آیا گروه خونی شما خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد؟

0 1,054
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

ویروس کرونا در دو سال اخیر بخش انکارناپذیری از زندگی همه افراد بوده است. حتی کسانی که نسبت به دیگران کمتر روش‌های پیشگیری را انجام می‌دادند، به نوعی با این ویروس درگیر بوده‌اند. ما در این مطلب قصد داریم به کرونا و گروه‌ های خونی بپردازیم و درواقع به این پرسش پاسخ دهیم که آیا نوع گروه خونی در بیماری کرونا تأثیری دارد یا خیر.

چکیده‌ای از گزارش‌ها درباره کرونا و گروه‌ های خونی

گسترش سریع جهانی ویروس کرونا منابع مراقبت‌های بهداشتی و آزمایش را تحت فشار قرار داده است و شناسایی و اولویت بندی افراد در معرض خطر را به چالشی حیاتی تبدیل کرده است. شواهد اخیر نشان می‌دهد که گروه خونی ممکن است بر خطر ابتلا به کووید-19 تأثیر بگذارد. در ادامه ما قصد داریم آزمایش‌های مختلف به همراه نتایج آن را بررسی کنیم و در انتها به یک نتیجه گیری جامع برسیم. تا به امروز نیز چندین آزمایش مشهور در این باره انجام شده که خلاصه‌ای از آن را در ادامه خواهید خواند.

  1. در یک مطالعه جدید، محققان گزارش داده اند که افراد دارای گروه خونی O کمتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند. در مطالعه‌ای که در ماه ژوئن انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که افراد دارای گروه خونی A کمتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا و سویه‌های آن قرار دارند.
  2. در ماه مارس، مطالعه‌ای در چین نشان داد که افراد دارای گروه خونی A ممکن است نسبت به افراد دارای گروه O بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کووید-19 باشند.
  3. کارشناسان می‌افزایند که تحقیقات گذشته ارتباط واضحی بین گروه خونی و بیماری‌هایی مانند آنفولانزا و همچنین خطر سکته مغزی و اختلالات شناختی را نشان داده است.

اما تمام این گزارش‌ها به چه معناست؟ آیا واقعاً نوع گروه خونی خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد؟ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

گروه خونی

هر آنچه که تا به امروز از ویروس کرونا و گروه‌ های خونی در دسترس است، مربوط به مطالعه و آزمایش‌های به نسبت کوچکی است که گزارش‌هایی را برای عموم منتشر کرده‌اند. بنابراین هیچ آزمایشی در مقیاس خیلی بزرگ صورت نگرفته است. با این حال نتیجه آزمایش‌های مختلف، شباهت‌هایی با هم دارند که بعید است اتفاقی باشد.

کرونا و گروه ‌های خونی

همانطور که اشاره شد براساس نتیجه مطالعات به دست آمده، افراد دارای گروه خونی O در مقایسه با سایر گروه‌های خونی کمتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند. محققان همچنین خاطر نشان کردند که افراد دارای گروه خونی O، در صورت ابتلا به این ویروس، علائم خفیف تری از خود نشان می‌دهند.

این یافته‌ها مشابه مطالعه‌ای است که در ژوئن منتشر شد. در این آزمایش محققان به این نتیجه رسیدند که افراد دارای گروه خونی A، (45 درصد) بیشتر از باقی افراد در خطر ابتلا هستند. این محققان 1900 نفر را در اسپانیا و ایتالیا که به شدت مبتلا به کووید-19 بودند را مورد مطالعه قرار دادند و نتایج خود را با 2000 نفر که بیمار نبودند مقایسه کردند.

در ماه مارس، مطالعه‌ای در چین نشان داد که افراد دارای گروه خونی A ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به ویروس باشند و افراد دارای گروه خونی O ممکن است محافظت بیشتری در برابر ویروس داشته باشند.

مطالب مرتبط:

البته این گزارش‌ها نباید باعث شود که افراد دارای گروه خونی A بترسند یا گروه خونی O کمتر از دیگران پروتکل‌های بهداشتی رعایت کنند. زیرا هماتولوژیست‌ها هشدار دادند که این مطالعات هنوز کامل نشده‌اند و همچنین این نتیجه برای همه وجود ندارد. بنابراین زمانی که همچنان همه مردم جهان درگیر پاندمی هستند، باید به یک میزان از روش‌های پیشگیری مانند ماسک استفاده کنند.

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

نتایج آزمایش مربوط به کرونا و گروه خونی در ووهان

مطالعه دیگری در ارتباط با تأثیر گروه خونی و ابتلا به کرونا در شهر ووهان چین که منشأ کرونا به آن باز می‌گردد، انجام شده است. در ادامه به نتایج این آزمایش می‌پردازیم. 

در این مطالعه، دانشمندان گروه‌های خونی ۲۱۷۳ نفر را که مبتلا به کووید-۱۹ تشخیص داده شده بودند، بررسی و آن را با گروه‌های خونی جمعیت عمومی در آن منطقه مقایسه کردند. آنها دریافتند که در جمعیت عادی، نوع A (31 درصد)، نوع B (24 درصد)، نوع AB (9 درصد) و نوع O (34 درصد) بود. در مبتلایان به ویروس، نوع A (38 درصد)، نوع B (26 درصد)، نوع AB (10 درصد) و نوع O (25 درصد) بودند.

محققان به این نتیجه رسیدند که گروه خونی A در مقایسه با گروه‌های خونی غیر A به طور قابل توجهی خطر ابتلا به COVID-19 را افزایش می‌دهد. در حالی که گروه خونی O در مقایسه با گروه‌های خونی دیگر، کمتر در معرض خطر بودند.

جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید.

خطر ابتلا به ویروس کرونا در گروه خونی‌های مختلف

تا به اینجا با آزمایش‌هایی که در ارتباط با گروه خونی و ویروس کرونا انجام شده است، آشنا شدید. همانطور که خواندید در حال حاضر این اقدامی پیشگیرانه محسوب نمی‌شود و همه افراد باید به یک میزان برای مصون ماندن از کووید 19 تلاش کنند. با این حال بد نیست که افراد دارای گروه خونی A کمی بیشتر مراقب باشند تا خطر ابتلا به بیماری در آنها کاهش یابد.

بسیاری از متخصصان همچنین معتقدند که این آزمایش‌ها نیاز به تأیید دارند و باید در مقیاس بزرگ تری انجام شوند. اما باید بدانید که تأثیر گروه خونی بر خطر ابتلا به ویروس کرونا به هیچ وجه یافته عجیبی نیست. زیرا در پیش از این نیز شاهد اثر متفاوت ویروس‌ها روی گروه‌های خونی مختلف بوده‌ایم.

کلام آخر

  • در صورت اثر گروه خونی بر شدت بیماری باز هم طول درمان و روش‌های پیشگیری برای همه افراد مشابه است.
  • به گفته محققان با توجه به آزمایش‌های انجام شده روی گروه‌های انسانی، کرونا و گروه ‌های خونی به احتمال خیلی زیاد اثر هر گروه خونی با توجه به نوع گروه بر روی بیماری کرونا متفاوت خواهد بود. با این حال نمی‌توان خیلی به مشاهدات استناد کرد. زیرا این گونه آزمایش‌ها نیاز به زمان زیادی برای رسیدن به یک نتیجه دقیق دارد.

مطالب مرتبط:

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری جدی ناشی از COVID-19 هستند؟

افراد مسن و کسانی که مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی و عروقی، دیابت، بیماری مزمن تنفسی و سرطان دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های جدی هستند.

آیا گروه خونی بر شدت بیماری کرونا تأثیر می‌گذارد؟

گروه خونی می‌تواند بر شدت بیماری اثر گذار باشد؟ با توجه به آزمایش‌های انجام شد افراد دارای گروه خونی A بیشتر و افراد دارای گروه خونی O کمتر در خطر ابتلا هستند.

افراد با چه گروه خونی علائم بیشتری از خود نشان می‌دهند؟

در راستای نتایج آزمایش‌های منتشر شده، افراد با گروه خونی A علائم بیشتری از خود نشان می‌دهند. با این حال این آزمایش‌ها هنوز در مقیاس خیلی بزرگ انجام نشده و نیازمند آزمایش‌های بیشتر است.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.