عوارض خود ارضایی چیست؟ بهترین راهکارهای ترک خودارضایی

619 402,328
زمان مطالعه این مطلب: 8 دقیقه

اعتیاد به فیلم های مستهجن و خود ارضایی دست به دست هم داده‌اند و به موضوعی جدی تبدیل شده‌اند که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در تمام سنین از آن رنج می برند. بسیاری از مردم به خودارضایی معتاد هستند و دائماً در این فکر هستند که چگونه خودارضایی را ترک کنند.(1)

اگر احساس می‌کنید بیش از حد خود ارضایی می‌کنید و نمی‌دانید چگونه خود ارضایی را متوقف کنید، تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا عوارض خودارضایی و راه‌های ترک خود ارضایی را توضیح می‌دهیم.

خود ارضایی چیست؟

به لمس یا مالیدن قسمت‌هایی از بدن برای ایجاد لذت جنسی یا ارضای جنسی توسط خود فرد، خودارضایی یا استمنا می‌گویند. خودارضایی به انگلیسی masturbation نامیده می‌شود. به طور کلی خود ارضایی دختر و پسر با لمس آلت تناسلی همراه است. در گفتار عامیانه، به خود ارضایی، جق زدن یا جلق زدن در متون اسلامی به آن استمنا می‌گویند. علت اینکه دختران و پسران زیادی در دوران بلوغ به خود ارضایی روی می‌آورند تحرک و رسیدن به لذت بالای جنسی در این دوران است.

متاسفانه با بالا رفتن سن ازدواج در دختران و پسران، مشکلات بسیاری برای جامعه پدید آمده است. یکی از نیازهای ذاتی و غریزی انسان، نیاز به داشتن رابطه جنسی می‌باشد. متاسفانه در برخی شرایط افراد برای ارضایی حس جنسی خود به خود ارضایی و یا استمنا روی می‌آورند.

علائم اعتیاد به خودارضایی

در این قسمت به رایج‌ترین علائم اعتیاد به خود ارضایی اشاره می‌کنیم:

  1. صرف وقت و انرژی زیاد برای انجام خودارضایی
  2. کنسل کردن برنامه‌ها و قرارها و کارهای دیگر به دلیل انجام خود ارضایی
  3. احساس بی قراری و عذاب در محل کار و محل‌های عمومی
  4. عجله برای رسیدن به خانه و خلوت جهت انجام خودارضایی
  5. انجام خود ارضایی حتی در زمانی که تحریک جنسی ایجاد نشده باشد
  6. احساس گناه و عذاب وجدان
  7. اصرار به دیگران برای انجام مکالمه جنسی در فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها

عوارض خودارضایی چیست؟

مطالعات نشان داده‌ است که انجام خود ارضایی تا حدودی سالم و طبیعی است، اما تکرار بیش از حد این رفتار به‌عملی وسواسی تبدیل شوده و فرد نمی‌تواند اعتیادش به‌خود ارضایی را کنترل کند. خودارضایی عوارض جبران ناپذیری شامل موارد زیر دارد:

1- پیرونی (کجی آلت تناسلی)

پیرونی (Peyronie) که به آن کجی آلت تناسلی یا انحراف در آلت تناسلی می‌گویند، یک بیماری غیر سرطانی ناشی از به وجود آمدن بافت اسکار فیبری است که به دلیل خود ارضایی روی آلت تناسلی ایجاد شده و باعث نعوظ منحنی و دردناک می‌شود.

کجی آلت تناسلی در اثر خودارضایی
کجی آلت تناسلی در اثر خودارضایی

2- بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار یکی دیگر از عوارض خودارضایی است. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که کنترل اسفنکتر ادراری که وظیفه آن کنترل مجرای ادراری است از بین می‌رود یا ضعیف می‌شود. علاوه بر این ممکن است فرد، پس از خود ارضایی و در اغلب مواقع در افراد چاق نیز‌‌ به دلیل تغییر اندازه پروستات باعث بی اختیاری ادرار شوند.

3- زخم شدن دور ناحیه تناسلی

از دیگر عوارض خودارضایی بیش از حد این است که می‌تواند پوست اطراف ناحیه تناسلی را حساس، و یا زخم کرده و فرد به مرور زمان دچار سوزش و خارش در ناحیه تناسلی خود شود.

سوزش و زخم ناحیه تناسلی با خود ارضایی
سوزش و زخم ناحیه تناسلی با خود ارضایی

4- دردهای استخوانی

پس از انزال در مردان مقداری از کلسیم بدن دفع می‌شود. این مقدار در صورت برقرار رابطه جنسی و ارضا به‌صورت طبیعی کاملا عادی و جبران‌پذیر است. اما درصورتی‌که فرد از طریق خود ارضایی میل جنسی خود را برطرف کرده باشد، جبران پذیر نخواهد بود. چراکه ممکن است فرد در طول روز چندین بار عمل خود ارضایی یا جق زدن را انجام دهد و بدن فرصت کافی برای جبران کلسیم دفع شده را نداشته باشد و دچار بدن درد شوید.

5- خستگی و ضعف

افرادی که خودارضایی انجام می‌دهند، بعد از ارضا شدن احساس شل شدن، خستگی و ضعف را تجربه می‌کنند. اگر این اتفاق به طور مکرر رخ دهد، شما در طول روز انرژی زیادی از بدن خود را از دست داده‌اید و اغلب احساس خستگی خواهید کرد.

خشتگی  و ضعف با خودارضایی
خشتگی و ضعف با خودارضایی

6- احساس گناه

در مورد عوارض خودارضایی باید به عوارض روانی نیز اشاره کرد. بسیاری از افراد پس از انجام خودارضایی، احساس شرم و گناه می‌کنند. این احساس گاهاً ناشی از پیش زمینه مذهبی افراد است چراکه در دین اسلام صراحتاً این کار از گناهان کبیره شمرده شده است. فردی که خود ارضایی می‌کند دائما درحال سرزنش خود است که البته این به جهت ترک خود ارضایی تا حدودی راهگشا خواهد بود.

7- استرس و اضطراب

پسر یا دختری که به خودارضایی روی می‌آورد، یک تنش ذهنی برطرف نشده‌ای دارد که مجبور به انجام این کار می‌شود. اگر به انجام استمنا عادت کرده باشید و تصمیم به ترک بگیرید، با استرس و اضطراب فراوانی روبرو خواهید شد که تمام ذهن شمارا درگیر خواهد کرد و از انجام امور روزمره بازخواهد انداخت.

استرس از عوارض خودارضایی
استرس از عوارض خودارضایی

8- زود انزالی

از مهم‌ترین عوارض خودارضایی یا جق زدن زیاد، ابتلای شما به زودانزالی است. شخصی که به طور مکرر خود را از طریق سایر روش‌ها به غیر از رابطه جنسی صحیح و سالم ارضا می‌کند، ممکن است در آینده به انزال زودرس مبتلا شود. بسیاری از افرادی که در بزرگسالی با مشکل زود انزالی مواجه هستند، در نوجوانی خود به انجام خود ارضایی اعتیاد داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

باورهای نادرست درباره خودارضایی

اکثر ادعاهای برخی افراد درباره خود ارضایی، توسط علم تأیید نشده‌اند. انجام خود ارضایی درصورتی که به دفعات زیاد تکرار نشود، برخلاف اعتقاد عامه مردم باعث ایجاد عوارض زیر نمی‌شود:

تاثیر اعتیاد به خودارضایی بر زندگی فرد

اعتیاد به خودارضایی می‌تواند زندگی فرد را به شدت تحت الشعاع خود قرار دهد. علاوه بر مواردی که پیش‌تر برشمردیم خود ارضایی می‌تواند منجر به این اختلالات در زندگی فرد شود:

  • ایجاد اختلال در روند کار، دانشگاه یا مدرسه، و حضور در اجتماع
  • اشغال کردن جای تجربیات واقعی در زندگی
  • ایجاد اختلال در روابط فرد با شریک عاطفی و یا دیگر افراد زندگی خود
  • بر هم زدن تمرکز فرد روی فعالیت روزمره زندگی

آیا خود ارضایی حرام است؟

خود ارضایی یا استمناء، از نظر اسلام حرام بوده و عامل این کار، مرتکب گناه شده است. اگر استمناء منجر به خروج منی از فرد شود، انگاه آن فرد جنب شده و برای نماز و روزه مشروط به طهارت است، و غسل جنابت بر آن فرد واجب می‌شود.

چگونه اعتیاد به خود ارضایی را ترک کنیم؟

شاید شایع ترین مسئله اعتیاد به خود ارضایی، به ویژه در زوج‌های متاهل، این باشد که چگونه بر رابطه فرد با شریک زندگی‌شان تأثیر می‌گذارد. آنها به زودی شروع به احساس نادیده گرفته شدن، بی‌کفایتی و ناامیدی می‌کنند. مطالب زیر به چگونگی توقف خودارضایی و به موضوعاتی مانند اینکه چرا مردم تلا‌ش می‌کنند خودارضایی را متوقف کنند می‌پردازد.

می‌توان اعتیاد به خودارضایی را از چند طریق متوقف کرد. به طور کلی راه های ترک خودارضایی شامل:

جهت ترک خودارضایی دست از شرمساری و تنبیه خود بردارید

به یاد داشته باشید که خود ارضایی یا جق زدن در واقع یک میل طبیعی است و به عنوان یک انسان، افراد همیشه این میل‌های جنسی را دارند و هیچ یک از این چیزها باعث نمی‌شود که آنها در مقایسه با هیچ کس کمتر یا بیشتر شایسته باشند. به خود اجازه ندهید که وارد ناامیدی شوید زیرا این کار بیشتر ممکن است باعث افزایش خود ارضایی تا ترک اعتیاد شما به خودارضایی شود.

جهت ترک خودارضایی محرک ها را حذف کنید

محرک‌هایی که شما را وسوسه به انجام خودارضایی می‌کنند را حذف کنید. پورنوگرافی در صدر فهرست چیزهایی است که وسوسه به خود ارضایی را به ارمغان می‌آورد. بنابراین فرد باید خود و محیط اطراف خود را از هرگونه محتوای مستهجن خلاص کند. همچنین باید دسترسی به این محتوا را قطع کرد. افرادی که وقت آزاد بیشتری در طول روز دارند بیشتر میل به خودارضایی پیدا می‌کنند، سعی کنید در وقت‌های آزاد خود به چیزهای دیگر مشغول شوید. برخی از افراد ورزش کردن را توصیه می‌کنند، زیرا انجام ورزش باعث می‌شود فرد برای انجام کارهای دیگر خسته شده و میلی به خود ارضایی نداشته باشد.

حذف پورن برای ترک خودارضایی
حذف پورن برای ترک خودارضایی

جهت ترک خودارضایی مدت زمان تنهایی را کاهش دهید

اگر شما پس از تنهایی خودارضایی می‌کنید، راه‌هایی برای محدود کردن تنهایی‌تان پیدا کنید. به طور کلی سعی کنید تمام روز خود را در داخل خانه حبس نکنید. در زمان تنهایی به فعالیت‌هایی فکر کنید که معمولاً به تنهایی انجام می‌دهید و در عوض می‌توانند با دیگران انجام شوند. اگر دوست دارید یک فیلم تماشا کنید، سعی کنید یک فیلم را در سینما یا در خانه یکی از دوستان‌تان ببینید نه تنها در اتاق نشیمن خود.

جهت ترک خودارضایی مشغول سایر فعالیت‌ها شوید

روش دیگری برای تخلیه انرژی خود پیدا کنید. زندگی را با فعالیت های جذاب پر‌کنید. هیجان انجام کاری متفاوت و رسیدن به اهداف تعیین شده می‌تواند به جایگزینی میل به خودارضایی کمک‌کند، و حواس پرتی‌های بیشتری وجود دارد که می تواند ذهن فرد را از خودارضایی دور کند. فرآیند تبدیل تمایلات جنسی به روش‌های تخلیه انرژی، چیزی است که افراد روحانی و حکیمان بر آن مسلط هستند و به آن تصعید می‌گویند.

مسائل زیادی وجود دارد که می‌توان روی آنها وقت و انرژی صرف کرد، مانند مطالعه، یادگیری و نواختن ساز، طراحی، و غیره. البته این کارها به نظم و پشتکار نیاز دارند و هیچکس هرگز نگفته است که ترک خودارضایی قرار است آسان باشد. تحقیقات نشان‌داده است که نحوه زندگی فرد می‌تواند کنترل بیشتری در مقابله با خود ارضایی داشته باشد.

ورزش کردن برای ترک خود ارضایی
ورزش کردن برای ترک خود ارضایی

جهت ترک خودارضایی با خود صبور باشید

شما یکباره شروع به خودارضایی نکرده‌اید، بنابراین ترک خودارضایی بلافاصله ممکن نخواهد بود. پیگیر و صبور باشید، توقف خودارضایی کاری نیست که بتوان آن‌را به سادگی انجام داد. این فرایندی است که مستلزم تعهدات فردی است. ممکن است فرد دچار وسوسه شده و گاه به گاه این اعتیاد عود کند. وقتی این اتفاق می‌افتد. در نهایت شما بر میل به خود ارضایی غلبه خواهید کرد و در این مرحله، نبرد بر سر اعتیاد تقریباً به پایان رسیده است.

از بدن خود مراقبت کنید سبک زندگی سالمی را پیش بگیرید

یک رژیم غذایی سبک، و ورزش منظم از اقدامات ضروری مراقبت از خود است که می‌تواند از شما برای جلوگیری از خودارضایی اجباری پشتیبانی کند. برای غلبه بر هر نوع اعتیاد، رژیم غذایی زندگی سالم بسیار مهم است زیرا باعث کاهش میل فرد می‌شود و همچنین انگیزه مقاومت را فراهم می‌کند.

جهت ترک خودارضایی در شب لباس اضافی بپوشید

پوشیدن یک لایه لباس در خانه، یا حتی برهنه رفتن به رخت‌خواب باعث می‌شود خیلی راحت بتوانید بدن خود را لمس کنید و شروع به خودارضایی کنید. پوشیدن لباس‌های بیشتر در شب ممکن است به ایجاد یک مانع فیزیکی کمک کند و مانع از لمس کردن بدن شما شود. پوشیدن لباس این حس را کاهش می‌دهد و به مهار میل به خود ارضایی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی:

  • خودارضایی عوارض جبران‌ناپذیری به همراه دارد.
  • به ارضای جنسی که توسط خود فرد انجام شود، خودارضایی گفته می‌شود.
  • اگر می‌خواهید خود ارضایی را ترک کنید باید صبور باشید و سبک زندگی خود را تغیر دهید.
  • تخمین زده می‌شود که بین 27 تا 40 درصد از زنان و 41 تا 65 درصد از مردان خود ارضایی می‌کنند.
  • ترک خودارضایی ساده نیست و می‌تواند برای افرادی که به این کار اعتیاد دارند بسیار سخت باشد.
  • اعتیاد به انجام هر چیزی می‌تواند در بعضی مواقع بسیار مضر باشد. اعتیاد به خود ارضایی نیز از بدترین نوع اعتیاد‌هاست که اگر به طور مکرر انجام شود، قطعا عوارض سنگینی را به همراه خود خواهد داشت.

خودارضایی چیست؟

خودارضایی یکی از روش‌های تحریک جنسی است که نیازی به شریک جنسی ندارد و افراد با تحریک کردن اندام‌های جنسی خود، می‌توانند لذت جنسی و ارضا را تجربه کنند. ممکن است این تجربه موجب ارضا کامل شود، اما لزوما این گونه نیست. خودارضایی عوارض زیادی دارد و مشکلات فراوانی را برای افراد ایجاد می‌کند.

عوارض خودارضایی چیست؟

خودارضایی عوارض جبران‌ناپذیری به همراه دارد، برای مثال در مردان می‌توان به پیرونی و عوارض مشترک بین اقاین و بانوان به بی‌ اختیاری ادرار و بدن درد اشاره کرد.

راه‌های ترک خودارضایی چیست؟

تغیر سبک زندگی و حذف محرک‌هایی که شما را مجبور به خودارضایی کند از اصلی ترین راه‌های ترک خود ارضایی هستند.

آیا خود ارضایی باعث ریزش مو می‌شود؟

برخی مطالعات نشان داده‌ است که انجام خود ارضایی تا حدودی سالم و طبیعی است، اما تکرار بیش از حد این رفتار می‌تواند باعث ریزش مو می‌شود.

آیا خود ارضایی باعث ضعیفی چشم می‌شود؟

اکثر ادعاهای پزشکان درباره خود ارضایی توسط علم تأیید نشده‌اند. به ادعای برخی پزشکان خود ارضایی باعث ضعیفی چشم نمی‌شود.

آیا خود ارضایی باعث مشکلات روانی و افسردگی می‌شود؟

خود ارضایی یا جق زدن، در صورتی که بیش از حد رخ دهد باعث مشکلات روحی، روانی و افسردگی خواهد شد. فرد مبتلا به عمل، رفته رفته از جمع فاصله گرفته و به تنهایی و منزوی بودن عادت خواهد کرد.

آیا خود ارضایی باعث ایجاد ناتوانی جنسی می‌شود؟

در صورتی که خودارضایی به دفعات زیاد انجام شود، ممکن است فرد را به مشکلاتی مانند زود انزالی، دیر انزالی، اختلال نعوظ، یا نداشتن میل به رابطه جنسی دچار کند.

آیا خودارضایی باعث کوتاهی قد می شود؟

با هر بار انجام خود ارضایی, مقدار زیادی انرژی و کالری در بدن شما از دست می‌رود؛ نیرویی که در رشد قد و متابولیسم بدن موثر است، با انجام مکرر این‌کار از بین می‌رود. به همین خاطر خود ارضایی به صورت غیرمستقیم ممکن است در کاهش رشد و کوتاهی قد تاثیرگذار باشد.

آیا خود ارضایی حرام است؟

در دین اسلام، خود ارضایی از اعمال حرام و جزو گناهان کبیره می‌باشد و عوارض جبران‌ناپذیری برای فرد خواهد داشت. اگر استمناء منجر به خروج منی از فرد شود، انگاه آن فرد جنب شده و برای نماز و روزه مشروط به طهارت است و غسل جنابت بر آن فرد واجب می‌شود.

خودارضایی چیست؟ جق چیست؟ عوارض جق زدن،راه های ترک جق زدن، جق زدن حرام است؟… در این مقاله مطالعه کردید.

منبع addictionresource
619 نظر
  1. محمد گفت

    راستی
    در این دوروز تا اونجایی که سعی کردم لبنیات مصرف کردم ولی تا الان تاثیری نداشته

  2. محمد گفت

    سلام
    من یک پسر 14 ساله هستم
    از اخرین خودارضاییم 2 روز میگزره و در مفاصلم و استخوان هایم احساس درد دارم
    ایا درمانی داره ؟
    یا اینکه تا اخر عمر این دردا همراهم هست؟
    اگه درمان داره . درمانش چیه . چیکار کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیلی نمی‌توان درد مفاصل و استخوان را به خودارضایی ارتباط داد؛ اما انجام زیاد خودارضایی منجر به از دست دادن مواد مغذی مورد نیاز بدن خواهد شد و با عوارضی همراه خواهد بود.
      توصیه می‌شود اگر این درد شدید و ادامه است و علت دیگری برای آن ندارید به پزشک جهت معاینه مراجعه نمائید.

      1. محمد گفت

        تقریبا مطمین هستم که برای خود ارضاییه
        ایا درمانی در خانه داره؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        اگر مطمعن هستید که خودارضایی را انجام ندهید.
        اگر خیر باید به پزشک مراجعه کنید تا علت و راهکار درمانی مشخص شود.

  3. مجید گفت

    سلام
    چند وقت پیش سوالی پرسیدم که جواب ندادی
    من ۲۰ سالمه که ۷ ۸ سالی هست که خود ارضایی میکردم که ترک کردم البته به شدت بیمار شدم که مجبور به ترک شدم
    حالم داشت خوب میشد که بعد دو ماه دوباره خود ارضایی کردم و همچین بعد دو هفته ازون هم دوباره خود ارضایی کردم هربار تپش قلب میگیرم معدم هم تا چند ساعت اذیت میکنه تپش قلبمو با قرص پرانول ۱۰ کنترل میکنم
    میخواستم بدونم که مشکلی پیش نمیاد؟ و اینکه اثر خود ارضایی دوپامین و چیزای دیگه که خارج میکنه تا چند ساعت رو بدن هست و چقدر طول میکشه حالم بهتر شه هرجا سرچ زدم در مورد این موضوع ننوشته بودن فقط درمورد عوارض بلند مدتش نوشتن

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      افزایش ضربان قلب هنگام برانگیختگی جنسی طبیعی است اما نه شدید و همراه با عوارض دیگر.
      سوال آخرتون هم مشخص نیست و زمان دقیقی را نمی‌توان برای آن تعیین کرد.
      توصیه می‌شود به پزشک متخصص جهت بررسی این علائم مراجعه نمائید.

      1. مجید گفت

        تشکر، فقط پیش دکتر متخصص اورولوژی باید برم یا قلب؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        متخصص قلب

  4. پوریا گفت

    البته چند روز که میخوام دیگر ترک کنم

  5. پوریا گفت

    سلام من از وقتی که خودارضایی میکنم کلاهک آلتم چروک شده نشانه چیست?

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      وقتی آلت بعد از انزال کوچک شود پوستش هم چروکیده می شود این‌حالت طبیعی و گذراست.
      درصورتی که چروکیدگی آلت همیشگی و در حالت نعوظ غیرطبیعی رخ داده است جهت بررسی علت به متخصص اورولوژیست مراجعه نمائید.
      در نهایت هم توصیه می‌شود خودارضایی را ترک کنید، چراکه عوارض جبران‌ناپذیری برای شما خواهد داشت.

  6. بتوچه ها گفت

    سلام من تو خواب ارضا میشم چیکار کنم.دکتر هم نمیتونم برم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      این مورد نشان از کارکرد صحیح بدن و طبیعی است. نگران نباشید، برای تخلیه مایع منی اضافه ساخته شده توسط بدن این اتفاق رخ می‌دهد.

  7. قنبر گفت

    سلام من ۱۸ سالمه حدود ۵ سال اینکارو میکنم الان یه ماهو خورده ای میشه که این عادتو ترک کردم چند روز پیش که میخواستم با دوست دخترم رابطه داشته باشم آلتم بلند میشد و بعد چند دقیقه دوباره شل میشد

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      این ممکن است به دلیل ترس و عوامل روانی برای شروع رابطه جنسی باشد و شاید از عوارض خودارضایی مکرر.
      سعی کنید ذهن خود را مدیریت کنید و در فضایی آرام و بدون استرس اقدام به شروع رابطه کنید و اگر مجدد هم دچار این مورد شدید به متخصص اورولوژیست مراجعه نمائید.

  8. مبین گفت

    سلام من از ۱۰ سالگیم ج.ق میزنم الان هم ۱۴ سالمه نمیتوانم ترک کنم الان افسرده شدم بعد از ج.ق زدن پشیمان میشیم
    و هم احساس تنهایی میکنم وقتی بیکارم ج.ق میزنم و وقتی جق نمیزنم یه جایی میخوام پیدا کنم بزنم چیکار کنم

    لطفا یه راهی به من نشون بدین تا ترک کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      عواملی که در مقاله ذکر شد می‌تواند کمک کننده باشد.
      محرک‌ها و هر چیزی که باعث تحریک می‌شود حذف کنید.
      زمان تنهایی و بیکار بودن را کاهش دهید. در اتاق تنها نمانید و سعی کنید بیشتر کنار خانواده باشید.
      زمان‌هایی که کاری برای انجام ندارید را به ورزش یا معاشرت با دوستان اختصاص دهید.
      هنگامی که فکر خودارضایی در سرتان می‌آید سریعا خود را به کاری دیگر مشغول کنید و به بیرون از اتاق بروید.
      در نهایت اگر با این موارد هم موفق به ترک نشدید به متخصص روانپزشک مراجعه نمائید.

  9. خسته شدم گفت

    سلام وقت بخیر دیگر از خود ارضایی خسته شدم باید چه کار کنم😞😞

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      عواملی که در مقاله ذکر شد می‌تواند کمک کننده باشد.
      محرک‌ها و هر چیزی که باعث تحریک می‌شود حذف کنید.
      زمان تنهایی و بیکار بودن را کاهش دهید. در اتاق تنها نمانید و سعی کنید بیشتر کنار خانواده باشید.
      زمان‌هایی که کاری برای انجام ندارید را به ورزش یا معاشرت با دوستان اختصاص دهید.
      هنگامی که فکر خودارضایی در سرتان می‌آید سریعا خود را به کاری دیگر مشغول کنید و به بیرون از اتاق بروید.
      در نهایت اگر با این موارد هم موفق به ترک نشدید به متخصص روانپزشک مراجعه نمائید.

  10. عرفان دارستانی گفت

    سلام یک سوال وقتی ک میخواد اسپرم بیاد بیرون و ب اورگاسم و حسه برسم ک چند بار اینکارو انجام دادم اشتباهع ک دست رو روی کلاهک التم گذاشم و نزاشم اسپرم ب بیرون بیاد و قطع شد

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله، بهتر است جلوی خروج مایع منی را نگیرید و اینکار با عوارضی همراه خواهد بود.

  11. ناشناس گفت

    با اینکه متاهلم 20 ساله مداوم دارم انجامش میدم زندگی برام زهر شده 32 سالمه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      درصورتی که غیرقابل کنترل است بهتر است به یک سکس تراپ یا متخصص روان مراجعه نمائید.

  12. Sina گفت

    ایا پیش آب حکم خود ارضایی رو داره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      منظورتون از حکم خودارضایی رو متوجه نمیشم.
      اگر صرفا با تحریک پیشاب خارج میشه خودارضایی نیست، اما اگر اقدام به خودارضایی بکنید و جلوی مایع منی رو بگیرید که خارج نشه هم عوارض خواهد داشت و بهتر است انجام نشود.

  13. حسن گفت

    سلام وقت تون بخیر
    یک سوال داشتم من چن وقتیه ک میخوام ترک کنم خود ارضایی رو اما بدتر شده ک یاد فیلم میفتم میرم و فیلم پورن میبینم و روزی ۲ بار ج.ق میزنم ی راهکاری درست حسابی هست ک من بتونم ترک کنم اینکارو و یک سوال ایا اگه خودارضایی کنم چشمم و عقیم میشم؟ و اسپرمم نابارور میشه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      سعی کنید از تنهایی دوری کنید و زمانی که به فکر انجام اینکار میوفتید، خودتان را به کاری مشغول کنید یا سریع به خارج از اتاق بروید تا وقت های خالی را با دوستان بگذارانید تا به مرور زمان این عادت از شما برود.
      همچنین درصورتیکه میل جنسی غیرقابل کنترل است، مراجعه به متخصص روانپزشک نیز می‌تواند کمک کننده باشد.
      انجام زیاد خودارضایی ممکن است منجر به تاثیراتی بر کیفیت اسپرم داشته باشد و سایر عوارضی که در مقاله ذکر شد…

  14. Mohammad گفت

    اگه بر اثر خود ارضایی موهامون بریزه
    یا خالی تر شه
    با ترکش به حالت عادی بر میگرده موها و
    مثل سابق میشه؟
    لطفا جواب بدید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      همیشه نمی‌توان ریزش مو را به خودارضایی ارتباط داد.
      اگر به علت خودارضایی این اتفاق رخ داده باشد، بعد از ترک به مرور زمان به حالت قبل باز خواهد گشت، در غیر این صورت برای معاینه به متخصص پوست و مو مراجعه نمائید.

  15. اهنگ گفت

    سلام عوارضی مانند جوش تناسلی هم دار

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر.

  16. امیر.م گفت

    سلام دکتر
    من یه سه سالی تقریبا به خود ارضایی گرفتار شدم به نظر شما بعد از ترک به حالت قبلیم بر میگردم؟
    یه سوال دیگه 👇

    مثلا اوقاتی که داخل اتاقمم و دارم درس میخانم یه دفعه فکرش به سراغم میاد باید چیکار کنم ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله با ترک خودارضایی به مرور زمان عوارض ناشی از آن برطرف خواهند شد.
      خود را به فعالیت دیگری مشغول کنید، مثلا به محض فکر کردن به این موضوع، از اتاق خارج شوید و چند دقیقه‌ای قدم بزنید و پیش خانواده باشید تا ذهنتان منحرف شود.

      1. نجات یافته گفت

        خدارو شکر ۱ ماهه که نزدم و الان هم وارد مسابقات کیک بوکسینگ شدم و معدلم هم ۱۹.۹۸ شد
        همین الان که دارم مینویسم بغضم گرفته امیدوارم همتون عاقبت بخیر بشید

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        بسیار خوشحالیم از این اتفاق.
        دوستان خود را نیز به اینکار تشویق کنید.
        موفق باشید.

  17. امیرعباس گفت

    ایا بالا پایین کردن آلت به طوری که آب منی ازش خارج نشه
    جلوشو نمیگیرم
    ولی به حدی نمیرسونم که اب منی بریزه ازش
    آیا خود ارضایی حساب میشه
    لطفا جواب بدید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام
      خیر، اما علت اینکار که منجر به ارضا شدن نمی‌شود چیست؟
      اگر می‌خواهید خودارضایی نکنید این عمل را هم انجام ندهید.

  18. ماهی بی صدا گفت

    سلام خدا قوت من راستش رو بخواهید امسال که ۱۷ سالم هستش این کار* رو یاد گرفتم *( اینقدر ازش متنفرم که حتی نمی خوام اسمش رو بیارم ) اونم توسط دوستای مدرسه ای م که میخواستن منو از درس هام عقب بندازن یاد گرفتم اولش که بهم گفتند خیلی اهمیت ندادم ولی بعدنا دیگه داشتم دزدکی سرچ می کردم که چجوری انجام میشه از اونجا که خانواده من هم مامان و هم بابا دبیر دبیرستان هستند خیلی رو من حساس اند مخصوصا مامانم چون واقعا خیلی واسه کنکورم خرج کردند تصمیم گرفتم که به مامان بگم که این کار رو یاد گرفتم و همه چیز می دونم ….
    خب وقتی مامان فهمید یه ماه گوشی رو ازم برد و قایم کرد ولی من از اونجایی که حافظه و تخیلات قوی دارم تصویر و محرک ها رو همش تو ی سرم می اومدند. نمی گذاشتند درس بخونم و منجبر به اقدام این عمل زشت شدم و جالب اینجا بود فکر می کردم گوشی رو کنار بزارم حل میشه ولی نشد و هی و هی ادامه دار شد تا جایی که الان که یه درس که حال ندارم بخونم میشنم این کارو می کنم کلا نظم و روال و برنامه ریزی خدا شاهده از بین رفته از اونجایی که ایمان قویی ندارم فکر نکنم مسائل دینی کمک کنه که از این کار رها شم و واقعا هم کنکور دارم مرحله خیلی مهمه تو زندگیم نمی دونم دارم چه غلطی میکنم دست خودم نیست انجامش میدم بار ها مامانم نصیحت می کنه اما کو گوش شنوا😔 دیگه کم کم دارم از خودم نا امید میشم حس می کنم من لیاقت این خانواده رو ندارم واقعا بابا و مامان زحمت زیادی می کشند واسم و چقدر هزینه اونم توی اسکلی مثل من سرمایه گذاری می کنند خواهش میکنم راه کاری بهم بدید تا این کار رو ترک کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از مواردی که برای ترک توصیه می‌شود حذف محرک هاست که انجام دادید و کاهش مدت تنهایی که با توجه محصل بودن شما امکان‌پذیر نیست. ضمنا خود را بابت اینکار سرزنش نکنید، میل جنسی بالا در سنین نوجوانی طبیعی است؛ به جای سرزنش سعی بر ترک نمائید.
      تنها راهکار مراجعه به متخصص روانشناس یا روانپزشک است.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت.

  19. فضولی گفت

    میگم آیا پیشاب و مایع منی خود ارضایی است…و چه مضراتی دارد

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      متوجه سوالتون نشدم، هرگونه عملی با دست خود شخص که منجر به خروج مایع منی شود خودارضایی محسوب خواهد شد.

  20. mr.vacuouse گفت

    سلام الان دو هفته میشه که خود ارضایی نکردم و باعث شده که اعتماد به نفسم خیلی بیشتر بشه !آیا این طبیعیه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خودارضایی عوارض جسمی و روانی به همراه دارد و ترک آن منجر به از بین رفتن این عوارض خواهد شد.

  21. ج.قی گفت

    سلام من می‌خوام از امروز جدی ۰ق نزنم و اگر ۰ق زدم پیامشو میزارم ببینم چقدر دوام میارم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      موفق باشید.

  22. خوب نیستم گفت

    سلام من با این که خود ارضایی یا جق نمیزنم ولی فیلم میبینم تحریک میشم و پیشابم می آید بعد کلا عوارض خود ارضایی رو دارم و اینکه و حساس میکنم چشم ضعیف شده است و کمی سوزش دارد و اینکه موبایل زیاد بازی میکنم لطفاً جواب بدین دکتر نمیتونم برم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می‌شود حتما نسبت به ترک تماشای فیلم‌های پورنوگرافی اقدام کنید، چراکه عوارض روحی روانی بسیار زیادی خواهد داشت.
      ضعیفی چشم را نمی‌توان حتما به خودارضایی ارتباط داد، یکی از علل می‌تواند کار کردن طولانی مدت با موبایل باشد. به چشم پزشک جهت بررسی علت و اقدامات درمانی مراجعه نمائید.

  23. نام گفت

    سلام مایع منی یعنی خود ارضای نیست همینطور پیشاب درسته

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام
      متوجه سوالتون نشدم.
      پیشاب ماده‌ای است بی رنگ که هنگام تحریک خارج می‌شود و منی مایعی است سفیدرنگ که بعد از ارضا شدن خارج خواهد شد.

  24. امیررضا گفت

    سلام من چند سالی هست خودارضایی نکردم ولی بعداز ترک مدتی شروع به فیلم ها کردم ولی نمیزدم و فقط ارضا میشدم بعد مدتی یه مایع چسبناک از من می‌ریخت و مایع منی نبود و وقتی هم به دهسشویی میرم بعد ادرار یه چیزی در التم مثل چند قطره هست وقتی جایی می‌شینم یا خودم را جمع میکنم این چند قطره می‌ریزد و از وقتی با فیلم دیدن خودارضایی کردم اینجور شده ام و التم زود شق میشود یه کتاب یا یچیزی وقتی میزارم رو خودم التم جمع میشود حتی وقتی می‌خوابم آلتم بدون هیچ دلیلی شق میشود و آن مایع ازش می‌ریزد من رو این مشکل کلافه کرده لطفاً یک راه حلی بدهید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      مایعی که پس از تحریک از آلت شما خارج می‌شود، پیشاب هست.
      توصیه می‌شود از دیدن فیلم‌های پورنوگرافی خودداری کنید، چراکه عوارض جسمی و روحی جبران‌ناپذیری خواهد داشت.
      با ترک این موارد علائمی که فرمودید هم بهبود خواهد یافت؛ البته که نعوظ ممکن است به دلیل افزایش میل جنسی در دوران بلوغ هم رخ دهد که طبیعی است.

  25. چیکا کنم گفت

    سلام مایع منی یعنی چه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      این مقاله را مطالعه نمائید: مایع منی چیست؟

  26. چیکا کنم گفت

    سلام من بعد از این که فیلم تحریک کننده میبینم به قول شما پشآبم می آید و بعدش بی حالی دارم و چیکار کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام
      فیلم تحریک کننده نبینید!

    2. ژیلوان گفت

      خوب نبین

  27. چیکا کنم گفت

    ممنون که گفتین من موبایل زیاد بازی میکنم و وقتی اینجور میشدم یعنی با تحریک آب چیزی نیومد چشم سوزش میگیره چیکا کنم

  28. امیر گفت

    من 16 سالمه این دو ساله درگیرشم بد بختم کرده الان یکم اوج گرفته بعد از هر بار که میزنم پشیمون میشم و ب خودم قول میدم نزنم ولی نمیشه نمیدونم چرا اصلا نمیتونم کنترلش کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از مواردی که ذکر شد بهره بگیرید. مدت زمان تنهایی را کاهش دهید، محرک‌هارا حذف کنید، اوقات تنهایی را به ورزش و فعالیت‌های جمعی اختصاص دهید و فکر خود را به موارد دیگری مشغول کنید.

    2. محسن گفت

      سلام من ۱۷ سالمه و شنیدم که بر روی مغز اثر منفی میگذاره و حافظه رو ضعیف میکنه و بر روی یادگیری و حفظ مطالب هم اثر میزاره اگر الان حدود.۳ سال یا ۴ سال باشه درگیرش باشم آیا روی مغزم اثر گذاشته و اگر این عمل رو ترک کنم آیا اون آسیبی که به مغزم زده درست میشه و دوباره حافظه ام خوب و مثل قبل میشه
      ممنون میشم جواب بدید

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        تاثیر مستقیم خودارضایی بر روی حافظه و مغز هنوز در تحقیقات علمی اثبات نشده است؛ اما به طور غیرمستقیم، خودارضایی مکرر منجر به از دست دادن مواد موغذی و مورد نیاز بدن و مغز شده و بر کارکرد آن تاثیرگذار باشد.
        بله با ترک خودارضایی، عوارض ایجاد شده ناشی از آن نیز برطرف خواهد شد.

  29. علی اصغر گفت

    مورد روانی رو لطفا حذف کنید.
    من الان میزنم .
    روانیم شدام.

  30. عباس گفت

    سلام آقای دکتر من از تکرر ادرار رنج میبرم آیا بعد از ترک بهبود پیدا میکنم یا به پزشک مراجعه کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خودارضایی را ترک کنید و اگر پس از گذشت زمان تکرر ادرار شما بهبود نیافت، به پزشک مراجعه نمائید.

  31. فرید گفت

    سلام خسته نباشید من با خانومی دوست شدم دروان اشنایی مون هست میخاهیم باهم ازدواج کنیم وقتی حرف میزنیم باهم پیشاب از الت خارج میشه ایا طبیعی هست یه نه اگه طبیعی نیست باید چکار کنم نجات پیدا کنم ازش میشه کمک کنید. بعداشم من ناحیه تناسلی بیضه هام و قسمت ختنه گاه سوزش و خارش داره راه درمانش چیه؟؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خارج شدن پیشاب هنگام تحریک جنسی و یا اولین تجربه ارتباط با جنس مخالف طبیعی است و جای نگرانی ندارد. سوزش و خارش ناحیه تناسلی نیز به علل مختلفی ممکن است رخ دهد که برای تشخیص قطعی باید توسط پزشک اورولوژیست معاینه شوید.

  32. کاوه کیوانی گفت

    سلام خسته نباشید ببخشید بعد ترک خودارضایی چند روز زمان می‌بره که بدن پاک باشه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام
      از چه چیزی پاک بشه؟

      1. محسن گفت

        سلام
        خودارضایی نکنیم چند روز زمان میبره که خود بدن منی اضافه رو بیرون بزنه که بدن به حالت طبیعی برگرده؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        زمان مشخصی را نمی‌توان برای این مورد ذکر نمود.
        خودارضایی را ترک کنید، عوارض و مشکلاتی که توسط آن ایجاد شده به مرور زمان از بین خواهند رفت.

  33. الی گفت

    سلام میخاستم بگم من قبلا خود ارضایی میکردم نمیدونستم چیه ولی سه چهار ساله ترک کردم و اینکه حتی پورنم تحریکم نمیکنه حالم بهم میخوره ممکنه مشکل داشته باشم؟

  34. امیر گفت

    سلام
    ببخشید اگه ریزش مو داشته باشیم یا موهامون کم شده باشه
    دوباره در میاد
    و برنامه ریزی برای اینکه دیگه ترکش کنم
    بنظرتون چیکار کنم؟
    با این حال الان هفته ای یه بار یا چند روز یه بار میزدم
    ولی الان واقعا میخوام کلا نزنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر ریزش مو به دلیل خودارضایی رخ داده باشد (که نادر است) با ترک آن و به مرور زمان از بین خواهد رفت. در غیر این صورت برای بررسی علت باید به متخصص پوست و مو مراجعه نمائید.
      راهکارهای ترک هم در مقاله ذکر شده، شما با حذف محرک‌ها، مشغول کردن خود به سایر امور هنگام تصمیم برای خودارضایی و انجام فعالیت‌های ورزشی می‌توانید برای ترک خودارضایی برنامه ریزی کنید.

  35. هتل گفت

    ضرر اصلی رو جا انداختید……سلولهای مغزی رو به مرور نابود میکنه…بعد از خودارضایی این حس سرگیجه و برفکی شدن جلوی چشم ها کاملآ مشهوده و کسانی که انجام میدن تجربش کردن..خیلی عارضه داره .ترک کنند خیلی به نفعشونه

    1. ساسان گفت

      آره داداش من دو ساله وقتی خود ارضایی میکنم اینجوری میشم خیلی دردناکه

  36. محمد گفت

    سلام من چند روز هست ترک کردم اما حس افسردگی دارم حالم اصلأ خوش نیست این میتونه باعث این اتفاق بشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممکن است به این علت و تغییرات روحی هنگام انجام خودارضایی رخ داده باشد. سعی کنید به زندگی خود با مشغول شدن به کارهایی که دوست دارید و یا تخلیه انرژی با ورزش شور و حال بدهید و اگر مشکل برطرف نشد با متخصص روان مشورت نمائید.

  37. رضا گفت

    سلام
    من قبلا خود ارضایی رو ترک کردم اما وقتی که ترک کردم حدودا بعد یک هفته در خواب ارضا شدم، ب همین دلیل دوباره خود ارضایی رو شروع کردم اما الان میخام ترکش کنم، چیکار کنم که تو خواب ارضا نشم؟؟؟؟
    لطفا جواب بدین🙏

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خارج شدن مایع منی در خواب که به آن احتلام یا جنب شدن می‌گویند، امری طبیعی است و واکنش بدن برای خالی کردن مقدار اضافی مایع منی ساخته شده در بدن است. این خودارضایی محسوب نشده، عوارض، گناه و غیره ندارد و کارکرد طبیعی بدن است.
      با راهکارهای ذکر شده نسبت به ترک خودارضایی اقدام نمائید.

  38. مهدی گفت

    سلام اقا وقت بخیر
    ببخشید من از سن ۷ سالگی تا ۱۱ سالگی خود ارضایی میکردم و نمبدونستم چیه
    ولی بعد که فهمیدم ۱سال ترک کردم ولی الان بازم دچارش شدم چیکار کنم؟
    چه مشکلاتی میتونه داشته باشه؟
    ۱۴ سالمه)

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      عوارض خودارضایی در مقاله ذکر شده است و میتوانید مطالعه نمائید. بهتر است نسبت به ترک آن اقدام نمائید.

  39. چیکا کنم گفت

    من خود ارضایی نکرده ام یا حق نزده ام با آلت تناسلی کاری نکرده ام ولی چیز های تحریک کننده میبینم و کمی آب چیزی میاد بنظر شما ارضا شده یا خود ارضایی نیست جواب بدین

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به مایعی که هنگام تحریک از آلت تناسلی خارج می‌شود پیشآب گفته می‌شود که بی اختیار خارج می‌شود. این مایع حکم منی را ندارد و به معنای خودارضایی نیست.

      1. Kamran گفت

        سلام وقتتون بخیر
        من دو ساله که خودارضایی میکنم ولی قبلا اعتیاد نداشتم بهش هفته ای دو بار بود
        متاسفانه این هفته سه بار این کار رو انجام دادم
        چقدر طول میکشه عوارض از بین بره؟؟
        و آیا الان حافظه من خیلی آسیب دیده؟؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        نگران نباشید، خودارضایی را ترک کنید؛ به مرور زمان عوارض ایجاد شده توسط آن از بین خواهد رفت.

      3. چیکا کنم گفت

        ممنون که گفتین من موبایل زیاد بازی میکنم و وقتی اینجور میشدم چشم سوزش میگیره

  40. امیر علی گفت

    سلام خسته نباشید قبلا صورت چاقی داشتم از وقتی خودارضایی شروع کردم صورتم لاغر شده اگه ترک کنم صورتم مثل قبل میشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نمی‌توان به طور قطع لاغری صورت را به خودارضایی ربط داد. اما در صورت انجام مکرر آن ممکن است تاثیراتی داشته باشد. به طور معمول عوارض ایجاد شده توسط خودارضایی، پس از ترک و به مرور زمان از بین خواهند رفت.

      1. پوریا گفت

        آیا با ترک خودارضایی چروکی کلاهک از بین میره

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        خودارضایی باعث چروکیدگی آلت نخواهد شد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.