11 درمان سرفه خشک خانگی معجزه آسا و فوری

105 1,222,350
زمان مطالعه این مطلب: 9 دقیقه

سرفه یا به انگلیسی (cough)، عمل اختیاری یا غیر اختیاری پاکسازی گلو و مسیر تنفسی از ذرات خارجی، میکروب‌ها، عوامل تحریک کننده، مایعات و موکوس است. با اینکه گاهی اوقات سرفه می‌تواند یکی از نشانه‌های بیماری جدی و زمینه‌ای باشد اما اکثر اوقات بدون نیاز به دارو بهبود پیدا می‌کند. بد نیست بدانید که برخی از میکروب‌ها با ایجاد سرفه سعی در پخش شدن و انتقال به سایر افراد دارند. برخی سرفه‌ها نیز فقط در شب اتفاق می‌افتند. راه‌های مختلفی برای تشخیص علت و درمان سرفه خشک وجود دارد که در این مقاله از مجله سلامت کیوان به آنها خواهیم پرداخت.

شاید برای شما هم سوال باشد که بخواهید بدانید علت سرفه خشک چیست؟ یا برای سرفه چی خوبه ؟ درمان سریع سرفه خشک در منزل چگونه است؟ درمان خانگی سرفه چیست؟ سرفه کودکان خطرناک است؟ معجزه سرفه خشک کودکان چیست؟ با ما همراه باشید تا بیشتر درباره سرفه و همچنین موارد مرتبط با آن در کرونا صحبت خواهیم کرد.

علت سرفه چیست؟

علت سرفه در برخی مواقع کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد؛ اما گاهی اوقات علت سرفه می‌تواند ناشی از بیماری‌های ویروسی مثل کرونا، سرماخوردگی و مشابه آن باشد. اکثر مواقعی که ویروس باعث سرفه می‌شود نیاز به درمان خاصی نیست. درمان سرفه خشک در برخی موارد بستگی به علت آن دارد.

  • علت سرفه طولانی (مزمن)

سرفه طولانی و مزمن معمولا ناشی از سیگار کشیدن، پایین رفتن خلط و موکوس از گلو به سمت مسیرهای هوایی، آسم، بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) و برخی داروها هستند. در کودکان هم سرفه مزمن معمولا ناشی از آسم یا برخی گونه‌های کرونا در دوران پاندمی کروناست. در موارد نادر، سرفه مزمن می‌تواند ناشی از بیماری سل، عفونت قارچی ریه یا سرطان ریه باشد. سرفه مزمن در بزرگسالان بیشتر از 8 هفته و در کودکان عموما بیشتر از 4 هفته طول می‌کشد.

  • علت سرفه کوتاه مدت (حاد)

در این حالت عفونت در قسمت‌های بالایی مسیرهای هوایی است و حلق را تحت تأثیر قرار می‌دهد که به این نوع عفونت که موجب سرفه می‌گردد، URTI می‌گویند. دلایل عمده آن شامل ابتلا به آنفلوانزا، سرماخوردگی معمولی و لارنژیت (التهاب حنجره) است. اما گاهی اوقات قسمت‌های پایینی مسیر هوایی و ریه‌ها نیز درگیر می‌شوند (LRTI) که دلایل عمده آن ابتلا به برونشیت و ذات الریه و تب یونجه است. گونه‌های مختلف کرونا مثل امیکرون باعث URTI می‌شوند؛ به همین دلیل خفیف بوده و چندان خطرناک نیست. معمولا این نوع سرفه کمتر از 3 هفته طول می‌کشد.

انواع سرفه
انواع سرفه

انواع سرفه

برای اینکه بدانیم برای سرفه چی خوبه ؟ باید ابتدا انواع سرفه را بشناسیم. سرفه‌ها انواع مختلفی دارند که با تشخیص نوع آن می‌توان اقدامات لازم و صحیح برای درمان سرفه در سریع‌ترین زمان ممکن انجام داد. درمان سرفه خشک به علت بروز آن و نوع سرفه شما بستگی دارد که در ادامه مقاله انواع سرفه را بررسی می‌کنیم:

  • سرفه مرطوب یا مولد (Wet/Productive)

سرفه مرطوب یا مولد به سرفه‌ای می‌گویند که همراه با خارج شدن مخاط یا خلط گلو است. معمولا سرفه خلطی علامت ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا، ذات الریه یا COPD است. در این حالت همیشه حس می‌کنید رطوبت زیادی در پشت گلوی شما وجود دارد که نتیجه آن سرفه پیوسته است. تا زمانی که خلط زرد کمرنگ، بژ خیلی کم رنگ یا سفید رنگ باشد طبیعی است؛ اما اگر سبز تیره، قهوه‌ای تیره یا زرد پررنگ باشد، نشانه عفونت باکتریایی است. اگر خلط همراه با خون یا رنگ غیر طبیعی باشد باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

  • سرفه خشک (Dry)

سرفه خشک معمولا در پاسخ به خشکی هوا یا محیط اطراف، خشکی نای یا عفونت‌های بخش بالایی سیستم تنفسی ایجاد می‌شوند. به علت خشک بودن سرفه، احساس درد و زخم شدگی در گلو خواهید داشت و دیرتر هم بهبود پیدا خواهید کرد. سرفه خشک عموما همراه با لارنژیت، ورم لوزه‌ها، سوزش گلو یا حساسیت فصلی و آلرژی است. در صورتی که سرفه خشک طولانی شد یا صدای خشن ایجاد کرد برای درمان سرفه خشک به پزشک مراجعه کنید. سرفه کرونایی هم از نوع سرفه خشک است.

  • سرفه حمله‌ای (Paroxysmal)

این سرفه‌ها باعث بروز حملات سرفه‌ای پی در پی شده و بسیار اذیت کننده هستند. سرفه‌های حمله‌ای معمولا بخاطر درد در دیافراگم، ناحیه شکمی، معده یا حتی سردرد هستند. سیاه سرفه نمونه‌ای از سرفه حمله‌ای است. درد عضلانی و تهوع در کنار سرفه حمله‌ای هم رخ می‌دهند.

تشخیص سرفه کرونا از سایر بیماری‌ها

با اینکه طبق اعلام سازمان CDC، سرفه یکی از نشانه‌های ابتلا به کرونا محسوب می‌شود و بیشتر از نوع خشک است اما نمی‌توان با مشاهده سرفه یا بررسی آن، کرونا را تشخیص داد چون هیچ تفاوتی با سرفه در سایر بیماری‌ها ندارد. حتی با اینکه 60 تا 70% کسانی که علائم کرونا را داشته‌اند، سرفه خشک جزو علائم اولیه آنها بوده، اما باز هم نمی‌توان نظر قطعی داد چون همانطور که مشاهده کردید، دلایل زیادی باعث ایجاد سرفه در انواع مختلف می‌شود.

CDC همچنین اعلام کرد، معمولا اگر در کنار سرفه، علائم زیر هم مشاهده شدند می‌توانیم بگوییم که سرفه بیمار از علائم ابتدایی ابتلا به کروناست:

بیشتر بخوانید: علائم کرونای جدید 1402

علائم ویروس کرونا
علائم ویروس کرونا

باز هم تأکید می‌کنیم سرفه خشک، لزوما به معنای ابتلا به کرونا نیست. تشخیص قطعی بعد از انجام تست PCR کرونا مشخص خواهد شد. در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان، تست کرونا با بالاترین دقت و کمترین زمان انجام خواهد شد. البته این امکان در منزل شما نیز وجود دارد؛ شما می‌توانید تنها با چند کلیک، درخواست تست کرونا در منزل خود را ثبت نمائید. همین حالا روی تصویر زیر کلیک کنید.

چه زمانی برای سرفه به پزشک مراجعه کنیم؟

گاهی ممکن است درمان خانگی سرفه جواب ندهد. معمولا سرفه کودکان و بزرگسالان اگر بیشتر از 3 هفته طول بکشد و هیچ بهبودی در طی این مدت حاصل نشده باشد، توصیه می‌کنیم به پزشک متخصص مراجعه کنید. اما دلایل دیگری هم هستند که در صورت مشاهده شدن باید به پزشک مراجعه کنید:

  • بدتر شدن تدریجی سرفه
  • ایجاد تورم یا توده‌های کوچک در ناحیه گردن
  • کاهش وزن
  • سرفه‌های شدید و پیوسته
  • مشکلات در بلع غذا
  • تغییرات دائمی در تون و شدت صدا
  • خون بالا آوردن همراه سرفه
  • تنگی نفس و یا به سختی نفس کشیدن
  • درد قفسه سینه
  • تبی که به مرور زمان کاهش نیابد

درمان سرفه خشک و مرطوب در خانه

شاید شماهم به دنبال معجزه سرفه خشک کودکان و بزرگسالان باشید اما همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، درمان سرفه خشک به علت بروز آن بستگی دارد. در اغلب موارد سرفه‌ خشک در اثر ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا، کروناویروس، بیماری آسم و سموم محیطی مانند آلودگی هوا و یا دود سیگار بروز می‌کند.

بهترین روش درمان خانگی سرفه کودکان و بزرگسالان در مواردی که عامل آن ویروسی باشد، استراحت کامل، نوشیدن مایعات زیاد و مصرف غذاهای مقوی و غیر سرخ کردنی است چرا که آنتی بیوتیک‌ها روی ویروس‌ها تأثیری ندارند. با این‌حال مصرف برخی داروهای بدون نسخه (OTC) می‌توانند به کاهش سرفه‌های خشک به شما کمک کنند، به‌ویژه زمانی که سرما خورده‌ باشید.

اگر کودکی دارید که سرفه می‌کند از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنید و به این مقاله مراجعه کنید درمان سرفه کودکان.

پزشکان با توجه به علت ایجاد کننده سرفه، داروهای مختلفی مثل کدئین، دکسترومتورفان و مشابه آن تجویز می‌کنند. با این حال به هیچ وجه خودسرانه و بدون تجویز پزشک، دارو برای درمان سرفه خشک مصرف نکنید.

روش‌های درمان خانگی سرفه طبق توصیه طب سنتی و سازمان NHS انگلستان عبارتند از:

درمان خانگی سرفه
درمان خانگی سرفه
  • عسل و لیمو: ترکیبی اعجاب انگیز و معجزه آسا که اگر تأثیر بهتری نسبت به داروهای بدون نسخه برای درمان سرفه داشته باشد کمتر نیست.
  • نوشیدن مایعات زیاد: نوشیدن مایعات زیاد مخصوصا مایعات گرم مثل آبگوشت، چای کمرنگ یا عصاره لیمو، به رقیق سازی موکوس و خلط، خارج شدن سریع‌تر آن و در نتیجه درمان سرفه خلطی کمک می‌کند.
  • عسل: یک قاشق چایخوری عسل به بهتر شدن سرفه‌ها و جلوگیری از زخم شدن گلو کمک زیادی می‌کند. همچنین عسل دارای خاصیت ضد التهابی است که می‌تواند به سرفه خشک را تسکین داده و سوزش گلو را کمتر کند. برخی پزشکان چای عسل را بهترین داروی گیاهی برای درمان سرفه خشک خوانده‌اند. به هیچ وجه برای درمان سرفه کودکان زیر 1 سال عسل ندهید چون حاوی باکتری‌های مضر برای آنهاست و منجر به واکنش آلرژیک یا بوتولیسم نوزادان می‌شود.
  • چای زنجبیل: زنجبیل به دلیل خاصیت ضد التهابی خود می‌تواند به درمان سرفه خشک کمک کند. همچنین برای حالت تهوع و درد نیز این گیاه موثر است. تحقیقات نشان داده که ترکیبات ضد التهابی زنجبیل، به شل شدن غشای مخاطی دستگاه تنفسی کمک کرده و باعث پاکسازی مسیرهای هوایی و گلو می‌شود. در نتیجه سرفه خشک بهبود و کاهش می‌یابد.
  • آویشن: آویشن یک داروی ثابت شده برای درمان سرفه و گلودرد تلقی می‌شود به طوری که شربت‌های زیادی با آویشن برای درمان سرفه شدید تولید شده است. می‌توانید روزانه 2 قاشق چای خوری آویشن به یک فنجان آب جوش اضافه نمائید و پس از 10 دقیقه میل نمائید. پیش از مصرف آویشن از اینکه به آویشن آلرژی ندارید مطمئن شوید. علامت حساسیت به آویشن شبیه علائم مسمویت ناشی از غذای آلوده است.
  • زردچوبه: درمان گیاهی سرفه خشک با زردچوبه نیز امکان پذیر است. زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی برای درمان سرفه خشک بسیار موثر است. می‌توانید زدرچوبه را با مقداری فلفل سیاه مصرف کنید تا بهتر جذب خون شود. برای مصرف، یک قاشق چای خوری زردچوبه را به یک هشتم قاشق چای خوری فلفل سیاه مخلوط کرده و به یک نوشیدنی اضافه نمائید.
  • دمنوش گل ختمی: یک معجزه سرفه خشک محسوب می‌شود. دمنوش گل ختمی یکی از گیاهان با خاصیت درمانی است که برای بهبود سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی مفید است. این دمنوش خلط آور است برای افرادی که از سرفه خشک رنج می‌برند یک پیشنهاد عالی است. مصرف دمنوش گل ختمی، سینه را نرم کرده و مشکلات تنفسی را رفع می‌کند.
  • نعنا بیابانی: نعنا حاوی ماده‌ای به نام منتول است که عصب انتهای گلو که مسبب سرفه است را بی حس می‌کند. همچنین نعنا خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد که احتقان را برطرف می‌کند. مصرف چای نعنا یا دمنوش نعنا می‌تواند در کاهش سرفه‌های ممتد و شبانه تاثیر داشته باشد.
  • مرطوب کردن هوا: یکی دیگر از راه‌های درمان خانگی سرفه افزایش رطوبت هوای محیط است. برای بهبود سرفه از دستگاه رطوبت ساز سرد استفاده کنید یا دوش آب گرم همراه با بخار بگیرید.

همچنین استفاده از محلول پلارژین برای درمان سرفه و کاهش علائم بیماری‌های تنفسی و ویروسی موثر است. جهت کسب اطلاعات بیشتر روی تصویر زیر کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

درمان سرفه خشک در طب سنتی

بسیاری از افراد می‌پرسند برای سرفه چی خوبه ؟متخصصان طب سنتی علاوه بر موارد ذکر شده، موارد زیر را نیز برای درمان سرفه خشک کودکان و بزرگسالان موثر دانسته‌اند:

استنشاق گیاهان برای درمان سرفه

درمان سرفه خشک با رایحه درمانی از قدیم نیز رایج بوده است. به عنوان نمونه، استنشاق اسانس اکالیپتوس به تنهایی یا همراه با بخور می‌تواند باعث تسکین سرفه خشک شود. همچنین پخش رایحه‌هایی مانند اکالیپتوس در اتاق نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

بخور برای درمان سرفه

اگر شب‌ها نمی‌توانید سرفه خشک خود را متوقف کنید، محیط اطراف خود را به خوبی مرطوب نگه دارید. شما می‌توانید با قرار دادن یک دستگاه بخور در اتاق خواب‌تان و‌ یا استفاده از بخار حمام گرم به تسکین و درمان سرفه خشک کمک کنید. مرطوب نگه‌داشتن محیط، نقش موثری در درمان سرفه خشک دارد.

غرغره آب نمک برای درمان سرفه

غرغره آب نمک به بهبود ناراحتی و سوزش گلو ناشی از سرفه خشک کمک می‌کند. همچنین نمک با خاصیت ضد باکتریایی خود به از بین بردن باکتری‌های دهان و گلو کمک می‌کند. برای استفاده، یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل نمائید و در طول روز مصرف نمائید. غرغره آب نمک قبل از خواب به بی حسی و تسکین درد گلو در خواب کمک کننده خواهد بود.

استفاده از دستگاه‌های تسویه هوا نیز می‌تواند در درمان سرفه خشک موثر باشد. ضمنا موقع خواب زیر سرتان چند بالش بگذارید و و با غرغره آب گرم و نمک به خارج شدن موکوس و خلط کمک کنید. جهت اطمینان از وجود ویروس کرونا یا سایر ویروس‌ها در بدن می‌توانید تست در منزل انجام دهید. برای مشاهده مناطق تحت پوشش ازمایشگاه کیوان روی دکمه زیر کلیک کنید.

جمع بندی

در این نوشته از مجله سلامت کیوان درباره سرفه و انواع سرفه، راه‌های تشخیص علت سرفه، درمان سرفه خشک و سرفه مرطوب به روش‌های خانگی و پزشکی صحبت کردیم. بدیهی است که اگر مشاهده نمودید که علائم شما بعد از گذشت هفته‌ای کاهش پیدا نکرد و رو به بهبود نرفت، باید برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

روش‌های درمان خانگی و طب سنتی برای سرفه می‌توانند در بسیاری از موارد موثر باشند. آیا شما تا به حال این روش‌ها را امتحان کرده‌اید؟ کدام روش برای شما تاثیرگذار بوده؟ نظر خود را زیر همین نوشته با ما و خوانندگان مجله سلامت کیوان به اشتراک بگذارید.

درمان سرفه خشک در طب سنتی
درمان سرفه خشک در طب سنتی

سرفه خشک نشانه قطعی کروناست؟

سرفه خشک یکی از علائم کروناست اما نشانه تشخیصی قطعی نیست و باید سایر علائم به همراه تست PCR کرونا بررسی شوند.
درخواست تست کرونا در محل

چگونه از سرفه پیشگیری کنیم؟

پیشگیری همراه بهتر از درمان سرفه است. با دریافت واکسن آنفولانزا و کرونا، ارتباط نداشتن با کسانی که بیمار هستند، دست نزدن به چشمان و بینی و دهان، شستن مداوم دستان با آب و صابون یا ضد عفونی کننده‌ها می‌توانید جلوی بروز سرفه خشک یا خلطی را بگیرید.

دلایل شایع سرفه چیست؟

سرفه‌ خشک می‌تواند از عوامل مختلفی ناشی شود، از جمله مواد تحریک کننده، حساسیت فصلی و آلرژی، بیماری‌هایی ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا، کرونا، عفونت و التهاب سینوس‌ها، برونشیت، آسم، COPD، GERD و حتی مشکلات قلبی، سیگار کشیدن و غیره از دلایل شایع سرفه هستند.

برای سرفه خشک چی خوبه بخوریم؟

با توجه به علت، برای درمان سرفه خشک می‌توانید این موارد را بخورید: عسل و لیمو، دمنوش‌های گیاهی مانند آویشن، زنجبیل و مایعات گرم مغذی مانند آبگوشت به بهبود سرفه خشک شما کمک خواهند کرد.

بهترین درمان سرفه خشک کودکان و بزرگسالان در منزل چیست؟

ترکیباتی مثل عسل و لیمو، چای زنجبیل، آویشن، آبگوشت و مایعات گرم بهترین روش‌های درمان خانگی سرفه محسوب می‌شوند. همچنین غرغره کردن آب نمک، بخور و استنشاق گیاهان را برای درمان سرفه خشک می‌توانید استفاده نمائید.

منبع healthline.com lung.org patient.info
105 نظر
  1. الناز گفت

    سلام دخترمن 5 سالسه و سرفه های حمله ای داره بعد یرماخوردگیش 3, هفته هست خوب نشده دکتر هم اسپری بینی نازال داده و اسپری سالبتامول دیگه چی بهش بدم خوب بشه هم طی روز داره سرفه هم اخر شب و اول صبح

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام شربت پلارژین اطفال هم بهش بدید.

  2. وحید گفت

    سلام من ن سیگارمیکشم ن چیزی فقط شباتاصبح سرفه خشک میکنم دلیلش چیه راه درمانش چیه

  3. Masoud گفت

    من سیگار میکشم الان هول و هوش ۵ ساله مداوم سرفه میکنم علتش چی میتونه باشه؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      سیگار، تاثیر مستقیمی بر دستگاه تنفسی شما دارد. همچنین ممکن است منجر به تشدید رفلاکس معده و سرفه مداوم شود.
      ابتدایی‌ترین توصیه ترک سیگار است. توصیه می‌کنیم به پزشک عمومی نیز مراجعه نمائید تا علت مشخص شود و به تخصص مربوطه ارجاع داده شود.
      مطالعه این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد: عوارض و راه های ترک سیگار

  4. انیس گفت

    شاید داروی خاصی مصرف میکنید حساسیت به دارو پیدا کردین م

  5. حامد گفت

    سلام و وقت بخیر
    بندهمدت ۲۰ ساله سیگار میکشم و تقریبا از ۵ سال پیش و قبل کرونا سرفه های متعدد و دائمی دارم در ولی اخیرا سرفه ها به شدتی است که سرم گیج میره و تعادل خودمو از دست میدم . بارها پشت فرمان خودرو این مسئله برام پیش اومده و خیلی خطرساز شده . چند شب پیش طی یک سرفه سنگین و پشت سر هم پشت سرم شروع به درد کرد و برای چند ثانیه هیچی نمیدیدم و بعدش دستهام شروع به لرزش کرد و بدنم بشدت سرد شد . لطفا راهنماییم کنین

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      سرفه‌ای که مزمن و طولانی باشد نیاز به معاینه و درمان توسط پزشک دارد. همچنین سایر علائم ممکن است علامت خطری باشند که باید پیگیری شود. توصیه می‌کنیم در اولین فرصت جهت معاینه به پزشک متخصص مراجعه نمائید.
      امکان تشخیص در این بستر و بدون دانستن سابقه پزشکی شما امکان‌پذیر نیست.

  6. فاطمه گفت

    سلام پسرم ۲۱ سالشه و ۲ ساله که مبتلا به سرفه ی خشک هست . وقتی که غذا میخوره و گوشی دستش هست سرفه های شدید خشک میکنه طوری که ۲ ماهه صدا ی حنجره موقع سرفه صدا دار و وحشتناک میشه . موقع خواب و کار روزانه هیچ علائمی از سرفه نداره .لطفا راهنمایی بفرمایید یکسال قبل پیش متخصص بردیم و قرص و اسپری ی آسم داد یک هفته استفاده کرد گفت تاثیر نداره .

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در برخی موارد رفلاکس معده منجر به سرفه مزمن در زمان‌هایی که اشاره کردید خواهد شد. توصیه می‌کنیم جهت معاینه و تشخیص نهایی به پزشک متخصص‌تری مراجعه نمائید.
      ضمناً مصرف داروهای تجویزی پزشک باید طبق دستور پزشک انجام گیرد و در یک هفته بهبودی کامل ایجاد نخواهد کرد.

    2. محمد گفت

      سلام شیر الاغ اگه پیدا کنی خوبه داروی این نوع سرفه هست

  7. فاطمه گفت

    سلام وقت بخیر
    حدود یه ماهه سرفه خشک دارم
    دکتر رفتم تشخیص آسم خفیف دادن
    دارو هارو دو روز استفاده کردم بهتر بودم
    ولی دو روزه یکم استرس دارم معدم اذیته
    سرفه هام بیشتر شده مخصوصا در شب
    نمیدونم چیکار کنم

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما، علت سوزش یا درد معده احتمالا استرسی است که دارید. توصیه می‌شود به دور از استرس، به پزشک معالج مجددا مراجعه نمائید تا بررسی و معاینه مجدد انجام شود.

      1. حسینی گفت

        سلام خانم من الان دو هفته هست سرفه پی در پی داره و خیلی اذیت میکنه دکتر هم بهش اسپری سالباماتور داده اما فایده نداشته میشه بفرمایید چه چیزی برای این عارضه خوبه والله ما همه چیزیو امتحان کردیم حتی ترس داریم یه وقت کرونا باشه که ریه هاشو حساس کرده

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        توصیه می‌شود به پزشک متخصص‌تری مراجعه نمائید تا در صورت درگیری ریه اقدامات لازم انجام شود.

  8. صبا گفت

    سلام.ممنون میشم راهنمایی کنید من بینی ام رو برای زیبایی و کمی انحراف که داشتم عمل کردم الان مدت دوماهه سرفه شدید همراه با استفراغ و درد قفسه سینه دارم.سرفه هام خشکه.ترشح پشت حلق دارم بدون چرک.سینوزیت هم دارم .محل کارم خیلی سرفه هام شدید میشه .قرص مونته لوکاست.دیفن هیدارمین.و آنتی هیستامین و چیزای دیگه مصرف کردم البته کارم هم پراسترسه.نمیدونم چیکار کنم واقعا عذاب می کشم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      سرفه خشک به دلایل مختلفی ایجاد می شود. شاید این عارضه ارتباطی با جراحی شما نداشته باشد؛ بدلیل اینکه با علایم گوارشی همراه هست توصیه می شود علاوه بر استراحت و دوری از محیط پراسترس، برای بررسی علت دقیق و انجام آزمایشات تکمیلی توسط پزشک معاینه شوید.

    2. محمدمومنی گفت

      دوش آب گرم بگیرید همراه با بخار
      یا غرغره نمک در طول روز قبل خواب شبانه از همه بهتره نیازی به هیچ چیزی هم نیست

  9. فهیمه رحمتی گفت

    سلام دختری دارم ده سالشه.مدتی هست دچار سرفه شده بخصوص زمانی که سر رو بالش می‌زاره ومیخواد بخوابه.تا حدی سرفه می‌کنه که خودم هم دارم روانی میشم.دکتر هم بردمش چندین بار.انواع دم نوش ها واب نمک بهش دادم ولی فایده نداره.تنفسش با مشکل انجام میده شب ها.چه راه‌حلی پیشنهاد میدید

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      سرفه در کودکان به دلایل مختلف ایجاد می شود که گاهی نگرانی و استرس زیادی در والدین ایجاد می کند. در اغلب موارد سرفه در کودکان بعد از مدتی برطرف می شود. اگرچه درمان اختصاصی برای آن وجود ندارد اما با تغییر شرایط زندگی مانند دوری از مواد محرک و دود سیگار در محیط زندگی کودک این عارضه برطرف خواهد شد. همچنین درمان‌های خانگی نیز در بهبود وضعیت کودک کمک کننده خواهد بود.

      1. حمید گفت

        با سلام،
        لطفاً بررسی بفرمائید اگر بالش کودکتان از پر هست ممکن است بدلیل حساسیت به آن سرفه ایجاد شود( این تجربه شخصی من است).

    2. @anab_royal گفت

      سلام دمنوش عناب و عسل خیلی خوب جواب میده

    3. یگانه گفت

      سلام. اگه مدت زیادی شده تست عفونت ریه بدید. دختر من هم اینطوری بود. چند تا دکتر بردم خوب نشد. تا بلاخره یه دکتر تشخیص داد و دارو داد و خوب شد.

    4. الناز گفت

      سلام
      ممکنه حساسیت به رختخوابش داشته باشه
      من خودم یک مدت به پتوم حساسیت داده بودم و همین که پتوم روم میکشیدم شروع به سرفه میکردم
      تا اینکه فهمیدم و از اون پتو برای مدتی استفاده نکردم و سرفه‌هام هم خوب شد

  10. شیدا گفت

    سلام خانم دکتر خسته نباشید من تقریبا یک ماه و‌دو هفته میشه که سرماخوردم که وقتی نزد پزشک مراجعه کردم گفتن که علایم کرونا هست من هم با توجه به توصیه های پزشکی سه هفته کلا درخانه در اتاقی بودم و هر چیز اعم از دارویی و‌گیاهی و‌خانگی مصرف کردم که برای مریضیم مفیده ولی متاسفانه خوب نشدم بار دوم هم به دکتر مراجعه کردم و یک سری سرم و آمپول زدن و‌گفتن اسراحت کن ولی با وجود این همه مراقبت و استراحت اصلا مریضیم برطرف نمیشه طوری که الان سرفه هام بحدی زیاد هست که قفسه سینه باهاش درد میکنه یک هفته سرفه هام کمتر شد و‌سرفه خشک بود ولی الان چند روزه که باز سرفه هام خلط آوره ولی خیلی گلوم و سینم رو اذیت میکنه تورو خدا چکار کنم از دکتر رفتن و قرص خوردن خسته شدم بخدا هیچی نمونده که مصرف نکرده باشم کمکم کنید باتشکر

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      متاسفانه تصوری که اغلب افراد از استراحت در دوران بیماری کرونا را دارند اشتباه هست، استراحت به معنای عدم تحرک و نشستن در فضای بسته نیست، قدم زدن در هوای آزاد و نفس کشیدن عمیق در بهبود آسیب ریه بسیار کمک کننده خواهد بود. پس توصیه می شود برای بهبودی کامل صبور باشید، استرس نداشته باشید و حتما قدم زدن در هوای سالم را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

    2. ناشناس گفت

      سلام شما میتونید قرص جوشان که واسه ریه هست بگیری استفاد کنید ضرر ندار خیلی هم جواب مید شبها عسل با سیب رنده شده بهم بزنید بعد بخورید

    3. امیر گفت

      سلام
      من تقریبا چهار ماه سرفه میزنم پیش دکتر های زیادی رفتم و دارو ها زیادی خوردم و حتی از اسپری هم استفاده کردم اما فایده نداره

  11. Mhgaio گفت

    سلام خسته نباشید
    چندین روزه شب ها مخصوصا سرفه خشک دارم . هر وقت ماسک میزنم نفسمم میگیره.
    سابقه حساسیت فصلی هم دارم و چندین روزه کمک مادرم سبزی پاک کردم.
    علتش میتونه همین باشه؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      سرفه خشک در اغلب موارد در اثر آلرژی، حساسیت فصلی و ابتلا به کرونا ایجاد می شود. در این شرایط با توجه به سابقه حساسیت شما، این سرفه ها طبیعی است و با دوری از آلرژن ها برطرف خواهد شد.

    2. Amir گفت

      سلام الان من 1هفته از روش های شما استفاده کردم ولی خوب نشدم چیکار کنم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، موارد ذکر شده روند درمان را تسریع خواهد کرد و درمان قطعی نخواهد بود. با گذشت زمان و خارج شدن بیماری یا ویروس از بدن بهبودی شما حاصل خواهد شد.

  12. محمد طاهر گفت

    من 4 روزه سرفه خلط دار و خشک دارم
    هر دمنوشی رو خوردم الان چیکار کنم امانم نمیده😶؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      در این فصل ابتلا به عفونتهای تنفسی شایع است. تنها توصیه کمک کننده استراحت و دریافت مایعات کافی است. در صورت شدت یا ادامه دار بودن علائم به پزشک مراجعه نمائید.

  13. ایوب م گفت

    سلام و ممنون از اینکه وقت میزارین و پاسخ میدین هر چند که برای اطمینان به پزشک باید رفت
    پسری ۱۵ ساله دارم که هر وقت آنفولانزا میگیره و تب میکنه مخصوصا تب سرد که همراه با عرق کردن میشه حدود نیمه شب به بعد دچار تب شدید همراه با توهم جزیی که مثلا به جایی خیره میشه یا در حالت بیدار و خوابی که ظاهرا بیدار هست و تحرک داره ولی کابوس می بینهو میگه داریم تصادف میکنیم مثلا یا خواب های وحشتناک… البته کارهای خاصی نمی کنه و حدود یک دقیقه یا کمتر از کابوس میاد بیرون و صبح هم هیچکدوم از ماجراها یادش نمیاد و تنها کاری که تونستم در این مواقع انجام بدم پاشویه هست…. البته در سال شاید به دو یا سه بار و خیلی از این سال ها هم اصلا تکرار نشده…… راهنمایی بفرمایید این نتیجه یک اختلال تب هست و چون با یک پزشک عمومی صحبت کردم داستانی گفت که اصلا نمیخوام بهش حتی فکر کنم…… از روان شناس و…… میگفت
    ممنون از همه شما و تنتون سلامت

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      کابوس های شبانه در اثر تب ناشی از ویروس های تنفسی مثل انفلوانزا معمولا در افراد اتفاق می افتد و غیرطبیعی محسوب نمی شود. خواب REM که در واقع مرحله حرکت سریع چشم است برای کنترل دمای بدن ضروری است زمانیکه فرد دچار تب می شود خواب REM که مرحله رویا دیدن است دچار اختلال می شود و ماهیت رویاهای فرد تغییر می کند.

      1. پرهام گفت

        سلام و احترام
        خواهر زاده من (دختر ۶ساله) ساعت یازده شب چند بار گفت سردشه پتو دادیم بهش تب داشت ولی سردش بود الان ۲۰ دقیقه به پنج صبح است سرفه های پشت سر هم می‌کنه به حدی که حالت تهوع بهش دست میده.نگرانم
        نمیدونم چیکار کنم
        دکتر متخصص در دسترسم نیست

      2. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        تب در کودکان به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود. برای کنترل تب در کودکان با دوری از استرس و حفظ آرامش خود از روش های خانگی مانند پاشویه کردن، دادن مایعات و … و همچنین داروهای تب بر مانند استامينوفن، ایبوپروفن و یا شیاف دیکلوفناک و استامینوفن می توان استفاده کرد.

  14. آیدا گفت

    سلام وقت بخیر
    نزدیک چهار روز التهاب گلو داشتم ولی به خاطر اقتضای شغلم مجبور بودم بلند بلند حرف بزنم، الان ۳ روزه صدام کاملا گرفته، گلو درد به اون صورت ندارم ولی حس میکنم یه چیزی مثه کرک یا مو تو گلومه، ۱۲ شب تا نزدیک صبحم سرفه خشک دارم شدید.
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      تنها توصیه کمک کننده در این شرایط استراحت است‌. برای تسکین التهاب و سرفه زیر نظر پزشک معالج دارو دریافت کنند.

  15. فرهادی گفت

    سلام همسرم سه روزه فقط سرفه خلط دار میکنند دوتا بچه نوزاد دارم ایشون بنظر مریض نمیان هیچ علائمی ندارن ایا این واگیر داره یا نه؟و تا چند روز باید دورازما بمونند

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      یکی از اقدامات بهداشتی مؤثر در کنترل عفونت‌های تنفسی و جلوگیری از سرایت به دیگران بخصوص افراد در گروه های حساس مانند کودکان، زنان باردار و افراد با بیماری های زمینه ای که در تماس با بیمار هستند قرنطینه و استراحت فرد بیمار در مکانی مجزا از دیگران و رعایت اصول بهداشت فردی است. این زمان در عفونت های تنفسی مختلف متفاوت است بطور متوسط توصیه می شود به مدت ده روز که معمولا با برطرف شدن کامل تب و التهابات همراه هست بیمار در قرنطینه باشد.

  16. علی گفت

    آلودگی هوا آلودگی هوا آلودگی هوا چرا هیچ دکتری جرات بیان حقیقت نداره این سرفه ها و این مشکلات ریوی همش بخاطر الودگی هواست..

  17. منورشفیعی گفت

    سلام ودرودمن دخترم ۸سالش بودواکسن کرونازدم ازبرج ۱۲پارسال که واکسن زدم دخترم آلرژی شدیدگرفته درماه که ۳۰روز۳روزاول دماغش کیپ میشه وآبریزش داره بعدش میفته روسرفه تا۲۰روزسرفه خشک داره انواع داروهاوشربت وقرص واسپری هم استفاده کرده ۵روزبستریش کردم کورتون واسپری وبخورگرفت یه هفته خوب شدبعددوباره شروع شدلطفا راهکاری دارین بهم بگین البته انواع داروگیاهی هم امتحان کردیم ونشد

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      بروز واکنش های آلرژیک بعد از دریافت واکسن کرونا بسیار نادر است. توصیه می شود جهت معاینه و پیگیری درمان به متخصص آلرژی و ایمونولوژی مراجعه نمایند.

    2. سعدی گفت

      سلام
      سعی کن دخترتو مجبور کنی تو روز حدودا یک ربع ورزش کنه. دویدن بهترین راه حل است و در کنار این ورزش روزی ۱۰ تا ۱۲ لیوان مایعات که بهترینش آب هست بنوشه بعد از دو هفته میبینید که بطور کامل رو به بهبودی میره.

  18. شینا گفت

    باسلام وقت بخیر من یه چند وقتی هست مدام سرفه خشک میکنم و خیلی اذیتم میکنه مخصوصا شبا موقع خواب چی بخورم خوبه

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      درمان سرفه باید زیر نظر پزشک معالج باشد، توصیه می شود جهت معاینه و ذکر شرح حال بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

  19. سبحان گفت

    با سلام
    متاسفانه جواب تمامی سوالات مطرح شده‌ ، مراجعه به پزشک بود ، اگه قرار باشه به پزشک مراجعه کنیم ، دیگر لزومی به طرح سوال نبود ، خواهشا پاسخ سوالات رو در حد یک مشاوره پزشکی ، نه یک نظر قطعی بفرمایین و در آخر هم بگین که درمان قطعی با مراجعه حضوری به پزشک میسر خواهد شد، لطفا یه کممحافظه کاری رو بذارین کنار ، و در حد یک مشاوره پاسخ بدین

    1. علی شاملو گفت

      سلام دوست عزیز
      وقت شما بخیر
      ممنون از اینکه مارو در این امر راهنمایی فرمودین. کاملا درست هست اما تنها با ذکر علائم محدودی از بیماری و بدون معاینه امکان تشخیص بیماری وجود نخواهد داشت. تشخیص غلط و یا تجویز اشتباه منجر به عوارض بدتری از ابتلای فرد به بیماری خواهد شد. اما حتما سعی می‌کنیم تا حد امکان راهنمایی از پزشکان متخصص برای افرادی که سوال طرح می‌کنند داشته باشیم.
      بازهم از اینکه وقت گذاشتید و نظر خودتون رو اعلام کردین از شما ممنونیم
      انشاءالله همیشه از امراض جسمی و روحی دور باشید.

    2. mostafa گفت

      سلام برای سرفه خشک شربت گیاهی تجویز کردن ولی هیچ فایده ای نداره ایا شربت گیاهی مفید است

  20. محمدرضا گفت

    باسلام،من در زمستان دوسه بار سرماخوردگی شدیدداشتم گلوم چرکی میشد وسرفه شدید داشتم نااینکه بااین معجزه اشناشدم هرموقع احساس کوفتگی یا درد یا بی‌حالی داشتم شب قبل خواب شربت آبلیمو عسل که پنج قاشق چایخوری آبلیمو تازه با دوقاشق عسل وابی که خنک باشه نه سرد چیه حبه سیر خورد شده رو میخورم کمی فشارم میاد پایین وله راحتی می‌خوابم صبح که بلند شدم احساس گرمی و داغی بدن دارم وسرحالی .وخیلی بهتر میشه عصرهم یه سیب رنده شده بابک قاشق عسل مخلوط کردم وخوردم الهی شکر دوساله آنفولانزای سرماخوردگی شدیدیا ضعیف ندیدم به دوستان توصیه میکنم زمستان یا تابستان ماهی یکی دوبار امتحان کنید ضرری ندارد باتشکر از سایت خوب کیوان

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ممنونم از اینکه تجربیاتتون رو ما با به اشتراک گذاشتین، امیدواریم همیشه سلامت باشین و از امراض و بیماری‌های جسمی و روحی دور باشید انشاءلله.

  21. حلما گفت

    سلام پسر من 16سالشه 3ماه هست سرفه میکنه
    دکتر الژی بردم 4شب بیمارستان مسیح دانشوری بستری بود هیچ فرقی نکرد
    دکتر گوش و حلق و بینی بردم
    از ریه عکس گرفتن
    سونوگرافی برا تیروئید دادم همه کار کردم ولی هیچ جوابی نگرفتم الانم فقط سرفه میکنه
    همه داروها را امتحان کردم

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      سرفه های مزمن علل مختلفی دارد از جمله سابقه عفونت های ویروسی و باکتریایی، آلرژی، آسم، برخی بیماری های ژنتیکی که باعث عفونت ریوی مداوم میگردند و بسیاری عوامل دیگر که حتما باید توسط تیم متخصصان بررسی و پیگیری شود.

      1. مرتضی گفت

        این تیم متخصثان کجاهستن که بیایم والله من دوساله مشکل دارم سرفه ام قطع نشده

      2. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        سرفه های طولانی به دلایل مختلف در افراد رخ می دهد. شایعترین علت آلرژی و آسم، مصرف دخانیات، رفلاکس اسید معده است. برای بررسی دلیل این شکایت و گرفتن شرح حال بیشتر توصیه می شود ابتدا به پزشک عمومی مراجعه شود و در صورت صلاحدید ایشان به پزشک متخصص مربوطه ارجاع می دهند.

    2. سعدی گفت

      سلام
      شما که همه نوع داروی را امتحان کردید و جواب نداد این سرفه چیزی شبیه عادت شده سعی کنید با ورزش و مدیتیشن درمان کنید.خواست سرفه کنه خودش رو کنترل کنه یکم سخته اما مینونه

    3. آزاده گفت

      دوست عزیز برای معده هم یه سری به دکتر متخصص معده بزنید.پدر من کرونا گرفت تا یکسال سرفه داشت هرجا میرفت خوب نمیشد فقط یه متخصص عفونی تشخیص داد مشکل از معدشونه دارو داد خوب شدن شما هم پیش یه دکتر متخصص معده ببرید

  22. شیرین گفت

    سلام من سه هفته پیش آنفولانزا گرفته بودم رفتم دکتر بستری شدم بعد ده روز مرخص شدن از بیمارستان در روز چن بار سرفه دارم هنوز خیلی نگرانم پس کی کاملا سرفه ام برطرف میشه چیز روغنی هم نمیخورم همش سوپ وآب مرغ میخورم چیکار کنم

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      در بیماری‌های تنفسی از جمله انفلوانزا التهابات ایجاد شده در اثر عفونت ویروسی بیشترین شکایت بیماران است. برای کنترل این التهابات که بصورت عطسه، سرفه و… خود را نشان میدهد، علاوه بر مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، بیمار برای بهبودی باید صبور باشد و استراحت و مصرف مایعات علاوه بر آن دوری از استرس در این دوران را داشته باشد. البته در مورد بیماران مبتلا که سابقه بیماری‌های زمینه ای را دارند باید بطور مداوم در این دوران زیر نظر پزشک معالج باشند.

    2. آزاده گفت

      دوست عزیز برای معده هم یه سری به دکتر متخصص معده بزنید.پدر من کرونا گرفت تا یکسال سرفه داشت هرجا میرفت خوب نمیشد فقط یه متخصص عفونی تشخیص داد مشکل از معدشونه دارو داد خوب شدن شما هم پیش یه دکتر متخصص معده ببرید

  23. مختاری گفت

    سلام از دو هفته پیش سرما خوردگی دارم و سینوس‌ها درگیر شده بعد از ده روز به پزشک مراجعه کردم و در حال مصرف آنتی بیوتیک کو آموکسی کلاس و اسپری بکلومتازون هستم، دو روز پیش با وایتکس شستشو انجام دادم و دچار سرفه های خیلی شدید شده ام شبها نمی تونم بخوابم، ۳۸ ساله

    1. مختاری گفت

      چی کار کنم تا بهبودی بهتر پیدا کنم؟

    2. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، توصیه می‌شود مجدد به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  24. احمد گفت

    مخلوط شیر و سیر میل بفرمایید بسیار مفید است

    هر یک لیوان شیر داغ + یک حبه سیر رنده شده
    و بزارید روی گاز یکم بجوشد.

  25. البرز گفت

    سلام یه راهکار واسه سرفه خشک و پی در پی بدین چون یه دکتر بری الان ۵۰۰ برات آب میخوره و بی تاثیر تا وقتی اثرات دگزا یا بتا تو بدن هست خوبه ولی دوباره داغون تر شروع میشه ،شربت باریج چطوره ، فقط ضد سرفه

    1. کیمیا گفت

      سلام من بیشتر از دو هفته هست که سرما خوردم همه علائمم برطرف شده جز آبریزش و سرفه از شدت سرفه کمر درد گرفتم و سرفه هام خیلی خشکن و نمیتونم بخوابم همینطور هم چند باری خواستم بیارم بالا چیکار کنم؟
      دو بار هم دکتر رفتم تاثیری نداشت

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        در بیماری‌های تنفسی از جمله انفلوانزا التهابات ایجاد شده در اثر عفونت ویروسی بیشترین شکایت بیماران است. برای کنترل این التهابات که بصورت عطسه، سرفه و… خود را نشان میدهد، علاوه بر مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، بیمار برای بهبودی باید صبور باشد و استراحت و مصرف مایعات علاوه بر آن دوری از استرس در این دوران را داشته باشد. البته در مورد بیماران مبتلا که سابقه بیماری‌های زمینه ای را دارند باید بطور مداوم در این دوران زیر نظر پزشک معالج باشید.

  26. بنیامین گفت

    سلام من کلاس هفتم هستم سرفه خشک میکنم یک هفته هست دارو می خورم میشه راهنمایی کنید تو دو روز خوب بشم چون میخوام برم مسافرت گفتن خوب بشو بیا ۳ روز وقت دارم🥵🥵????

  27. بنیامین گفت

    سلام من کلاس هفتم هستم سرفه خشک میکنم یک هفته هست دارو می خورم میشه راهنمایی کنید تو دو روز خوب بشم چون میخوام برم مسافرت گفتن خوب بشو بیا ۳ روز وقت دارم🥵🥵

  28. مهدیه گفت

    پسرم سرفه میکنه ،از اون سرفه هایی ک عمیق هست ،ولی گلو درد نداره ،آبریزش هم نداره،خودش میگه خلط نداره، چی بهش بدم بهتر بشه،بخور گرم انجام شده ،مایعات همه چی مصرف شده الان بگیر چکار کنم,پسرم ۱۰ ساله اس

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای فرزند عزیزتان، توصیه می‌شود به پزشک متخصص جهت معاینه دقیق و تجویز دارو مراجعه نمائید و از مصرف خودسرانه دارو پرهیز نمائید.

    2. مادر گفت

      چرابایدسربازان درپادگان بمانند درحالی که بیماری آنفلوانزاو‌..بیدادمی کند؟

    3. آریا گفت

      سلام با آرزوی سلامتی برای شما و خانواده محترمان، برای این نوع سرفه حتما یک عدد پیاز متوسط را پوست کنده و داخل یک قابلمه کوچک بگذارید تا خوب بجوشد ب همراه آب،بعد از پختن به خوبی له کنید و آب پیاز را بگیرید و بدهید بیمار میل کند سریعا سرفه را درمان خواهد کرد،از همان مصرف اول سرفه بهبود پیدا خواهد کرد اما حداقل سه شبانه روز مصرف شود

    4. مهدی گفت

      اسپری سالبوتامول استفاده کنید
      هر ۶ ساعت ۲ پاف داخل دهان

  29. سارینا گفت

    سلام
    دختر من 6 سال داره دوهفته بعد باز شدن مدارس مریض شد هنوز هم مریضیش ادامه داره چهار بار دکتر بردم تمام داروها رم استفاده کرده ولی همچنان سرفه داره و آبریزش بینی سینوس هاش هم کیپه تبش هم نوسان داره

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای فرزند عزیزتان، بدون معاینه نمی‌توان تشخیص و تجویزی نمود. توصیه می‌شود به پزشک متخصص اطفال جهت ویزیت دقیق مراجعه نمائید.

    2. میثم گفت

      سلام وقت بخیر احتمالا دخترتون لوزه داره به دکتر گوش حلق بینی مراجعه کنید

  30. رضا گفت

    سلام وقت بخیر ؛ حدودا یه ماه پیش به اتفاق خانواده همگی دعوت شدیم به مراسم عروسی یکی از بستگان هر کی که میشناختیم بعد از چند روز همگی سرماخوردگی شدید همراه با سرفه شدید گرفته بودن پس از مراجعه به پزشک و تزریق آمپول و مصرف داروهای مربوطه بعد از ده روز خوب شدیم ولی الان همسرم چند روزه شدیدا دوباره سرفه خشک داره خصوصا موقع خواب خیلی اذیتش میکنه به پزشک هم مراجعه کردیم و دارو و … براش تجویز کردن ولی هنوز هیچ علائمی از بهبودی حاصل یا مشاهده نکردیم لسفا راهنمایی مون کنید چکار کنیم ممنون تشکر

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت شما هم بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی، باید دوره درمان بگذره تا بهبودی کاملشون حاصل بشه. توصیه می‌شود در صورت شدت علائم مجدد به پزشک مراجعه نمائید.

  31. فاطمه گفت

    سلام من داداشم خیلی سرفه میزنه آبریزش بینی و اینام نداره …تووی ماه س بار بستریش کردن تا میاد خونه بعد دوروز بدتر میشه ..چیکار کنیم خوب بشه

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی، بدون معاینه و بررسی نمی‌توان تشخیص و تجویزی انجام داد. توصیه می‌شود به پزشک متخصص جهت تشخیص علت مراجعه نمائید.

  32. ثنای کوچک گفت

    سلام من پسرم چهار سالشه سه روز بستریش کردم خوب شده بود دوروز بعدمرخص شدنش دوباره سرفه‌هاش شروع شده

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای فرزند شما، در صورت شدت سرفه مجدد به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  33. امیرحسین گفت

    من امیرحسین سرفه خشک دارم پی در پی سرفه میکنم کلاس ششم هستم ممنون اگه راهنماییم کنید

    1. علی شاملو گفت

      سلام عزیزم
      نگران نباش.
      به پدر یا مادرت اطلاع بده حتما پیش دکتر برو. داروهایی که دکتر میده رو هم بخور زود خوب میشی.

  34. محراب گفت

    یک هفته ای هست که هیچ علائم خواصی ندارم فقط در طول روز از ته گلوم احساس خارش دارم و در روز چند باری سرفه میکنم جلوی سرفمم میگیرم وگرنه خیلی بیشتر سرفه میکنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال ابتلای شما به حساسیت یا بیماری‌های ویروسی وجود دارد. در صورت شدت علائم به پزشک متخصص مراجعه نمائید. در غیر این صورت از روش‌های درمانی ذکر شده استفاده نمائید و اجازه دهید روند درمان بیماری طی شود.

      1. ثریا حسن زاده گفت

        سلام پسرتون روحجامت آلرژی کنین خوب میشه مطب دکترروازاده

  35. رستمی فیاض گفت

    فوق العاده بودخداخیرتون بده

    1. علی شاملو گفت

      سلام
      وقت بخیر
      خرسندیم که مطالب برای شما مفید بوده.
      انشاءالله همیشه سلامت باشید و از امراض دور باشید.

  36. احد گفت

    سلام منم پسرم سرفه‌های مکرر داشت بردیم بیمارستان بستری شد شش روز ..بعدا مرخص کردیم..الان حدود دوماهه سرفه های شدید میکنه. .خواهشا راهکار جدی بگین..دکترها نمیدونم چرا دردش رو قطعی نمیکنن. .خواهشا بهترین درمان که اثر بخش با سه بگین..گیاهی هم چیز دادیم

    1. نوردخت گفت

      وقت بخیر
      هر شب دوساعت بعدازشام دمنوش شکرسرخ باعناب بهش بدین.. پنج عددعناب راکوبیده یه قاشق چای خوری شکرسرخ ب آن اضافه کرده در دولیوان آب بجوشد تایک لیوان باقی بماند وجرعه جرعه درحال استراحت مصرف شوددر صورت خشک بودن سرفه ب دمنوش کمی به‌ دانه یا تخم شربتی اضافه کنید

  37. الی گفت

    دخترم با وجود مراجعه به پزشک دائم سرفه خشک داره که تشخیص پزشک آلرژی بود دارو هم استفاده کرد مدتی خوب بود ولی دوباره شروع شد سرفه هاش،نگرانم نمیدونم چکار کنم

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      سرفه خشک از علائم بیماری‌های ویروسی مانند کرونا نیز می‌باشد. و در صورت ابتلا ممکن است تا دو هفته نیز ادامه دار باشد. در صورت شدت علائم یا ادامه دار بودن مجدد به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

    2. حميد رضا گفت

      درود بر شما
      روز بخير
      ٣هفته پشت سرهم سرفه خشك ميكنم خلط ندارم
      تن صدا تغيير كرده و در طول روز دائما سرفه ميكنم و شب ها تا صبح سرفه ميكنم
      بخور گرم داخل اتاق گذاشتم ،انواع نوشيدني هاي گياهي استفاده شده
      ٣مرتبه تا بحال به دكتر عمومي مراجعه كردم و انواع و اقسام داروها و آمپول ها تجويز شده ولي هيچ اثري نداشته سرفه امانم را بريده لطفا راهنمايي بفرماييد
      ممنون🙏🏻🙏🏻

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        سرفه خشک در اغلب موارد در اثر آلرژی، حساسیت فصلی و ابتلا به کرونا ایجاد می شود. اگر سابقه این موارد را دارید توصیه می شود بدون داشتن استرس، با دوری از مواد آلرژن و قدم زدن در هوای سالم به رفع این عارضه کمک کنید.

  38. اسمم رو میخوای چیکار گفت

    هایییییییه

  39. مهدی گفت

    درود برا درمان سرفه های خشک چیکار کنم

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      راهکار های درمان خانگی که در این مقاله ذکر شد رو رعایت کنید، در بهبودی شما تاثیر دارد.
      در صورت شدت سرفه ها به پزشک مراجعه کنید.

  40. س گفت

    اطلاعات خوبی بود
    تشکر
    اللهم اشف کل مریض

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      خرسندیم که اطلاعات برای شما مفید واقع شده.
      انشاءالله

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.