تاثیر HPV بر رابطه جنسی و ازدواج؛ آیا می‌توان با HPV رابطه جنسی داشت؟

0 25,608
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

HPV نوعی ویروس است که باعث بیماری می‌شود. این ویروس از طریق رابطه جنسی منقل می‌شود و افراد را آلوده می‌کند. بنابراین زندگی افرادی که به این ویروس مبتلا هستند از نظر جنسی، تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در این مطلب از مجله سلامت کیوان قصد داریم به بررسی تاثیر HPV بر رابطه جنسی و ازدواج و روش‌های پیشگیری از آن بپردازیم. اگر قصد دارید اطلاعات کاملی در این باره به دست آورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با ویروس HPV

(HPV) به گروهی از ویروس‌ها اشاره دارد. این ویروس‌ها حدود 100 نوع هستند و حدود 40 گونه به عنوان یک عفونت مقاربتی STI در نظر گرفته می‌شوند. این نوع (HPV) از طریق تماس پوستی با دستگاه تناسلی منتقل خواهد شد. بنابراین از طریق رابطه جنسی واژینال، رابطه مقعدی یا رابطه دهانی اتفاق می‌افتد.

(HPV) شایع ترین بیماری مقاربتی است. در حال حاضر تقریباً 80 میلیون آمریکایی دارای یک سویه از این ویروس هستند. این ویروس به قدری شایع است که بیشتر افراد فعال از نظر جنسی در مقطعی از زندگی خود به (HPV) مبتلا می‌شوند. همچنین هر کسی که شرکای جنسی متعدد و روابط جنسی محافظت نشده دارد، در معرض خطر ابتلا به ویروس یا سرایت آن قرار دارد.

ممکن است (HPV) بدون نشان دادن علائم برای چندین سال، نهفته باقی بماند. هنگامی که علائم مشخص می‌شوند، معمولاً به شکل زگیل‌هایی مانند زگیل تناسلی یا زگیل گلو قابل مشاهده هستند. باید بدانید که (HPV) به ندرت می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم و سایر سرطان‌های اندام تناسلی، سر، گردن و گلو شود.

از آنجایی که (HPV) می‌تواند برای مدت طولانی شناسایی نشود، ممکن است تا زمانی که در چندین رابطه جنسی بوده‌اید متوجه ابتلا به این بیماری نشوید. این می‌تواند تشخیص اینکه چه زمانی برای اولین بار به عفونت مبتلا شده‌اید را دشوار می‌کند. اگر متوجه شدید که (HPV) دارید، باید با پزشک خود برای ارائه یک برنامه درمانی مشورت کنید.

HPV و ازدواج

ممکن است ابتلا به (HPV) را پایان رابطه بدانید. باید بدانید که این گونه نیست و این بیماری قابل کنترل است. حتی در برخی موارد دارای علائم زیادی نیست. بنابراین باید در مرحله اول به پزشک مراجعه کنید و هر اطلاعاتی را که درباره بیماری وجود دارد، به دست آورید. سپس می‌توانید با شریک جنسی خود در این باره صحبت کنید. بحث در ارتباط با این موضوع می‌تواند کمی تنش زا باشد. در ادامه راهکارهایی برای صحبت در مورد (HPV) با شریک جنسی‌ تان آورده شده است.

درخواست مشاوره و تست HPV
درخواست مشاوره و تست HPV

چگونه با شریک زندگی خود در مورد (HPV) صحبت کنید

ابتلای شریک زندگی به HPV و زگیل تناسلی قطعا باعث تاثیر بر رابطه جنسی شما خواهد گذاشت و باید در این باره صحبت کنید. صحبت کردن با همسرتان ممکن است یکی از دلایل اصلی اضطراب و نگرانی باشد. این نکات کلیدی می‌تواند به شما کمک کند تا برای صحبت در این باره آماده و مطمئن شوید که هم شما و هم شریک زندگی‌ تان متوجه خواهید شد که این بیماری دقیقاً چیست و چگونه می‌توان آن را کنترل کرد.

1. خود را آموزش دهید

اگر در مورد تشخیص بیماری خود سؤالی دارید، همسرتان نیز احتمالاً سؤالاتی خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تشخیص بیماری خود وقت بگذارید. برخی از سویه‌ها ممکن است هرگز مشکلی ایجاد نکنند. دیگران ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان یا زگیل قرار دهند. دانستن اینکه ویروس چیست، چه اتفاقی باید بیفتد و چه معنایی برای آینده شما دارد، می‌تواند به شما کمک کند از ترس‌های غیرضروری اجتناب کنید.

2. به یاد داشته باشید: شما کار اشتباهی انجام ندادید

وسوسه نشوید که بابت تشخیص این بیماری از شریک زندگی خود عذرخواهی کنید. (HPV) بسیار شایع است و اگر از نظر جنسی فعال هستید، یکی از خطراتی است که با آن روبرو خواهید بود. این بدان معنا نیست که شما یا شریکتان (یا شرکای قبلی) کار اشتباهی انجام داده ‌اید. افرادی که به ویروس مبتلا هستند، گونه‌های ویروس را بین خود به اشتراک می‌گذارند. به این معنی که تقریباً غیرممکن است که بدانیم عفونت از کجا شروع شده است.

3. در زمان مناسب صحبت کنید

برای صبحت در ارتباط با این موضوع حتماً به زمان توجه کنید. قاعدتاً نباید بحث این موضوع را زمانی که در حال انجام کارهای روزمره هستید، مطرح کنید. باید از قبل برای آن برنامه ریزی داشته باشید تا بتوانید به نتیجه بهتری برسید.

اگر نگران پاسخ دادن به سؤالات شریک زندگی خود هستید، می‌توانید از او بخواهید که در قرار ملاقات با پزشک به شما بپیوندد. در آنجا، می‌توانید موضوع را مطب کرده و پزشکتان می‌تواند در توضیح آنچه اتفاق افتاده است و آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد، کمک کند.

4. گزینه‌های خود را بررسی کنید

اگر قبل از این بحث تحقیقات خود را انجام داده‌اید، باید احساس کنید که کاملاً مجهز هستید تا به شریک خود بگویید که چه اتفاقی رخ داده است. در اینجا چند سؤال برای بررسی وجود دارد:

  • آیا هر کدام به درمان جداگانه نیاز دارید؟
  • چگونه عفونت خود را کشف کردید؟
  • آیا شریک زندگی شما باید آزمایش شود؟
  • چگونه عفونت می‌تواند آینده شما را تحت تأثیر قرار دهد؟

5. در مورد آینده خود بحث کنید

تشخیص HPV نباید پایان رابطه شما باشد. اگر شریک زندگی شما از این تشخیص ناراحت یا عصبانی است، به خود یادآوری کنید که هیچ اشتباهی انجام نداده ‌اید. ممکن است مدتی طول بکشد تا شریک زندگی شما با این موضوع کنار آید.

اگرچه (HPV) درمانی ندارد، اما علائم آن قابل درمان است. حفظ سلامتی خود، مشاهده علائم جدید و درمان مواردی که در حال وقوع هستند می‌توانند به شما کمک کنند تا زندگی سالم و نرمالی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: واژن چیست؟ بیماری‌ها، آناتومی (عکس واژن) + انواع واژن

چگونه از عفونت یا انتقال (HPV) جلوگیری کنیم؟

(HPV) می‌تواند از طریق تماس زیاد پوست به پوست منتقل شود. این بدان معناست که استفاده از کاندوم ممکن است در همه شرایط شما را از ابتلا به این ویروس محافظت نکند.

تنها راه واقعی برای محافظت از شما یا شریک زندگیتان در برابر عفونت (HPV) این است که از تماس جنسی خودداری کنید. بنابراین این راهکاری است که به ندرت اتفاق می‌افتد و صرفاً یک دیدگاه واقع بینانه است.

اگر هر دوی شما در یک رابطه تک همسری باقی بمانید، ممکن است ویروس را به صورت رفت و برگشت به اشتراک بگذارید تا زمانی که غیر فعال شود. در این مرحله، بدن شما ممکن است یک ایمنی طبیعی در برابر ویروس ایجاد کرده باشد. توجه داشته باشید که با این حال شما و شریک زندگیتان همچنان به معاینات معمولی پزشکی نیاز دارید تا هرگونه عوارض احتمالی را بررسی کنید.

در صورتی که هنوز ابهامی در خصوص ویروس HPV دارید می‌توانید فقط با وارد کردن شماره تماس و مشکل خود در فرم زیر از خدمت مشاوره آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان بهره‌مند شوید. پس از تکمیل فرم، منتظر تماس متخصصان آزمایشگاه کیوان در اولین فرصت باشید.


جمع بندی

  • همانطور که خواندید (HPV) یک ویروس شایع است و افرادی که رابطه جنسی دارند در خطر ابتلا به آن قرار می‌گیرند.
  • برای این ویروس درمانی وجود ندارد اما می‌توان با مشورت با پزشک آن را کنترل کرد.
  • (HPV) به عنوان یک ویروس مقاربتی بر رابطه جنسی افراد تأثیر می‌گذارد. با این حال روش‌های برای کنترل شرایط وجود دارد.

اگر شریک زندگی شما و خودتان هر دو HPV داشته باشید چه اتفاقی می‌افتد؟

شرکای جنسی که فقط با یکدیگر رابطه جنسی دارند، احتمالاً ویروس مشابهی را به کسی منتقل نمی‌کنند. هنگامی که عفونت (HPV) از بین می‌رود، سیستم ایمنی، آن نوع (HPV) را به خاطر می‌آورد و از بروز مجدد عفونت جدید از همان نوع (HPV) جلوگیری می‌کند.

آیا (HPV) می‌تواند بر زندگی جنسی شما تأثیر بگذارد؟

داشتن (HPV) به این معنا نیست که فرد یا شریک زندگی او خارج از رابطه فعلی رابطه جنسی دارند. هیچ درمانی برای از بین بردن خود (HPV) وجود ندارد. (HPV) معمولاً توسط سیستم ایمنی سرکوب می‌شود. (HPV) مانع از داشتن یک زندگی جنسی طبیعی نمی‌شود.

چگونه متوجه می‌شوید که (HPV) از بین رفته است؟

اکثر سویه‌های (HPV) بدون درمان برای همیشه از بین می‌روند. (HPV) همیشه علائمی ایجاد نمی‌کند، بنابراین تنها راه برای اطمینان از وضعیت شما آزمایش منظم است.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.