همه چیز درباره واکسن آسترازنکا و عوارض آن

0 3,922
زمان مطالعه این مطلب: 3 دقیقه

در حال حاضر چندین واکسن برای مقابله با ویروس کرونا وجود دارد، واکسن آسترازنکا (AstraZeneca) یکی از انواع این واکسن‌‌ها است. واکسن آسترازنکا با استفاده از آدنوویروس شامپانزه ساخته شده‌ است. پس از تزریق واکسن، پروتئین نیزه ای در بدن ساخته شده و سیستم ایمنی نسبت به این پروتئین واکنش نشان می‌دهد. در نتیجه بدن برای مواجه با ویروس کرونا در آینده آمادگی پیدا می‌کند.

تجزیه و تحلیل سازمان بهداشت عمومی انگلیس نشان داد که یک دوز واکسن آسترازنکا خطر مرگ ناشی از ابتلا به بیماری کرونا را حدود ۸۰ درصد کاهش می دهد. همچنین پس از تزریق ٢ دوز واکسن، موارد بستری در بیمارستان در سنین بالای ۶۵ سال به سرعت کاهش یافت.

واکسن آسترازنکا

واکسن آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد و شرکت انگلستانی-سوئدی تولید شده است. این واکسن در کشور‌های کره جنوبی و هند نیز تولید می‌شود. همانطور که گفته شد، واکسن آسترازنکا از یک آدنوویروس شامپانزه برای حمل پروتئین‌های اسپایک از ویروس کرونا به بدن فرد استفاده می‌کند تا یک پاسخ ایمنی ایجاد کند.

18میلیون و ۱۰۰هزار بریتانیایی واکسن آسترازنکا را تزریق کرده‌اند که هفت نفرشان بر اثر عوارض ناشی از لخته شدن خون جان باخته‌اند. آژانس دارویی بریتانیا تاکید می‌کند که این رقم بسیار ناچیز است و نباید به معنای خطرناک بودن واکسن تلقی شود.  گزارشات نشان می‌دهد که این عارضه بیشتر در زنان دیده شده است.

واکسن استرازنکا توسط آژانس دارویی اروپا (EMA) مورد تایید قرار گرفته است و توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

درخواست ایمنی پس از واکسن
درخواست ایمنی پس از واکسن

دلیل لخته ‌شدن خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا چیست؟

پلاکت‌ها نوعی از سلول‌خونی هستند که وظیفه اصلی ‌آن انعقاد خون است. یک محقق آلمانی ادعا کرده است: یک ماده نگهدارنده در واکسن آسترازنکا وجود دارد که باعث بروز واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن می شود که به لخته شدن خون می انجامد.

EDTA یا «اسید اتیلن دی آمین تترا استیک»، که معمولاً در داروها و مواد آرایشی استفاده می شود، ممکن است باعث ترشح مواد بیشتری از  این واکسن در رگ های خونی شود. این مواد می توانند بدن را به تولید بیش از حد آنتی بادی وادار کرده و موجب بروز واکنش بیش از حد سیستم ایمنی شود. در اثر واکنش بیش از حد سیستم ایمنی، بدن شروع به تشکیل لخته می کند.

اولین مشخصه لخته خون، درد است. درواقع اگر لخته خون در شکم باشد، باعث درد در ناحیه شکم می‌شود. اگر لخته خون در مغز باشد باعث سردرد می‌شود. اگر به این دردها و مشکلات خونریزی توجه نکنیم، عواقب جدی در بر خواهد داشت. در صورت بروز لخته خون، درمان دارویی ضدلخته را برای افراد آغاز می‌کنیم. تمام افرادی که دچار عارضه لخته خون می‌شوند، فوت نمی‌کنند و با درمان ضد لخته، می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید:

میزان اثر گذاری واکسن آسترازنکا

مطالعات در مورد اثربخشی این واکسن دامنه بسیار وسیعی داشته است. گروهی که دو دوز واکسن استرازنکا را دریافت کردند، در نتایج اثربخشی حدود 70.4 در برابر ویروس کرونا را داشته‌اند. بعد از چندین، شرکت سازنده واکسن آسترازنکا اعلام کرد که این واکسن 76 درصد در پیشگیری از بیماری علامت دار موثر است

تفاوت واکسن آسترازنکا با واکسن فایزر و مدرنا

واکسن‌های مدرنا و فایزر مبتنی بر mRNA هستند، اما واکسن آسترازنکا، یک واکسن ناقل ویروسی است، این بدان مهانست این واکسن‌ها از مکانیسم متفاوتی برای ایجاد پاسخ ایمنی در برابر ویروس استفاده می‌کنند.

دوز دوم برای واکسن‌های فایزر و مدرنا در فاصله زمانی پیشنهادی 3 تا 4 هفته با تزریق می‌شود، اما دوز دوم واکسن آسترازنکا در فاصله زمانی طولانی‌تری تزریق می‌شود.

شباهت واکسن آسترازنکا با واکسن جانسون

هر دو واکسن آسترازنکا و جانسون، واکسن‌های ناقل ویروسی هستند. این نوع واکسن‌ها از یک نسخه اصلاح‌شده و بی‌ضرر ویروس به‌عنوان یک ناقل برای سلول‌های بدن فرداستفاده می‌کنند. سپس بدن فرد بر این اساس عمل می‌کند و پاسخ ایمنی به ویروس نشان می‌دهد.

ناقل ویروسی در این دو واکسن یک آدنوویروس است، که حاوی اطلاعاتی است که بدن را برای ایجاد پاسخ ایمنی به ویروس ایجاد کننده کرونا (SARS-CoV-2)، مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

در این بازه زمانی که درگیر همه گیری ویروس کرونا هستیم، بهتر است که با انتخاب یک واکسن به جلوگیری از پیشرفت این ویروس در کشور کمک کنیم.

بیشتر بخوانید: آنچه باید درباره عوارض احتمالی واکسن کرونا بدانید

مطالب مرتبط:

آیا واکسن آسترازنکا بر روی ویروس کرونا موثر است؟

تحقیقات نشان داده است که تزریق دو دوز این واکسن تاثیر 76 درصئی دارد.

دلیل لخته ‌شدن خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا چیست؟

یک ماده نگهدارنده در واکسن آسترازنکا وجود دارد که باعث بروز واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن می شود که به لخته شدن خون می انجامد.

علائم لخته شدن خون چیست؟

درد قفسه سینه
تنگی نفس
تورم در پاها
درد در شکم
سردرد ناگهانی و شدید

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.