تست HPV IgG | سنجش آنتی بادی پس از تزریق واکسن HPV

0 3,526
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

بیماری HPV و گسترش آن دغدغه انجام راه‌های ایجاد ایمنی را در بسیاری از افراد برانگیخته است. بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس، تزریق واکسن اچ پی وی است. این واکسن می‌تواند افراد را در برابر انواع پرخطر این ویروس ایمن کند. اما علاوه بر این اقدام، انجام تست HPV IgG می‌تواند در تشخیص ایمنی زایی بدن بعد از تزریق واکسن مفید باشد.

در این نوشته از مجله سلامت کیوان بررسی می‌کنیم که: تست HPV IgG چیست و چگونه انجام می‌شود؟ آنتی بادی‌های HPV کدامند؟ چه زمانی باید این تست را انجام دهیم؟ چطور این تست می‌تواند ایمنی بدن را تشخیص دهد و در کجا می‌توانید این تست را انجام دهیم. با ما همراه باشید.

بیماری HPV چیست؟

بیماری HPV یک عفونت است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به وجود می‌آید. اکثر عفونت‌های HPV هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند و خود به خود برطرف می‌شوند. اما انواعی از ویروس HPV هستند که ریسک بیشتری دارند و خطرناک‌ترند. مثلا انواع 16 و 18 HPV شایع‌ترین نوع انکوژن HPV هستند که مسئول حدود 70 درصد از موارد ابتلا به سرطان‌های دهانه رحم هستند.

عفونت HPV یک ویروس DNA از خانواده پاپیلوم با بیش از 200 نوع شناخته شده است. این انواع، معمولاً از طریق تماس مستقیم و مداوم پوست به پوست مخصوصا رابطه جنسی منتقل می‌شوند، که رابطه مقعدی و واژینال از رایج‌ترین راه‌های انتقال آن است. گاهی ممکن است این ویروس در دوران بارداری یا هنگام زایمان طبیعی از مادر به جنین نیز سرایت کند. همچنین افراد می‌توانند به بیش از یک نوع HPV آلوده شوند.

واکسیناسیون HPV

از سال 2007، واکسیناسیون HPV به طور گسترده در کشورهای توسعه یافته و همچنین در برخی از کشورهای در حال توسعه در دسترس بوده است. این کشورها با تزریق این واکسن در مدارس و در سنین نوجوانی عملکرد موثری در پیشگیری از ابتلا به انواع ویروس اچ پی وی داشته‌اند.

واکسن‌های پیشگیری از عفونت HPV پتانسیل کاهش شدید بار جهانی سرطان دهانه رحم را دارند. سه واکسن HPV تایید شده توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده، 4-Cervarix، Gardasil و Gardasil-9، به صورت تجاری برای محافظت در برابر انواع پرخطر ویروس مثل HPV6 HPV11 HPV16 و HPV18 در دسترس هستند.

مشاوره خرید واکسن گارداسیل
مشاوره خرید واکسن گارداسیل

آنتی بادی‌های HPV

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که واکسن Cervarix و Gardasil سطوح بالایی از آنتی بادی‌های خنثی کننده علیه آنتی ژن HPV، به ویژه IgG و IgA را القا می‌کنند. وجود آنتی بادی‌های HPV IgG در خون، سرم یا پلاسمای انسان ممکن است وضعیت ایمن ‌سازی در مقابل HPV را نشان دهد. با تزریق واکسن در دوزهای تعیین شده، فرد می‌تواند ایمنی مطلوب را در برابر انواعی از این ویروس در بدن خود ایجاد کند. اما برای بررسی ایمنی زایی بدن بعد از تزریق نیز راهی وجود دارد که در ادامه این مقاله به آن اشاره می‌کنیم.

تست HPV IgG چیست؟

تست HPV IgG یا آنتی بادی واکسن HPV، از آنتی ژن‌های HPV16 و HPV18 برای شناسایی آنتی بادی‌های IgG علیه ویروس پاپیلومای انسانی استفاده می‌کند. در واقع این تست می‌تواند ایمنی بدن شما و آنتی بادی‌ها را بررسی کند. این تست برای سنجش ایمنی زایی بعد از تزریق واکسن HPV انجام می‌شود. بنابراین فرد می‌تواند از ایمنی بدن خود بعد از تزریق واکسن مطمئن شود. این آزمایش برای استفاده از نمونه‌های سرم، پلاسما و خون کامل ساخته و آزمایش شده است.

جواب تست HPV IgG چقدر طول می‌کشد؟

جواب تست آنتی بادی واکسن HPV حدود 24 ساعت پس از انجام تست قابل دریافت است.

چگونگی تشخیص آنتی بادی واکسن گارداسیل

تست آنتی بادی واکسن گاراسیل، با بهره‌گیری از آنتی‌ژن‌های تایپ 16 و 18 ویروس HPV مقدار تیتر آنتی بادی ساخته شده در بدن توسط واکسن HPV را بررسی می‌کند. مدتی از تزریق دوزهای کامل واکسن HPV باید گذشته باشد و شما با انجام این تست می‌توانید اثر واکسن را مشاهده نمائید. البته برخی افراد این تست برای تشخیص سابقه ابتلا به این ویروس انجام می‌دهند که روش دقیقی نخواهد بود.(1)

چه مدت بعد از تزریق واکسن می توان تست آنتی بادی گارداسیل داد؟

به گفته متخصصان آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان، شما می‌توانید حدود 2 تا 3 هفته پس از تزریق واکسن گارداسیل یا انواع دیگر واکسن HPV، نسبت به انجام تست HPV IgG جهت بررسی آنتی بادی ساخته شده توسط واکسن اقدام نمائید.

سنجش آنتی بادی واکسن اچ پی وی
سنجش آنتی بادی واکسن اچ پی وی

کجا می‌توانم تست IgG را انجام دهم؟

شما می‌توانید این تست را در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان انجام دهید. آزمایشگاه کیوان اولین آزمایشگاه ویروس شناسی تخصصی در خاورمیانه است که با استفاده از بهترین و جدیدترین دستگاه‌ها و کیت‌های تشخیصی، انواع آزمایش‌ها را با بالاترین دقت و کیفیت انجام می‌دهد. این مرکز، یکی از معتبرترین مراکز برای انجام آزمایش‌های HPV و دیگر بیماری‌های عفونی مثل HIV و کرونا است. تجهیزات مدرن و کامل این آزمایشگاه باعث شده به یکی از معتبرترین مراکز تشخیص تبدیل شود.

آزمایشگاه کیوان همچنین اولین آزمایشگاهی است که تست IgG HPV به طور خاص انجام می‌دهد. شما می‌توانید برای انجام این تست و تشخیص ایمنی بدن خود بعد از تزریق واکسن HPV از طریق فرم زیر اقدام نمائید. همین حالا شماره تماس خود را وارد نمائید تا همکاران ما در اولین فرصت جهت هماهنگی با شما تماس بگیرند.




    بیشتر بخوانید:

    جمع بندی

    این روزها بیماری زگیل تناسلی یا HPV به یکی از بیماری‌های فراگیر تبدیل شده است. تزریق واکسن، رعایت نکات احتیاطی، بهداشت جنسی و انجام تست‌های لازم می‌تواند تا حدی ما و اطرافیانمان را در برابر ابتلا به این ویروس ایمن کند. انجام تست IgG یکی از راه‌های اطمینان از ایمنی در برابر ویروس اچ پی وی است. همنطور که گفتیم این تست در آزمایشگاه کیوان قابل انجام است.

    چطور از ایمنی‌سازی بدن بعد از واکسن گارداسیل مطمئن شوم؟

    تست HPV IgG به شما کمک می‌کند که ایمنی بدن را بعد از تزریق واکسن اچ پی وی تشخیص دهید.

    چه واکسن‌هایی برای اچ پی وی وجود دارد؟

    واکسن گارداسیل 4، واکسن سرواریکس و واکسن گارداسیل 9 برای محافظت در برابر انواع پرخطر ویروس اچ پی وی، توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید شده‌اند.

    چطور می‌شود از ابتلا به ویروس اچ پی وی پیشگیری کرد؟

    تزریق واکسن، رعایت نکات احتیاطی، و رعایت بهداشت جنسی می‌توانند در جلوگیری از ابتلا به ویروس HPV موثر باشند.

    آیا مشخص نمودن میزان تیتر آنتی بادی واکسن HPV امکان پذیر است؟

    بله، در آزمایشگاه کیوان در تهران، امکان انجام تست HPV IgG و مشخص نمودن تیتر آنتی بادی ساخته شده توسط واکسن HPV امکان پذیر است.

    ویروس HPV چگونه منتقل می‌شود؟

    مهم‌ترین راه انتقال ویروس اچ پی وی داشتن رابطه جنسی واژینال، مقعدی و یا دهانی با فرد مبتلا به ویروس است.

    منبع lomina
    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.