راه های انتقال زگیل تناسلی + پیشگیری (پاسخ تمام سوالات)

14 6,660
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

یکی از ویروس‌هایی که اخیر در جهان فراگیر شده، ویروس HPV است. ویروسی که تایپ‌های مختلفی دارد و در برخی موارد می‌تواند منجر به بروز زگیل تناسلی شود. اما زگیل تناسلی دقیقا چیست؟ راه های انتقال آن چیست؟ چطور می‌شود از ابتلا به این ویروس پیشگیری کرد؟

در این نوشته از مجله سلامت کیوان درباره این بیماری صحبت کرده و مهم‌ترین راههای انتقال زگیل تناسلی را معرفی می‌کنیم. برای آگاهی بیشتر درباره این بیماری، حتما تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی زائده‌های نرمی هستند که روی اندام تناسلی ظاهر می‌شوند و می‌توانند باعث درد، ناراحتی و خارش شوند. آنها یک عفونت مقاربتی (STI) هستند که توسط سویه‌های کم خطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. این سویه‌ها یعنی HPV 6  و HPV 11، متفاوت از سویه‌های پرخطری هستند که می‌توانند منجر به دیسپلازی دهانه رحم و سرطان شوند.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، HPV شایع‌ترین بیماری در بین همه بیماری‌های مقاربتی است. همه افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در برابر عوارض HPV از جمله زگیل تناسلی آسیب پذیر هستند. به همین خاطر شناخت راه های انتقال زگیل تناسلی از اهمیت ویژهای برخودار است. عفونت HPV به ویژه برای زنان خطرناک است زیرا سویه‌های پرخطر می‌توانند باعث سرطان دهانه رحم و سرطان فرج شوند.(1)

مشاوره خرید واکسن گارداسیل
مشاوره خرید واکسن گارداسیل

راه های انتقال زگیل تناسلی چیست؟

اما ویروس اچ پی وی چطور منتقل می‌شود؟ این یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که اغلب پرسیده می‌شود در این قسمت تمام راه های انتقال زگیل تناسلی در مردان و زنان را به شما معرفی می‌کنیم:

برقراری رابطه جنسی

مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه انتقال زگیل تناسلی رابطه جنسی است. رابطه جنسی واژینال، رابطه مقعدی و رابطه دهانی می‌توانند منجر به انتقال ویروس HPV شوند. در واقع تماس پوست با پوست در نواحی تناسلی می‌تواند به راحتی ویروس اچ پی وی را انتقال دهد. انتقال این ویروس حتی در رابطه بدون دخول هم می‌تواند اتفاق بیفتد.

نکته دیگری که باید گوشزد کرد این است که ممکن است استفاده از کاندوم هم نتواند جلوی انتقال را کاملا بگیرد. زگیل‌های تناسلی می‌توانند در ناحیه تناسلی، ران‌ها، مقعد و قسمت‌های دیگری از بدن مثل دهان وجود داشته باشند.

اما توصیه شده که حتما و قطعا در رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید و در انتخاب شریک جنسی خود دقت داشته باشید. چرا که این ویروس در برخی موارد می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرطان دهانه رحم و سرطان مقعد را به همراه داشته باشد. در صورت ابتلا به این ویروس، حتما برای تشخیص نوع آن و درمان در یک مرکز معتبر اقدام کنید.

آزمایشگاه کیوان به عنوان اولین آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی در خاورمیانه، مفتخر است انواع تست‌های تشخیصی ویروس HPV و سایر بیماری‌های ویروسی را با بالاترین کیفیت ارائه کند. جهت ثبت درخواست مشاوره رایگان و درخواست تست، همین حالا فرم زیر را پر نمائید.



    اپیلاسیون

    یکی دیگر از راه‌های انتقال زگیل تناسلی اپیلاسیون است. البته در صورتی این اتفاق می‌افتد که وسایل و مواد استفاده شده آلوده به ویروس باشند و برای افراد مختلف استفاده شده باشند. به خصوص اگر در حین اپیلاسیون خراش یا پارگی روی پوست ایجاد شود، احتمال انتقال زگیل تناسلی بیشتر است. از این رو مراجعه به مراکز معتبر برای انجام اپیلاسیون از اهمیت بالایی برخوردار است. برای انتخاب مرکز حتما اطمینان حاصل کنید که در محیطی بهداشتی فعایت می‌کنند و از مواد و وسایل بهداشتی استفاده می‌شود.

    تیغ اصلاح

    معمولا توصیه می‌شود که از تیغ اصلاح استفاده نکنید؛ در واقع باید گفت از تیغ و لوازم اصلاح شخصی دیگر استفاده نکنید. استفاده از تیغ آلوده می‌تواند باعث انتقال زگیل تناسلی شود. به خصوص اگر حین اصلاح خراشی روی پوست ایجاد گردد احتمال انتقال خیلی بیشتر است.

    انتقال زگیل تناسلی از طریق لیزر موهای زائد

    گفته می‌شود که یکی از راه های انتقال زگیل تناسلی لیزر موهای زائد است. چنانچه لیزر در کلینیک نامعتبر با محیط غیربهداشتی انجام شود احتمال این اتفاق بیشتر است. سری دستگاه لیزر باید برای هر فرد به طور جداگانه مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین پیش از مراجعه به مرکز لیزر حتما از معتبر و بهداشتی بودن آن مرکز اطمینان حاصل کنید.

    دهان

    برقراری رابطه جنسی دهانی یکی از راه های انتقال زگیل تناسلی است و می‌تواند منجر به گرفتن ویروس اچ پی وی شود. این زگیل‌ها در نواحی دهان، لب‌ها، زبان و گلو ایجاد می‌شوند و از لحاظ شکل و اندازه با زائده‌های ناحیه واژن و مقعد تفاوتی ندارند. این زگیل‌ها به صورت پراکنده در دهان پخش می‌شوند.

    برخی از آنها ساده هستند و خود به خود ممکن است از بین بروند. اما اگر جزو تایپ‌های پرخطر زگیلی تناسلی باشند در صورت عدم درمان ممکن است باعث بروز بیماری‌هایی مثل سرطان دهان، سرطان زبان، سرطان گلو و حنجره شوند.

    آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن ممکن است؟

    تحقیقی ثابت نکرده که بوسیدن می‌تواند ویروس زگیل تناسلی را انتقال دهد، اما اگر دهان یکی از دو فرد دارای زگیل تناسلی باشد می‌تواند در اثر بوسه عمیق به فرد دیگر منتقل شود.

    آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق دستشویی ممکن است؟

    احتمال انتقال ویروس اچ پی وی از طریق دستشویی بسیار ناچیز و تقریبا است. اما برای اطمینان بیشتر، بهتر است برای استفاده از دستشویی عمومی بهداشت را رعایت کنید و بعد از دستشویی حتما دست‌ها را کامل بشویید. تاکید بیشتر می‌کنیم که نیازی به نگرانی در این باره نیست.

    آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق لباس ممکن است؟

    انتقال زگیل تناسلی از طریق لباس وجود ندارد، اما استفاده از لباس زیر فرد آلوده به ویروس، به خصوص اگر مرطوب باشد می‌تواند باعث انتقال ویروس شود.

    آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق استخر ممکن است؟

    ویروس زگیل تناسلی از طریق استخر و جکوزی و آب استخر منتقل نمی‌شود، اما ممکن است در اثر تماس با حوله یا وسایل شخص آلوده به ویروس منتقل شود. به خصوص که ویروس در محیط مرطوب بیشتر باقی می‌ماند. برای احتیاط مراقب باشید وسایل و حوله دیگران تماس پیدا نکنید و حتی المقدور لبه استخر ننشینید.

    بیشتر بخوانید:

    راه های پیشگیری از انتقال زگیل تناسلی چیست؟

    بعد از معرفی راه های انتقال زگیل تناسلی بهتر است با راه های پیشگیری از ابتلا به HPV نیز آشنا شویم.

    برای کمک به پیشگیری از زگیل تناسلی، واکسن HPV، کاندوم و سایر روش‌های مانع در دسترس هستند:

    واکسن گارداسیل 4 و 9 می‌توانند از افراد با هر جنسیت در برابر شایع‌ترین و پرخطرترین گونه‌های HPV که باعث زگیل تناسلی می‌شوند محافظت کنند و همچنین می‌توانند در برابر گونه‌هایی از HPV که با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند محافظت کنند.

    افراد 9 تا 45 ساله می‌توانند این واکسن‌ها را دریافت کنند. برای آنها بسته به سن در دو یا سه دوز واکسن تجویز می‌شود. هر دو نوع واکسن بهتر است قبل از اینکه فرد از نظر جنسی فعال شود تزریق شود، زیرا این واکسن‌ها قبل از قرار گرفتن در معرض HPV بسیار موثر هستند. برای دریافت مشاوره خرید واکسن گارداسیل کلیک کنید.

    استفاده از کاندوم یا سد دندان در هر بار رابطه جنسی نیز می‌تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد اما همانطور که گفته شد محافظت کاملی نخواهد داشت. نکته مهم استفاده از یک مانع فیزیکی برای جلوگیری از انتقال است.

    بیشتر بخوانید:

    جمع بندی

    در این نوشته از مجله سلامت کیوان درباره زگیل تناسلی و راه های انتقال زگیل تناسلی صحبت کردیم. همچنین راه‌هایی مثل استفاده از کاندوم و تزریق واکسن را برای پیشگیری به شما معرفی کردیم. فراموش نکنید که پیشگیری می‌تواند شما را از ابتلا به این ویروس نجات دهد. در صورت ابتلا نیز حتما برای زدن واکسن برای جلوگیری از ابتلا به دیگر تایپ‌ها اقدام کنید.

    آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق توالت فرنگی ممکن است؟

    طبق تحقیقات انتقال زگیل تناسلی از طریق توالت فرنگی ممکن نیست. با این حال بهتر است قبل از استفاده از توالت فرنگی مشترک احتیاط کرده و به خصوص روی سطح مرطوب ننشینید.

    آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق دست ممکن است؟

    انتقال زگیل تناسلی از طریق دست ممکن نیست. اما والدین یا پرستار کودک که زگیل‌های مرتبط با ویروس HPV روی دستانشان دارند، ممکن است موقع تعویض پوشک نوزاد ویروس را به نوزاد انتقال دهند.

    آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق لباسشویی ممکن است؟

    احتمال زنده ماندن ویروس در لباسشویی کم است اما برای احتیاط بهتر است از قرار دادن لباس زیر آلوده به ویروس در لباسشویی خودداری کنید و پس از شستشو لباس‌ها را در معرض آفتاب قرار دهید.

    منبع healthline
    14 نظر
    1. حسین گفت

      سلام وقت بخیر.
      دوست من زگیل تناسلی داره و با ماشین اصلاح موهای بدنش رو میزنه ! من یکی دو بار با ماشین اصلاح اون ریش هامو زدم ! بعدا متوجه شدم ک اون زگیل داره ! آیا امکانش هست ک منم مبتلا شده باشم؟

      1. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام اگر پوستتون سالمه و خراش نداره امکان انتقال نیست

    2. علی گفت

      سلام وقتتون بخیر
      یه سوالی ذهن منو درگیر کرده میخواستم بدونم جواب چیه
      برای مثال: من زگیل تناسلی دارم ، و شلوارم رو روی چوب لباسی بندازم و بعد از ۱۵ ساعت شلوارم رو از ناحیه خشتک بگیرم و حمل کنم، ممکنه ویروس زگیل تناسلی بر روی دست بشینه، و اگر اون دست با دهان برخورد کنه باعث انتقال ویروس میشه؟

      1. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام خیر امکان نداره

    3. صبا گفت

      سلام اقای دکتر من دائم ناخون هامو میجوم یا پوست اطراف ناخون هام رو میجوم میخواستم بدون hpvاز طریق اماکن عمومی هم قابل سرایته مثلا کسی که hpvداره دست زده ب وسایل شهر بازی منم دست بزنم بعد ناخودآگاه دستم رو داخل دهنم یا لباس زیرم کنم امکانش هست منم بگیرم؟یا با فرد آلوده دست بدم بعد با همین دستا غذا بخورم ممکنه منم آلوده بشم؟ممنون ازشما

      1. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام احتمالش خیلی خیلی کمه و بهتره اصلا بهش فکر نکنید.

    4. Arman گفت

      سلام
      وقت بخیر
      مبتلا به hpv دهانی هستم
      ولی علایمی ندارم
      متاسفانه بچه تو خونه مسواک منو برداشت و به دندونش زد
      ممکنه از این طریق به ایشون هم منتقل بشه؟

      1. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام اگر قبلا مسواک با خمیردندان مواجه شده ویروس از بین رفته است و جای نگرانی نیست.

    5. رضایی گفت

      سلام وقت‌بخیر من یک بار از جای تیغ(نه خود تیغ صرفا همون دسته تیغ) یک نفر که مبتلا به hpv بوده استفاده کردم با تیغ نو.قبل از مصرف هم دسته تیغ رو حدود ۱ دقیقه زیر اب داغ شستم
      میخواستم ببینم امکان انتقال وجود داره؟

      1. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام وقت بخیر
        خیر.

    6. پیمان گفت

      اگر شخصی به زگیل تناسلی مبتلا باشد و دستش را به زگیل بمالد و اتفاقی دست بنده تماس جزئی با دست ایشان داشته باشد و دست من به ناحیه تناسلیم مالیده شود آیا بطور غیر مستقیم به ویروس hpvآلوده می شوم و احتمالش چقدر است

      1. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام وقت بخیر
        با این توصیف و اگر تماس لحظه‌ای بوده احتمال انتقال نزدیک به صفر است و زمانی امکان انتقال داره که فرد ناحیه‌ای که زگیل داره رو خارانده باشه و ناحیه دیگه بدن خودش رو بخارونه و در این صورت ممکنه ویروس از یک جای بدن به جای دیگری منتقل بشه. یا شخص تیغ اصلاحش رو به جاهای مختلف بدن بزنه ممکنه ویروس در بدن پخش بشه.
        در این موردی که گفتید احتمال انتقال وجود ندارد.

    7. حمید گفت

      سلام . من تست hpv در ازمایشگاه شما دادم که در جواب نوشته دو تایپ ۶ و ۱۱ .. سوال من این هست که نتایج مورد تایید fda هست و دقیقه و همین تایپ ها وجو داره ؟ چون تو بعضی سایت ها خوندم ازمایشهایی که تایپ رو مشخص می کنند معتبر نیستند ..
      امکان داره ویروس به زخمی که در دست خود فردو یا چشم یا ناحیه ای غیر تناسلی برخورد کنه و انجا الوده بشه و…

      1. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام بله نتایج مورد تایید است.

    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.