آیا امکان ابتلای مجدد به کرونا وجود دارد؟

1 951
زمان مطالعه این مطلب: 3 دقیقه

بسیاری از افراد گمان می‌کنند در صورتی که یکبار به ویروس کرونا مبتلا شوند، برای بار دوم به این ویروس مبتلا نخواهند شد و در برابر ویروس ایمن هستند. در واقع ابتلای مجدد به ویروس کرونا به طور معمول کم است، اما احتمالش صفر نیست. پس از تزریق واکسن کرونا، این ایمنی ایجاد شده کمتر می‌شود تا زمانی که دوز بعدی را تزریق شود. اما آیا این ابتلای مجدد به کرونا خطرناک‌تر است؟ عوارض شدیدتری دارد؟ واکسن زدن تاثیری بر این فرآیند دارد؟

در ادامه به بررسی این سوالات خواهیم پرداخت.

ابتلای مجدد به ویروس کرونا

چندین نوع از جهش‌های مختلف کرونا در حال حاضر در سراسر جهان وجود دارند که به سرعت منتشر می‌شوند و افراد نیز این ویروس‌ها را به یکدیگر منتقل می‌کنند. تمامی جهش‌های کرونا در غلبه بر ایمنی بدن چه پس از واکسیناسیون و سابقه ابتلا به کرونا بسیار قدرتمند هستند.

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

هرگونه محافظت در برابر این ویروس به مرور زمان از بین می رود، بنابراین اگر چند ماه از آخرین تزریق واکسن کرونا یا از دوران نقاهت هر فرد می‌گذرد، احتمال زیادی برای ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

بدن ما چگونه در برابر این ویروس بعد از ابتلا مقاوم می‌شود؟

زمانی که ویروسی وارد بدن ما می‌شود، بدن در مواجه با این ویروس جدید از طریق گلبول‌های سفید خون، این ویروس را شناسایی کرده برای نابودی آن پادتن مناسب تولید می‌کند. این پادتن در خون ما باقی می‌ماند و گلبول‌های سفید تا مدتی نحوه مبارزه با این نوع ویروس را به خاطر خواهند سپرد. بدن در این مدت در برابر این نوع ویروس ایمن خواهد بود.

آیا احتمال بروز شدید ویروس در ابتلای مجدد بهبود یافتگان وجود دارد؟

شدت بیماری هر فرد به مدت زمانی نیز بستگی دارد که از آخرین واکسیناسیون یا ابتلای قبلی فرد به کرونا گذشته باشد، زیرا محافظت سیستم ایمنی به مرور زمان از بین می‌رود.

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که، افراد در ابتلای مجدد به ویروس کرونا دچار عوارض کمتری نسبت به اولین ابتلای خود می‌شوند. به دلیل به وجود آمدن پادتن‌های این ویروس هنگام اولین ابتلا و یا تزریق واکسن، میزان مرگ و میر و احتمال بستری در بیمارستان کاهش می‌یابد.

اما توجه به این نکته که برخی از شرایط؛ مانند پیوند عضو، درمان‌های مداوم سرطان یا بیماری قلبی یا ریوی، افراد را در برابر عوارض این ویروس آسیب‌پذیرتر می‌کند، بسیار مهم است، حتی اگر قبلاً از طریق واکسیناسیون یا ابتلا به این ویروس ایمن شده ‌باشید.

بیشتر بخوانید:

آیا واکسن می‌تواند از ابتلای مجدد به کرونا پیشگیری کند؟

واکسن زدن می‌تواند به جلوگیری از عفونت و نیز عفونت مجدد کمک کند، بنابراین بهتر است برای دریافت واکسن یا دوز جدید خود اقدام کنید حتی اگر در گذشته به ویروس کرونا مبتلا شده‌اید و فکر می‌کنید از این ویروس در امان هستید.

اما ایمنی ایجاد شده توسط واکسن ها، به خصوص در برابر ویروس کرونا پس از چند ماه کاهش می‌یابد، بنابراین دریافت دوز دوم یا دوز سوم تقویت کننده یا در صورت واجد شرایط بودن دوز چهارم می‌تواند به سیستم ایمنی شما کمک کند.

پیشگیری از ابتلای مجدد به کرونا

بسیاری از مردم بر این باورند که پس از بهبود یافتن از کرونا و نیز همچنین تزریق واکسن از ابتلا به مجدد به کرونا مصون خواهند بود، اما همانطور که گفته شد، این ایمنی پس از چند ماه از بین می‌رود و نیز برخی افراد با وجود تزریق واکسن و سابقه ابتلا به کرونا، به این ویروس مجددا مبتلا می‌شوند. این نشان می‌دهد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نیز موارد زیر از دیگر مراحل مهم برای پیشگیری از ابتلا مجدد به کرونا است که شامل:

  • عدم حضور در مکان‌های سر بسته و بدون تهویه
  • عدم حضور در مکان‌های شلوغ
  • شستن دست با مایع شوینده و نیز ضد عفونی کردن آن‌ها
  • استفاده از ماسک سه لایه به همراه ماسک پارچه‌ای بر روی آن
  • مصرف مایعات زیاد و داشتن برنامه غذایی مناسب

مطالب مرتبط:

آیا احتمال ابتلای مجدد به کرونا وجود دارد؟

بله، پزشکان می‌گویند که افراد ممکن است دو بار به ویروس کرونا مبتلا شوند و همچنین ممکن است که به فاصله چهار ماه دو نوع کاملا متفاوت از این ویروس را با علائم متفاوت تجربه کنند.

بهترین زمان برای انجام تست آنتی بادی چه زمانی است؟

بهترین زمان برای انجام تست آنتی بادی حدود سه الی چهار هفته بعد از بروز علائم بیماری کرونا می‌باشد.

آیا احتمال بروز شدید ویروس در ابتلای مجدد بهبود یافتگان وجود دارد؟

طبق تحقیقات انجام شده، افراد در ابتلای مجدد به ویروس کرونا دچار عوارض کمتری نسبت به اولین ابتلای خود می‌شوند. اما شدت و ابتلا در هر فرد به خصوص کسانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند متفاوت است.

آیا سرماخوردگی معمولی باعث مصونیت در برابر ویروس کرونا می‌شود؟

بله، برخی از عفونت‌ها که در اثر سرماخوردگی ایجاد می‌شود، شبیه ویروس به وجود آورنده کرونا باشد و در نتیجه بدن پس از بهبودی از سرماخوردگی، تا مدت زمان محدودی در برابر این عفونت‌ها مصون است.

یک نظر
  1. علیرضا یاریان گفت

    عالی بود

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.