاقی درب و پنجره هاروببندین و عایق کنید تا یک ساعت حداقل اونجا نفس بکشید خوب میشید من هم همین دیشب داشتم خفه میشدم حتی مخاط چشمم دچا اختلال شده بوداما خوب شد با این کار

  4. حدیثه گفت

    سلام آقای دکتر
    دختر من چهار سالشه ،الان چهار روزه که آنفولانزا گرفته دکتر هم بردمش
    آزیترومایسین و استامینوفن و دیفن هیدامین و زینک دادن
    تبش یکم پایین اومده ولی سینش پر از خلطه و بینیش گرفته
    خیلی بیحاله و بی اشتها
    امروز از درد گوش و درد قفسه سینش شکایت می‌کرد
    خیلی نگرانم،دوباره باید ببرمش دکتر؟؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای فرزند عزیز شما، علائمی که می‌فرمایین از علائم ابتلا به آنفولانزاست. اما در صورت شدت علائم مجدد به پزشک متخصص مراجعه نمائید تا معاینه صورت گیرد.

  5. Fatemeh گفت

    سلام وقتتون بخیر
    من تقریبا ۵ روزه احساس منگی و گیجی دارم و نفخ معده و حالت تهوع و بعضی اوقات لرز و کیپ شدن سر و سستی دست و پا اینا علائم آنفولانزاست؟

  6. مهدی گفت

    سلام اقای دکتر .ممنون میشم جوابم رو بدید من مهدی هستم ۳۸ ساله .دیروز ساعت ۴ بعدظهر به یکباره کل بدنم شروع به درد گرفت این در حالی بود که داشتم با گوشی حرف میزدم که وسط های صحبتام یهو بدن درد گرفتم و بعد از نیم ساعت لرز گرفتم و شبش هم که تمام استخون هام درد گرفته بود که رفتم دکتر .
    خواستم بگم این چه نوع مریضیه و آیا چرا به یکباره گرفت

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما، ممکن هست علائم بیماری‌های ویروسی، به یکباره یا به تدریج بروز کنند. احتمال ابتلای شما به ویروس آنفولانزا یا کرونا وجود دارد. اما تنها راه تشخیص قطعی، انجام تست کرونا و تست آنفولانزا می‌باشد. از راهکارهای درمانی پزشک پیروی کنید تا زودتر بهبودی کامل شما صورت گیرد.

  7. پریسا مقیمی گفت

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    ممنون بابت مطالب خوبی که گذاشتید
    پسرم ۹ سالشه حدود ۵ روز پیش بیماریش شروع شد که بردمش دکتر گفت احتمالا آنفولانزا گرفته، دارو براش تجویز کرد و داروهاشو مصرف کرد امروز آخرین قرص آنتی بیوتیکشم میخوره ولی هنوز سرفه هاش خشک و شدید هستن و مشکل جدی تر اینکه ماهیچه ساق پاهاش به شدت درد میکنه، به طوری که اصلا نمیتونه راه بره، خواستم لطف کنید راهنمایی کنید که ببینم بهتره بازم پیش دکتر ببرم یا خودش میشه؟ درمان خانگی نداره؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت شما بخیر
      بابت تاخیر در پاسخ عذرخواهی می‌کنم.
      ضمن آرزوی سلامتی برای فرزند عزیز شما، علائم آنفولانزا در موارد شدید تا دو هفته نیز ممکن هست زمان‌بر باشد. در صورتی که هنوز با علائم شدید موجه هستند، مجدد جهت معاینه به پزشک مراجعه نمائید.

  8. ملیسا گفت

    سلام آقای دکتر روزتون بخیر
    من نظرات بقیه رو خوندم اما هیچکس از سرگیجه ننوشته بود
    من یک ماه پیش یه سرماخوردگی خفیف گرفتم که سه روزه خوب شد ولی سرفه های خشکم باقی مونده تا الان. و الان یک هفتس که سرگیجه ی شدید دارم و تب و لرز و تعریق زیاد.
    دو بار رفتم دکتر ولی داروهایی که دادن تاثیری ندارن
    فقط گریپین بهم انرژی کاذب میده و میتونم یکم به کارام برسم و وقتی اثرش بره دوباره همه ی علائمم برمیگرده. دیگه خسته شدم نمیدونم چیکار کنم.
    سمت راست گردنم ورم غده ی لنفی داشتم که با وجود خوردن کواموکسی کلاو کوچیکتر نشده و غده های پایین تر هم ورم کردن. با خشکی گردن و بدن دردم دیگه کم کم دارم میترسم نکنه مریضیم جدی تر از آنفولانزا باشه. به نظرتون چیکار کنم؟ ممنونم از راهنماییتون.

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما، تورم غدد لنفاوی گاهی اوقات در ابتلا به سرماخوردگی نیز بروز خواهد کرد. اما توصیه می‌شود در اولین فرصت به پزشک متخصص و ماهرتر جهت تشخیص مراجعه نمائید.

    2. Jaber morshedi گفت

      منم الان یک ماه همینجوریم چند روز اوکی میشم ،ولی دوباره ناگهانی سر گیجه و منگی میاد سراغم،و اذیتم میکنه

  9. فاطمه گفت

    سلام وقتتون بخیر
    چهار روزی میشه که از شروع علائمم میگذره
    روز اول با گلو درد و روز دوم ناگهانی علائمم بیشتر شد از تب و بدن درد و سر درد گرفته تا ابریزش بینی شدید
    دو شب هم هست که بشدت تو خواب عرق میکنم
    این ها از علائم کروناس یا انفلوانزا؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما، علائم معمولا در دو بیماری مشترک هستند. تنها راه تشخیص قطعی انجام تست می‌باشد. درصورتی که ساکن تهران هستید می‌توانید تست کرونا-آنفولانزا به صورت همزمان با قیمتی کمتر را در منزل انجام دهید.

    2. ترنج بانو گفت

      سلام.وقت بخیر. من پنج روز پیش آبریزش بینی و گلودرد و سردرد داشتم که با مصرف دارو بهتر شدم اما الان سه روزه لرزش بدن از داخل دارم تقریبا مداوم هم هست اما متأسفانه هرکار میکنم خوب نمیشه و نمیدونم دلیلش چی می‌تونه باشه.میشه راهنمایی بفرمایید لطفا؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی برای شما، علائم آنفولانزا و یا سایر بیماری‌های ویروسی در موارد شدید ممکن است تا دو هفته نیز زمان بر باشد. توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه دارو پرهیز نمائید و در صورت شدت علائم یا ادامه دار بودن آن و به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  10. AMIR گفت

    سلام وقت بخیر شب پنجشنبه خاهرم تب کرد و باخودش توی خواب حرف میزد تبش خیلی زیاد بود روز بعد مادرم مریضی رو ازش گرفت بعد از دو روز خاهرم تبش اومد پایین ولی خیلی سرفه میزد منم ازش گرفتم خیلی سرفه میزنم چشمام میسوزه بی حالم بی قرارم چی کار کنم خوب بشم بعدش مادر ران پاش خیلی در میکنه میگه که استخوانم خیلی درد میکنه نمیدونم چی کار کنم راهنمایی کنید ممنون راستی 4 روزه انتی بیوتیک مصرف میکنید ولی هنوز خوب نشدیم

    1. حمید گفت

      سلام دخترم از دبستان به ما انتقال داد. ما هم آنفولانزای شدید گرفتیم دو روز تب میکنید بعدش آروم آروم از بدنتون بیرون میآد. فقط مسکن خوردیم به من آنتی بیوتیک دادن ولی هیچ تاثیری نداشت . شما هم فقط سوپ و مایعات بخورید آب نمک غرغره کنید آستامینوفن کدئین یا آستامینوفن ۳۲۵ بخورید مراقب باشید تب بالا نرود. دستمال خیس روی پیشونی بگذارید و اگر تب پایین نیامد پاشویه کنید. فقط مسکن و سوپ و استراحت. من که ۳یا۴ کیلو وزن کم کردم. به امید خدا زودتر خوب شوید

    2. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی، توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه دارو پرهیز نمائید و به پزشک متخصص جهت معاینه و تجویز دارو مراجعه نمائید. همچنین از مواردی که برای درمان خانگی توصیه شده است در کنار توصیه های پزشک می‌توانید استفاده نمائید.

  11. عسل گفت

    سلام من حدودا دو هفته پیش آنفولانزا گرفتم و خوب شدم
    برادرم هم همینطور
    ولی چند روز قبل برادرم دوباره بیمار شد،،سرفه و آبریزش بینی و بدن و درد و تب و لرز
    منم مبتلا شدم ولی علائمم خیلی بیشتره
    و شدید تر هست
    دارو هم میخورم ولی هنوز خوب نشدم
    قفسه سینه‌ام درد میکنه و…
    اینها همون آنفولانزاست؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما، تشخیص قطعی با تست آنفولانزا صورت خواهد گرفت. احتمال ابتلای مجدد شما به آنفولانزا وجود دارد. همچنین با توجه به علائم، ممکن هست به ویروس کرونا مبتلا شده باشید.

  12. ارزو گفت

    سلام من ۱۰ روز پیش انفلولانزا گرفتم.سرم و امپول زدم داروهام رو هم مصرف کردم اما هر از گاهی احساس تب دارم و سینم خس خس میکنه ک تک سرفه میکنم.چه پیشنهادی دارین؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      عوارض و علائم آنفولانزا ممکن هست در موارد شدید تا دو هفته یا بیشتر زمان بر باشد. جای نگرانی نیست؛ روند درمان رو پیش ببرین و در صورتی که علائم شدت یافت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

      1. پوریا گفت

        سلام وقت بخیر اقای دکتر من 3روزه ک انفولانزا گرفتم دکتر هم رفتمبهتر نشدم ک هیچ بدترم شدم بشدت کمر درد دارم و تب و لرز
        علائم شروع بیماری با سر درد بود
        ولی هیچ علائم دیگه ای ندارم جز کمر درد شدید تب و لرز و چشم درد
        ممنون میشم بگین برای کمر درد چیکار کنم

      2. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آروی سلامتی برای شما، کمر درد ناشی از آنفولانزا را می‌توان به صورت موقتی با مصرف مسکن درمان نمود. اما درهرصورت باید دوره نقاهت بیماری بگذرد تا علائم به طور کامل رفع شود. همچنین توصیه می‌شود درصورتی که علائم شدت یافت به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  13. نسترن گفت

    سلام شب خوش دیروز اینجا نوشتم ولی ندیدمش ببخشید اگه تکراری مینویسم من دو هفته پیش انفولانزا گرفتم از دخترم و هنوز بعد از دو هفته ضعف عجیبی دارم کارامو انجام میدم ولی یهو بدنم نمیکشه یک‌جورایی کرونا اینجوری بود الان نگرانم از ضعف پا هام و بی حوصلگی و خستگی میخواستم ببینم ایا کسی اینطور هست امروز هم امپول سرمی سولوویت زدم

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، از عوارض ابتلا به ویروس هست و تا مدتی در بدن شما خواهد ماند و به مرور بهبود پیدا خواهد کرد. در صورتی که علائم شما شدید شد با مدت زمان بیشتری طول کشید به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  14. قمبری گفت

    سلام وقت بخیر. پسرمن سه هفته پیش انفلوانزاگرفت دکتربردم خوب شد دوروز مدرسه رفت روز دوم با سرفه شدید برگشت براش هیدروکوتیزون زدم و سالبوتامولو انواع شربتهای ضدسرفه رو امتحان کردم فایده نداشت بازبردم پیش متخصص عفونی و همون داروهای الرژی که میخوردرو گفت بده به اضافه سالبوتامول تا سه روز خوب شد اما یک روز بعداز قطع سالبوتامول باز سرفش برگشته وچون اخرهفته هست من باز سالبوتامول و دکسترومتورفان استفاده کردم اما قطع نمیشه بنظر شما آنتی بیوتیک بهش بدم ؟ممنون

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای فرزند عزیزتان، توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه دارو پرهیز نمائید و در صورت شدت علائم، مجدد به پزشک مراجعه کنید تا با معاینه داروی مناسب را تجویز نمایند.

    2. نسترن گفت

      با سلام دو هفته پیش دخترم‌انفولانزا گرفت و تب و لرز و سرفه بعد از چند روز من گرفتم و الان حدود سه چهار روزه بدنم خیلی ضعیفه و روی پام نمیتونم بایستم بی حالم خیلی نگرانم میترسم مشکل دیگه ای باشه میشه راهنمایی کنین ایا این مشکل من برای ویروس هست فشارم هم برعکس همیشه بالا بود پایینه

    3. ن گفت

      شربت سرفه گیاهی پروسپان بهش بدید عااآااالیههههه

  15. حسین گفت

    ومیل شدیدی به خوردن اب جوشیده شده دارم ولی نمیدونم مضر هست یا نه

  16. حسین گفت

    سلام من نه سرفه دارم نه هیچ علائمی که میگین من فقط معدم بشدت درد میکنه بدون استفراغ و دکتر گفته که انفولانزا هست

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما، آنفولانزای معده نیز احتمالا با علائمی مانند اسهال و استفراغ همراه خواهد بود. لطفا به پزشک متخصص گوارش مراجعه نمائید تا معاینه و بررسی دقیق تر صورت گیرد.

    2. Reza گفت

      سلام منم تب دارم و معده درد
      کمرم هم درد میکنه و بی قرارم دوتا دکتر رفتم بهم گفتن آنفولانزا داری
      شما هم کمر درد و تب دارید؟

  17. آزادی گفت

    سلام وقت بخیر من دختر ۴ساله دارم حدود ۴ هفته پیش انفولانزا گرفت تب و سرفه داشت بردم دکتر کم کم بهتر شد. الان گاهی سرفه داره و چند روزه که گاهی اوقات میگه سرم درد میکنه ولی یه جای سرش نیست جاهای مختلفی رو میگه و بعدشم میگه خوب شد
    خواستم بدونم بعد ۴ هفته سردرد طبیعیه؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای فرزندتان، احتمال اینکه عوارض طولانی مدت این بیماری باشه یا اینکه ابتلای مجدد به این ویروس صورت گرفته باشد وجود دارد. توصیه می‌شود مجدد به پزشک مراجعه نمائید تا بررسی ها و اقدامات لازم صورت گیرد.

    2. سعید گفت

      سلام دختر منم اینطوری بود بردم دکتر گفت شینوزیت شده

    3. محمد گفت

      سلام اقای دکتر بدنم خیلی درد داره احساس ضعف دارم گلو درد اب بینی چشم درد کمی بی خوابی دارم شانه ام با سینم درد میکنه حالت تهوع هم دارم چندین روز بود درد داشتم نرفتم دکتر و هر روز بدتر شدم لرز دارم و سرفه خشک و تب متوسط ایا اینا علائم آنفولانزا سردرد دارم حالم خیلی بده ولی شانم خیلی درد داره چیکار کنم دیروزم دکتر بودم سرم زد کلی درمان داد ولی هنوز خیلی درد دارم و استرس شدید دارم درد چشم و کمی هم گوش در کل درد دارم چیکار کنم تو مدرسه گرفتم کمک کنید گیجی و سرگیجه و سردرد و اسهال و لرزش و بیشتر از همه درد عضلانی دارم کمکم کنید

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت شما بخیر
        امیدواریم خیلی زود خوب بشی پسر خوب؛ علائمی که گفتی علائم آنفولانزاست. اما اصلا نگران نباش و استرس نگیر، آنفولانزا یه بیماری فصلیه که خیلی ساله هست. فقط خوب استراحت کن، از روش های درمانی خانگی که تو این مقاله نوشتیم با کمک بزرگترا استفاده کن. حتما به حرف دکتر هم گوش کن و داروهارو به موقع بخور.
        زود زود خوب میشی.

  18. احمدی گفت

    سلام.من یک ماهه که مریضم
    واقعا دیگ خسته شدم چندباردکتررفتم ولی کاملا خوب نمیشم چهار روزه که سردرد شدید دارم سرم هم میزنم تغذیمم خوب میکنم ولی خوب نمیشم.بعضی اوقاتم بدن درد دارم وسرفه میکنم.میشه بگین چیکارکنم هردارویی میخورم اثرنمیکنه …ممنون

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، متاسفانه ویروس جدید در برخی افراد مدت زمان زیادی وجود داشته و علائم سختی را تجربه خواهید کرد. درصورتی که به پزشک مراجعه کردید و موثر نبود، باید منتظر طی شدن دوره بیماری بمانید و از روش‌های درمانی که پزشکان تجویز کردند پیروی نمائید.
      همچنین شما می‌توانید جهت انجام تست کرونا – آنفولانزا در منزل تهران اقدام نمائید. امیدواریم هرچه سریعتر بهبودی کاملتون رو به دست بیارین.

    2. شانای گفت

      سلام من هم دقیقا یکماهه مریضم و هرچقدر خودم رو تقویت میکنم انگار هیچ تاثیری نداره دکترم رفتم بی حالی و سرفه های زیادی دارم میخواستم بدونم چقدر زمان میبره تا خوب بشم

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی برای شما؛ در موارد شدید ممکن هست مدت طولانی درگیر این بیماری باشید. به مرور علائم بیماری کاهش پیدا میکنه و بهبودی کامل حاصل میشه انشاءالله. استراحت کنید و از روش های درمانی که ذکر شد و درمان پزشک استفاده کنید.

  19. محمد سعادت گفت

    سلام من دو هفته قبل آنفولانزا گرفتم الان خوب شدم ولی هر چی میخورم انگار حس چشایی خوبی ندارم هیچی مث قبل نیستش آیا عوارض بعد از انفولانزا ست

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      از دست دادن حس چشایی و بویایی معمولا در ویروس کرونا شایع است و کمتر مربوط به آنفولانزاست. این علامت ممکن هست در بدن شما باقی بماند و رفته رفته کاهش می‌یابد.

      1. صحرا گفت

        سلام دکتر وقت بخیر علائم انفولانزا تعریق شبانه هم داره یا خیر

      2. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        تعریق شبانه (night sweats) یکی از علائم عفونت پاتوژنها از جمله ویروس های انفلوانزا می باشد.

  20. Titi گفت

    اینکه غذا و مایعات درست و حسابی نمیخوره پسرم خطرناکه؟فقط دارو میخوره
    خطرناک نیست؟میشه بگین چیکار کنم؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای فرزند عزیزتان، مصرف دارو با معده خالی ممکن هست عوارضی به همراه داشته باشد، لطفا به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز از قرص‌ها یا خوراکی‌های اشتها آور برای فرزندتان تجویز کند.

  21. Titi گفت

    سلام
    پسرم سه سالشه آبریزش بینی شدید بی اشتهایی و گلودرد و تب بالا داره و بی قراره و گریه می‌کنه وقتی ازش میپرسم پسرم چرا گریه می‌کنی میگه نمی‌دونم تو خواب ناله می‌کنه و تند نفس میکشه بردمش دکتر روزا باز حالش بهتره تا موقع خواب خودمم گرفتم و نمیتونم بخوابم چون مراقب پسرم هستم بی قرار وپر از دلشوره خدا کمکمون کنه خیلی نگرانم
    امیدوارم همه به زودی خوب بشن

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما و فرزند عزیزتان، از روش‌های درمانی پزشک پیروی کنید، انشاءالله به زودی بهبود پیدا خواهید کرد.

    2. پریسا گفت

      سلام دخترم علایم بالا رو داره و اینکه چشاش پف کرده شدید این به خاطره عفونته یا حساسیت یا کلیه

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی برای فرزندتان، لطفا در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید تا معاینه فیزیکی صورت بگیرد و از عوارض احتمالی جلوگیری شود.

  22. Ar-ra گفت

    با سلام من یک کودک ۱۲ ساله دارم
    من نمی دانم چطور آنفولانزا گرفت. یک روزه گه این جوریه
    چشم درد کم
    آبرز بینی متوسط
    لرزش هیچ
    طب متوسط
    از دیشب نتونسته بخوابه

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای فرزند عزیزتان، به پزشک متخصص جهت معاینه و راهکارهای درمانی مراجعه کنید.

  23. Adelina گفت

    دو پسر ۳ و ۶ ساله ام انفولانزا گرفتن مشکلی که دارم اینکه ۱۰ روز قبل مبتلا شد با علایم تب و اسهال و استفراغ بعد از سه روز کمی بهبودی حاصل شد ولی بی حالی و اسهال خفیف و اسپاسم شکمی داشتن همچنان الان بعد از ۱۰ روز مجدد تب بالا کردن گرفتگی بینی و ابریزش . این تب مجدد طبیعه؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما و فرزندان عزیزتان، توصیه می‌شود جهت معاینه و تشخیص دقیق به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  24. ایمان نیا گفت

    من یه جا شنیده بودم قهوه گانودرما برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن خیلی خوبه از الفاکافه گرفتم دارم استفاده میکنم
    آیا واقعا تاثیر داره؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      بله درسته؛ گانودرما به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک خواهد کرد و بی تاثیر نیست؛ بیشتر درباره گانودرما را در این مقاله بخوانید: خواص گانودرما

  25. علیرضا گفت

    سلام اقای دکتر.من اول صدام گرفته بود بعد یک روز کم کم سرفه های خلط دار شروع شد..الان که تقریباً یک هفته شده است تب دارم با سرفه

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر،
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما، علائم شبیه آنفولانزاست؛ لطفا جهت معاینه و درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید.

    2. آرمان گفت

      سلام جناب دکتر وقتتون بخیر
      پسر۵ساله دارم که ۱هفته اس آنفلونزا گرفته ۳روز اول تب مداوم داشت بعد ۲روز قطع شد و دوباره از صبح که بیدار میشد بهتر بود ولی نیمه شب یهو تب میکنه یا میگه دلم درد میکنه یا بالا میاره . مجدد متخصص کودکان مراجعه کردم فقط سیتریزین و زینک و ایپری بینی تجویز کردن.
      الان نگرانم که آیا تب بیشتر از ۱هفته خطرناک نباشه و بدنش عفونت کرده باشه؟

  26. امیر گفت

    سلام من آنفولانزا گرفتم آلان ۴هفته ای میشه دوبار هم رفتم دکتر ،اما لب دهنم کج شده و یکی از چشم،هام مداوم اشک میکنه چیکار کنم

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما، درد در ناحیه چشم از علائم ابتلا به آنفولانزاست، اما اشک از چشم و سایر علائم که می‌فرمایین باید بررسی بیشتری بشه. لطفا به پزشک متخصص جهت معالجه مراجعه نمائید.

  27. فاطمه گفت

    سلام ووقت بخیر
    دختر ۱۰ساله ای که دارم که همزمان با شروع مدارس،دچار آنفلونزا شده و همچنان ادامه داره،دل درد شدید وسردرد کلافش کرده،طبق گفته پزشک،انفلونزای معده مبتلا شده و تا الان هیچ دارویی حتی استامینوفن هم جواب نداده
    واقعا نمی‌دونم چه کار کنم که ازین وضعیت رها بشه

    ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایین.

  28. فاطمه گفت

    سلام ووقت بخیر
    دختر ۱۰ساله ای که دارم که همزمان با شروع مدارس،دچار آنفلونزا شده و همچنان ادامه داره،دل درد شدید وسردرد کلافش کرده،طبق گفته پزشک،انفلونزای معده مبتلا شده و تا الان هیچ دارویی حتی استامینوفن هم جواب نداده
    واقعا نمی‌دونم چه کار کنم که ازین وضعیت رها بشه

    ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایین

  29. Mahdi گفت

    سلام و خسته نباشید و آرزوی عافیت برای همه
    پسر من ۹ سالشه و سه روز قبل گلودرد بسیار خفیفی داشت. روز بعدش تب خفیف داشت. دیروز متخصص کودکان مراجعه کردیک که گفتن آنفلوانزاست. الان گلودرد متوسطی داره. سردرد تقریبا متوسط ولی درد چشمم زیاده البته برای تسکین درد چشمش از کمپرس گرم استفاده کردم و کمتر شد.
    خواستم بدونم درد چشم از علایم انفلوانزاست یا نه؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای فرزند عزیزتان، بله، همانطور که اشاره کردیم، چشم درد از علائم آنفولانزاست.
      روند درمانی پزشک رو طی کنین انشالله زودتر بهبودی کامل رو بدست میارن.

  30. نیلگون گفت

    سلام اقای دکتر من الان چهارمین هفته ایه که انفولانزا هنوز تو بدنمه دکترم رفتم امپول و قرصم میخورم ولی هنوز همونم حتی بدترم شدم از شدت گوش درد و درد گلو و عفونت همه ی کارام مختل شده توصیه اتون چیه برام؟دوباره برم دکتر ؟اگه نه که چکار کنم درد گوش و گلوم از بین بره ؟خیلی عفونت داره

    1. مریم گفت

      منم مثل شما و تو همین مدت گرفتار این بیماری شدم منتها با علائم متفاوت ،همه میگن باید دوره اش بگذره

  31. Nilgun گفت

    سلام اقای دکتر من الان چهارمین هفته ایه که انفولانزا هنوز تو بدنمه دکترم رفتم امپول و قرصم میخورم ولی هنوز همونم حتی بدترم شدم از شدت گوش درد و درد گلو و عفونت همه ی کارام مختل شده توصیه اتون چیه برام؟دوباره برم دکتر ؟اگه نه که چکار کنم درد گوش و گلوم از بین بره ؟خیلی عفونت داره

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، مجدد به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با بررسی شدت علائمتون، بهترین درمان رو برای بهبود سریعتر شما تجویز کنن.

  32. Orkideh گفت

    سلام ۱۸ سالمه
    از خواب که بلند شدم فقط گلودرد ساده بود ولی روز به روز بدتر شد و روزای اولی همش حالت تهوع و سرگیجه داشتم تا الان که علائم قبل رو ندارم ولی سردرد شدیدی دارم در کنار گلودرد و سرفه، چشام خیلی میسوزن و همش خستم.
    با هر عطسه‌ای هم حس میکنم ریم زیرو روی میشه اینقدر که بهم فشار میاد و تزر میکشه

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، توصیه میشود جهت معاینه و درمان به پزشک متخصص مراجعه‌کنید

  33. مرضيه گفت

    سلام ،دخترم ٥سالشه ،،يك هفتست تب داره سر درد الان ٤روزه گوش درد هم داره دكتر بردم فقط استامينوفن و برفن و ي كپسول انفولانزا تجويز كرد ،،بعد از يك هفته تبش هنوز قطع نشده سردرد و گوش درد هم داره گاهي اوقاتم سرفه ميكنه ب شدت بي اشتهاست و بد خلق

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای فرزندتان، بیماری باید روند خودشون رو طی کنه تا از بدن خارج بشه. دد موارد شدید تا حدود ۲ هفته این بیماری زمان بر خواهد بود. درمان پزشک رو دنبال کنید و در صورت شدت گرفتن علائم مجدد جهت معاینه به پزشک مراجعه کنید

    2. زهرا گفت

      سلام دوست عزیز دختر منم مثل فرزند شما تبش پایین نمیومد هرچی بهش استامینوفن میدادم.دیشب بعد از دو روز شیاف استفاده کردم براش بجای قرص از دیشب تا الان خدارو شکر اصلا تب نداره

  34. مریم گفت

    سلام وقتتون بخیر
    از گرفتن انفوالانزا تا بروز علائم چند روز زمان میبره؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      در هرفرد متفاوت است ولی به طور کلی حدود ۲ الی ۳ روز.

      1. فاطمه گفت

        سلام ووقت بخیر
        دختر ۱۰ساله ای که دارم که همزمان با شروع مدارس،دچار آنفلونزا شده و همچنان ادامه داره،دل درد شدید وسردرد کلافش کرده،طبق گفته پزشک،انفلونزای معده مبتلا شده و تا الان هیچ دارویی حتی استامینوفن هم جواب نداده
        واقعا نمی‌دونم چه کار کنم که ازین وضعیت رها بشه

        ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایین.

      2. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی برای فرزند شما، لطفا جهت تشخیص و درمان بهتر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

      3. مریم گفت

        سلام پسرم۴روز تب وبدن درد داشت اشتهایم کم ذه انفولانزاس؟

      4. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی برای فرزند شما، از علائم ابتلا به آنفولانزا و کرونا می‌تواند باشد و تشخیص قطعی تنها با انجام تست آنفولانزا مشخص خواهد شد.

  35. زهرا کربلایی گفت

    سلام.وقتتون بخیر.من ۱۶ روز پیش مبتلا به آنفولانزا شدم.تمامی علائم رو هم داشتم از تب و لرز و بدن درد و گلو درد و سرفه خشک و.. دو بار هم سرم تراپی و تزریق آمپول داشتم..اما الآن بعد این مدت علائم دیگه ندارم و فقط دچار گیجی و حالت تهوع و ضعف بدنی هستم.میخواستم بدونم این علائم هم از عوارض آنفولانزا هست؟و اینکه چه مدته دیگه طول میکشه تا بهبودی کامل؟؟با تشکر

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما، بله ممکن هست عوارض ویروس آنفولانزا تا مدتی همراه شما باشه. اما از اینکه چقدر زمان‌بر خواهد بود اطلاعی در دست نیست. درصورتی که بهتر نشدین و یا علائم شدیدتر شد به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  36. هستی گفت

    سلام من ۱۶ سالمه شب که حالم خوب خوب بود و خوابیدم صبح که پاشدم تب شدید داشتم و نمیتونستم پا بشم خودمم تعجب میکردم که چطوری شب هیچ مشکلی نداشتم ولی صبحش نمیتونستم حتی بلند شم علائمم هر روز بد و بدتر میشه آبریزش بینی دارم سردرد شدید و تب ۴۰.۱ درجه سرفه شدید و همه جا رو به رنگ زرد می بینم صورتمم پف کرده کمر و پاهام هم فلج شدن انگار که اصلا ندارمشون به پدر و مادرم میگم بریم بیمارستان بستری بشم شاید اینطوری بهتر باشه میگن خوت خوب میشی چیزی نیست نمیدونم چیکار کنم حتی نمی تونم غذا بخوم

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، لطفاً در اولین فرصت به پزشک متخصص جهت معاینه و درمان مراجعه کنید.

    2. مهسا گفت

      هستی جان خودت برو دکتر حتما .. به بهبود روند بیماریت کمک میکنه

    3. آیدا گفت

      دقیقا منم همینجوری بودم یهو از شب تا صبح همه علایم اومد سراغم 😭شما الان بهتری؟

  37. هستی گفت

    سلام من ۱۶ سالمه شب که حالم خوب خوب بود و خوابیدم صبح که پاشدم تب شدید داشتم و نمیتونستم پا بشم خودمم تعجب میکردم که چطوری شب هیچ مشکلی نداشتم ولی صبحش نمیتونستم حتی بلند شم علائمم هر روز بد و بدتر میشه آبریزش بینی دارم سردرد شدید و تب ۴۰.۱ درجه سرفه شدید و همه جا رو به رنگ زرد می بینم صورتمم پف کرده کمر و پاهام هم فلج شدن انگار که اصلا ندارمشون به پدر و مادرم میگم بریم بیمارستان بستری بشم شاید اینطوری بهتر باشه میگن خوت خوب میشی چیزی نیست نمیدونم چیکار کنم حتی نمی تونم غذا بخوم

  38. محمد مرادی گفت

    سلام و عرض ادب. من چند روزه که انفوانزا گرفتم و اوایلش تب و لرز داشتم که دوبار پشت سرهم تو دوروز پیش دکترم رفتم وسرم گرفتم که تبم قطع شد ولی بی حالم و احساس گیجی بهم دست میده و اشتها ندارم و داروها رو هم به موقه مصرف میکنم فقط استرس دارم هی میگم قلبم چیزیشه چون گاهی پای چپم پشت شونم یه کم تیر میکشه خواستم بدونم نیاز هست برم دکتر قلب؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن ارزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، بله درصورت شدید شدن علائمی که می‌فرمایین به پزشک متخصص جهت بررسی و معاینه مراجعه کنید.

  39. خانی گفت

    سلام وقت بخیر
    من دو روز ابریزش بینی داشتم دکتر کلداکس و ناپروکسن و اسپری بینی داد دوروزه خوب شدم ولی دوروز بعدش سردرد عجیبی گرفتم که این سردرد از چشم چپم شروع میشه و به شقیقه ها و دندون سمت چپم فقط میزنه و در طول روز این سردرد وجود داره و ساعاتی شدت میگیره و با هیچ‌مسکنی اروم نمیشم و الان دوهفته اس که اینجوری ام با توجه به اینکه سابقه سردرد تا کنون نداشتم ایا این سردرد علایم انفولانزاست؟؟؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، علائم این ویروس جدید در هرفرد متفاوت بروز خواهد کرد. سردرد مداوم و چشم درد نیز یکی از علائم ویروس آنفولانزاست که در مبتلایان نمایان خواهد شد. اما تشخیص قطعی این ویروس با تست آنفولانزا صورت خواهد گرفت. به پزشک متخصص جهت معاینه و درمان مراجعه کنید.

    2. علیرضا گفت

      سلام اقای دکتر.من اول صدام گرفته بود بعد یک روز کم کم سرفه های خلط دار شروع شد..الان که تقریباً یک هفته شده است تب دارم با سرفه

  40. مهدی گفت

    سلام
    من آبریزش بینی و خلط دارم
    دست و پام هم درد میکنه و خیلی بی حالم
    سرفه هم میکنم
    به نظرتون آنفولانزایه؟
    باید چیکار کنم؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما، علائمی که می‌فرمایین از علائم ویروس آنفولانزا و کرونا است. درصورتی که ساکن تهران و حومه هستید، جهت تشخیص دقیق می‌توانید تست کرونا انفولانزا در منزل انجام دهید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.